Katalog Agnieszka Mikulska, 2011-04-28 kędzierzyn-koźle Zajęcia przedszkolne, Plany pracy PLAN PRACY DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZEJ w grupie dzieci 4-5-letnich - listopadPLAN PRACY DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZEJ w grupie dzieci 4-5-letnich Wielokierunkowa aktywność dzieci – miesiąc listopad Tydzień pierwszy Integralny ośrodek tematyczny: Jesienne drzewa Treści programowe: Poznajemy przyrodę: • Oglądanie drzew znajdujących się w bliskim otoczeniu, • Zbieranie owoców drzew, wzbogacanie nimi kącika przyrody. Dzień tygodnia, temat dnia Aktywność i działalność dziecka Cele główne: 2. Dbamy o drzewa nie tylko w lesie. • Ilustrowanie ruchem piosenki „Wiatr jesienny”-nauka piosenki. • „Tworzymy jesienne drzewa” – ćwiczenia graficzne. • Rozwijanie ruchu muzycznego. • Rozwijanie sprawności manualnej. 3. Las śpiewa, szumi i cieszy wzrok. • Zabawy muzyczno-ruchowe przy piosence „Posypały się listeczki”, nauka piosenki. • Praca plastyczna – odbijanie na kolorowych kartkach pomalowanych farba liści. • Rozwijanie ekspresji ruchowej, plastycznej i muzycznej. 4. Liczymy listki • Wielozmysłowe poznawanie liści. Zabawa dydaktyczna „Policz liście”. • „Taniec liści” do muzyki A.Vivaldiego „Czery pory roku. Jesień.” • Wykonanie „Jesiennych liści” techniką frotażu. • Rozwijanie kompetencji matematycznych. • Rozwijanie ekspresji muzycznej. • Zapoznanie z nową techniką plastyczną. 5. W lesie coraz ciszej • Słuchanie opowiadania Cz.Janczarskiego „Mieszkanie do wynajęcia” • Ćwiczenia orientacji przestrzennej, zabawa „Gdzie jest ptaszek”. • Rozwijanie mowy. • Doskonalenie orientacji w przestrzeni. Gry i zabawy ruchowe: Zestaw zabaw ruchowych nr V (wg Wlaźnik). Zabawa orientacyjno-porządkowa „Wiatr i liście”. Zabawa muzyczno-ruchowa „Labada”. Zabawa ruchowo-naśladowcza „Wiatr, wicher, wichura” Tydzień drugi Integralny ośrodek tematyczny: Kiedy niebo płacze Treści programowe: Poznajemy przyrodę: - Jesień: Obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie późną jesienią, występujących zjawisk atmosferycznych, np.: padającego deszczu. Dzień tygodnia, temat dnia Aktywność i działalność dziecka Cele główne: 1. Rysujemy deszczyk • „Rysowanie deszczu” – ćwiczenia plastyczne techniką „mokre na mokre” zainspirowane utworem F.Chopina „Nokturn b-moll” nr1 • Zestaw zabaw ruchowych nr VI(wg Wlaźnik). • Poznanie nowej techniki plastycznej. • Rozwijanie sprawności ruchowej. 2. A kiedy pada… • Słuchanie wiersza J.Kulmowej „Kiedy pada” • Rysowanie kreatywne; przekształcanie kropli w coś innego. • Obserwowanie zmieniających się warunków pogodowych. • Rozwijanie kreatywności dzieci. 3. Płyną chmurki • Zabawy ruchowe podczas słuchania piosenki „Płyną chmurki” • Malowanie swojej „Wyjątkowej chmurki” – ćwiczenia plastyczne zainspirowane wierszem Cz.Janczarskiego „Azor i chmurki”. • Rozwijanie umiejętności słuchania piosenek. • Rozwijanie zdolności manualnych rąk 5. Kolorowe krople • Słuchanie fragmentu wiersza M.Przewoźniaka „Kropelki” – łączenie roztworów, obserwacja doświadczenia. • Ćwiczenia graficzne – kolorowanie kartki kolorami z doświadczenia. • Zachęcanie do obserwacji zjawisk fizycznych. • Doskonalenie sprawności manualnej rąk. Gry i zabawy ruchowe: Zabawa ruchowa z elementem czworakowania „Pieski i deszcz” Zestaw zabaw ruchowych nr VI (wg. Wlaźnik). Zabawa orientacyjno-porządkowa „Odleciały ptaki”. Zabawa ruchowa z elementem podskoku „Pajacyki”. Zabawa „Chmurkowe figurki” Zabawa muzyczno-ruchowa „Dwa kółeczka” Tydzień trzeci Integralny ośrodek tematyczny: Przygotowywanie się zwierząt do zimy Treści programowe: Poznajemy przyrodę: - Jesień: • Pokazywanie na wybranych przykładach.(Np. wiewiórki, bociana), jak zwierzęta przygotowują się do zimy (odlatują do Afryki, gromadza zapasy, zasypiają). Dzień tygodnia, temat dnia Aktywność i działalność dziecka Cele główne: 1. Zwierzęta idą spać • Słuchanie opowiadania M.Galicy „Wiercipiętek ogląda mieszkania na zimę” • Ćwiczenia klasyfikacyjne „Czyje to mieszkanie?” • Poznanie sposobów przygotowywania się zwierząt do zimy. 2. Zimowe zapasy • Słuchanie wiersza W.Grodzieńskiej „Zapasy na zimę”. • Praca plastyczno-przestrzenna – wyklejanie konturów niedźwiadka kawałkami wełny. • Rozwijanie umiejętności poprawnego budowania zdań i właściwego uzasadniania swojej wypowiedzi. • Doskonaleni sprawności manualnej rąk. 3. Odloty ptaków • Oglądanie ptaków na obrazkach (książki, Internet)-rozmowa nt. ich wyglądu, różnic, podobieństw, próby ich nazywania). • Ekspresja muzyczno-ruchowa do utworu C.Saint-Saensa „Ptaszarnia” • Ćwiczenie analizy i syntezy wzrokowej „Ptaki”-układanie z pociętych części obrazek ptaka (3-6części), naklejanie, kolorowanie. • Zapoznanie z różnymi gatunkami ptaków. • Kształtowanie płynności i estetyki ruchu. 4. Kolczasty jeżyk • Słuchanie piosenki „Kolczasty jeż”-rozmowa nt. piosenki, omówienie wyglądu jeża, poznanie jego zachowania w okresie jesieni. • „Kolczasty jeż”-forma przestrzenna z połowy ziemniaka, wykałaczek i plasteliny. • Poznanie zachowania jeża w okresie jesieni. • Wykonanie formy przestrzennej z materiału przyrodniczego. 5. Wiewiórka • Słuchanie piosenki „Wiewiórka”, zabawy, nauka piosenki. • „Wiewiórka Rudka”-ćw.plastyczne-wyklejanie ogona wiewiórki watą, malowanie go na pomarańczowo; malowanie rysunku wiewiórki kawałkiem waty maczanej w farbie. • Nauka piosenki. • Zapoznanie ze sposobami niekonwencjonalnego wykonania pracy plastycznej. Gry i zabawy ruchowe: Zabawa orientacyjno-porządkowa „Pszczoły i niedźwiedzie”. Zabawa ruchowa z elementem czworakowania „Niedźwiedź skrada się do ula”. Zabawa ruchowa z elementem czworakowania „Myszki w norce”. Zabawa bieżna „Zięba i kukułka”. Zabawa ruchowa z elementem czworakowania „Jeże na spacerze”. Zestaw zabaw ruchowych nr VI (wg. Wlaźnik). Tydzień czwarty Integralny ośrodek tematyczny: Ubieramy się cieplej Treści programowe: Dbamy o nasze zdrowie: - Zapobieganie chorobom: • Systematyczne kontrolowanie stanu swojego uzębienia. - Dbałość o higienę: • Ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych występującej w danej porze roku, • Przebywanie na świeżym powietrzu; uczestniczenie spacerach, zabawach, • Dbanie o higienę poprzez: - codzienne mycie całego ciała, - mycie zębów po posiłkach, - mycie rąk, zwłaszcza po pobycie w toalecie i zabawie na świeżym powietrzu, - zachowywanie porządku w miejscu zabawy. Dzień tygodnia, temat dnia Aktywność i działalność dziecka Cele główne: 1. Rada na katar • Słuchanie wiersza M.Minczakiewicz „Rada na katar”; wypowiedzi dzieci na temat wiersza. • Zestaw zabaw ruchowych nr VII (wg Wlaźnik) • Zwrócenie uwagi na możliwość zarażenia się katarem podczas jesiennych chłodów. • Rozwijanie sprawności ruchowej dzieci. 2. Spacer w deszczu • Zabawa dydaktyczna „Co jest potrzebne na spacer w deszczu?” • Praca plastyczna – „Deszczowy obrazek”. • Zwrócenie uwagi na ubieranie się odpowiednio do pogody i aktualnej pory roku. 3. Idzie Tola do przedszkola • Słuchanie wiersza L.Krzemienieckiej ”Idzie Tola do przedszkola”. • Kolorowanie rysunku parasola. • Kształtowanie umiejętności poprawnego wypowiadania się poprzez prawidłowe budowanie zdań i posługiwanie się nimi w mowie. • Rozwijanie sprawności manualnej rąk, dbałość o estetykę. 4. Zła pogoda • Słuchanie piosenki „Zła pogoda”, nauka piosenki. • Wypowiedzi dzieci na temat pogody za oknem • Łączenie tekstu piosenki z wynikami o obserwacji pogody. • Kształtowanie umiejętności poprawnego wypowiadania się poprzez prawidłowe budowanie zdań i posługiwanie się nimi w mowie. 5. Gimnastyka to zabawa • Zabawa z tekstem „Gimnastyka”. • Mały i duży parasol-ćwiczenia klasyfikacyjne. • Podkreślanie ruchu na powietrzu jako stymulatora prawidłowego rozwoju. • Rozwijanie spostrzegawczości i myślenia dziecka. Gry i zabawy ruchowe: Zabawa orientacyjno-porządkowa „Deszczyk pada”. Zabawa orientacyjna „Wiatr, wicher, wichura”. Zabawa orientacyjno-porządkowa „Ida dzieci” Zabawa ruchowa z elementem czworakowania „Pieski na spacerze”. Zabawa ruchowa „Kotki idą przez płotki”. Zabawa ruchowo-naśladowcza „Wielkoludy i krasnale”. Zestaw zabaw ruchowych nr VII (wg Wlaźnik) Opracowała: mgr Agnieszka Mikulska Wyświetleń: 4162
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |