Katalog Małgorzata Wójcik, 2011-01-17 Chojnice Edukacja czytelnicza, Plany metodyczne Program wychowawczy bibliotekiPROGRAM WYCHOWAWCZY BIBLIOTEKI ZSKP W CHOJNICACH opracowała: Małgorzata Wójcik Misja biblioteki: Biblioteka szkolna bierze udział w procesie dydaktyczno – wychowawczym. Cele edukacyjne: • Rozwijanie zainteresowań czytelniczych uczniów. • Podkreślanie korzyści wynikających z czytania dla zaspokajania potrzeb poznawczych. • Uczenie szacunku dla historii i tradycji regionu. • Kształtowanie postaw patriotycznych, kultywowanie tradycji narodowych. • Zaangażowanie uczniów do współpracy z biblioteką. • Wyrabianie nawyku samokształcenia poprzez korzystanie informacji pochodzących z różnych źródeł. • Włączenie się do programu profilaktyki uzależnień. • Przeciwdziałanie zachowaniom agresywnym. • Kształtowanie wrażliwości na problemy zagrożenia środowiska i potrzeby innych ludzi. Zadania: • Rozwijanie zainteresowań czytelniczych uczniów. • Rozwijanie kompetencji czytelniczych niezbędnych do odbioru tekstów literackich. • Promocja zbiorów biblioteki poprzez wystawy tematyczne. • Zapoznawanie z zasadami sporządzania opisów bibliograficznych. • Tworzenie biblioteczki regionalnej. • Inspirowanie do pogłębiania wiedzy o własnym regionie. • Organizowanie imprez i konkursów w ramach swoich kompetencji oraz we współpracy z innymi nauczycielami. • Gromadzenie materiałów dotyczących uroczystości szkolnych w teczce tematycznej. • Włączenie uczniów do prac nad organizacją wystaw, udziału w konkursach organizowanych w bibliotece. • Zachęcanie do korzystania z tradycyjnych i nowoczesnych źródeł informacji. • Wskazywanie zagrożeń wynikających z korzystania z zasobów Internetu. • Gromadzenie i udostępnianie książek i filmów edukacyjnych. • Przygotowywanie materiałów na godziny wychowawcze. • Współpraca z pedagogiem szkolnym, Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną, wychowawcami klas. • Kształtowanie nawyków zachowań zgodnych z normami społecznymi. • Udział w akcjach ekologicznych i charytatywnych wynikających z potrzeb. Formy realizacji: • Lekcje biblioteczne. • Analizy wypożyczeń, bieżące statystyki. • Wywieszenie zasad sporządzania opisów bibliograficznych. • Pomoc w sporządzaniu opisów bibliograficznych na potrzeby m.in. egzaminów zewnętrznych. • Aktualizacja gazetek w gablotach. • Wystawy okolicznościowe. • Udział w uroczystościach upamiętniających ważne wydarzenia historyczne. • Wyszukiwanie, gromadzenie i udostępnianie scenariuszy imprez i uroczystości szkolnych. • Organizowanie wystaw, konkursów. • Edukacja czytelnicza i medialna. • Opieka nad Internetowym Centrum Informacji multimedialnej. • Czuwanie nad przestrzeganiem regulaminu biblioteki i ICIM. • Poszerzanie księgozbioru • Wprowadzanie elementów biblioterapii. • Indywidualne rozmowy. Bibliografia: 1. Chomczyńska – Miliszkiewicz Mariola, Pankowska Dorota, Polubić szkołę, WSiP, Warszawa 1995, ISBN 83-02-05685-5 2. Drążkiewicz Marzanna, Rola nauczyciela bibliotekarza w kształtowaniu właściwej postawy uczniów przy wykorzystaniu multimediów, W; Biblioteka w Szkole, nr 6 2003, s.5, ISSN 0867-5600 3. Kubów Stefan, Edukacyjna funkcja biblioteki szkolnej, W: Biblioteka w Szkole, nr 6 2003, s.4, ISSN 0867-5600 4. Strycharska – Gać Berta, Za progiem szkolnym, WSiP, Warszawa 2005, ISBN 83-02-09318-1 5. Wójcicka Elżbieta, Strategiczna rola biblioteki szkolnej w procesie edukacji, W: Biblioteka w Szkole, nr 9 2004, s.2-6, ISSN 0867-5600 Wyświetleń: 829
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |