Katalog Anna Wulw, 2011-01-02 Haczów Zajęcia zintegrowane, Scenariusze ScenariuszSCENARIUSZ ZAJĘĆ EDUKACYJNYCH PRZEPROWADZONYCH W RAMACH PROGRAMU „OWOCE W SZKOLE” Nauczyciel: Anna Wulw Klasa: I a Data: 25.05.2010 r. Czas trwania: 3 x 45 minut Przedmiot: edukacja wczesnoszkolna Temat: Owoce i warzywa w kuchni naszych mam. Cel ogólny: - poszerzenie wiedzy uczniów na temat wykorzystywania w żywieniu owoców i warzyw oraz utrwalenie zdrowych nawyków żywieniowych. Cele szczegółowe: Uczeń: - wie, dlaczego należy spożywać owoce i warzywa; - układa samodzielnie hasło zachęcające do spożywania owoców i warzyw; - układa zdania z rozsypanek wyrazowych; - zapisuje zdania poprawnie pod względem zasad kaligrafii; - śpiewa piosenkę „Mama w kuchni”; - potrafi przygotować surówkę, dbając przy tym o higienę. Metody pracy: - słowne: pogadanka, objaśnienie; - oglądowa: pokaz; - działań praktycznych: praca z tekstem; zadaniowa. Formy pracy: - zbiorowa jednolita; - grupowa jednolita; - indywidualna jednolita. Pomoce dydaktyczne: tablica demonstracyjna – piramida zdrowego żywienia, karty pracy, produkty na surówkę i sprzęt niezbędny do ich wykonania; odtwarzacz CD, płyta 2. Plan zajęć Edukacja przyrodnicza, polonistyczna, zdrowotna 1. Przywitanie uczniów. Czynności organizacyjno – porządkowe. 2. Przypomnienie zasad zdrowego odżywiania. Oglądanie piramidy zdrowego żywienia. • Przypomnijcie, co trzeba jeść i w jakich ilościach, żeby być zdrowym. Uczniowie na podstawie piramidy zdrowego żywienia wymieniają produkty, które powinny być podstawą pożywienia. 3. Słuchanie wiersza M. Barańskiej pt. „Dieta pani Mądralińskiej”. Panna Anna Mądralińska, znana z gracji i urody, rzekła: „Nie jem już marchewki, bo marchewka wyszła z mody. Szpinak, rzepę, groch i dynię też wykreślam ze swej diety”. Jak mówił, tak zrobiła. Czy to dobrze? Źle, niestety! Nie minęło czasu wiele, gdy odczuła zgubne skutki. Cery nie ma już tak gładkiej, włosy - słabe, a wzrok krótki. „Co się stało? Skąd ta zmiana?” Panna Anna rzewnie płacze. Brak witamin, droga Anna! Trzeba żywić się inaczej! Mądralińska zrozumiała: siła, zdrowie i uroda są w warzywach i owocach. Zawsze jest więc na nie moda! 4. Rozmowa na temat wiersza oraz konieczności spożywania warzyw i owoców. • Jaką dietę zastosowała panna Mądralińska? • Co się stało, kiedy przestała jeść warzywa i owoce? • Co zrozumiała panna Mądralińska? • Dlaczego należy jeść warzywa i owoce? • Czy wy lubicie jeść warzywa i owoce? • Jakie warzywa i owoce jecie i w jakiej postaci? 5. Wykonanie ćwiczeń w kartach pracy. Zadanie 1. • Ułóżcie i zapiszcie zdania z rozsypanki, a dowiecie się jakie rady ma dla was panna Mądralińska. (Jedz warzywa i owoce. Uprawiaj sport. Pij wodę mineralną.) Zadanie 2. • Ułóżcie zdania z rozsypanki wyrazowej. Zapiszcie je w liniaturze. (Warzywa i owoce są źródłem witamin. Codzienne jedz surowe owoce i warzywa. Jakie owoce najbardziej ci smakują?) • Napiszcie do zeszytu odpowiedź na pytanie. Zadanie 3. • Wpiszcie do krzyżówki nazwy owoców przedstawionych na rysunkach. • Ułóżcie hasło zachęcające do codziennego jedzenia owoców i warzyw. Użyjcie wyrazu, który jest rozwiązaniem krzyżówki. Edukacja muzyczna, zajęcia techniczne 1. Nauka piosenki „Mama w kuchni”. - wysłuchanie piosenki; - rozmowa na temat tekstu piosenki: • Co robi mama w kuchni? • Dlaczego mama jest niezwykłą kucharką? - ćwiczenia emisyjne: nucenie melodii piosenki na sylabach: lo, le, li; - nauka piosenki fragmentami, metodą ze słuchu; - próby wspólnego śpiewania piosenki. 2. Rozmowa na temat potraw z warzyw i owoców przygotowywanych w domu przez mamy. • Jakie potrawy z owoców i warzyw robią wasze mamy? • Czy wy pomagacie mamie w kuchni? Co robicie? • Dzisiaj nauczymy się przyrządzać surówkę z marchewki i jabłka. Wasze mamy na pewno ucieszą się, kiedy pomożecie im przygotować do obiadu taką surówkę. 3. Przygotowanie surówki. - wykonanie zadania 4. w kartach pracy: • Ułóżcie polecenia w takiej kolejności, aby powstał przepis na surówkę. Wpiszcie właściwe numery w okienka. - wykonanie surówki (uczniowie przynoszą z domu obrane marchewki i jabłka): - założenie fartuszków, spięcie włosów, umycie rąk; - przygotowanie produktów: marchewki, jabłka, śmietana, sól, cukier oraz narzędzi: tarki, łyżeczki, miski; - podział na grupy; - tarcie marchewek i jabłek, dodawanie śmietany, doprawianie solą i cukrem, wymieszanie składników; - sprzątanie stanowisk pracy; - degustacja przygotowanej surówki; dzielenie się wrażeniami smakowymi. 4. Podsumowanie zajęć. - rekapitulacja – uczniowie podają jak najwięcej skojarzeń z wyrazami: warzywa i owoce; - słowna ocena aktywności uczniów; - pożegnanie uczniów. Wyświetleń: 7800
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |