Katalog Dorota Żuromska-Górczak, 2010-10-01 Barniewice Plastyka, Scenariusze Magia koła - scenariusz lekcji plastyki kl.V-VISCENARIUSZ LEKCJI PLASTYKI Kl. V-VI Temat: MAGIA KOŁA 2x45 minut Cel lekcji : Uczeń poznaje historię i znaczenie symbolu koła w poszczególnych epokach, stylach, dziedzinach kultury, religii, sztuki, wykorzystując wcześniej zdobytą wiedzę na lekcjach z rożnych przedmiotów (historia, muzyka, matematyka, przyroda) i połączyć je w całość w kompozycji plastycznej. Metody: Pogadanka, prezentacja, praca z podręcznikiem. Środki dydaktyczne: Podręcznik, świeca, zdjęcia z gazet, wydruki z komputera, przybory plastyczne (klej, mazaki, pastele, nożyczki, arkusz papieru A1) Forma pracy: Zbiorowa i w zespołach. Przebieg pierwszej lekcji 1.Uczniowie odsuwają ławki i ustawiają krąg krzeseł, zajmują miejsca. Nauczyciel pośrodku zapala świeczkę (w bezpiecznym świeczniku) wprowadzając nastrój wspólnego przesiadywania przy ognisku. Zaczyna opowieść o prehistorycznym zwyczaju gromadzenia się wspólnoty przy ogniu. Zadaje pytania: • Dlaczego siadali w kręgu, a nie jeden za drugim? (Dzieciaki zazwyczaj bardzo trafnie same podają kilka powodów- bezpieczeństwo nie mają nikogo za plecami, jednakowy dostęp do światła, wszyscy się widzą, itp.) • Czy znacie jakieś przykłady szczególnych kręgów z czasów prehistorii? (Kamienne kręgi w Węsiorach-ci, którzy je zwiedzali opowiadają o swoich wrażeniach, Stonehenge- oglądamy zdjęcia, ewentualnie podręcznik, mówimy o ciekawostkach.) Czy przypadkiem nie postawili ich kosmici…? • Jak wygląda pojazd kosmitów? Latający spodek, jaki ma kształt?(Kosmos, wszechświat) • Jakiego boga wyznawano w starożytnym Egipcie? Bóg Re –słońce, jaki to kształt? • Jeden z najstarszych zabytków średniowiecznej a architektury sakralnej w Polsce to … jego rysunek jest na dwudziestozłotówce. • Jak nazywa się budynek zbudowany na planie koła? Podajcie przykłady słynnych rotund.(Od starożytności po czasy współczesne) • Słynny mebel w kształcie koła. (Król Artur, Solidarność) • Okrągłe okna, gdzie występują? (Rozeta, bulaj) • Wynalazek, który przyspieszył rozwój cywilizacji i techniki to…? (KOŁO, koło garncarskie, koło zębate, zegar….) 2.Dzielimy się na grupy (2-4 osoby) na kartce wypisujemy jak największą ilość rzeczowników określających przedmioty o kształcie koła, kuli, kręgu. Zwycięża grupa, która znalazła ich najwięcej. 3. Dzielimy wyrazy na poszczególne kategorie: kosmos, kultura sztuka, technika, matematyka, religia, sport… Każda grupa wybiera sobie( losuje) jedną kategorię. Będzie ją opracowywać na następnej lekcji. 4.Uczniowie ustawiają ławki i krzesła Przebieg drugiej lekcji 1.Każda grupa ma stworzyć kompozycję plastyczną, Magia koła” wykorzystując zbiór swojej kategorii. 2.Zespoły robią szkic kompozycji, po konsultacji z nauczycielem przystępują do realizacji. 3.Na koniec lekcji, omawiamy wspólnie rezultat pracy. Plakaty mogą posłużyć do dekoracji sal klasowych Wyświetleń: 3928
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |