![]() |
![]() |
Katalog Bożena Flisikowksa, 2011-04-13 Legnica Religia, Scenariusze Święty Zygmunt Szczęsny FelińskiŚWIĘTY ZYGMUNT SZCZĘSNY FELIŃSKI KOCHAŁ BOGA I SWOJĄ OJCZYZNĘ. Scenariusz zajęć lekcyjnych dla klas IV – IV CEL: zapoznanie z osobą świętego Arcybiskupa Zygmunta Szczęsnego Felińskiego kształtowanie pozytywnych wzorców do naśladowania kształtowanie postawy szacunku i miłości do Kościoła i Ojczyzny kształtowanie umiejętności współpracy w grupie i uświadomienie odpowiedzialności za wyniki pracy w zespole. ZALECENIE: Lekcję warto poprzedzić filmem o św. Zygmuncie lub prezentacją pt. „ Wstąpcie do katedry „ Przy wykorzystaniu filmu lub prezentacji, temat powinien zostać zrealizowany w czasie dwóch jednostek dydaktycznych. METODY PRACY: słowna pogadanka zadawanie pytań praca plastyczna FORMY PRACY: praca jednostkowa praca zbiorowa praca w grupach ( pięcioosobowych, dwuosobowych ) ŚRODKI DYDAKTYCZNE: odtwarzacz DVD lub komputer, brystol, kontury map: Europy z zaznaczeniem Polski, Ukrainy, Francji; markery, małe obrazki św. Zygmunta i napisy z dewizą życiową świętego dla każdego dziecka , portret św. Zygmunta i Juliusza Słowackiego, flaga Polski, Ukrainy, Francji, nazwy miejscowości pobytu Felińskiego. PRZEBIEG KATECHEZY Modlitwa WPROWADZENIE Nauczyciel wprowadza w treści katechezy na podstawie obejrzanego filmu lub prezentacji, razem utrwala wiadomości dotyczące osoby św. Zygmunta Szczęsnego Felińskiego Arcybiskupa Warszawy. Może to odbyć się w formie pogadanki. Z. Szczęsny Feliński urodził się 1 listopada 1822 roku w Wojutynie, na Wołyniu ( obecnie Ukraina ). Rodzicami jego byli Gerard i Ewa z domu Werdorff. Z domu rodzinnego wyniósł głęboką wiarę, umiłowanie Ojczyzny i szacunek do każdego człowieka. Zygmunt był bardzo uzdolniony matematycznie i humanistycznie. Studiował Na Akademii w Moskwie, na Sorbonie Paryskiej i w Collegie de France we Francji. Za dewizę życiową przyjął: „ Bo na ziemi być Polakiem, to żyć bosko i szlachetnie „. Odznaczał się wielkim patriotyzmem do swego narody, brał udział w powstaniu Wielkopolskim ( 1848 r. ). Zaprzyjaźnił się z wieszczem narodowym Juliuszem Słowackim. W roku 1851 po śmierci swego przyjaciela J. Słowackiego wstępuje do seminarium w Żytomierzu, a potem w Petersburgu. W roku 1855 zostaje wyświęcony na kapłana. Pełnił funkcje ojca duchownego w seminarium i profesora Akademii. Założył Zgromadzenie zakonne Sióstr Franciszkanek Rodziny Maryi w roku 1857. Ludzie, którzy się z nim spotykali uważali go za człowieka wspaniałego, pełnego pokory, mądrości . W roku 1862 został mianowany Arcybiskupem Warszawy przez papieża Piusa IX. Rządził nad Wisłą tylko 16 miesięcy. Jego wielkim pragnieniem jako pasterza Warszawy było odrodzenie religijne w narodzie, pokój i zgoda narodowa. W chwilach trudnych dla narodu, stawał w obronie uciśnionych, próbował powstrzymać od rozlewu krwi . Gdy wybuchło powstanie styczniowe w roku 1863 złożył dymisję z Rady Stanu, napisał list do Monarchy ( 15 III 1853 ). List ten opublikowano w Paryżu, a zmiana polityki Królestwa spowodowały, że Arcybiskup stał się niewygodny dla władz zaborczych. Wezwano go do Petersburga i pod eskortą wojskową jako więzień stanu 14 czerwca 1863 r. opuścił Warszawę. Feliński został skazany w głąb Rosji , spędził Nad Wołgą 20 lat, oddając się modlitwie, apostolstwu i dziełom miłosierdzia. Z wygnania został uwolniony w roku 1883 w wyniku porozumienia między Rządem a Stolicą Apostolską , ale do Warszawy nie mógł powrócić. Ostatnie lata swojego życia poświęcił pracy duszpasterskiej i oświatowe w Dźwiniaczce ( Ukraina ). Zmarł 17 września 1895 r. w Krakowie w opinii świętości. Pochowano go go w Krakowie, potem przewieziono do Dźwiniaczki, a następnie do katedry Warszawskiej. Po śmierci Felińskiego pisano o nim, że „ Naród Polski stracił jednego z najszlachetniejszych synów, a Kościół Katolicki kapłana świątobliwego”. W roku 2002 18 sierpnia sługa Boży Jan Paweł II beatyfikował go, a papież Benedykt XVI w Rzymie 11 października 2009r.wyniósł w poczet świętych – czyli kanonizował. Dla łatwiejszego zebrania wiadomości katecheta może posłużyć się pytaniami: 1. W którym roku i gdzie urodził się Zygmunt Szczęsny Feliński? 2. Co takiego wyniósł ważnego z domu rodzinnego? 3. W jakim brał udział powstaniu? 4. Jak nazywał się przyjaciel Falińskiego? 5. Gdzie wstąpił do seminarium? 6. Jakie założył Zgromadzenie? 7. Kim został mianowany? 8. Co było wielkim pragnieniem Arcybiskupa Felińskiego? 9. Dlaczego sprzeciwił się carowi? 10. Gdzie został zesłany na wygnanie i ile spędził tam lat? 11. W którym roku został uwolniony z wygnania? 12. Gdzie zmarł Zygmunt Szczęsny Feliński? 13. Gdzie został pochowany? 14. W którym roku został beatyfikowany i kanonizowany i przez kogo ? AKTYWIZACJA Podsumowując zebrane informacje o św. Zygmuncie katecheta opowiada o miłości do Boga i staraniom jakie wkładał, by w ojczyźnie panowała zgoda i pokój. Celem tego opowiadania jest zwrócenie uwagi na wierność Bogu, Kościołowi i Ojczyźnie. Dla utrwalenia poznanych treści zdaniem dzieci będzie wykonanie pracy plastycznej : umieszczenie nazw państw i miejscowości pobytu świętego. UTRWALENIE PRACY UCZNIA Po zakończeniu pracy, katecheta zawiesza wykonane prace na przygotowanym wcześniej miejscu oraz omawia wykonaną pracę przez uczniów, zwracając uwagę na fakt tęsknoty za Ojczyzną, jej wolności oraz zwierzenia Bogu i Opatrzności Bożej w zwycięstwo dobra i sprawiedliwości. ZADANIE DOMOWE Wklejenie obrazka świętego i dewizy życiowej do zeszytu. MODLITWA NA ZAKOŃCZENIE Katecheta modli się z dziećmi przez wstawiennictwo św. Zygmunta do Boga o potrzebne łaski dla Ojczyzny . Wyświetleń: 1370
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |