Katalog Jolanta Świątek, 2011-04-22 Żary Danuta Grabowska Zajęcia zintegrowane, Projekty edukacyjne Projekt edukacji przyrodniczej "Cztery pory roku w lesie" PROJEKT EDUKACJI PRZYRODNICZEJ „ CZTERY PORY ROKU W LESIE” Opracowały: J. Świątek D. Grabowska WSTĘP Projekt skierowany jest do dzieci w młodszym wieku szkolnym o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Umożliwia im poznanie i poszerzenie ich zasobu wiedzy z dziedziny przyrody . Jednocześnie rozwija ich zainteresowania, uwrażliwia na środowisko naturalne, rozwija zmysł obserwacji, spostrzegania i uczy wyciągania wniosków. Istotą doboru treści jest ich korelacja z szkolnym programem edukacyjnym jednocześnie ich zakres pozwala na pogłębienie wiadomości w naturalnym otoczeniu z uwzględnieniem szeroko pojętego praktycznego działania, samodzielnego poszukiwania , rozwiązywania problemów i doświadczania świata przez zabawę. Ponad to pobudza aktywność dzieci i ich twórcze myślenie. Dodatkowymi ważnymi zadaniami projektu jest: uczenie maluchów umiejętności zagospodarowania czasu wolnego, tak by nie było w nim miejsca na nudę , umiejętności łączenia nauki z zabawą oraz poprawianie stosunków interpersonalnych w zespole. Wszystkie zamierzone treści będą realizowane poprzez atrakcyjne metody aktywizujące: obserwacja kierowana, badania przyrodnicze, doświadczenia, praca z literaturą, gry i zabawy, cykl wycieczek, spotkania z ludźmi lasu. Ewaluacja wszystkich zamierzeń odbędzie się poprzez: - mini konkurs, - wystawa prac dzieci” Cztery pory w lesie”, - karty pracy i prace plastyczne, - zielniki, albumy, plakaty tematyczne. Cel główny: zdobywanie wiedzy i rozwijanie zainteresowań Cele szczegółowe: - zainteresowanie dzieci tematyką przyrodniczą - motywowanie do samodzielnego myślenia i wykonywania zadań praktycznych - kształtowanie umiejętności dokonywania obserwacji, spostrzegania istotnych elementów i wyciągania sensownych wniosków - nabywanie umiejętności opracowywania dokumentacji obserwowanych zjawisk i obiektów przyrodniczych na miarę możliwości dzieci oraz prezentowanie wyników obserwacji - uczenie umiejętności korzystania z różnych źródeł informacji/ encyklopedie, atlasy, książki, czasopisma, Internet/ - kształtowanie postaw proekologicznych i prozdrowotnych - nauka współdziałania w grupie poprzez zabawę „ Cztery pory roku w lesie” I. Faza początkowa realizacji projektu: 1.TEMATYKA: Przygotowania do leśnych wypraw 2. TREŚCI: 1.Poznanie: -roślinności w warstwach lasu - mieszkańców lasu (zwierząt, ptaków i owadów) -funkcji lasu -zasad zachowania się w lesie 2.Poznanie kierunków świata i praca z kompasem 3.Planowanie wycieczek - mapa myśli (co chcemy zobaczyć? ,co zabierzemy ze sobą ?jak będziemy zachowywać się w lesie?) 3. SPOSOBY REALIZACJI: -poszukiwanie informacji o lesie w różnych źródłach (atlasy, czasopisma, broszury, książki ,Internet) -praca z kompasem - oglądanie i omawianie prezentacji o lesie „Tajemnice lasu” - wykonanie makiety lasu - opisywanie zwierząt i ich zwyczajów - rozmowy wsparte ilustracjami -doniczkowa uprawa sadzonek drzew 4.EFEKTY PRACY DZIECI: -zapiski i ilustracje młodego obserwatora - wydruki materiałów wyszukanych w Internecie - makieta lasu - karty pracy uczniów -mapa myślowa II. Faza realizacji projektu: *1.TEMATYKA: Las wiosną 2.TREŚCI: 1.Wyjazd do lasu Nadleśnictwa Witków(marzec/ kwiecień) -poznanie kierunków świata w lesie -praca leśnika wiosną - sadzenie drzew -rośliny leśne pod ochroną -piknik „warzywny” 3.SPOSOBY REALIZACJI: -wycieczka -obserwacja środowiska naturalnego -praca z kompasem -wywiad z leśnikiem i poznanie jego sprzętu do sadzenia drzew -sadzenie drzew przez dzieci -piknik w lesie 4.EFEKTY PRACY DZIECI: -zdjęcia -notatka z rozmowy z leśnikiem -rysunki dzieci -doniczki z sadzonkami drzew *1.TEMATYKA: Las latem 2. TREŚCI: 1.Wyjazd do lasu( czerwiec) -obserwacja drzew -rozpoznawanie gatunków drzew/ warstwa wysoka lasu/ -praca leśnika latem -spotkanie z myśliwym i sokolnikiem poznanie sprzętu myśliwego i miejsc do polowania, czas polowań) -ognisko i pieczenie kiełbasek 3.SPOSOBY REALIZACJI: -wycieczka -mierzenie drzew i odbijanie faktury kory różnych drzew -obliczanie wieku drzew -obserwacja otoczenia z ambony -strzelanie z wiatrówki 4.EFEKTY PRACY DZIECI: -zdjęcia -notatka z wywiadu z myśliwym -pomiary -karty z fakturą kory drzew -albumy o drzewach *1.TEMATYKA: Las jesienią 2. TREŚCI: 1.Wyjazd do lasu(październik) -obserwacja podszytu i runa leśnego -rozpoznawanie grzybów -rozpoznawanie elementów podszytu -praca leśnika jesienią -zabawy ruchowe w terenie 3.SPOSOBY REALIZACJI: -zbieranie liści i owoców drzew -zbiór naturalnych elementów podszytu i runa leśnego -ognisko i pieczenie kiełbasek -zabawa w „chowanego” -zwiedzanie wnętrza dębu „Chrobry” 4.EFEKTY PRACY DZIECI: -prace dzieci ze skarbów leśnych - zdjęcia *1.TEMATYKA Las zimą 2.TREŚCI: 1.Wyjazd do lasu (luty) - zmiany zachodzące w przyrodzie -miejsca dokarmiania ptaków i zwierząt -zabawy ruchowe w terenie -poznanie obyczajów zwierząt zimą 3.SPOSOBY REALIZACJI: -obserwacja zmian zachodzących w przyrodzie -poznawanie „domów” zwierząt i ptaków -obserwacja terenów leśnych z ambony -pozostawienie pokarmu dla zwierząt w paśniku -jazda wozem i traktorem po leśnych drogach -strzelanie z wiatrówki -ognisko z pieczeniem kiełbasek 4.EFEKTY PRACY DZIECI: -plan wyjazdu na wycieczkę -notatki i zdjęcia -malowane pędzlem wspomnienia z lasu III. Faza końcowa projektu: 1.TEMATYKA: „Cztery pory roku w lesie” 2.TREŚCI: 1.Podsumowanie przeprowadzonych badań i obserwacji w zakresie: -zmian zachodzących w przyrodzie - zwyczajów leśnych zwierząt - roślinności w lesie -nowo poznanego słownictwa -pracy leśnika przez cały rok 3.SPOSOBY REALIZACJI: -oglądanie dokumentacji zdjęciowej i rozmowy z dziećmi -mini konkurs ze zdobytej wiedzy i umiejętności -przygotowanie elementów wystawy - pisanie listu do leśnika - pisanie opowiadań o ciekawych zdarzeniach -podziękowania do nadleśnictwa 4.EFEKTY PRACY DZIECI: -wystawa „Cztery pory roku w lesie” -karty pracy dzieci -plansze tematyczne -pisemne wypowiedzi dzieci w formie listu i opowiadania -prace plastyczne - album ze zdjęciami z wypraw i komentarzami dzieci Wyświetleń: 2725
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |