Katalog

Joanna Szamara, 2011-03-04
Pogrzebień

Zajęcia zintegrowane, Plany pracy

Program kółka informatycznego klasa III

- n +

Program kółka informatycznego klasa III

Czas realizacji: 1 godzina tygodniowo

Cel główny:

przygotowanie uczniów do życia w społeczeństwie informacyjnym


Przesłania programu:
wprowadzenie uczniów klasy III w świat komputerów;
wykorzystanie naturalnej ciekawości dzieci do rzecz nowych i nieznanych;
wykorzystanie własnych doświadczeń w prowadzeniu zajęć z komputerem;
Cele szczegółowe:
przygotowanie ucznia do posługiwania się komputerem;
rozwijanie zainteresowań i uzdolnień informatycznych;
wykazywanie użyteczności komputerów w nauce, pracy i zabawie;
współorganizowanie nauczania zintegrowanego przez wspomaganie procesu
nabywania umiejętności czytania, pisania, liczenia;
rozwijanie aktywności i ciekawości;
umacnianie wiary we własne siły, możliwości i umiejętności;

Metody:

poszukujące – problemowe;
podające – pogadanka, pokaz, prezentacja;
praktyczne z użyciem komputera – ćwiczenia;

Formy:

zbiorowa, praca indywidualna na stanowisku komputerowym;

Środki dydaktyczne:

komputery, drukarka, edytor tekstu Microsoft Word, program graficzny Paint,
encyklopedie, słowniki multimedialne, gry komputerowe




PLAN DZIAŁAŃ EDUKACYJNYCH

1. Podstawy obsługi komputera – 2 godziny

Poznanie podstawowych części komputera: jednostka centralna, monitor, klawiatura,
mysz;

2 . Komunikacja z komputerem – 4 godziny

Wykorzystanie myszki do poruszania się w systemie operacyjnym, przesuwanie wskaźnika myszy, naciskanie jej przycisków;
Wykorzystanie klawiatury, znaczenie podstawowych klawiszy, praca z programem
„Notatnik ”;
Pisanie i wprowadzanie zmian do prostych tekstów

3. Wyszukiwanie i uruchamianie programów różnymi sposobami – 1 godzina

skróty na pulpicie, menu

4. Tworzenie rysunków z użyciem edytora grafiki PAINT – 5 godzin
Uruchamianie i zamykanie programu Paint;
Objaśnianie znaczenia ikon programu;
rysowanie linii, figur geometrycznych;
stosowanie palety kolorów;
projektowanie własnych rysunków, łączenie rysunku z prostym tekstem.
wykorzystanie funkcji „kopiuj”, „wklej”
operowanie kolorem- wypełnianie kolorem zamkniętego obszaru, kolorowanie powierzchni ograniczonych konturami, tworzenie kolorowych kompozycji z wykorzystaniem poznanych figur geometrycznych.

5. Zapisywanie i odczytywanie wyników swojej pracy z komputerem – 1 godzina
zapisywanie gotowego rysunku na dysku;
otwieranie istniejących plików, aktualizacja i zapisywanie zmian;
zapisywanie pracy na dyskietce;
6. Pisanie za pomocą komputera (edytor MS Word) – 7 godzin
poznanie sposobu pisania małych i wielkich polskich liter;
zapoznanie z pojęciami: spacja, akapit, wcięcie;
przepisywanie i pisanie tekstów – adresu, życzeń ogłoszenia, listu itp.
wprowadzenie zmian do tekstu – przenoszenie, kopiowanie, usuwanie tekstu;
formatowanie tekstu, rodzaj, styl, kolor i wielkość czcionki, wyrównanie tekstu;
wykorzystanie funkcji autokształtów;
dodawanie grafiki do tekstu;
wykorzystanie funkcji specjalnych – wypunktowanie, numerowanie.
wstawianie prostych tabel i ich formatowanie.
pisanie krótkich tekstów z pamięci i ze słuchu – wykorzystanie funkcji sprawdzania pisowni.
7. Obsługa drukarki – 2 godziny
zapoznanie z obsługą drukarki;
drukowanie wytworów własnej pracy;
8. Obsługa aplikacji Kalkulator – 1 godzina
wyjaśnienie znaczenia klawiszy kalkulatora kieszonkowego i aplikacji „Kalkulator”
wykonywanie prostych obliczeń;
obsługa kalkulatora za pomocą myszki i klawiatury numerycznej;

9. Komputer jako źródło rozrywki – 2 godziny
gry komputerowe- uruchomienie, poznanie scenariusza i zasad zabawy;
znajomość konsekwencji niewłaściwego doboru gier komputerowych i czasu na nie przeznaczonego dla zdrowia i rozwoju;
korzyści oraz zagrożenia płynące z internetu- wdrażanie uczniów do świadomego i odpowiedzialnego korzystania z zasobów internetowych.

10. Programy edukacyjne – 2 godziny

rodzaje i zastosowanie;
uruchamianie i korzystanie z programów edukacyjnych;

11. Internet jako nieograniczone źródło wiedzy – 3 godziny
uruchomienie przeglądarki;
wpisywanie danych adresów stron www;
wyszukiwanie określonych informacji;


Umiejętności:

Dziecko potrafi:
1. przygotować komputer do pracy przez prawidłowe włączenie i wyłączenie;
2. korzystać z podstawowych urządzeń: klawiatury, monitora i myszki;
3. uruchomić program i zakończyć jego działanie;
4. operować prawidłową terminologią;
5. nazywać i rozróżniać części komputera;
6. zna ogólne zasady działania edytora tekstu Microsoft Word;
7. wykorzystać edytory graficzne do wykonywania rysunków;
8. obsługiwać drukarkę;
9. wybrać oraz uruchomić wskazany program edukacyjny, właściwie z niego korzystać i zakończyć pracę z programem;
10. wyszukiwać informacje w Internecie.
11. jest świadomy zagrożeń jakie może stwarzać nieodpowiednia praca z komputerem;
Wyświetleń: 2082


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.