AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Barbara Żurek
Zajęcia zintegrowane, Scenariusze

Witamy wiosnę - scenariusz zajęć zintegrowanych w klasie I

- n +

Witamy wiosnę - scenariusz zajęć zintegrowanych w klasie I

Zanim wiosna przyjdzie z ciepłym wiatrem i słońcem, zielona i kwitnąca już burzliwej pogodzie marca, czasem wcześniej, jej nadejście poprzedzają liczne, coraz bardziej widoczne zjawiska. Wszędzie mogą je dzieci dostrzec, wokół domu, szkoły, na ulicy, przy drodze, w sadzie i w ogrodzie.

Kalendarzowa wiosna rozpoczyna się 21 marca. Tego dnia dzień równa się z nocą, która będzie coraz krótsza, a dzień coraz dłuższy. Żeby tak naprawdę wiosna przyszła do nas trzeba utopić Marzannę, czyli pożegnać zimę a powitać wiosnę.

Krąg tematyczny:
I tradycja przetrwała?- o tych obyczajach, które są pielęgnowane do dziś.

Temat dnia: Witamy wiosnę

Treści działań edukacyjnych:
Swobodne wypowiedzi uczniów na temat wiosny. Czytanie i analiza tekstu zamieszczonego w gazetce szkolnej pt. "Marzanna". Rytuał pożegnania zimy. Wykonanie Marzanny- słomianej kukły. Wycieczka nad rzekę- topienie Marzanny. Śpiewanie piosenek i recytacja wierszy. Określenie biegu rzeki. Zabawy, gry, konkursy w terenie.

Cel główny: rozbudzenie poczucia dumy z przynależności do własnego regionu

Cele szczegółowe:
Uczeń:
- wie, na czym polega zwyczaj topienia Marzanny
- uważnie słucha czytanego tekstu
- potrafi zaprojektować kukłę i strój dla niej
- umie połączyć słomę i mocować ją na drążku
- wypowiada się na temat wyglądu kukły
- wie, że należy zachować dyscyplinę nad rzeką
- zna zasady poruszania się drogami publicznymi
- zna wiersze, piosenki związane ze zwyczajem ludowym
- umie wskazać kierunek rzeki
- potrafi odczytać datę w kalendarzu
- obserwuje zmiany zachodzące w przyrodzie
- potrafi zgodnie się bawić
- wymienia miesiące wiosenne

Metody:
ćwiczenia praktyczne, pogadanka, opis, obserwacja, praca z tekstem, pokaz, metoda problemowa ,gry dydaktyczne , konkurs, ćwiczenia muzyczne i ruchowe

Formy: wycieczka, praca grupowa- zróżnicowana ,praca indywidualna, praca zbiorowa

Środki dydaktyczne: kalendarz, plątaninka sylabowa, słoma, patyki, sznurki, bibuła, gazetka szkolna, zagadki, list, wiersze, piosenki

Przebieg zajęć:
1. Odszukanie w kalendarzu daty 21 marca i odczytanie zapisu, który się pod nią znajduje.
- Wymienienie miesięcy wiosennych.

2. Plątaninka sylabowa.
ŻEGNAMY CIĘ ZIMO AŻ DO GRUDNIA

3. Czytanie przez dobrze czytającego ucznia tekstu zamieszczonego w gazetce szkolnej.

Topienie Marzanny
To stary zwyczaj słowiański. Boginka ta była symbolem zimy, zła i śmierci. Wraz z zimą odchodzi, ustępuje miejsca zwycięskiej wiośnie, przynoszącej ludziom w ciepłych promieniach słońca nowe życie, radość, nadzieję. Ludzie zmęczeni zimą nie chcieli czekać bezczynnie na przybycie wiosny, więc gdy topniały lody- Marzannę wrzucali do wody. Kukłę robili ze słomy, osadzali na silnym i długim kiju. Głowę formowali ze szmat i malowali węglem lub kredkami. Całą Marzannę przybierali papierowymi wstążkami lub kwiatami.

4. Wykonanie Marzanny.
- Przygotowanie potrzebnych materiałów.
- Ustalenie kolejnych czynności.
- Przydział zadań (praca grupowa, zróżnicowana) cięcie bibuły, łączenie słomy, mocowanie do patyka, ozdabianie.
- Ustny opis słomianej kukły.

5. Pogadanka na temat bezpiecznego zachowanie się na drodze publicznej i nad rzeką.

6. Formułowanie pochodu z Marzanną na czele.

7. Marsz z kukłą z jednoczesnym śpiewaniem na melodię "Krakowiaczek jeden..." piosenki:
    Ruszamy gromadą, wesołym pochodem
    Niesiemy Marzannę nad zieloną wodę.

    Radują się drzewa, weselą się domy
    Niesiemy Marzannę-chochoła ze słomy.

8. Śpiew podczas przemarszu piosenek o wiośnie oraz wiersza "Pożegnanie zimy" E. Romaniec- Zawadzka:
    Ostatnie wzgórki śniegu już znikają na łące.
    Cała ziemia paruje i wyżej świeci słońce.
    Bałwanek na podwórku już się zamienia w wodę,
    a wierzby wokół domu puszczają pędy młode.

    Lecz wiosna nie przychodzi choć ciągle o niej śnimy,
    bo boi się Marzanny, złej wróżki śnieżnej zimy.
    Nie zakwitną pierwiosnki, nie zazielenią się zboża,
    dopóki zła Marzanna nie odpłynie do morza.

9. Tworzymy duże koło nad brzegiem rzeki Uszwica, jedno dziecko w środku koła trzyma Marzannę. Dzieci wypowiadają słowa:
    Marzanno, Marzanno,
    już nie chcemy ciebie.
    Niech świeci nam słonko
    na wysokim niebie.

10. Wrzucenie przez n-la kukły do wody. Dzieci recytują:
    Marzanno, Marzanno,
    ty zimowa panno.
    Do wody cię wrzucamy,
    bo wiosnę witamy.

11. Określenie przez uczniów kierunku biegu rzeki.

12. Gry, zabawy, konkursy na pobliskiej polanie.
- Odgadywanie zagadek o wiośnie (konkurs):
    Siejemy nasionka,
    żeby były żniwa
    Czy wiesz jak ta
    pora roku się nazywa?

    Gniazdo z błota lepi
    pod dachu okapem.
    Przylatuje wiosną,
    aby uciec latem.

    Na wiosennym polu
    Ta poczwara stoi
    A ptak złodziejaszek
    Bardzo się go boi.

    On pierwszy do nas
    Z ciepłych krajów wrócił i nad polami
    teraz piosnkę nuci

- Zabawa "Pospiesz się"- bieg między drzewami. Na sygnał dzieci zajmują miejsca przy drzewie.
- Swobodny marsz, marszobieg za liderem.
- Przeskakiwanie przeszkód terenowych- kamieni, ścieżek, kałuż.
- Gra terenowa- kto znajdzie ukryty list od pani Wiosny.

13. Odczytanie listu:
    Kochane Dzieci!
    Cieszę się, że tak pięknie powitaliście mnie.
    Wracając do szkoły, szukajcie moich oznak.

    Wiosna

14.Powrót do szkoły - obserwowanie zwiastunów wiosny.

15.Podsumowanie zajęć:
-Co najbardziej wam się podobało na zajęciach i dlaczego?

Opracowanie: Barbara Żurek

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 8632


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 6



Ilość głosów: 2

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.