Katalog

Katarzyna Wielkopolan, 2010-09-28
Krośniewice

Język polski, Sprawdziany i testy

Test sprawdzający wiadomości i umiejętności z języka polskiego w kl. III gimnazjum

- n +

TEST SPRAWDZAJĄCY WIADOMOŚCI I UMIEJĘTNOŚCI Z JĘZYKA POLSKIEGO W kl. III.Gr. B

Cz.I

I. Utwórz 3 zwroty językowe z rzeczownikiem „miłość”.
-
-
-

II. Podaj po jednym przykładzie utworu (który poznałeś w kl. III) należącego do podanego gatunku literackiego.

GATUNEK TYTUŁ AUTOR
tragedia
ballada
opowieść
liryk

III. W kilkunastu zdaniach zapisz treść mitu o Prometeuszu.











IV. Nazwij rodzaje rymów użytych we fragmencie utworu „Pieśń filaretów”.

„Hejże do niej wesoło!
Niechaj obiega w koło.
Chwytaj i do dna chyl
Zwiastunkę słodkich chwil.”

V. Wyjaśnij pojęcia związane z kompozycją tragedii antycznej:

a) prologos –

b) stasimony –

VI. Podaj nazwisko autora i tytuł utworu, z którego pochodzi dany bohater:

a) Szymon Noga –
b) Ismena –
c) Stanisława Borowska –

VII. Uzupełnij cytat („Kamienie na szaniec”) :

„Jest to opowieść o ludziach, którzy potrafili pięknie ……………. i pięknie ……………… .

VIII. Nazwij rodzaj środka poetyckiego:

a) „Nad wodą wielką i czystą
Stały rzędami opoki” -

b) „O zła Persefono,
Mogłażeś tak wielu łzam dać upłynąć płono?” -

c) „I znów się wołamy
Jak dwa smutne słowiki” -

d) „sen żelazny” -

IX. Jak rozumiesz sformułowanie z „Testamentu mojego” J. Słowackiego:
„Imię moje przeszło, jako błyskawica
i będzie jak dźwięk pusty trwać przez pokolenia.”












X. Wymień 3 cechy wskazujące na to, że „Syzyfowe prace” S. Żeromskiego są utworem epickim.

-
-
-

XI. Wyjaśnij pojęcia:

a) poezja tyrtejska –

b) eufemizm –

c) wieszcz –

d) tren –


XII. Podaj nazwisko autora i tytuł utworu, z którego pochodzą cytaty:

a) „Żyłem z Wami, cierpiałem i płakałem z Wami” -

b) „Oddzielili cię syneczku od snów
co jak motyl drżą” -

c) „Siła jest dziwów, lecz nad wszystkie sięga
Dziwy człowieka potęga” -

d) „To, czego szukają, może być ukryte w jednej róży
lub odrobinie wody (…) Oczy są ślepe.
Szukać należy sercem.” -


Cz. II

I. Dopisz antonimy do podanych wyrazów:

dynamiczny –
hojność –
smutek –

II. Dopisz po 2 synonimy do niżej podanych wyrazów:

sekret –
spór –

III. Do podanych wyrazów dopisz wyrazy pokrewne o zabarwieniu dodatnim i ujemnym.

język –
but –

IV. Podaj wyrazy podstawowe dla następujących pochodnych. W wyrazach pochodnych oddziel podstawę słowotwórczą od formantu. Nazwij rodzaj formantu.

…………………. - zapisać
…………………. - dzbanuszek
…………………. - zlew
…………………. - łączka


V. Wymowę poniższych wyrazów zapisz w nawiasach kwadratowych. Nazwij rodzaj upodobnienia.

gorzki –
odpowiedź –
przyjaciel –
jabłko –

TEST SPRAWDZAJĄCY WIADOMOŚCI I UMIEJĘTNOŚCI Z JĘZYKA POLSKIEGO W kl. III.
Gr. A
Cz.I

I. Utwórz 3 wyrażenia ze słowem „miłość”.

-
-
-

II. Podaj po jednym przykładzie utworu (który poznałeś w kl. III) należącego do podanego gatunku literackiego.

GATUNEK TYTUŁ AUTOR
powieść
mit
elegia
liryk

III. W kilku-kilkunastu zdaniach zapisz treść ballady „Romantyczność” A. Mickiewicza.












IV. Nazwij rodzaje rymów użytych we fragmencie wiersza „Rozłączenie”.

„Rozłączeni – lecz jedno o drugim pamięta,
Pomiędzy nami lata biały gołąb smutku
I nosi ciągłe wieści – Wiem, kiedy w ogródku,
Wiem, kiedy płaczesz w cichej komnacie zamknięta”

V. Wyjaśnij pojęcia związane z kompozycją tragedii antycznej:

a) parodos –

b) exodos –




VI. Podaj nazwisko autora i tytuł utworu, z którego pochodzi dany bohater:

-Figa-Walecki –
- Leszek Dawidowski –
- Paweł Obarecki –

VII. Uzupełnij cytat („Kamienie na szaniec”)

„Posłuchajcie opowiadania o cudownych ludziach, którzy w życiu wcielić potrafili dwa wspaniałe ideały ………………. i …………………….. .

VIII. Nazwij środek poetycki:

a) „Nad wodą wielką i czystą
Przebiegały czarne obłoki” -

b) „Tyś mi widna jak gwiazda” -

c) „Nieszczęsne ochędóstwo i żałosne ubiory
Mojej najmilszej cory” -

d) „w jednej skrzynce zamkniona” -

IX. Jak rozumiesz sformułowanie z „Testamentu mojego” J. Słowackiego:
„Nie zostawiłem tutaj dziedzica
Ani dla mojej lutni, ani dla imienia.”












X. Wymień 3 cechy wskazujące na to, że „Antygona” Sofoklesa to utwór dramatyczny.

-
-
-

XI. Wyjaśnij pojęcia:

a) pokolenie Kolumbów –

b) peryfraza –

c) reinterpretacja –

d) ballada –
XII. Podaj nazwisko autora i tytuł utworu, z którego pochodzą cytaty:

a) „Nie wolno spatałaszyć szans, które dostaliśmy do rąk.” -

b) „Hej! użyjmy żywota!
Wszak żyjem tylko raz.” -

c) „Współkochać przyszłam, nie współnienawidzić” -

d) „Znalazł już wszystko. To ten sam żołnierz, o którym
mówił mu przed laty strzelec Noga na pagórku pod lasem.. „ -

Cz. II

I. Dopisz antonimy do podanych wyrazów:

optymista –
tchórzliwy –
altruista –

II. Dopisz po 2 synonimy do niżej podanych wyrazów:

fantazja –
grzeczny –

III. Do podanych wyrazów dopisz wyrazy pokrewne o zabarwieniu dodatnim i ujemnym.

palec –
chłopiec –

IV. Podaj wyrazy podstawowe dla następujących pochodnych. W wyrazach pochodnych oddziel podstawę słowotwórczą od formantu. Nazwij rodzaj formantu.

………………………. - płotek
………………………. - starzec
………………………. - rozpalić
………………………. - skup

V. Wymowę poniższych wyrazów zapisz w nawiasach kwadratowych. Nazwij rodzaj zjawiska fonetycznego, jakie zachodzi w podanych wyrazach.

sześćset -
żabka -
rów -
przygoda -


Wyświetleń: 6918


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.