![]() |
![]() |
Katalog Alicja Zienkiewicz- Zielińska, 2011-01-13 Platerów Zajęcia przedszkolne, Artykuły „Klub Odkrywcy” w przedszkolu w Platerowie „Klub Odkrywcy” realizowaliśmy w przedszkolu w Platerowie w 2010r. Naszym celem było rozwijanie u 42 przedszkolaków ciekawości świata, kreatywności i ekspresji osobowości. Zaprosiliśmy do prowadzenia zajęć biologa, artystów, hodowcę zwierząt rozmaitych, by popracowali z dziećmi i nauczycielami nowymi metodami. I tak powstała hodowla patyczaków i myszoskoczka , dzięki której w domu niejednego przedszkolaka buszują dziś zwinne gryzonie, będące synami i córkami pionierów przedszkolnych. Odbyły się warsztaty przyrodnicze z żywymi zwierzętami(dżdżownicami, ślimakami, wężami i papużkami), a wszystkiego można było posłuchać, dotknąć i powąchać. Uwagę przedszkolaków przykuwały obserwacje mikroskopowe i binokularowe własnych często "znalezisk": pająka, muchy, liścia, kwiatka czy włosków parzących u pokrzywy lub w zorganizowanym w ramach projektu, laboratorium badacza. Każdy przedszkolak posiał fasolę, którą doglądał i podlewał, by z niej stworzyć fasolowy namiot do zabawy. Dzieci miały pozwolenie na zrobienie wielkiego bałaganu podczas szukania jaj w stogu siana. Zrobiły wybuch wulkanu w kojarzącej się do tej pory z pospolitymi zamkami- piaskownicy. Wykonały portrety, które później zjadły, bo ich elementami składowymi były suszone owoce, kolorowe posypki i wafle. Zaprojektowały i ulepiły ogromne gniazda z artystycznymi jajami, rzeźby w glinie i masie papierowej. Robiły papier czerpany, a po nim pisały gęsim piórem maczanym w atramencie sympatycznym. Ukręciły swym mamom i babciom biżuterię z filcu oraz skomponowały im własną linię perfum. Instruktorzy z zewnątrz wprowadzili w przedszkolu twórczy ferment, który będzie pączkował w kolejnych latach, gdyż nauczyciele i rodzice zobaczyli wiele nowych pomysłów na pracę z dziećmi, a w niektórych gorliwie uczestniczyli. Rodzice i dziadkowie zapraszali dzieci na swoją łąkę, czy do swego lasu, a także pomagali zgromadzić materiały do zajęć (wg dyrektyw artystów np. siano, słoma, kamienie, ziemia), opiekowali się swoimi i nieswoim dziećmi w czasie zajęć terenowych. Wreszcie uczestniczyli w dniu otwartym. Brali udział w zajęciach filcowania, przyrodniczych i plastycznych w parze ze swymi dziećmi. Dorośli dowiedzieli się o nowych formach pracy w przedszkolu i oswoili się z nimi. W rezultacie za sprawą projektu dzieci rozwinęły takie umiejętności jak: ekspresja twórcza, kreatywność, samodzielność, ciekawość i dociekliwość, zaś dorośli zdobyli nowe umiejętności ( filcowanie, hodowanie zwierząt ). Wyświetleń: 1202
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |