![]() |
![]() |
Katalog anna dorocka, 2011-01-29 warszawa Awans zawodowy, Program nauczania Ortografia, co do głowy nam trafiaSzkoła Podstawowa nr 1 im. Gen. F. Kleeberga w Ząbkach Program edukacji ortograficznej „Ortografia, co do głowy nam trafia” dla uczniów klas I-III Opracowała Anna Magdalena Dorocka Listopad 2010 Wstęp Umiejętności ortograficzne uczniów, a także skuteczność metod nauczania pisowni zależą od kilku czynników. Są nimi rodzaj pamięci, uwaga, koncentracja, zdolność logicznego myślenia, znajomość zasad ortograficznych, a także czytelnictwo. Podczas nauki ortografii dużą rolę odgrywa pamięć wzrokowa. Ma ona ogromne znaczenie dla kształtowania nawyków prawidłowego pisania tych wyrazów, których zapis nie jest zgodny z wymową i nie można do nich zastosować żadnej reguły. W procesie nabywania przez dzieci sprawności ortograficznych ważna jest także pamięć słuchowa. Trudność sprawiają wówczas wyrazy, których zapis opiera się na całkowitej zgodności z mową. Kłopot mogą mieć uczniowie z wadą wymowy lub ci, którzy posługują się językiem gwarowym. Warunkiem pomyślnej pracy w trakcie nauczania poprawnej pisowni jest kształtowanie uwagi. Jeśli dziecko nie potrafi się skupić, to jego spostrzeganie staje się niedokładne, co natomiast sprzyja powstawaniu błędów. W ścisłym związku z umiejętnościami ortograficznymi pozostaje również myślenie, które jest najważniejszym procesem poznawczym. Uwzględnienie go w procesie kształcenia kompetencji ortograficznych zapobiega mechanicznemu uczeniu się, które z kolei przeciwne jest aktywnej naturze umysłu ludzkiego. U dzieci w wieku 8-10 lat następuje bardzo intensywny rozwój zarówno myślenia, jak i mowy. Aby nauczanie ortografii w szkole podstawowej przyniosło spodziewane efekty należy postępować w dwojaki sposób. Po pierwsze uczeń musi przyswoić sobie zbiór zasad ortograficznych. Po drugie konieczne jest wyrobienie przez niego nawyku pisania ortograficznego, czyli trwałego i automatycznego „zapisania" w pamięci wzoru poprawnej pisowni wyrazów. Operowanie regułami ortograficznymi wymaga nie tylko zdolności logicznego myślenia, ale także analizowania faktów językowych. Sprawność ortograficzną u uczniów podnoszą zarówno ćwiczenia ortograficzne, jak i czytanie interesujących książek. Czytając lektury dzieci nie tylko wzbogacają swój zasób słownikowy i rozwijają się intelektualnie, ale także poszerzają własne kompetencje ortograficzne. Chcąc uwrażliwić dzieci na piękno ojczystego języka, a jednocześnie zapoznać je z „zagadkami” ortografii polskiej, postanowiłam napisać i wdrożyć program do nauczania ortografii w klasach I-III. Jego głównym celem jest wyrobienie u uczniów umiejętności bezbłędnego pisania. Przyswojenie sztuki poprawnego pisania nie jest trudne. Warunkiem jest rozpoczęcie nauki już w najmłodszych klasach, a także systematyczna i wytrwała praca. Tylko dzięki ciągłym ćwiczeniom i powtórkom jesteśmy w stanie dojść do doskonałości. Cele edukacyjne: 1. Zdobycie umiejętności samodzielnego, poprawnego i świadomego posługiwania się językiem pisanym; 2. Kształtowanie zdolności dostrzegania różnego rodzaju związków i zależności w piśmie; 3. Rozwijanie świadomości życiowej i użyteczności zdobywanej wiedzy; 4. Wzmacnianie poczucia własnej wartości i tolerancja dla innych. Treści nauczania: 1. Pisownia wyrazów z „ó” i „u”; 2. Pisownia wyrazów z „ż” i „rz”; 3. Pisownia wyrazów z „h” i „ch”; 4. Pisownia wielką i małą literą; 5. Pisownia „–nie” z czasownikami, rzeczownikami i przymiotnikami; 6. Pisownia wyrazów z zakończeniem „-ów’, „-ówka”; 7. Ciekawostki ortograficzne. Procedury osiągania celów: Zastosowane metody: • podająca – pogadanka z elementami dyskusji, rozmowa kierowana, inspirowana tekstem; • praktycznego działania; • aktywność twórcza; • obserwacja; • „burza mózgów”; • praca z tekstem; • dyskusja; • konkursy, gry, zabawy dydaktyczne np. puzzle obrazkowe, rozsypanki wyrazowe, układanie podpisów pod obrazkami, gry planszowe, zabawy klockami LOGO. Osiągnięcia uczniów: Uczeń: • potrafi stosować, na co dzień poznane wyrazy z: u, ó, ż, rz, h, ch i z końcówkami „-ów”, „-ówka”; • zna zasady i reguły ortograficzne, i stosuje je w praktyce; • umie uzasadnić pisownię wyrazów z „ó”, „rz” wymiennym i niewymiennym; • zna omawiane wyrazy z „h” i „ch”; • wie, po których spółgłoskach piszemy „rz”; • umie kojarzyć tematycznie słowa z opracowaną trudnością ortograficzną; • zna ciekawostki ortograficzne; • rozumie, po co uczy się pisać bezbłędnie; • wie, że znajomość ortografii jest tylko częścią umiejętności wykształconego Polaka; • rozumie, że ma prawo mieć pewne kłopoty, bo nikt nie jest doskonały; • akceptuje innych kolegów, tych, co już potrafią lepiej pisać i tych, co nie umieją, nie wyśmiewa się ze słabszych; • wie, że każdy człowiek ma w życiu dobre i złe chwile, swoje lepsze i gorsze strony. Metody oceniania: Praca uczniów nie będzie podlegać ocenie w rozumieniu Oceniania Szkolnego. Oceniane będą: • aktywność i zaangażowanie podczas zajęć; • znajomość zakresu pojęciowego; • udział w dyskusji; • inicjatywa własna; • udział w zajęciach praktycznych: konkursach, grach i zabawach dydaktycznych. Ewaluacja programu: • atrakcyjność programu dla ucznia; • praktyczność i użyteczność; • ankieta. Opracowała Anna Magdalena Dorocka Wyświetleń: 1983
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |