Katalog Joanna Szamara, 2011-03-04 Pogrzebień Zajęcia zintegrowane, Plany pracy Program kółka informatycznego klasa IIIProgram kółka informatycznego klasa III Czas realizacji: 1 godzina tygodniowo Cel główny: przygotowanie uczniów do życia w społeczeństwie informacyjnym Przesłania programu: wprowadzenie uczniów klasy III w świat komputerów; wykorzystanie naturalnej ciekawości dzieci do rzecz nowych i nieznanych; wykorzystanie własnych doświadczeń w prowadzeniu zajęć z komputerem; Cele szczegółowe: przygotowanie ucznia do posługiwania się komputerem; rozwijanie zainteresowań i uzdolnień informatycznych; wykazywanie użyteczności komputerów w nauce, pracy i zabawie; współorganizowanie nauczania zintegrowanego przez wspomaganie procesu nabywania umiejętności czytania, pisania, liczenia; rozwijanie aktywności i ciekawości; umacnianie wiary we własne siły, możliwości i umiejętności; Metody: poszukujące – problemowe; podające – pogadanka, pokaz, prezentacja; praktyczne z użyciem komputera – ćwiczenia; Formy: zbiorowa, praca indywidualna na stanowisku komputerowym; Środki dydaktyczne: komputery, drukarka, edytor tekstu Microsoft Word, program graficzny Paint, encyklopedie, słowniki multimedialne, gry komputerowe PLAN DZIAŁAŃ EDUKACYJNYCH 1. Podstawy obsługi komputera – 2 godziny Poznanie podstawowych części komputera: jednostka centralna, monitor, klawiatura, mysz; 2 . Komunikacja z komputerem – 4 godziny Wykorzystanie myszki do poruszania się w systemie operacyjnym, przesuwanie wskaźnika myszy, naciskanie jej przycisków; Wykorzystanie klawiatury, znaczenie podstawowych klawiszy, praca z programem „Notatnik ”; Pisanie i wprowadzanie zmian do prostych tekstów 3. Wyszukiwanie i uruchamianie programów różnymi sposobami – 1 godzina skróty na pulpicie, menu 4. Tworzenie rysunków z użyciem edytora grafiki PAINT – 5 godzin Uruchamianie i zamykanie programu Paint; Objaśnianie znaczenia ikon programu; rysowanie linii, figur geometrycznych; stosowanie palety kolorów; projektowanie własnych rysunków, łączenie rysunku z prostym tekstem. wykorzystanie funkcji „kopiuj”, „wklej” operowanie kolorem- wypełnianie kolorem zamkniętego obszaru, kolorowanie powierzchni ograniczonych konturami, tworzenie kolorowych kompozycji z wykorzystaniem poznanych figur geometrycznych. 5. Zapisywanie i odczytywanie wyników swojej pracy z komputerem – 1 godzina zapisywanie gotowego rysunku na dysku; otwieranie istniejących plików, aktualizacja i zapisywanie zmian; zapisywanie pracy na dyskietce; 6. Pisanie za pomocą komputera (edytor MS Word) – 7 godzin poznanie sposobu pisania małych i wielkich polskich liter; zapoznanie z pojęciami: spacja, akapit, wcięcie; przepisywanie i pisanie tekstów – adresu, życzeń ogłoszenia, listu itp. wprowadzenie zmian do tekstu – przenoszenie, kopiowanie, usuwanie tekstu; formatowanie tekstu, rodzaj, styl, kolor i wielkość czcionki, wyrównanie tekstu; wykorzystanie funkcji autokształtów; dodawanie grafiki do tekstu; wykorzystanie funkcji specjalnych – wypunktowanie, numerowanie. wstawianie prostych tabel i ich formatowanie. pisanie krótkich tekstów z pamięci i ze słuchu – wykorzystanie funkcji sprawdzania pisowni. 7. Obsługa drukarki – 2 godziny zapoznanie z obsługą drukarki; drukowanie wytworów własnej pracy; 8. Obsługa aplikacji Kalkulator – 1 godzina wyjaśnienie znaczenia klawiszy kalkulatora kieszonkowego i aplikacji „Kalkulator” wykonywanie prostych obliczeń; obsługa kalkulatora za pomocą myszki i klawiatury numerycznej; 9. Komputer jako źródło rozrywki – 2 godziny gry komputerowe- uruchomienie, poznanie scenariusza i zasad zabawy; znajomość konsekwencji niewłaściwego doboru gier komputerowych i czasu na nie przeznaczonego dla zdrowia i rozwoju; korzyści oraz zagrożenia płynące z internetu- wdrażanie uczniów do świadomego i odpowiedzialnego korzystania z zasobów internetowych. 10. Programy edukacyjne – 2 godziny rodzaje i zastosowanie; uruchamianie i korzystanie z programów edukacyjnych; 11. Internet jako nieograniczone źródło wiedzy – 3 godziny uruchomienie przeglądarki; wpisywanie danych adresów stron www; wyszukiwanie określonych informacji; Umiejętności: Dziecko potrafi: 1. przygotować komputer do pracy przez prawidłowe włączenie i wyłączenie; 2. korzystać z podstawowych urządzeń: klawiatury, monitora i myszki; 3. uruchomić program i zakończyć jego działanie; 4. operować prawidłową terminologią; 5. nazywać i rozróżniać części komputera; 6. zna ogólne zasady działania edytora tekstu Microsoft Word; 7. wykorzystać edytory graficzne do wykonywania rysunków; 8. obsługiwać drukarkę; 9. wybrać oraz uruchomić wskazany program edukacyjny, właściwie z niego korzystać i zakończyć pracę z programem; 10. wyszukiwać informacje w Internecie. 11. jest świadomy zagrożeń jakie może stwarzać nieodpowiednia praca z komputerem; Wyświetleń: 2082
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |