Katalog Barbara Typek, 2010-12-22 Rachanie Różne, Konspekty Konspekt zajęć świetlicowych "Niepełnosprawność jako problem społeczny"Konspekt zajęć świetlicowych 1.Temat: Niepełnosprawność jako problem społeczny. 2.Data: ……………………….. 3.Cele operacyjne zajęć: Po zakończonych zajęciach uczeń: a/zna terminy: tolerancja, akceptacja; zna wiersz ks. J.Twardowskiego ”Do moich uczniów” -wzbogaca wiedzę edukacyjną dotyczącą praw człowieka b/odczytuje i opisuje przeżycia wewnętrzne ludzi c/wyrabia umiejętność naśladowania stanów uczuciowych za pomocą mimiki twarzy i ruchów rąk d/nabywa postawę szacunku, otwartości, tolerancji do ludzi niepełnosprawnych 4.Zastosowane metody: - praca z tekstem, drama, rozmowa, praca ze słownikiem i źródłem historycznym, pokaz 5.Formy pracy: -praca z zespołem, praca w grupach 6.Środki dydaktyczne i materiały pomocnicze: -wiersz ks. J.Twardowskiego ”Do moich uczniów” -Słownik wyrazów obcych i trudnych, Warszawa 2001 -art.1Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka -głowy ludzi wycięte z gazet, zdjęcia uczniów, ilustracje ludzi niepełnosprawnych różnych ras, wyznań, kultur -kartki do losowania z napisami: strach, lęk, litość, smutek, współczucie, strach, niechęć, odraza, obawa, wrogość, niepewność - duże kartony, klej, nożyce 7.Przebieg zajęć: • Powitanie • Wysłuchanie przeczytanego przez nauczyciela wiersza ks.Twardowskiego /tekst otrzymuje każdy uczeń/ • Rozmowa na temat wysłuchanego wiersza: - określenie nastroju wiersza -wyodrębnienie bohaterów wiersza -odczytywanie odpowiednich fragmentów utworu uzasadniających wypowiedzi uczniów • Uczniowie losują kartki na których napisane są stany uczuciowe, które mogą być odczuwane w czasie spotkań z osobami niepełnosprawnymi. Zadaniem uczniów jest zaprezentowanie mimiką twarzy i ruchem rąk danego stanu uczuciowego. Pozostali uczniowie odgadują nazwy prezentowanych stanów uczuciowych. • Ćwiczenie dramowe: Nauczyciel odsłania portrety i zdjęcia ludzi. Są tu przedstawiciele rozmaitych ras, ludzie bezdomni, niscy, wysocy, starzy, smutni, niepełnosprawni. Wspólnie nazywamy poszczególne ilustracje. Następnie każdy wybiera jedno zdjęcie i wczuwa się w przedstawioną na nim osobę. Nadaje jej imię, opowiada co robi, gdzie mieszka, co czuje, jakie ma marzenia itp. Pytania nauczyciela skierowane do uczniów: -Jakie są wasze wrażenia? -Czy trudno było wczuć się w poszczególne role? Dlaczego? -Co się dzieje, gdy oceniamy ludzi zwracając uwagę wyłącznie na ich wygląd fizyczny, sprawność, inność? • Wyjaśnienie słów: tolerancja, akceptacja za pomocą Słownika wyrazów obcych i trudnych, Warszawa 2001 • Wyodrębnienie i zapisanie cech jakie posiada człowiek, o którym mówimy że jest tolerancyjny i akceptuje „inność” • Odczytanie przez nauczyciela art.1 Deklaracji Praw Człowieka • Wykonanie plakatu ”Ja wśród innych ludzi”- praca w 4-osobowych zespołach. Uczniowie z przyniesionych przez siebie postaci z gazet i swoich zdjęć wykonują plakat. W tłumie umieszczają siebie. Pytania nauczyciela skierowane do uczniów: -Jak czujecie się wśród innych ludzi? -Czego od nich oczekujecie? Wniosek: wszyscy potrzebujemy akceptacji i tolerancji. • Wspólne wykonanie wystawki wykonanych plakatów. 8.Czas trwania: 2 x 45 min. Matriały pomocnicze: ks. J.Twardowski „ Do moich uczniów” Uczniowie moi, uczenniczki drogie, ze szkół dla umysłowo niedorozwiniętych, com wam uczył lat kilka, stracił nerwy swoje, i wam niechaj poświęcę kilka wspomnień świętych. Jurku, z buzią otwartą, dorosły głuptasie- gdzie się teraz podziewasz, w jakim obcym tłumie- czy ci znów dokuczają na pauzie i w klasie- i kto twe smutne oczy nareszcie zrozumie. Janko Kosiarska a rączkami sztywnymi, z noskiem co się tak uparł, że został króciutki- za oknem wiatr czerwcowy z pannami ładnymi- a tobie kto daruje choć uśmiech malutki. Pamiętasz tamtą lekcję, gdym o niebie mówił, te łzy co w okularach na religii stają- właśnie o robotnikach myślałem z winnicy, co wołali na dworze –nikt nas nie chce nająć. Janku bez nogi prawej, z duszą pod rzęsami- grubasku i jąkało-osowiały, niemy- Zosiu coś wcześnie zmarła, aby nóżki krzywe szybko okryć żałobnym cieniem chryzantemy. Wojtku wiecznie płaczący i ty coś po sznurze drapał się, by mi ukraść parasol, łobuzie- Pawełku z wodą w głowie i ty niewdzięczniku coś mi żaby położył na szkolnym dzienniku. Czekam na was, najdrożsi, z każdą pierwszą gwiazdką- ze srebrem betlejemskim co w pudełkach świeci- z barankiem wielkanocnym.-Bez was świeczki gasną- i nie ma żyć dla kogo. Ten od głupich dzieci. Art.1 Deklaracji Praw Człowieka „Wszyscy ludzie rodzą się wolni i równi w swej godności i swych prawach. Są oni obdarzeni rozumem i sumieniem i powinni postępować wobec innych w duchu braterstwa”. Barbara Typek Zespół Szkół w Michalowie Wyświetleń: 3302
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |