AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Hanna Nowak, 2011-03-27
Częstochowa

Zajęcia zintegrowane, Scenariusze

Dzień Teatru w klasach I-III

- n +

SPOTKANIE Z TEATREM
Scenariusz akademii z okazji Dnia Teatru dla klas 0 - III

I. Występ uczniów

Uczniowie tworzą pociąg , poruszają się w rytm piosenki „Baśniowy pociąg” i śpiewając refren zatrzymują się na kolejnych stacjach – scenkach teatralnych. Wówczas poszczególni aktorzy odgrywają krótkie przedstawienia.

1. Piosenka „Baśniowy pociąg”

Gwizdek, sygnał, nadszedł czas -
Czuch, czuch, czuch, czuch.
Rusza w drogę pociąg nasz –
Czuch, czuch, czuch, czuch.
Pędzi pociąg po torze w dal –
Czuch, czuch, czuch, czuch.
Wiezie nas do krainy baśni –
Czuch, czuch, czuch, czuch.
Wjechał w zaczarowany świat –
Czuch, czuch, czuch, czuch.
Już dojeżdża do pierwszej stacji-
Czuch, czuch, czuch, czuch.
Wszyscy grzecznie wysiadamy,
Nie tłoczymy się nie pchamy-
Czuch, czuch, czuch, czuch. Stop.

2. Przedstawienie „Cenny dar”

Występują: król, królowa, królowa wróżek i wróżki. Na scenie stoi kołyska z lalką, przy niej stoją król i królowa. Wchodzą wróżki.

Król:
Witam was, drogie wróżki w moim królestwie – Krainie Czarów. Czemu zawdzięczam waszą wizytę?

Królowa wróżek:
Przybyłyśmy, aby obdarzyć Twą córkę, panie, cennymi darami.

Wróżka 1:
Ja daję ci czar piękności i mocą moją sprawię, że kto ujrzy twarz twoją, pomyśli, iż ujrzał cudny kwiat wiosenny.

Wróżka 2:
Ja dam ci oczy przezroczyste i głębokie, jak toń wodna.

Wróżka 3:
Ja dam ci powiewna i wysmukłą postać młodej palmy.

Wróżka 4:
A ja dam ci wielki skarb złoty, dotychczas w Ziemi ukryty.

Królowa wróżek:
Piękność ludzi i kwiatów więdnie.
Urocze oczy gasną wraz z młodością.
Wicher łamie palmy, a wiatr pochyla wysmukłe postaci.
Złota, kto nie rozdziela między ludźmi, ten budzi ich nienawiść, a kto je rozdzieli, temu pustka zostaje w skrzyni. Przeto nietrwałe są wasze dary.

Królowa:
Cóż jest trwałego w człowieku i czymże ty obdarzysz moją córkę, o królowo wróżek?

Królowa wróżek:
Ja jej dam dobroć.
Wiedzcie, że wasze dary mijają, dobroć trwa; jest ona jak źródło, z którego im więcej wody wyczerpiesz, tym więcej ci jej napłynie.
Więc dobroć – to jedyny skarb niewyczerpany.
Pochyla się nad śpiąca królewną
Bądź dobra!

3. Piosenka „Baśniowy pociąg”

Gwizdek, sygnał, nadszedł czas -
Czuch, czuch, czuch, czuch.
Rusza w drogę pociąg nasz –
Czuch, czuch, czuch, czuch.
Pędzi pociąg po torze w dal –
Czuch, czuch, czuch, czuch.
Wiezie nas do krainy baśni –
Czuch, czuch, czuch, czuch.
Wjechał w zaczarowany świat –
Czuch, czuch, czuch, czuch.
Już dojeżdża do drugiej stacji-
Czuch, czuch, czuch, czuch.
Wszyscy grzecznie wysiadamy,
Nie tłoczymy się nie pchamy-
Czuch, czuch, czuch, czuch. Stop.

4. Pantomima „Bajka o smoku”

Narrator opowiada treść bajki, uczniowie wcielający się w role: królewny, smoka, księcia i dentystę odgrywają pantomimę.

W wieży była zamknięta królewna Agatka. Więził ją zły smok. Ten smok objadał się tym, co było słodkie. W jaskini miał lizaki, wafelki i batony. Od słodkiego pokarmu bolały smoka zęby.
Królewna Agata wpadła na pomysł. Posłała gołębia z listem do księcia Filipa. Poprosiła go o pomoc. Filip znalazł dentystę Feliksa i razem pocwałowali na pomoc królewnie Agacie. Dentysta borował, łatał, mył zęby smoka i zalecił zmianę diety. Smok złagodniał i uwolnił królewnę Agatkę. Teraz smok je warzywa i owoce i jest zdrowy. Tylko w soboty jada słodycze, ale potem dokładnie myje zęby.

5. Piosenka „Baśniowy pociąg”

Gwizdek, sygnał, nadszedł czas -
Czuch, czuch, czuch, czuch.
Rusza w drogę pociąg nasz –
Czuch, czuch, czuch, czuch.
Pędzi pociąg po torze w dal –
Czuch, czuch, czuch, czuch.
Wiezie nas do krainy baśni –
Czuch, czuch, czuch, czuch.
Wjechał w zaczarowany świat –
Czuch, czuch, czuch, czuch.
Już dojeżdża do trzeciej stacji-
Czuch, czuch, czuch, czuch.
Wszyscy grzecznie wysiadamy,
Nie tłoczymy się nie pchamy-
Czuch, czuch, czuch, czuch. Stop.


6. Przedstawienie kukiełkowe „Noc zabawek”

Scena przedstawia kącik z zabawkami w dziecinnym pokoju, w którym panuje okropny bałagan.

Narrator szeptem:
Noc dokoła już zapadła, wszędzie ciemno, wszędzie cicho,
A w kąciku z zabawkami słychać głosy… - co za licho?

Cała scena ozywa i tętni gwarem i ruchem, zabawki skaczą, jeżdżą, biegają.

Lokomotywa:
Proszę wsiadać, drzwi zamykać,
bo do Łodzi musze zmykać! Uuuuu!

Samochód:
Ale tutaj ścisk i tłum!
Coś takiego! Brum! Brum! Brum!

Lalka:
Ja chcę mieć sukienkę w groszki!
I kapelusz1 i pończoszki!

Miś:
Mniam! Mniam! Mniam! Miodek mam!
Zaraz zjem ten miodek sam!

Pajac:
Gimnastyka! Gimnastyka!
Kto chce zdrowy być, ten fika!

Do pokoju wchodzą dzieci, ruch wśród zabawek nie ustaje, ale przebiega w milczeniu.

Dziecko 1:
Ojej! Co się tu dzieje?
Ten wciąż skacze, ten się śmieje…
Czas zasypiać, bo poduszka
Bajki szepcze już do uszka!

Dziecko 2:
Czas na sen, a wy nie śpicie
i bez przerwy się bawicie!
Noc jest po to, żeby spać.
I wyspanym rano wstać!

Zabawki:
Ale zasnąć nie możemy…

Dzieci:
A czy chcecie?

Zabawki:
Chcemy! Chcemy!
Lecz czy jest możliwe spanie w takim strasznym bałaganie?!

Dzieci:
A więc trzeba tu posprzątać.
Dzieci sprzątają i układają wszystko na miejsce.

Dziecko 1:
To – do pudła! To – do kąta!
Ustawimy wszystko w rządek.
I zrobimy tu porządek.

Dziecko 2:
To – na półkę. To – do szafki!
I już mogą spać zabawki!
Posprzątamy cały pokój.
Teraz będą miały spokój.

Zabawki:
Ziewają i układając się do snu
No, nareszcie spokój mamy…
Dziękujemy… zasypiamy…

Narrator szeptem:
A gdy się obudzą rano,
Do zabawy chętnie wstaną…
Bo zabawkom, bądźmy szczerzy,
też się w nocy sen należy…


II. Test wiedzy o teatrze

1. Występuje w teatrze:
a) aktor,
b) strażak,
c) stolarz.
2. Pacynka to:
a) lalka zakładana na rękę,
b) lalka na sznurkach,
c) lalka na patyku.
3. Scenograf zajmuje się:
a) szyciem kostiumów,
b) projektowaniem dekoracji,
c) podpowiadaniem aktorom.
4. Aby obejrzeć przedstawienie, musimy najpierw:
a) przywitać się z aktorami,
b) kupić bilet,
c) bić brawo.
5. Podczas przedstawienia należy:
a) jeść cukierki,
b) głośno rozmawiać,
c) zachowywać się cicho,
d) tupać.
6. Przeczytaj zagadkę i wskaż prawidłowe rozwiązanie:
To wznosi się, to spada,
a gdy spada, to się klaszcze.
Choć nie mówi, choć nie gada,
ważną rolę gra w teatrze.
a) maska,
b) kurtyna,
c) rola.
7. Przeczytaj zagadkę i wskaż właściwą odpowiedź:
Jak się nazywa ten budynek,
w którym zobaczysz scenę, kurtynę?
Krzesła tam stoją rząd za rzędem,
a ja tam bajkę oglądać będę.
a) hala sportowa,
b) muzeum,
c) teatr.
8. Międzynarodowy Dzień Teatru obchodzimy:
a) 1 września,
b) 6 grudnia,
c) 27 marca,
d) 26 maja.
9. O przedstawieniu informuje:
a) plakat,
b) rola,
10. Po przedstawieniu nagradzamy aktorów:
a) cukierkami,
b) maskotkami,
c) oklaskami,
d) śpiewamy im piosenkę.

III. Prezentacja multimedialna – podstawowe pojęcia związane z teatrem (aktor, scena, kurtyna, widownia, kukiełki, pacynki, marionetki).

W przedstawieniu wykorzystano utwory:
„Bajka o smoku” - J. Faliszewska, W. Żaba – Żabińska
„Noc zabawek” - M. Strzałkowska
„Cenny dar” – na podst. bajki H. Sienkiewicza
„Baśniowy pociąg” – sł. i muz. J. Oleszkowicz

Opracowała: mgr Hanna Nowak
nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej
Szkoła Podstawowa nr 24 w Częstochowie




Zgłoś błąd    Wyświetleń: 2686


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.