Katalog

Anna Kozłowska, 2011-04-07
Dobrodzień

Zajęcia zintegrowane, Scenariusze

Scenariusz zajęć w kl.III - Kolejnosć zdarzeń w baśni H. CH. Andersena pt. "Brzydkie Kaczątko"

- n +

Scenariusz zajęć w klasie III
Edukacja polonistyczna

Czas trwania: 45 min.

Temat zajęć: Kolejność zdarzeń w baśni H. Ch. Andersena pt. „Brzydkie Kaczątko”


Cele:
Uczeń:
• rozwija umiejętność swobodnego, poprawnego wypowiadania się,
• wyszukuje w tekście odpowiednie fragmenty i odczytuje je,
• przepisuje zdania dbając o estetykę pisma i poprawność ortograficzną,
• doskonali umiejętność wyróżniania istotnych zdarzeń w treści baśni,
• doskonali umiejętność właściwego porządkowania tytułów i ilustracji,
• uważnie słucha wypowiedzi innych osób,
• kształci sprawność manualną,
• dba o estetykę wykonywanej pracy,
• zachowuje się kulturalnie,
• nie przeszkadza w pracy innym dzieciom.


Metody:
Słowne, problemowe, zadaniowe, zabawa ze śpiewem.

Formy pracy:
Zbiorowa, indywidualna – jednolita, grupowa – zróżnicowana.

Środki dydaktyczne:
Rozsypanka obrazkowa i podpis ilustracji w kopercie - inne dla każdej pary uczniów, karton do przyklejenia elementów układanki, treść baśni pt. Brzydkie kaczątko” z podręcznika, karty pracy.

Przebieg zajęć:

1. Powitanie.
2. Podanie tematu zajęć, zapisanie go w zeszytach.

3. Zapowiedź dalszej pracy: Na tej lekcji ustalimy jakie wydarzenia miały miejsce w baśni, nazwiemy je i zapiszemy tytuły w zeszytach. Wcześniej przypomnimy sobie:
4. Przypomnienie kto jest autorem baśni pt. „Brzydkie kaczątko” oraz jakie inne baśnie jeszcze napisał.
5. Wypowiedzi uczniów na temat postaci występujących w omawianym tekście i losów kaczątka na podstawie poznanej wcześniej treści baśni.

- Jakie postaci występują w baśni? (kaczątko, inne zwierzęta z podwórka, inne łabędzie, dzieci, dziewczyna karmiąca drób, narrator).
- Która postać jest postacią główną?
- Gdzie przyszło na świat kaczątko? (W gnieździe wśród liści łopianu)
- Jaki ptak opiekował się początkowo kaczątkiem? (kaczka)
- Jaki los spotkał kaczątko po przyjściu na podwórko? (wszyscy się śmiali, dokuczali, niektóre ptaki szczypały, popychały, dziewczyna karmiąca drób odganiała je).
- Dlaczego wszyscy dokuczali małemu ptakowi? (Ponieważ ich zdaniem było brzydkie, niezgrabne, niepodobne do żadnego ptaka z podwórka.)
- Jak czuło się kaczątko w tej sytuacji? (Było smutne, nieszczęśliwe, płakało).
- Co postanowiło zrobić? (Postanowiło odejść z podwórka).

6. Zadanie dla uczniów polegające na odgadnięciu, które wydarzenie nie zostało ujęte w tytułach z ćw. 1 – Uczniowie czytają cicho tytuły zdarzeń z kart pracy – ćw. 1. K. 87 i zastanawiają się, o którym, dość istotnym wydarzeniu nie ma tam mowy.
7. Ustalenie, że chodzi o zdarzenie dotyczące pobytu kaczątka na bagnach.
8. Głośne odczytanie odpowiedniego fragmentu przez chętnych uczniów.

9. Gimnastyka śródlekcyjna – Zabawa ze śpiewem pt. „Łabędzie”.

10. Zapowiedź pracy w grupach. Podział uczniów na zespoły dwuosobowe.
11. Losowanie kopert z zadaniem przez każdy zespół.
12. Wyjaśnienie przez nauczyciela celu pracy oraz sposobu jej wykonania. Nauczyciel demonstruje wykonaną jedną część układanki.
13. Układanie przez pary dzieci ilustracji przedstawiającej wylosowane wydarzenie i naklejanie elementów tworzących całość na kartkę z bloku technicznego. Przyklejenie tytułu na tej samej kartce. Dzieci, które wcześniej skończą układanie obrazków zastanawiają się nad kolejnością zdarzeń i zaznaczają kolejne punkty w ćw. 1 K.87
14. Głośne odczytanie tytułów przez poszczególne grupy, następnie wspólne ustalenie kolejności zdarzeń.:
1) Wykluwanie się piskląt.
2) Brzydkie kaczątko pośmiewiskiem podwórka.
3) Życie na bagnie.
4) Pobyt w chatce staruszki.
5) Podziwianie odlatujących łabędzi.
6) Przymarznięcie do lodu.
7) Powtórne spotkanie.
8) Szczęście łabędzia.
15. Zapisanie przez nauczyciela tytułów na tablicy.
16. Analiza ortograficzna.
17. Przepisanie przez uczniów do zeszytów poszczególnych punktów.
18. Podkreślenie tytułu, do którego uczeń układał obrazek.
19. W czasie, kiedy uczniowie przepisują do zeszytów tytuły wydarzeń nauczyciel umieszcza ułożone z rozsypanek obrazki na tablicy.
20. Ocena pracy uczniów.
21. Zadanie pracy domowej: Przygotuję się do czytania tego fragmentu baśni, do którego ułożyłam/em ilustrację.



Opracowała: Anna Kozłowska
Wyświetleń: 13072


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.