AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Ewa Mielniczek
Zajęcia zintegrowane, Scenariusze

Skarby jesieni

- n +

Scenariusz zajęć integracyjnych przeprowadzonych w klasie III

DATA: 9.10.2000
>PROWADZĄCA: Ewa Mielniczek
TEMAT BLOKU: Trwa piękna jesień
TEMAT DNIA: Skarby jesieni

CELE OGÓLNE:
- uwrażliwianie na piękno ojczystej przyrody;
- rozszerzanie słownictwa o treści przyrodniczej;
- rozwijanie spostrzegawczości i zdolności logicznego myślenia;
- wdrażanie uczniów do samodzielnego rozwiązywania zadań tekstowych;
- wyrabianie nawyku czystości i staranności przy wykonywaniu prac plastyczno-technicznych;
- obiektywne ocenianie pracy własnej.

CELE SZCZEGÓŁOWE:

UCZEŃ:
- rozpozna rzeczowniki i przymiotniki;
- uzasadni sposób recytacji wierszy;
- wyjaśni pisownię trudnych wyrazów;
- udzieli odpowiedzi na zadane pytania;
- rozpozna i nazwie wybrane szyszki i liście;
- wie jakie przetwory, mrożonki i susze można przygotować z warzyw i owoców;
- wyodrębni zbiór owoców egzotycznych;
- potrafi zaśpiewać piosenkę z taktowaniem na trzy;
- wykona talerz według własnego pomysłu;
- umie dodawać i odejmować w zakresie do 100;
- rozwiąże zadania tekstowe stosując różne metody.

METODY:
- poszukujące: problemowa - organizowanie odpowiednich warunków do samodzielnego rozwiązywania problemów (karty pracy, zadania tekstowe);
- podające: polecenia, objaśnienia nauczyciela, słowna ocena pracy;
- praktyczne: ćwiczenia, działania praktyczne (wykonania talerza).

FORMY PRACY:
- grupowa;
- zbiorowa;
- indywidualna jednolita i zróżnicowana.

ŚRODKI DYDAKTYCZNE: ilustracje warzyw, owoców drzew, podpisy do ilustracji, karty pracy (dla urozmaicenia oznaczone kolorem, nie numerami), wiersze, szyszki, zasuszone liście, kaseta magnetofonowa.

ZAPIS W DZIENNIKU: Uzasadnienie sposobu recytacji wierszy S.Szuchowej, H.Zdzitowieckiej "Skarby jesieni" i J.Tuwima "Warzywa". Pisownia wyrazów z "ó" i "rz" w nazwach warzyw i owoców. Działania w zakresie 100 - rozwiązywanie zadań tekstowych różnymi metodami. Talerz ozdobny - wykorzystanie materiałów przyrodniczych.

PRZEBIEG ZAJĘĆ


1. Gimnastyka umysłu - przypomnienie wiadomości koniecznych do zastosowania podczas zajęć.

2. Rozwiązanie labiryntu (z podziałem na grupy, seledynowe karty pracy):
- plony jesieni;
- skarby jesieni;
- dary jesieni;
- wyjaśnienie znaczenia powstałych zwrotów.

3. Wysłuchanie recytacji wierszy "Skarby jesieni" i "Warzywa":
- wyjaśnienie niezrozumiałych wyrazów;
- próba uzasadnienia różnego sposobu recytacji obu wierszy;
- podkreślenie wyrazów oznaczających nazwy skarbów jesieni w wierszu "Skarby jesieni";
- dobieranie podpisów do ilustracji (dla uczniów pracujących szybciej zadanie dodatkowe - dopisywanie przymiotników określających barwę, wielkość i kształt wybranych warzyw);
- wyjaśnienie trudności ortograficznych;
- rytmiczne czytanie fragmentów wiersza "Warzywa".

4. Rozmowa nauczyciela z dziećmi. Odpowiedzi na pytania między innymi:
- Jakie jeszcze skarby przynosi nam jesień? (rozpoznawanie szyszek i liści).
- Co należy zrobić przed spożyciem owoców i warzyw?
- Dlaczego powinniśmy jeść warzywa i owoce?
- Co można zrobić ze skarbów jesieni? (przetwory na zimę, mrożonki z warzyw i owoców, dżemy, powidła, suszone owoce, grzyby, ludziki i zwierzęta z żołędzi).

5. Wyodrębnienie zbiorów owoców egzotycznych (biała karta pracy).

6. Śpiewanie piosenki pt. "Jarzynowa piosenka" z taktowaniem na trzy.

7. Wykonanie ozdobnych talerzy z jesiennych liści
- zwrócenie uwagi na estetykę prac;
- samoocena.

8. Ćwiczenia w pamięciowym dodawaniu i odejmowaniu
- uzupełnienie karty pracy z pytaniem "Z ilu jabłek mama zrobiła powidła?".

9. Rozwiązywanie zadań tekstowych (żółta i niebieska karta pracy)
- słowne polecenie wykonania zadań różnymi metodami.

10. Podsumowanie zajęć
- rozwiązanie plątaninki (pomarańczowa karta pracy).



- SKARBY JESIENI
A czy wiecie , co to " skarby jesieni"?
Piękne jabłuszko , co się w sadzie rumieni,
garść orzechów na leszczynie zebranych,
spadające z wysoka kasztany,
pełne maku słodkiego makówki
i czepliwe , łopianowe główki,
strąk fasoli, kapusty łuszczyny
i czerwone jagody kaliny,
i na klonach nasionka skrzydlate,
co z jesiennym ścigają się wiatrem.

Stefania Szuchowa , Hanna Zdzitowiecka


WARZYWA
Położyła kucharka na stole:
kartofle,
buraki, marchewkę,
fasolę,
kapustę,
pietruszkę,
selery,
i groch.
Och!
Zaczęły się kłótnie,
kłócą się okrutnie:
kto z nich większy,
a kto mniejszy.
Kto ładniejszy,
kto zgrabniejszy:
kartofle?
buraki?
marchewka?
fasola?
kapusta?
pietruszka?
selery?
czy groch?
Ach!
Nakrzyczały się , że strach!
Wzięła kucharka --
Nożem ciach!
Pokrajała , posiekała:
kartofle,
buraki,
marchewkę, fasolę,
kapustę,
pietruszkę,
selery,
i groch -
i do garnka!

Julian Tuwim

Opracowanie: Ewa Mielniczek
Szkoła Podstawowa nr 1 w Polkowicach

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 8294


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.