![]() |
![]() |
Katalog Monika Salach-Demidziuk, 2010-11-22 biała podlaska Język rosyjski, Program nauczania program pracy z uczniem zdolnym- j.rosyjskiPROGRAM PRACY Z UCZNIEM ZDOLNYM JĘZYK ROSYJSKI PUBLICZNE GIMNAZJUM W JANOWIE PODLASKIM Opracowała: Monika XXX Nauczyciel języka rosyjskiego PROGRAM PRACY Z UCZNIEM ZDOLNYM METRYCZKA PROGRAMU Prowadzący: Monika XXX Typ szkoły: Publiczne Gimnazjum w Janowie Podlaskim Uczestnicy: uczniowie wyróżniający się w nauce języka rosyjskiego Wymiar czasu: 1h tygodniowo Czas realizacji: rok szkolny 2009/2010; 2010/2011 CHARAKTERYSTYKA PROGRAMU: Praca z uczniem zdolnym będzie mieć miejsce na każdej lekcji, szczególnie jednak na zajęciach pozalekcyjnych, na tzw. kółku języka rosyjskiego, które przewidywane jest raz w tygodniu. Na zajęciach pozalekcyjnych uczniowie skupią swą uwagę na zagadnieniach mających związek tematyczny z materiałem programowym oraz problemach, z którymi uczniowie nie zetkną się w normalnym toku nauki. FORMY PRACY: ♦ stwarzanie uczniom zdolnym sytuacji wyboru zadań, ćwiczeń o większej skali trudności lub prac dodatkowych, ♦ różnicowanie stopnia trudności prac domowych i prac klasowych, ♦ prowadzenie przez uczniów fragmentów lekcji, ♦ przydzielanie uczniom zdolnym specjalnych ról: asystenta, lidera itp., ♦ stopniowe zwiększanie wymagań, ♦ samodzielne poznawanie przez ucznia nowego materiału, ♦ przydzielanie uczniom zdolnym trudniejszych zadań podczas pracy grupowej lub indywidualnej, ♦ udział uczniów zdolnych w konkursach językowych, ♦ zlecanie opracowania nowego materiału z podręcznika uczniom i referowanie go ich kolegom, ♦ zlecanie opracowania materiału spoza podręcznika szkolnego, ♦ samodzielne układanie zadań, ćwiczeń, łamigłówek, krzyżówek, rebusów, zagadek, ♦ umożliwienie udziału w zajęciach pozalekcyjnych, ♦ indywidualizacja nauczania, ♦ wdrażanie do samodzielności, systematyczności, ♦ pomoc w zdobywaniu materiałów do samodzielnej pracy ( książki, kasety video, programy komputerowe, filmy, kasety audio itp.), ♦ umożliwienie pracy innymi technikami np. przez Internet, ♦ danie uczniowi możliwości dzielenia się swoimi osiągnięciami z kolegami np. w gazetce szkolnej, czy ściennej, ♦ zaangażowanie ucznia zdolnego do pomocy słabszym, ♦ organizowanie konkursów przedmiotowych z uwzględnieniem pomysłów uczniów zdolnych, ♦ współpraca z rodzicami, ♦ zaangażowanie uczniów zdolnych do promocji szkoły. Należy pamiętać, że nawet największe uzdolnienia ucznia nie przyniosą sukcesu, jeśli nie będą poparte systematyczną pracą, odpowiednią motywacją, oraz dobrym instruktażem nauczyciela. CELE OGÓLNE PROGRAMU: stworzenie warunków do pogłębienia zdobytych dotychczas wiadomości i umiejętności z zakresu nauki języka rosyjskiego uczniów kształtowanie wśród uczniów myślenia twórczego rozwijanie pozytywnej samooceny rozwijanie postawy wytrwałości, dobrej organizacji pracy, dyscypliny oraz pracy w zespole rozbudzanie zainteresowań kulturą rosyjskiego obszaru językowego rozwijanie wśród uczniów umiejętności samodzielnego zdobywania wiedzy przygotowanie uczniów do udziału w konkursach przedmiotowych lub innego rodzaju konkursach przeznaczonych dla uczniów uczących się języka rosyjskiego CELE WYCHOWAWCZE: ♦ rozwijanie tendencji do stałego zwiększania posiadanego zasobu wiedzy, do poznawania świata, ♦ rozwijanie zdolności poznawczych, ♦ korzystanie z posiadanej wiedzy w sposób twórczy, ♦ kształtowanie umiejętności organizowania pracy, ♦ kształtowanie pozytywnego stosunku do pracy: przestrzeganie porządku, dokładność pracy, wytrwałość w dążeniu do celu. ZADANIA NAUCZYCIELA W PRACY Z UCZNIEM ZDOLNYM: Celem nadrzędnym w pracy z uczniem zdolnym jest stworzenie mu wszechstronnych warunków indywidualnego rozwoju twórczego myślenia, zainteresowań i uzdolnień. Nauczyciel powinien zindywidualizować proces nauczania na lekcji, oraz na zajęciach pozalekcyjnych. Inne zadania nauczyciela to: ♦ kształtowanie u ucznia wiary we własne siły i umiejętności, ♦ pobudzanie ucznia do pogłębiania i zdobywania wiedzy na drodze poszukiwań, badań, eksperymentów, ♦ uaktywnianie ucznia, ♦ obserwacja rozwoju uzdolnień ucznia, ♦ stworzenie odpowiednich warunków do pracy indywidualnej, ♦ umożliwienie przejawiania inicjatywy, ♦ tworzenie odpowiedniej atmosfery, w której uczeń będzie doceniany i szanowany. EFEKTY DZIAŁAŃ EDUKACYJNYCH: Po zrealizowaniu uczeń: ♦ zna informacje o krajach rosyjskiego obszaru językowego, ♦ wie, w jakich krajach używany jest język rosyjski, ♦ zna niektóre wydarzenia z historii i kultury Federacji Rosyjskiej, ♦ potrafi wskazać na mapie położenie, największe miasta i ważniejsze obiekty geograficzne, ♦ zna główne święta w Federacji Rosyjskiej i związane z nimi zwyczaje, ♦ zna słownictwo z zakresu klas 1-3 oraz wybiegające poza program nauczania, ♦ umie zastosować czasy: czas teraźniejszy, przeszły, przyszły prosty i złożony; potrafi rozpoznawać i stosować w zdaniach różne części mowy ♦ rozumie tekst czytany, ♦ rozumie tekst słuchany –nagrany w różnych warunkach, np. w hałaśliwej fabryce, czy podczas przerywanej rozmowie telefonicznej, ♦ zna różne typy zadań leksykalno-gramatycznych, ♦ potrafi się wypowiedzieć w języku rosyjskim, ustnie lub pisemnie, na zadany temat, ♦ potrafi z ekspresją przeczytać lub odegrać scenkę w języku rosyjskim, ♦ potrafi sam tworzyć pewne ćwiczenia, np. krzyżówki, zagadki, testy gramatyczne, ♦ ma doskonalszą wymowę, pracuje nad doskonaleniem ruchomego akcentu w języku rosyjskim. EFEKTY DZIAŁAŃ WYCHOWAWCZYCH: Uczeń potrafi: ♦ samodzielnie i aktywnie uczestniczyć w lekcjach, ♦ ma rozbudzoną potrzebę samorealizacji, ♦ potrafi i chce samodzielnie korzystać z dodatkowych źródeł wiedzy, ♦ w pełni wykorzystać swoją wiedzę, ♦ pomóc innym w rozwiązywaniu problemów, ♦ brać czynny udział w życiu szkoły. EWALUACJA CELÓW: Ewaluacja odbywać się będzie przez: ♦ widoczne dokonania edukacyjne (osiągnięcia, sukcesy, porażki podczas lekcji oraz w konkursach językowych), ♦ obserwacje, ♦ rozmowy z rodzicami i uczniami, ♦ sprawozdania. Cele szczegółowe wraz z zadaniami i tematyką zajęć: I.Popularyzacja działalności koła języka rosyjskiego wśród uczniów gimnazjum TEMATYKA ZAJĘC 1. Ustalenie terminów spotkań oraz tematów zajęć CELE SZCZEGÓŁOWE Uczeń: - zna zasady działalności koła językowego oraz tematykę zajęć II.Rozwijanie sprawności mówienia TEMATYKA ZAJĘĆ 2. Я и моя семья 3. Мой дом и моя квартира 4. Моя школа и ровесники 5. Обязанности, свободное время и хобби 6. Я заболел 7. Мой визит в ресторане 8. Мой город/ моя деревня 9. Я иду за покупками 10. Я спортсмен 11. Среда вокруг меня 12. СМИ 13. Я еду на экскурсию CELE SZCZEGÓŁOWE Uczeń: -zna słownictwo związane z tematyką: ja i ludzie wokół mnie, moja szkoła, moje zainteresowania i obowiązki, podstawowych zakupów, podróży -umie udzielić krótkiej informacji na temat swojej rodziny, swoich przyjaciół, spędzania wolnego czasu, zdrowia i choroby, ulubionych potrawach, swojej miejscowości, środowiska naturalnego, środków masowego przekazu -umie wykorzystać znajomość materiału gramatycznego i leksykalnego w celu udzielania i uzyskania informacji na dany temat III.Rozwijanie sprawności słuchania TEMATYKA ZAJĘĆ 14. Słuchanie wybranych tekstów oraz rozwiązywanie zadań do tekstów CELE SZCZEGÓŁÓWE Uczeń: -zna strategie rozumienia tekstu słuchanego -rozumie prezentowany tekst globalnie, selektywnie, szczegółowo -potrafi udzielić krótkiej informacji na temat usłyszanego tekstu IV.Rozwijanie sprawności czytania ze zrozumieniem TEMATYKA ZAJĘĆ 15. Czytanie tekstów oraz rozwiązywanie zadań sprawdzających ich zrozumienie 16. Zapoznanie z różnymi formami tekstów: opowiadanie, tekst literacki, artykuł, wywiad, notatka, opis. 17. Techniki ułatwiające zrozumienie tekstu: interpretacja tytułu, zdjęcia, podział tekstu, internacjonalizmy. CELE SZCZEGÓŁOWE Uczeń: -zna strategie czytania tekstu w języku obcym -rozumie tekst globalnie, selektywnie oraz detalicznie -rozpoznaje w tekście wyrażenia złożone i rozumie ich znaczenie -dostrzega różnice między różnymi formami tekstów -potrafi wykorzystać informację podaną w tytule, fotografii -umie aktywować swoją dotychczasową wiedzę z różnych dziedzin życia V. Rozwijanie sprawności pisania TEMATYKA ZAJĘĆ 18. Zapoznanie z różnymi formami tekstów użytkowych 19. Pisanie tekstów użytkowych np. list, kartka pocztowa, notatka, zaproszenie, zawiadomienie. CELE SZCZEGÓŁOWE Uczeń: -dostrzega typowe cechy dla różnych form tekstów pisanych -zna podstawowe zwroty i wyrażenia potrzebne do zredagowania krótkiego tekstu użytkowego -dokonuje selekcji odpowiednich struktur gramatycznych i leksykalnych, syntetyzuje wiedzę -dostrzega różnice między językiem używanym w mowie i piśmie VI. Zapoznanie uczniów z informacjami dotyczącymi krajów rosyjskiego obszaru językowego TEMATYKA ZAJĘĆ 20. Русская Федерация- общие знания 21. Москва и Санкт- Петербург 22. Пушкин, Репин, Чайковский, Михалков- фамилии, которые вошли в историю 23. Матрёшка, изделия из Палеха, Хохломы, самовар- прпулярные сувениры. CELE SZCZEGÓŁOWE Uczeń: -poznaje kulturę krajów rosyjskojęzycznych -zna podstawowe informacje na temat Federacji Rosyjskiej -umie określić położenie tych krajów -zna najważniejsze postaci z dziedziny kultury, polityki, historii -dostrzega różnice między krajem ojczystym a krajami rosyjskojęzycznymi VII. Uświadamianie roli słownictwa w nauce języka obcego TEMATYKA ZAJĘĆ 24. Słownictwo i jego rola w opanowaniu języka obcego CELE SZCZEGÓŁOWE Uczeń: -dostrzega konieczność systematycznej pracy nad słownictwem -potrafi dokonać selekcji słownictwa do odpowiedniej kategorii Systematyzowanie wiadomości z gramatyki języka rosyjskiego VIII. Systematyzowanie wiadomości z gramatyki języka rosyjskiego TEMATYKA ZAJĘĆ 25.Utrwalenie wiadomości o: Czasowniku Rzeczowniku Przymiotniku Przysłówku Liczebniku Zdaniach oznajmujących i pytających Zaimkach osobowych i dzierżawczych Spójniku CELE SZCZEGÓŁOWE Uczeń: -potrafi odmieniać czasowniki w czasie teraźniejszym -zna zasady tworzenia czasu teraźniejszego, przeszłego, czasu przyszłego prostego i złożonego, strony biernej, trybu rozkazującego oraz ich zastosowanie -zna odmiany, rzeczownika, przymiotnika, zaimka osobowego i dzierżawczego oraz umie je stosować -zna zasady tworzenia stopnia wyższego i najwyższego przymiotnika i przysłówka -potrafi poprawnie stosować spójniki w zdaniach złożonych IX. Rozwijanie umiejętności syntetyzowania wiadomości językowych TEMATYKA ZAJĘĆ 26. Rozwiązywanie zadań testowych CELE SZCZEGÓŁOWE Uczeń: -potrafi rozwiązać zadania testowe na podstawie zdobytych wiadomości -analizuje problemy i wysuwa logiczne wnioski Program opracowany na podstawie podanej bibliografii oraz materiałów uzyskanych z Internetu. BIBLIOGRAFIA: Borzym, "Uczniowie zdolni", PWN, Warszawa 1979 T. Lewowicki, "Kształcenie uczniów zdolnych", WSiP, Warszawa 1986 A. E. Sękowski, "Osiągnięcia uczniów zdolnych", TN KUL, Lublin 2000 D. Bernacka, „Od słowa do działania. Przegląd współczesnych metod kształcenia”, Warszawa 2002. Wyświetleń: 4562
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |