Katalog MONIKA KUBASIAK, 2010-10-28 USTKA Zajęcia zintegrowane, Artykuły ROLA GIER I ZABAW W NAUCZANIU ZINTEGROWANYM ROLA GIER I ZABAW W NAUCZANIU ZINTEGROWANYM Zabawy i gry ruchawe w nauczaniu zintegrowanym są bardzo lubianą formą zajęć ruchowych. Wynika to z pewnością z ich różnorodności, swobody działania, prostoty ruchów, możliwości rozwoju sprawdzania się z rówieśnikami. Zabawy i gry ruchowe są bardzo atrakcyjną formą ćwiczeń dla wszystkich grup wiekowych a zwłaszcza dla dzieci w wieku przedszkolnym, młodszym wieku szkolnym (klasy I-III). Powinny one być zadaniem podstawowym i środkiem realizacji zadań z wychowania fizycznego. Moje wnioski co do roli gier i zabaw nawiązują do wypowiedzi znawcy przedmiotu Romana Trześniowskiego głoszącego poglądy, iż gry i zabawy(…)oddziaływają nie tylko na stronę fizyczną i osobowość dziecka czy człowieka dorosłego, lecz także na stronę psychiczną, moralną, estetyczną a nawet pośrednio na stronę umysłową”.(1) Uważam również ,że sprzyjają one czynnemu wypoczynkowi i odprężeniu psychicznemu tak potrzebnemu dziecku jak i dorosłym. Mogą być wspaniałą formą nie tylko prowadzonych zajęć z wychowania fizycznego wolnego czasu i świetnym zabiegiem higieniczno- zdrowotnym. Z moich praktyk szkolnych, licznych zajęć i obserwacji wynika dokładnie, że zabawy i gry są bardzo chętnie realizowane i odbierane pozytywnie przez dzieci. Dlatego też, należałoby pamiętać ,że w dzisiejszej szkole i programie nauczania w klasach najmłodszych (nauczanie zintegrowane I-III) i nie tylko, powinno w jak najszerszym stopniu znaleźć się miejsce na stare znane nam przykłady zabaw i gier, jak również na propozycje nowych, może bardziej pomysłowych i wszechstronnych. Należy tak dobierać sobie formy i metody zajęć, aby chronić dzieci przed(…)destrukcyjnymi wpływami współczesnej cywilizacji technicznej, urbanizacji i przeciążenia”.(2) Koniecznie musimy pozwolić naszym dzieciom jak najdłużej pozostać dziećmi w ,,świecie dziecka”..Bawmy się z nimi, grajmy i nauczajmy zarazem, a z pewnością zasłużymy sobie na ocenę najlepszego nauczyciela i pedagoga. Bibliografia: 1.R.T rześniawski ,,Zabawy i gry ruchowe w życiu młodzieży” W-wa 1983 r. PTNK 2.U.Gniewkowski,,Zabawa a rozwój intencji twórczej ucznia” W-wa 1983r.PTNKP mgr Monika Kubasiak SP Gąbino nauczyciel wychowania fizycznego Wyświetleń: 751
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |