![]() |
![]() |
Katalog Ewa Sepioło, 2011-04-28 Racibórz Zajęcia zintegrowane, Projekty edukacyjne Program koła matematycznego dla kl. I-IIIProgram koła matematycznego dla uczniów klas I – III w Zespole Szkół im. M. Konopnickiej w Pietrowicach Wielkich CELE PROGRAMU: • indywidualizacja nauczania, • rozwijanie zainteresowań matematycznych, • zachęcanie do podejmowania różnorodnych działań matematycznych, • umożliwianie uzyskania wiedzy o wyższym poziomie trudności, zgodnie z rozwojem intelektualnym i uzdolnieniami, • wyzwalanie twórczej aktywności, • wdrażanie do logicznego myślenia, samodzielności, samokontroli i samooceny, • promowanie koła jako atrakcyjnej formy spędzania czasu wolnego, • zdobywanie umiejętności współpracy z rówieśnikami. TREŚCI Treści programu koła matematycznego dostosowane są do wieku, możliwości, potrzeb i zainteresowań uczniów. Poszerzanie treści programowych, stopniowanie trudności, stawianie przed uczniami zadań problemowych ma za zadanie stymulowanie rozwoju uzdolnień i postaw twórczych. METODY: - aktywizujące: problemowe, zadań twórczych, - gry dydaktyczne, - konstruowanie gier matematycznych. FORMY: - praca indywidualna, - praca grupowa. EWALUACJA Miernikiem oceny zakładanych osiągnięć uczniów objętych programem będzie: • coraz aktywniejszy udział uczniów zdolnych w codziennych zajęciach lekcyjnych, • podejmowanie przez nich zadań dodatkowych promujących ich zdolności, przez udział w konkursach matematycznych np. KANGUREK, • praca na zajęciach nietypowymi metodami, • dociekliwość, podejmowanie intelektualnych wyzwań na różnorakich zajęciach. • PROCEDURY OSIĄGANIA CELÓW Realizacja treści i osiąganie celów odbywa się poprzez: - rozwiązywanie zadań tekstowych różnymi sposobami, - rozwiązywanie zadań tekstowych niestandardowych, - rozwiązywanie zadań złożonych, - matematyczne rozrywki umysłowe, - łamigłówki matematyczne, - gry dydaktyczne, - gry i zabawy logiczne. PLAN PRACY KOŁA MATEMATYCZNEGO DLA KLAS I-III RODZAJ ZAJĘĆ LICZBA ZAJĘĆ PRZYKŁADOWE ĆWICZENIA Baśniowe zadania 3 -Zamieszanie w chatce krasnali -Wyścig w leśnej krainie -Astronom Łamigłówki zapałczane 4 -Prostokąty i kwadraty, -Tajemnicze koło, -Liczby i cyfry, -Czarodziejskie przemiany, -Porzuć schematy, -Powtórka z geometrii, -Świat liczb i cyfr, -Różne punkty widzenia Gry dydaktyczne - ściganki 4 -Ściganki zwykłe, -Ściganki z opowiadaniem, - Ściganki z rozbudowanym wątkiem matematycznym, Gry wspomagające rozwój rozumowania operacyjnego 4 -Do przodu i do tyłu, -Wyścigi żabek -Wyścig ślimaków Gry - katastrofy 2 -Ile wart jest domek?, -Ile warta jest wieża? Gry z wykorzystaniem taśmy krawieckiej 4 -Gdzie jest tygrys? -Kto szybciej dojdzie liczby…?, -Kto szybciej dojdzie zera? -Ściganka Gry z wykorzystaniem domina 3 -Chodniczek, -Sumy, -Wojna Zabawy z wykorzystaniem zadań on-line (www.wsip.pl) 3 -Sprężynki, -Wyścig rowerowy, -Magiczny trójkąt, -Zegary Rozrywki matematyczne 5 -Jakie liczby włączysz do zbiorów? -Czy umiesz policzyć kwiaty? -Czy rozwikłasz kod cyfrowy? -Ilu pasażerów wsiadło do wagonów? -Jaka jest moc dwóch prostych? -Jak ułożyć kwadraty? -Ile trójkątów ma ta figura? -Czy wiesz jakich liczb brak? Tangramy 2 -Gęś, Chłopiec, -Atleta, -Skok Adama Małysza, Ada Małysz odlatuje na zawody samolotem Zagadki logiczne 5 -Ołowiane żołnierzyki, -Policz szybko, -Pole namiotowe, -Sąsiedzi, -Wieże, -Zadania z punktami -Psiarnia, -Biblioteka Odkrywanie reguł 2 -Zadania dotyczące odkrywania reguł ułożonego ciągu figur, liczb czy liter. Zadania typu „Jaka będzie następna figura?’ Wagi 3 -Zadania dotyczące równoważności figur typu „Ile jabłek waży tyle, co dwa banany?” Zabawy matematyczne 3 -Jaką jestem liczbą?, -Licz wstecz, -Zabawa z kostką, -Parking, -Koło fortuny, -Telefon do centrali Zadania przygotowujące do konkursu matematycznego „Kangurek” 3 -Zadania testowe przygotowujące do „Kangura”. Ewa Sepioło Wyświetleń: 7698
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |