Katalog

Małgorzata Wójcik, 2011-01-17
Chojnice

Edukacja czytelnicza, Plany metodyczne

Program wychowawczy biblioteki

- n +




PROGRAM WYCHOWAWCZY BIBLIOTEKI ZSKP
W CHOJNICACH



opracowała: Małgorzata Wójcik

Misja biblioteki:
Biblioteka szkolna bierze udział w procesie dydaktyczno – wychowawczym.

Cele edukacyjne:
• Rozwijanie zainteresowań czytelniczych uczniów.
• Podkreślanie korzyści wynikających z czytania dla zaspokajania potrzeb poznawczych.
• Uczenie szacunku dla historii i tradycji regionu.
• Kształtowanie postaw patriotycznych, kultywowanie tradycji narodowych.
• Zaangażowanie uczniów do współpracy z biblioteką.
• Wyrabianie nawyku samokształcenia poprzez korzystanie informacji pochodzących z różnych źródeł.
• Włączenie się do programu profilaktyki uzależnień.
• Przeciwdziałanie zachowaniom agresywnym.
• Kształtowanie wrażliwości na problemy zagrożenia środowiska i potrzeby innych ludzi.



Zadania:
• Rozwijanie zainteresowań czytelniczych uczniów.
• Rozwijanie kompetencji czytelniczych niezbędnych do odbioru tekstów literackich.
• Promocja zbiorów biblioteki poprzez wystawy tematyczne.
• Zapoznawanie z zasadami sporządzania opisów bibliograficznych.
• Tworzenie biblioteczki regionalnej.
• Inspirowanie do pogłębiania wiedzy o własnym regionie.
• Organizowanie imprez i konkursów w ramach swoich kompetencji oraz we współpracy z innymi nauczycielami.
• Gromadzenie materiałów dotyczących uroczystości szkolnych w teczce tematycznej.
• Włączenie uczniów do prac nad organizacją wystaw, udziału w konkursach organizowanych w bibliotece.
• Zachęcanie do korzystania z tradycyjnych i nowoczesnych źródeł informacji.
• Wskazywanie zagrożeń wynikających z korzystania z zasobów Internetu.
• Gromadzenie i udostępnianie książek i filmów edukacyjnych.
• Przygotowywanie materiałów na godziny wychowawcze.
• Współpraca z pedagogiem szkolnym, Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną, wychowawcami klas.
• Kształtowanie nawyków zachowań zgodnych z normami społecznymi.
• Udział w akcjach ekologicznych i charytatywnych wynikających z potrzeb.


Formy realizacji:
• Lekcje biblioteczne.
• Analizy wypożyczeń, bieżące statystyki.
• Wywieszenie zasad sporządzania opisów bibliograficznych.
• Pomoc w sporządzaniu opisów bibliograficznych na potrzeby m.in. egzaminów zewnętrznych.
• Aktualizacja gazetek w gablotach.
• Wystawy okolicznościowe.
• Udział w uroczystościach upamiętniających ważne wydarzenia historyczne.
• Wyszukiwanie, gromadzenie i udostępnianie scenariuszy imprez i uroczystości szkolnych.
• Organizowanie wystaw, konkursów.
• Edukacja czytelnicza i medialna.
• Opieka nad Internetowym Centrum Informacji multimedialnej.
• Czuwanie nad przestrzeganiem regulaminu biblioteki i ICIM.
• Poszerzanie księgozbioru
• Wprowadzanie elementów biblioterapii.
• Indywidualne rozmowy.




Bibliografia:

1. Chomczyńska – Miliszkiewicz Mariola, Pankowska Dorota, Polubić szkołę, WSiP, Warszawa 1995, ISBN 83-02-05685-5
2. Drążkiewicz Marzanna, Rola nauczyciela bibliotekarza w kształtowaniu właściwej postawy uczniów przy wykorzystaniu multimediów, W; Biblioteka w Szkole, nr 6 2003, s.5, ISSN 0867-5600
3. Kubów Stefan, Edukacyjna funkcja biblioteki szkolnej, W: Biblioteka w Szkole, nr 6 2003, s.4, ISSN 0867-5600
4. Strycharska – Gać Berta, Za progiem szkolnym, WSiP, Warszawa 2005, ISBN 83-02-09318-1
5. Wójcicka Elżbieta, Strategiczna rola biblioteki szkolnej w procesie edukacji, W: Biblioteka w Szkole, nr 9 2004, s.2-6, ISSN 0867-5600
Wyświetleń: 829


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.