Katalog

Alicja Górska, 2011-03-04
Grodzisk Mazowiecki

Matematyka, Projekty edukacyjne

Projekt osiedle moich marzeń

- n +

PROJEKT GIMNAZJALNY - MATEMATYKA
Alicja Górska

TEMAT: Osiedle moich marzeń
CELE:
• upowszechnienie matematyki i pokazanie jej użyteczności w życiu codziennym
• umiejętność zbierania i organizowania danych,
• rozwijanie logicznego myślenia, systematyczności,
• dostrzeganie w otaczającym świecie zagadnień matematycznych,
• kształcenie wrażliwości artystycznej,
• przejmowanie odpowiedzialności za własną naukę rozwijanie umiejętności współdziałania w grupie,
• kształcenie umiejętności stosowania programów komputerowych do opracowania informacji w różnych formach graficznych

REALIZATORZY : uczniowie klasy drugiej gimnazjum (6 osób)
CZAS TRWANIA: 3 miesiące
FORMA REALIZACJI: uczniowie realizują projekt w grupie.
ZADANIA:
Miasto Grodzisk Mazowiecki ogłasza konkurs na projekt zagospodarowania gruntu przeznaczonego pod osiedle mieszkaniowe. Warunkiem udziału w konkursie jest przygotowanie pracy z wykorzystaniem minimum 6 różnych brył geometrycznych jako budynków mieszkaniowych, kompleksu handlowego oraz propozycją zagospodarowania terenów zielonych na łącznej powierzchni 10ha.
Zadania prowadzące do realizacji projektu:
- Zapoznanie się z materiałami podanymi w źródłach.
- Ustalenie w jaki sposób grupa będzie wykonywać dalsze etapy pracy.
- Sporządzenie krótkiej notatki z przeprowadzonej narady. Zamieszczenie w niej terminu i miejsca spotkania, podanych propozycji, końcowych ustaleń, w tym przydział obowiązków.
- Wykonanie planu zagospodarowania działki (kształt dowolny), o powierzchni10ha. Uwzględnienie na nim elementów przestrzennych oraz miejsca pozostałego na tereny zielone i ścieżki. Zapisanie skali planu.
- Wykonanie obliczeń dotyczących zużycia materiałów: pola powierzchni i objętości brył.
- Obliczenie powierzchni zajętej przez bryły oraz zieleni i ścieżek. Jaki jest stosunek tych powierzchni?
- Zastanowienie się nad wyborem roślin użytych do stworzenia terenów zielonych.
- Przedstawienie wyników swojej pracy związanej z planowaniem osiedla w postaci prezentacji multimedialnej, makiety.

FORMA PREZENTACJI: prezentacja multimedialna, makieta.

ŹRÓDŁA:
Graniastosłupy
- http://www.matematyka.net/cgi-in/index.cgi?a=teoria&b=geometria&c=graniastoslupy
- http://matma.prv.pl/graniastoslupy.php
Ostrosłupy
- http://www.matematyka.net/cgi-bin/index.cgi?a=teoria&b=geometria&c=ostroslupy
- http://www.google.pl/imgres?imgurl=http://figuryprzestrzenne.webpark.pl/ostroslup_opis.gif&imgrefurl=http://figuryprzestrzenne.webpark.pl/ostroslup.html&usg=__Srw_wA9x75b1JdMhhcV0FbTPWEg=&h=300&w=300&sz=6&hl=pl&start=4&um=1&itbs=1&tbnid=8jtDOo7oJRYb_M:&tbnh=116&tbnw=116&prev=/images%3Fq%3Dostros%25C5%2582upy%26um%3D1%26hl%3Dpl%26sa%3DX%26tbs%3Disch:1
Bryły obrotowe
- http://www.math.edu.pl/bryly-obrotowe
- http://dzamik13.republika.pl/bryly/index.html
- http://matma.prv.pl/obrotowe.php
Wielościany
- http://www.math.edu.pl/wielosciany
Inspiracje
- http://www.google.pl/imgres?imgurl=http://www.matematyka.wroc.pl/files/u9/gran_5.jpeg&imgrefurl=http://www.matematyka.wroc.pl/book/graniastos%25C5%2582upy-i-antygraniastos%25C5%2582upy&usg=__tH7wYmVHSfOSMBmwoBNUaiKM4NU=&h=362&w=500&sz=28&hl=pl&start=9&um=1&itbs=1&tbnid=0sVN8AJhagX2UM:&tbnh=94&tbnw=130&prev=/images%3Fq%3Dgraniastos%25C5%2582upy%26um%3D1%26hl%3Dpl%26sa%3DX%26tbs%3Disch:1
- http://www.google.pl/imgres?imgurl=http://www.slezak.to.pl/images/bryly_obrotowe_01.jpg&imgrefurl=http://www.slezak.to.pl/bryly_obrotowe.html&usg=__qrFIfAZicJlDrrwFocTuMkIeKd0=&h=381&w=758&sz=38&hl=pl&start=4&um=1&itbs=1&tbnid=JGYBTCXdQrNDRM:&tbnh=71&tbnw=142&prev=/images%3Fq%3Dbry%25C5%2582y%2Bobrotowe%26um%3D1%26hl%3Dpl%26sa%3DX%26tbs%3Disch:1
- http://www.google.pl/imgres?imgurl=http://maximus.pl/pliki/grafika//matematyka/bryly_test1_1.jpg&imgrefurl=http://www.maximus.pl/test-bryly_obrotowe_cz._i-1508.html&usg=__8giEfrVI4Vt4peWWo5URdpVIsjI=&h=228&w=728&sz=20&hl=pl&start=6&um=1&itbs=1&tbnid=q1ThnxCeopX5wM:&tbnh=44&tbnw=141&prev=/images%3Fq%3Dbry%25C5%2582y%2Bobrotowe%26um%3D1%26hl%3Dpl%26sa%3DX%26tbs%3Disch:1
Chcielibyście swój projekt osiedla przedstawić w wersji elektronicznej? Może ten program Wam pomoże?
- http://www.eprogramy.org/programy-pc/program/1526
A teraz czas na zieleń:
- http://www.e-ogrody.com/
- http://www.wymarzonyogrod.pl/portrety_roslin/kategoria/1
Jeśli jeszcze nie znaleźliście pomysłu na atrakcyjny wygląd osiedla marzeń może warto poszukać ciekawych budynków czy też budowli? Ostatnio konstruktorzy prześcigają się w pomysłach.

OCENA PROJEKTU: według ustalonych zasad oceny projektu.

ZASADY OCENY PROJEKTU:
WYKONANIE ZADANIA:
POCZĄTKOWE
(1 PUNKT) ROZWINIĘTE
(2 PUNKTY) ZAAWANSOWANE
(3 PUNKTY) WZOROWE
(4 PUNKTY) ILOŚĆ PUNKTÓW
1-4

NOTATKA Sporządzona niedbale, odręcznie, nie uwzględnia wyszczególnionych elementów Zawiera maksymalnie 2 wyszczególnione elementy. Sporządzona w Wordzie Zawiera 3-4 wyszczególnione elementy. Sporządzona w Wordzie z zastosowaniem formatowania tekstu Zawiera wszystkie wyszczególnione elementy, napisana zwięźle, ładnie pod względem stylistycznym. Wygląd okumentu w Wordzie bez zarzutu.

PLAN ZAGOSPODAROWANIA DZIAŁKI Kształt działki jest prostokątem. Kształt działki jest równoległobokiem. Kształt działki jest trapezem Kształt działki jest trójkątem lub inną wymyślną figurą
Nieprawidłowo policzono długości boków działki Boki działki są policzone prawidłowo Wszystkie wielkości występujące we wzorze na pole wyznaczone prawidłowo Wszystkie Wielkości występujące we wzorze na pole wyznaczone prawidłowo
Wybrano podstawowe bryły (sześcian, prostopadłościan, ostrosłup czworokątny) Wybrano 3 podstawowe bryły (sześcian, prostopadłościan, ostrosłup czworokątny) oraz 1 spoza tego zbioru Wybrano 4 podstawowe bryły (sześcian, prostopadłościan, ostrosłup czworokątny, walec) oraz 2 spoza tego zbioru Wybrano 5 podstawowych brył (sześcian, prostopadłościan, ostrosłup czworokątny, walec, kula) oraz 3 spoza tego zbioru
Skala planu policzona nieprawidłowo Skala planu policzona prawidłowo, ale uczniowie nie potrafią przedstawić metody obliczenia Skala planu policzona prawidłowo, uczniowie potrafią podać metodę obliczania Skala planu policzona prawidłowo, uczniowie potrafią podać różne metody obliczania
Plan wykonany odręcznie, zawiera błędy Plan wykonany odręcznie bez błędów Plan wykonany odręcznie, estetycznie, czytelny bez błędów Plan wykonany za pomocą programu komputerowego. Bez błędów
OBLICZENIA ZUŻYCIA MATERIAŁÓW DO WYKONANIA OSIEDLA (BRYŁY, TERENY ZIELONE, ŚCIEŻKI) Większość obliczeń zawiera błędy Zdarzają się drobne błędy rachunkowe przy obliczeniach zarówno pól powierzchni jak i objętości Drobne błędy rachunkowe przy obliczaniu pól powierzchni brył Obliczenia bez błędów

PREZENTACJA Niewłaściwie dobrana struktura prezentacji Prezentacja zawiera nieliczne elementy graficzne. Prezentacja zawiera hiperłącza, animacje. Zastosowano skaner, liczne zdjęcia i obrazy Prezentacja wykonana profesjonalnie. Zastosowano liczne efekty, oryginalne pomysły i rozwiązania
Brak wszystkich informacji Przedstawiono większość wymaganych informacji. Zebrano dużo informacji, które stanowią logiczną całość Zebrane informacje kompletne
Makieta wykonana niedbale Makieta wykonana poprawnie ale nie zachwycająco Makieta wykonana poprawnie, estetycznie. Makieta wykonana estetycznie. Wykorzystanie wielu kolorów do zrobienia modeli budynków mieszkalnych i kompleksu handlowego
Zespół nie potrafi przedstawić wyników swojej pracy Przekaz mało przejrzysty Prezentacja pracy zawiera drobne nieścisłości Zespół w interesujący sposób prezentuje wyniki swojej pracy

ANKIETA DLA UCZNIÓW
1. Czy dzięki realizacji projektu bardziej przychylnie patrzysz na matematykę?
a) tak
b) nie wiem
c) nie
2. Czy zadania, jakie wykonywałeś w trakcie realizacji projektu, były ciekawe, a praca nad nimi przyniosła ci satysfakcję?
a) tak
b) nie wiem
c) nie
3. Czy w wyniku realizacji projektu poszerzyłaś/eś swoją wiedzę matematyczną?
a) tak
b) nie wiem
c) nie
4. Jakie trudności napotkałaś/eś podczas przygotowań i prezentacji projektu?
.......................................................................................................................................................
5. Co w pracy nad realizacją najbardziej się podobało?
.......................................................................................................................................................
6. Co w pracy nad realizacją najbardziej się nie podobało?
.......................................................................................................................................................
7. Co można byłoby zmienić?
.......................................................................................................................................................
8. Inne uwagi
.......................................................................................................................................................

Dziękujemy
Wyświetleń: 2890


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.