![]() |
![]() |
Katalog Agnieszka Mikulska, 2011-04-28 kędzierzyn-koźle Zajęcia przedszkolne, Plany pracy PLAN PRACY DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZEJ w grupie dzieci 4-5-letnich - marzecPLAN PRACY DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZEJ w grupie dzieci 4-5-letnich Wielokierunkowa aktywność dzieci – miesiąc marzec Tydzień pierwszy Integralny ośrodek tematyczny: Poznajemy zawody Treści programowe: Nasza miejscowość, nasz region: • poznanie osób pracujących w bliskim otoczeniu przedszkola; • poznawanie czynności, jakie wykonują osoby z najbliższego otoczenia, • nazywanie narzędzi pracy, zwrócenie uwagi na ubiór. Dzień tygodnia, temat dnia Aktywność i działalność dziecka Cele główne: 1. W sklepie • Rozmowa przy obrazkach przedstawiających różne sklepy. • Wycieczka do sklepu – zakup produktów potrzebnych do przygotowania sałatki. • Zwrócenie uwagi na rodzaje sklepów i ich asortyment. • Zwrócenie uwagi na właściwe zachowanie się w miejscach publicznych. 2. Jak pracuje kucharka? • Zabawa dydaktyczna „Co potrzebne jest w pracy kucharce?” • Wykonanie sałatki jarzynowej. • Poznanie pracy kucharki. • Stosowanie się do poleceń nauczyciela oraz zachowanie bezpieczeństwa podczas przygotowania sałatki. 3. Chory synek • Teatrzyk sylwet inspirowany utworem W.Badalskiej „Chory synek”. • Zabawa tematyczna „Chory synek”. • Poznanie pracy lekarza i pielęgniarki. • Zwrócenie uwagi na konieczność udzielania pomocy choremu. 4. Bukiet dla pań • Bukiety dla pań – wykonanie pracy plastyczno-przestrzennej. • Słuchanie piosenki „Marcowy kwiatek”. • Przygotowanie bukietu dla pań. • Inicjowanie rozmów na temat pracy zawodowej pań. 5. Gdzie pracuje moja mama? Rozwiązywanie zagadek na temat zawodów wykonywanych przez panie. Nauka piosenki „Marcowy kwiatek”, zabawa przy piosence. • Inicjowanie rozmów na temat pracy zawodowej mam. • Rozwijanie umiejętności słuchania i śpiewania piosenek. Gry i zabawy ruchowe: • Zestaw zabaw ruchowych nr XII (wg Wlaźnik). • Zabawy orientacyjno-porządkowe: Siedmiomilowe buty, Marsz w różnych kierunkach, Szukaj pary, Biegamy – przykucamy, Pogotowie ratunkowe, Biegamy – obracamy się, Woreczki, Berek z przysiadem, Komu trzeba się ukłonić. • Zabawy bieżne: Mijanie, Bieg koników. • Zabawy ruchowo-naśladowcze: Zawody naszych pań, Porządki. Tydzień drugi Integralny ośrodek tematyczny: Muzyczne inspiracje Treści programowe: W świecie sztuki. Muzyka: • Słuchanie i śpiewanie piosenek: śpiewanie piosenek z osobą dorosłą. • Gra na instrumentach perkusyjnych: zorganizowanie kącika muzycznego. • Wyrażanie muzyki ruchem: słuchanie utworów wokalnych lub instrumentalnych , np. muzyki filmowej, poważnej. Dzień tygodnia, temat dnia Aktywność i działalność dziecka Cele główne: 1. Instrumenty muzyczne • Słuchanie wiersza W.Chotomskiej „Tamburyn”. • Wystukiwanie rytmu piosenki „Laboga, dziewuszki” na tamburynach. • Zapoznanie z instrumentem perkusyjnym – tamburynem. • Tworzenie akompaniamentu z wykorzystaniem instrumentów perkusyjnych. 2. Głos to najlepszy instrument • Słuchanie wiersza W.Próchniewicza „Najlepszy instrument”. • Dowolny taniec z chustkami przy utworze A.Vivaldiego „Cztery pory roku. Wiosna”. • Dzień Kobiet w przedszkolu – występy dzieci ze wszystkich grup, wręczanie upominków dla pań pracujących w przedszkolu. • Rozwijanie mowy. • Rozwijanie umiejętności wyrażania muzyki ruchem. 3. Majowa poleczka • Słuchanie wiersza D.Gellner „Majowa poleczka”. • Nauka piosenki „ Orkiestra”. • Rozwijanie mowy. • Rozwijanie umiejętności wokalnych. 4. Nasze instrumenty • Słuchanie i dowolna interpretacja utworu N.Rimskiego-Korsakowa „Lot trzmiela”. • Wykonanie niekonwencjonalnych instrumentów perkusyjnych. • Rozwijanie umiejętności rytmicznego poruszania się przy muzyce. • Zachęcanie do tworzenia własnych instrumentów. 5. Malujemy muzykę • Słuchanie i dowolna interpretacja ruchowa utworu E.Griega „W grocie króla gór”. • Ilustrowanie utworu E.Griega „W grocie króla gór”. • Rozwijanie wrażliwości słuchowej. • Łączenie ekspresji muzycznej z plastyczną. Gry i zabawy ruchowe: • Zestaw zabaw ruchowych nr XVI (wg Wlaźnik). • Zabawa muzyczno-ruchowa Poruszam się tak, jak każe bębenek. • Zabawy ruchowe z elementem równowagi: Przekraczanie linki, Po wąskiej dróżce. • Zabawa ruchowa z elementem biegu i marszu –Marsz i bieg. • Zabawa orientacyjno-porządkowa Dzieci i koło. Tydzień trzeci Integralny ośrodek tematyczny: Wiosno przyjdź Treści programowe: Poznajemy przyrodę. Wiosna: • obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie przed zbliżającą się wiosną, np: topnienie śniegu, powracające pierwsze ptaki (bociany), pojawiające się pierwsze kwiaty (krokusy). Dzień tygodnia, temat dnia Aktywność i działalność dziecka Cele główne: 1. W marcu • Słuchanie wiersza I.Suchorzewskiej „W marcu”. • Rozmowa przy obrazkach przedstawiających przyrodę w czasie przedwiośnia. • Zapoznanie z charakterystycznymi zmianami w przyrodzie w okresie przedwiośnia. • Prawidłowe budowanie zdań i posługiwanie się nimi w mowie. 2. Przebiśnieg to znak wiosny • Prezentacja obrazka przedstawiającego przebiśnieg-zwrócenie uwagi na jego nazwę, budowę i wygląd. • Przebiśnieg – wykonanie pracy plastycznej. • Zapoznanie z wyglądem i nazwą pierwszego wiosennego kwiatka – przebiśniegu. • Rozwijanie sprawności manualnej. 3. W marcu jak w garncu • Próby zinterpretowania i wyjaśnienia sensu przysłowia „W marcu jak w garncu”. • Ćwiczenia plastyczne „W marcu jak w garncu”. • Zapoznanie ze znaczeniem wiosennego przysłowia. • Rozwijanie sprawności manualnej i inwencji twórczej. 4. Marzec czarodziej • Słuchanie piosenki „Cieszymy się”. • Ćwiczenia plastyczne „Wczesnowiosenna pogoda” techniką mokre na mokre. • Rozwijanie umiejętności interpretacji muzyki ruchem. • Poznanie nowej techniki plastycznej. 5. Szukamy wiosny w najbliższej okolicy. • Wycieczka po najbliższej okolicy. • Obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie wczesną wiosną. Gry i zabawy ruchowe: • Zestaw zabaw ruchowych nr XIII (wg Wlaźnik). • Zabawy orientacyjno-porządkowe: Biegamy-obracamy się, Śnieg czy deszcz?, Pająk i muchy, słonko świeci czy deszcz pada?, Marcowy garnek, Kałuże, Pod parasolem, Dwa kółeczka. • Zabawa ruchowa ćwicząca duże grupy mięśniowe – Sufit – podłoga. • Zabawa bieżna Koniki. Tydzień czwarty Integralny ośrodek tematyczny: Nadeszła wiosna Treści programowe: Poznajemy przyrodę. Wiosna: • omawianie życia ptaków wiosną (budowanie gniazd). Dzień tygodnia, temat dnia Aktywność i działalność dziecka Cele główne: 1. Panna Marzanna • Słuchanie wiersza J.Jałowiec „Marzanna” z wykorzystaniem ilustracji i obrazów z Internetu. • „Wiosenny korowód” – przemarsz uliczkami osiedla w kolorowych strojach, z instrumentami, kwiatami, transparentami. • Rozwijanie mowy. • Poznanie tradycji związanych z obrzędem pożegnania zimy i powitania wiosny. 2. Pierwszy dzień wiosny • „Suknia Pani Wiosny” – praca zbiorowa. • Słuchanie piosenki „Pierwszy dzień wiosny”. • Rozwijanie umiejętności pracy i współdziałania w grupie rówieśniczej. • Kształcenie poczucia rytmu i różnorodnych form ekspresji. 3. Kwiaty wiosny • Oglądanie obrazków przedstawiających wiosenne kwiaty, np.: pierwiosnka, krokusa, sasanki. • Ćwiczenia analizy i syntezy wzrokowej „Wczesnowiosenne kwiaty”. • Poznanie nazw kwiatów chronionych. • Rozwijanie analizy i syntezy wzrokowej. 4. Ptaki wracają z ciepłych krajów • Inscenizacja wiersza S.Kraszewskiego „Rozmowa z bocianem”. • Słuchanie utworu (fragmentu) C.Saint-Saensa „Kukułka” z cyklu „Karnawał zwierząt”. • Gromadzenie wiadomości na temat życia ptaków wiosną. • Rozwijanie umiejętności wyrażania muzyki ruchem. 5. Porządki w ogrodzie • Rozmowa na temat wiosennych porządków. • Układanie kompozycji z różnych nasion w wypełnionych plasteliną nakrętkach od słoików. • Zapoznanie z wiosennymi pracami w ogrodzie. • Rozwijanie sprawności manualnej. Gry i zabawy ruchowe: • Zestaw zabaw ruchowych nr XIII (wg Wlaźnik). • Zabawy orientacyjno-porządkowe: Kropelki, kałuże, Staję nieruchomo, Kolory wiosny, Bocian i żaby, Kotki nie tylko wierzbowe, Figurki. • Zabawa muzyczno-ruchowa Puk, puk. • Zabawa ruchowo-naśladowcza: Przylot bocianów. • Zabawa ruchowa wieloznaczna Robimy porządki. • Zabawy ruchowe twórcze: Marzanna, Wiosenna trawka. Tydzień piąty Integralny ośrodek tematyczny: Wiosna na wsi Treści programowe: Poznajemy przyrodę. Wiosna: • poznawanie wybranych dorosłych i młodych zwierząt hodowanych na wsi. Dzień tygodnia, temat dnia Aktywność i działalność dziecka Cele główne: 1. Z wizytą u pani kwoki • Słuchanie opowiadania A.Usakiewicz „O kurczaku, który był wyjątkowo puchaty”. • „Moje kurczątko” – orgiami płaskie z koła. • Rozwijanie mowy. • Rozwijanie sprawności manualnej. 2. Kto rządzi w kurniku? • Słuchanie opowiadania A.Sójki „Kogut i kukuryku”. • Ćwiczenia ortofoniczne połączone z zagadkami. • Zapoznanie ze zwyczajami życia zwierząt na wiejskim podwórku. • Rozwijanie mowy. 3. Wiejski koncert • Zabawa przy piosence „Opera w kurniku”. • Ćwiczenia klasyfikacyjne „Zwierzęta i ich dzieci”. • Rozwijanie aktywności i wrażliwości muzycznej. • Rozwijanie umiejętności klasyfikowania. 4. Poranny krąg-wiosna • Wiosenne zabawy według programu „Poranny krąg”. • Akompaniament na bębenku do piosenki „Wiosna”. • Wprowadzenie w świat symboli charakterystycznych dla danej pory roku. • Umuzykalnienie dzieci. 5. Prawdziwy przyjaciel • Słuchanie opowiadania T.Stempkowicza „Przyjaciele”. • Słuchanie piosenki „Piesek mój i ja”. • Uświadamianie znaczenia przyjaźni w życiu człowieka. • Nauka piosenki. Gry i zabawy ruchowe: • Zestaw zabaw ruchowych nr XIV (wg Wlaźnik). • Zabawa muzyczno-ruchowa Roboty. • Zabawa orientacyjno-porządkowa Kogut i kury. • Zabawa ruchowo-naśladowcza Mój piesek. Opracowała: mgr Agnieszka Mikulska Wyświetleń: 4774
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |