Katalog Katarzyna Wielkopolan, 2010-09-28 Krośniewice Język polski, Sprawdziany i testy Test sprawdzający wiadomości i umiejętności z języka polskiego w kl. III gimnazjumTEST SPRAWDZAJĄCY WIADOMOŚCI I UMIEJĘTNOŚCI Z JĘZYKA POLSKIEGO W kl. III.Gr. B Cz.I I. Utwórz 3 zwroty językowe z rzeczownikiem „miłość”. - - - II. Podaj po jednym przykładzie utworu (który poznałeś w kl. III) należącego do podanego gatunku literackiego. GATUNEK TYTUŁ AUTOR tragedia ballada opowieść liryk III. W kilkunastu zdaniach zapisz treść mitu o Prometeuszu. IV. Nazwij rodzaje rymów użytych we fragmencie utworu „Pieśń filaretów”. „Hejże do niej wesoło! Niechaj obiega w koło. Chwytaj i do dna chyl Zwiastunkę słodkich chwil.” V. Wyjaśnij pojęcia związane z kompozycją tragedii antycznej: a) prologos – b) stasimony – VI. Podaj nazwisko autora i tytuł utworu, z którego pochodzi dany bohater: a) Szymon Noga – b) Ismena – c) Stanisława Borowska – VII. Uzupełnij cytat („Kamienie na szaniec”) : „Jest to opowieść o ludziach, którzy potrafili pięknie ……………. i pięknie ……………… . VIII. Nazwij rodzaj środka poetyckiego: a) „Nad wodą wielką i czystą Stały rzędami opoki” - b) „O zła Persefono, Mogłażeś tak wielu łzam dać upłynąć płono?” - c) „I znów się wołamy Jak dwa smutne słowiki” - d) „sen żelazny” - IX. Jak rozumiesz sformułowanie z „Testamentu mojego” J. Słowackiego: „Imię moje przeszło, jako błyskawica i będzie jak dźwięk pusty trwać przez pokolenia.” X. Wymień 3 cechy wskazujące na to, że „Syzyfowe prace” S. Żeromskiego są utworem epickim. - - - XI. Wyjaśnij pojęcia: a) poezja tyrtejska – b) eufemizm – c) wieszcz – d) tren – XII. Podaj nazwisko autora i tytuł utworu, z którego pochodzą cytaty: a) „Żyłem z Wami, cierpiałem i płakałem z Wami” - b) „Oddzielili cię syneczku od snów co jak motyl drżą” - c) „Siła jest dziwów, lecz nad wszystkie sięga Dziwy człowieka potęga” - d) „To, czego szukają, może być ukryte w jednej róży lub odrobinie wody (…) Oczy są ślepe. Szukać należy sercem.” - Cz. II I. Dopisz antonimy do podanych wyrazów: dynamiczny – hojność – smutek – II. Dopisz po 2 synonimy do niżej podanych wyrazów: sekret – spór – III. Do podanych wyrazów dopisz wyrazy pokrewne o zabarwieniu dodatnim i ujemnym. język – but – IV. Podaj wyrazy podstawowe dla następujących pochodnych. W wyrazach pochodnych oddziel podstawę słowotwórczą od formantu. Nazwij rodzaj formantu. …………………. - zapisać …………………. - dzbanuszek …………………. - zlew …………………. - łączka V. Wymowę poniższych wyrazów zapisz w nawiasach kwadratowych. Nazwij rodzaj upodobnienia. gorzki – odpowiedź – przyjaciel – jabłko – TEST SPRAWDZAJĄCY WIADOMOŚCI I UMIEJĘTNOŚCI Z JĘZYKA POLSKIEGO W kl. III. Gr. A Cz.I I. Utwórz 3 wyrażenia ze słowem „miłość”. - - - II. Podaj po jednym przykładzie utworu (który poznałeś w kl. III) należącego do podanego gatunku literackiego. GATUNEK TYTUŁ AUTOR powieść mit elegia liryk III. W kilku-kilkunastu zdaniach zapisz treść ballady „Romantyczność” A. Mickiewicza. IV. Nazwij rodzaje rymów użytych we fragmencie wiersza „Rozłączenie”. „Rozłączeni – lecz jedno o drugim pamięta, Pomiędzy nami lata biały gołąb smutku I nosi ciągłe wieści – Wiem, kiedy w ogródku, Wiem, kiedy płaczesz w cichej komnacie zamknięta” V. Wyjaśnij pojęcia związane z kompozycją tragedii antycznej: a) parodos – b) exodos – VI. Podaj nazwisko autora i tytuł utworu, z którego pochodzi dany bohater: -Figa-Walecki – - Leszek Dawidowski – - Paweł Obarecki – VII. Uzupełnij cytat („Kamienie na szaniec”) „Posłuchajcie opowiadania o cudownych ludziach, którzy w życiu wcielić potrafili dwa wspaniałe ideały ………………. i …………………….. . VIII. Nazwij środek poetycki: a) „Nad wodą wielką i czystą Przebiegały czarne obłoki” - b) „Tyś mi widna jak gwiazda” - c) „Nieszczęsne ochędóstwo i żałosne ubiory Mojej najmilszej cory” - d) „w jednej skrzynce zamkniona” - IX. Jak rozumiesz sformułowanie z „Testamentu mojego” J. Słowackiego: „Nie zostawiłem tutaj dziedzica Ani dla mojej lutni, ani dla imienia.” X. Wymień 3 cechy wskazujące na to, że „Antygona” Sofoklesa to utwór dramatyczny. - - - XI. Wyjaśnij pojęcia: a) pokolenie Kolumbów – b) peryfraza – c) reinterpretacja – d) ballada – XII. Podaj nazwisko autora i tytuł utworu, z którego pochodzą cytaty: a) „Nie wolno spatałaszyć szans, które dostaliśmy do rąk.” - b) „Hej! użyjmy żywota! Wszak żyjem tylko raz.” - c) „Współkochać przyszłam, nie współnienawidzić” - d) „Znalazł już wszystko. To ten sam żołnierz, o którym mówił mu przed laty strzelec Noga na pagórku pod lasem.. „ - Cz. II I. Dopisz antonimy do podanych wyrazów: optymista – tchórzliwy – altruista – II. Dopisz po 2 synonimy do niżej podanych wyrazów: fantazja – grzeczny – III. Do podanych wyrazów dopisz wyrazy pokrewne o zabarwieniu dodatnim i ujemnym. palec – chłopiec – IV. Podaj wyrazy podstawowe dla następujących pochodnych. W wyrazach pochodnych oddziel podstawę słowotwórczą od formantu. Nazwij rodzaj formantu. ………………………. - płotek ………………………. - starzec ………………………. - rozpalić ………………………. - skup V. Wymowę poniższych wyrazów zapisz w nawiasach kwadratowych. Nazwij rodzaj zjawiska fonetycznego, jakie zachodzi w podanych wyrazach. sześćset - żabka - rów - przygoda - Wyświetleń: 6918
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |