![]() |
![]() |
Katalog Jolanta Czyż, 2011-03-06 Gąsawy Rządowe Emilia Siudak Ogólne, Scenariusze Akcja profilaktyczna „DZIEŃ PROMOCJI ZDROWIA”Opracowała Jolanta Czyż, Emilia Siudak Akcja profilaktyczna „DZIEŃ PROMOCJI ZDROWIA” 1. Powitanie gości: - Dyrektor PSSE w Szydłowcu p. Elżbietę Pawlak. - Pielęgniarka szkolna p. Wiesława Bornicka. - Dyrektor szkoły p. A. Sarnat. Witamy tych, którzy chcą poznać tajemnice dbania o zdrowie, dbania o zęby. 2.Recytacja wiersza: ,, Zdrowie to skarb” Przeróżne człowiek miewa skarby. Dla Julki są to na przykład farby Złoto jest skarbem ludzi bogatych Mama jest skarbem każdego taty Królewskie skarby mają królowie. A ty masz jakieś? Zaraz mi powiesz! Te moje skarby, zdradzę ci skrycie Mają wpływ duży na moje życie. Cieszę się wszystkim, gdy jest w dobrym stanie, Ale gdy tylko zacznie doskwierać To już na wszystko ochotę odbiera! Chyba już wiecie o czym mówię, O jakim skarbie największym myślę... Tym cennym i najdroższym skarbem jest moje zdrowie -oczywiście! WSZYSCY: Jedz owoce i jarzyny, w nich mieszkają witaminy. Kto je sobie lekceważy – musi chodzić do lekarzy. 3.Recytacja wiersza: „Zdrowie” Wszystkie dzieci chcą być zdrowe wiosną latem i jesienią i dlatego o tej porze witaminy sobie cenią. Tomek zjada liść sałaty, jabłko chrupie mała Ania, a rzodkiewki i ogórki na surówkę potnie Hania. 4.Piosenka „Wesoło jesienią” I. Wesoło jesienią w ogródku na grządce, tu ruda marchewka tam strączek, Tu dynia jak słońce tam główka sałaty, a w kącie ogórek wąsaty. Ref. Ogórek, ogórek, ogórek, zielony ma garniturek, I czapkę i sandały zielony, zielony jest cały. II.Czasami jesienią na grządkę, w ogrodzie deszczowa pogoda przychodzi, Parasol ma w ręku, konewkę ma z chmurki i deszczem podlewa ogórki. Ref. Ogórek................................ 5.Recytacja wiersza: „Krzyś i surówka” Krzyś surówkę palcem trąca, wcale na nią nie ma chęci. Zjadaj Krzysiu będziesz zdrowy, Trzeba tylko trochę chęci. Zjesz surówkę to urośniesz, ale Krzysio robi miny i nie wierzy, ze w tej misce Siedzą same witaminy. WSZYSCY: Stara prawda lecz wciąż prawdziwa – Chcesz wciąż być zdrowym -Zjadaj warzywa! 6.Inscenizacja ,,Wilk u dentysty” - kl. I (Na scenie stoi fotel, doktor układa na boku narzędzia stomatologiczne) Narrator: - Posłuchajcie co przydarzyło się pewnemu wilkowi. W surduciku szarym, W surduciku czystym Przyszedł prosto z lasu Raz wilk do dentysty. Wilk: - Panie doktorze, zęby mnie bolą. Myłem je piaskiem, myłem je solą, płukałem szałwią, spałem w okładach- nic nie pomaga. Bolą mnie nadal. Zrób coś z zębami panie doktorze! Narrator: I tu wilk wilczą Paszczę otworzył. Kły w niej błysnęły Ostre i duże. Doktor ze strachu, aż oczy zmrużył. Ręce się trzęsą, Nogi dygocą. Doktor: Jak w takim stanie mam służyć pomocą? Narrator: Włosy się jeżą, Lata mu grdyka. Wilk pysk otworzył i nie zamyka! Doktor: Trudno, niech dzieje się co chce! Jak mu nie ulżę to mnie zje. Narrator: Otarł więc czoło zroszone potem I rzekł uprzejmie: Doktor: Proszę na fotel! Narrator: Znowu błysnęły wilcze zębiska, Jeszcze większe gdy patrzeć z bliska Zamknął więc oczy i szczypce ujął Doktor: Niech się nade mną Święci zlitują! Narrator: Schylił się szarpnął I w oka mgnieniu Już i po zębie I po cierpieniu. Wilk uśmiechnięty zeszedł z fotela Wilk: - Od dzisiaj we mnie masz przyjaciela. Jak mam dziękować ? Jak się odwdzięczę? Masz za to cztery skórki zajęcze. Odwiedź mnie kiedyś, Drogi doktorze. Przyjmę jak króla W mej wilczej norze. Narrator: A gdy się za nim Drzwi zamknęły, Doktor z krawata rozluźnił przełyk. Kraciastą chustką twarz całą wytarł I westchnął ciężko: Doktor: To ci wizyta! 7.Piosenka ,,Szczotka, pasta” (kaseta ,,Fasolki”) Szczotka, pasta, kubek, ciepła woda, tak się zaczyna wielka przygoda. Myje zęby, bo wiem dobrze o tym, kto ich nie myje ten ma kłopoty. Żeby zdrowe zęby mieć, trzeba tylko chcieć. Szczotko, szczotko, hej szczoteczko, ooo! zatańcz ze mną, tak w kółeczko, ooo! w prawo, w lewo, w lewo, w prawo, ooo! po jedzeniu, kręć się żwawo, ooo! Bo to bardzo ważna rzecz, żeby zdrowe zęby mieć! 8.Pogadanka p. pielęgniarki na temat „Higieny jamy ustnej”. Pokaz pt. „Jak należy szczotkować zęby”. Omówienie zasad prawidłowego szczotkowania zębów - pokaz szczotkowania zębów na dużym modelu „szczęka olbrzyma”. Jak szczotkować zęby • Umieścić szczoteczkę na linii zębów od strony policzka. Oczyścić każdy ząb delikatnymi ruchami obrotowymi. • Oczyścić wewnętrzne powierzchnie każdego zęba bocznego ruchami wymiatającymi. • Szczotkować powierzchnię żującą każdego zęba. • Używając zakończenia szczoteczki oczyścić tylną (językową) powierzchnię każdego zęba przedniego. • Nie zapominać o wyczyszczeniu języka szczoteczką. ( Pokaz różnych szczoteczek: nowych, zużytych, twardych, miękkich i wybór właściwej dla dzieci) 9.Konkurs wiedzy dla kl. I –III pt. „Nasze zdrowie w Naszych rękach” dotyczący higieny ciała. Należy wybrać z każdej kl. po 3 osoby . Następnie tworzymy 3 drużyny mieszane tj. w każdej drużynie jest 1 uczeń z kl. I , 1 uczeń z kl. II , 1 uczeń z kl. III. I. KONKURENCJA WYBIERZ POPRAWNĄ ODPOWIEDŹ Pytania znajdują się w dużym słoju na karteczkach. Uczeń wybiera jedną z trzech możliwych odpowiedzi. Za każdą prawidłową odpowiedź drużyna zdobywa 1 punkt. Pierwsze losują i odpowiadają dzieci z kl.I, później uczniowie kl.II. 1. Jak często należy myć całe ciało? - w sobotę i niedzielę; - codziennie; - po każdym posiłku; 2. Zęby należy szczotkować: - dwa razy dziennie; - tylko rano; - po każdym posiłku; 3. Jak często należy zmieniać bieliznę? - codziennie; - co trzeci dzień; - raz w tygodniu; 4. Czy to prawda, że żując gumę po jedzeniu oczyszczasz zęby? - tak, zawsze; - nie, nigdy; - tak, ale tylko, gdy jest bezcukrowa; 5. Czy po skorzystaniu z toalety należy myć ręce? - czasami; - nigdy; - zawsze; 6. O czym należy pamiętać przed każdym posiłkiem: - zjedzeniu cukierka; - o ubraniu się w czapkę; - o umyciu rąk; II. KONKURENCJA ROZWIĄŻ ZAGADKI Treść zagadek jest przyklejona do 3 owoców tj. gruszki, jabłka, pomarańczy. Uczniowie z kl.III wybierają jeden owoc. N-el czyta treść zagadki, a uczeń podaje rozwiązanie. Za prawidłową odpowiedź drużyna zdobywa 1 punkt. … … …. ……STOMATOLOG………………….. Leczy wszystkich ludzi, odwiedza też chore dzieci. Chodzi w białym fartuchu. Kto to jest? Czy wiecie? …………LEKARZ………… Bandażuje rękę, nogę, miłą jest kobietą. I choć zastrzyk zrobić musi nie boję się tego. ……PIELĘGNIARKA…………… III. KONKURENCJA Wybierz jedną rzecz, która jest potrzebna do utrzymania czystości ciała. /Na sale wchodzi N-l z koszykiem , w którym ma różne rzeczy . Wyjmuje je ustawiając tak, by były widoczne dla widowni. W zestawie są: grzebień, mydło, szampon, ręcznik, szczoteczka do zębów, pumeks, szczoteczka do rąk, szczotka do butów, butelka z wodą bez napisów, sok /butelka/, pasta do zębów, pasta do butów/. Każdy uczeń z drużyny po kolei, pojedynczo, podchodzi do stolika i wybiera tylko jedną rzecz, która jest potrzebna do utrzymania czystości ciała. Zabiera ją do drużyny i kładzie na swoim stoliku. Za każdy prawidłowy wybór drużyna otrzymuje 1 punkt , za nieprawidłowy 0p. Pierwsze podchodzą, pojedynczo z drużyn: 1, 2, 3 dzieci z kl. I ., później dzieci z drużyn: 1, 2, 3 z kl. II, na koniec z drużyn: 1, 2, 3 dzieci z kl. III. IV.KONKURENCJA Która z drużyn jako pierwsza poda prawidłowe hasło otrzyma 1 punkt. REBUS Rozwiązaniem rebusu jest wyraz zdrowie. ąb ga wiórka 10.Ogłoszenie wyników konkursu wiedzy. 11.Przeczytanie przez zaproszonego gościa p. E. Pawlak „Bajki o witaminach”. „BAJKA O WITAMINACH” Pewnego dnia Zuzia i Bartek wybrali się na spacer do lasu. Spacerowali alejkami, podziwiali drzewa i słuchali śpiewu ptaków. Nagle w oddali ujrzeli chatkę. Bartek mówi do Zuzi: - Zuziu, chyba mnie wzrok nie myli. To chatka z bajki. Gdzie my jesteśmy? Chyba zabłądziliśmy! Ależ Bartku - mówi Zuzia - chatka w bajce była z piernika, a ten domek jest cały z owoców i warzyw. Dzieci podeszły bliżej i zapukały do drzwi domku. Drzwi otworzyła Baba Jaga, której widok wprawił dzieci w osłupienie. Baba Jaga była ubrana w dres i zagryzała marchewkę. - Witam was moje drogie dzieci - powiedziała serdecznie. Pewnie dziwi was brak pierników i czekoladek. Powiem wam, że odmieniłam swoje życie na zdrowsze. Każdy dzień zaczynam gimnastyką, na śniadanie jem płatki i mleko, a przede wszystkim jem mnóstwo owoców i warzyw. Dlaczego? Przekonajcie się sami. Baba Jaga za pomocą czarodziejskiej różdżki przeniosła dzieci w tajemniczy świat witamin. Wszystkie witaminki prezentowały się dzieciom śpiewając wesołe piosenki. Zuzia i Bartek byli bardzo zaskoczeni. Witaminki śpiewały: Z jabłuszka i cytrynki zrobisz soczek dla chłopczyka i dziewczynki. Gdy szklaneczkę wypijesz, to już wcale nie przytyjesz. Warto być jaroszem, jeść owoce, marchew, groszek. Chcesz być zdrowy - też tak rób, owoce, warzywa co dzień chrup. Z pomarańczy, ananasa zrobisz soczek dla grubasa, a z truskawki i porzeczki - pyszny soczek dla dzieweczki. Dla chłopczyka sałateczka z pomidora, ogóreczka. Wszystkie warzywa jeść będziemy, bo zdrowi być chcemy. Witaminki w dalszym ciągu wykrzykiwały: Wiśnie, śliwki, ruda marchewka, gruszka, pietruszka i kalarepka, kwaśne porzeczki, słodkie maliny to właśnie my - WITAMINY. Baba Jaga widziała radość malującą się na twarzach dzieci, więc zapytała. Zuziu i Bartusiu, czy udało mi się was przekonać, że warto apetyt na słodycze pokonać? Dzieci zgodnie stwierdziły, że czekolada jest pyszna, ale chcą żyć zdrowiej. Baba Jaga zaprosiła dzieci do swojej chatki na pyszną sałatkę. Na pożegnanie dała dzieciom kosz pełen owoców i warzyw, który z radością zaniosły swojej mamie. 12.Zakończenie spotkania PROWADZĄCY Dziękujemy wszystkim za przybycie, za uczestnictwo w apelu dotyczącym zdrowia i higieny jamy ustnej. Mamy nadzieję, że to czego dowiedzieliśmy się na dzisiejszym apelu przyda się wam podczas codziennej pielęgnacji jamy ustnej. Wyświetleń: 4105
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |