![]() |
![]() |
Katalog Iwona Gozdz, 2011-05-03 nysa Zawodowe, Artykuły Program profilaktyczno – zdrowotnyProgram profilaktyczno – zdrowotny „Na zdrowie” „Na wiele potrzebnych nam rzeczy możemy poczekać. Dziecko nie może. Właśnie teraz formują się jego kości, tworzy krew, rozwija umysł. Nie możemy mu powiedzieć: jutro!!! … Jego imię brzmi: Dzisiaj!” Gabryiela Mistral Autorki: Iwona Góźdz Magdalena Madejczyk Anna Mertin Spis treści 1.Wstęp........................................................................................ 1 2. Podstawy prawne programu................................................ 3 3. Cele programu ….................................................................... 3 - 4 4. treści programowe................................................................ 4 - 9 5. Formy i metody działania ….................................................. 10 6. Warunki realizacji programu …........................................... 10 7. Ewaluacja.................................................................................... 11 8. Literatura …..............................................................................11 9. Załączniki …...............................................................................12 WSTĘP Zdrowie to stan dobrego samopoczucia fizycznego, psychicznego i społecznego, a nie brak choroby albo niepełnosprawności. Edukacja zdrowotna ma wskazywać kierunek wszelkich działań wychowawczych w dążeniu do osiągnięcia przez dziecko dobrego samopoczucia, dlatego też obejmuje ona swoim zakresem profilaktykę wraz z edukacją prozdrowotną oraz kształtowanie czynnych postaw wobec zdrowia, higieny i sprawności ruchowej. Istotnym warunkiem prawidłowego przebiegu edukacji zdrowotnej dzieci w okresie wczesnego dzieciństwa jest współdziałanie rodziców i nauczycieli, które sprowadza się do wzajemnego respektowania działań mających w konsekwencji przekazać dziecku odpowiednią wiedzę oraz kształtować przyzwyczajenia i nawyki zdrowotne. Ich bliski kontakt emocjonalny z dziećmi, wzmacniany pozytywnie poprzez aktywne uczestnictwo w podejmowanych wspólnie działaniach, będzie sprzyjać utrwaleniu właściwej postawy prozdrowotnej. Podstawową formą aktywności dzieci w wieku przedszkolnym jest zabawa, dlatego treści edukacji zdrowotnej powinny być wprowadzane w zabawie i poprzez zabawę, która porusza wyobraźnię, budzi uczucia, pokazuje co dobre, zachęca do działania. Opracowany program proponuje dużą swobodę działania, nie ogranicza inwencji dzieci, a wręcz zachęca do wykorzystywania okazji edukacyjnych, które w sposób naturalny kształtować będą u nich właściwe umiejętności, przyzwyczajenia oraz nawyki prozdrowotne, zwłaszcza higieniczne. Nauczyciel powinien mieć świadomość i pamiętać o tym, że dzieci najchętniej robią to co lubią . Pozwólmy im polubić dbanie o własne zdrowie, tak by sprawiało im to przyjemność i radość a nie było tylko obowiązkiem. W swoich poczynaniach nauczyciel powinien uwzględnić potrzeby dzieci, ich zainteresowania, możliwości intelektualne oraz rozwój emocjonalny, a także ma obowiązek uwzględniać potrzeby i możliwości dzieci niepełnosprawnych, lub słabszych fizycznie od rówieśników. W przedszkolu promującym zdrowie bardzo ważna jest dbałość o estetykę i funkcjonalność otoczenia- wyposażenie przedszkola i jego stan techniczny, warunki sanitarnohigieniczne, prawidłowe oświetlenie, wentylacja, pomoce dydaktyczne, zieleń w salach i w ogrodzie przedszkolnym. Ważne znaczenie mają również wzorce osobowe prezentowane przez kadrę pedagogiczną i personel przedszkola, przyjazna atmosfera, kultura osobista, sprzyja pozytywnym relacją z dziećmi i dorosłymi. Podstawy prawne programu: - Rozporządzenie MEN z dnia 23.12.2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w podstawowych typach szkół - Ustawa o systemie oświaty z dnia 7.09. 1991 r. wraz z późniejszymi zmianami Cele główne programu: - troska o zdrowie dzieci i ich sprawność fizyczną, zachęcanie do uczestnictwa w zabawach i grach sportowych - kształtowanie u dzieci odporności emocjonalnej koniecznej do racjonalnego radzenia sobie w nowych i trudnych sytuacjach, w tym także do łagodnego znoszenia stresów i porażek - kształtowanie u dzieci zachowań prozdrowotnych Cele szczegółowe: - kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych - uświadomienie potrzeby dbania o sprawność ruchową, tężyznę fizyczną i narządy zmysłów - wspomaganie harmonijnego rozwoju psychofizycznego dziecka - rozbudzenie zainteresowań dzieci zdrowiem własnym i innych ludzi - kształtowanie optymistycznego nastawienia do życia oraz umiejętności przezwyciężania trudności Cele operacyjne (dziecko): - dba o swoje zdrowie, zaczyna orientować się w zasadach zdrowego żywienia - jest sprawne fizyczne lub sprawne na miarę swoich możliwości, jeżeli jest dzieckiem mniej sprawnym - uczestniczy w zajęciach ruchowych, w zabawach i grach w ogrodzie przedszkolnym, w parku, na boisku, na sali gimnastycznej - dostrzega związek pomiędzy chorobą a leczeniem - umie poprawnie umyć się oraz umyć zęby - właściwie zachowuje się przy stole podczas posiłków, nakrywa do stołu i sprząta po sobie - samodzielnie korzysta z toalety - samodzielnie ubiera się i rozbiera, dba o rzeczy osobiste i nie naraża ich na zgubienie lub kradzież - utrzymuje porządek w swoim otoczeniu - ubiera się stosowanie do warunków pogodowych - potrafi udzielić pierwszej pomocy w nagłych wypadkach Treści programowe: Tematyka szczegółowa: Procedury osiągnięcia celów: Umiejętności dzieci: Ja i moje otoczenie: - stwarzanie okazji do gromadzenia informacji na temat siebie samego - poznanie własnych możliwości - uczestnictwo w sytuacjach trudnych, problematycznych, wymagających podejmowania decyzji - ocena swojej działalności -odkrywanie swoich możliwości w sytuacjach nowych, dotychczas nieznanych - poznawanie i nazywanie swoich stanów emocjonalnych oraz nabywanie umiejętności radzenia sobie w sytuacji przykrych - wczuwanie się w stany emocjonalne innych osób - uczestniczenie w zabawach i grach zespołowych dających możliwość obserwowania siebie na tle innych i budowanie obrazu własnego ja - gry i zabawy - zabawy swobodne dzieci -podejmowanie działań w zróżnicowanych sytuacjach życiowych -wykorzystanie metod i technik pozwalających rozładować stres i napięcie w sposób akceptowany społecznie -sytuacje edukacyjne - wymiana poglądów - rozmowy z nauczycielem - rozmowy z kolegami z grupy - słuchanie utworów literackich o wymowie moralnej - zabawy integrujące - konkursy -zawody - poznaje swoją osobowość - chętnie podejmuje różne działania - rozwiązuje problemy - nabywa umiejętności oceniania siebie - nie boi się sytuacji nowych - werbalizuje swoje stany emocjonalne - jest empatyczne - gromadzi informacje sobie Jestem samodzielny - doskonalenie umiejętności w zakresie niektórych czynności samoobsługowych - samodzielnie ubiera się i rozbiera - samodzielnie korzysta z toalety, wycieranie nosa - codzienne zabiegi higieniczne ( mycie rąk, zębów i buzi) -odszukiwanie swoich półeczek w sali, szatni i łazience - wieszanie ubrań na swoich miejscach w szatni - nakrywanie do stołu i sprzątanie po sobie, samodzielnie spożywa posiłek - sprzątanie i układanie zabawek po zabawie -pełnienie dyżurów w sali - wykazuje samodzielność w ubieraniu i rozbieraniu - umie korzystać z toalety, wysmarkać nos - rozumie konieczność codziennej toalety - zna swój znaczek - odnajduje swój wieszak i wiesza na nim ubranie, a buty umieszcza w półce - umie nakryć do stołu i posprzątać po posiłku - wie, gdzie jest miejsce zabawki - jest odpowiedzialny za powierzone mu zadanie Dbanie o zdrowie - zwracanie uwagi na umiejętne zachowanie się przy stole oraz właściwe odżywianie się - podkreślenie roli powietrza jako stymulatora do prawidłowego rozwoju Profilaktyka chorobom: - spożywa owoce i warzywa: robi surówki, zdrowe kanapki, pije soki, herbatki owocowe - ogranicza ilość słodyczy, czipsów, słodzonych napojów gazowanych - posługuje się sztućcami przy stole, używa serwetki - hoduje nowalijki w kąciku przyrody - zachęcenie do spożywania zdrowych produktów (np. mleka, jogurtów, ciemnego pieczywa) - zwrócenie uwagi na ubieranie się w zależności od pory roku i aktualnej pogody - kształtowanie umiejętności przeciwdziałania marznięciu ( rozcieranie rąk, tupanie, bieganie.. .) lub przegrzewaniu ( zabawy w cieniu, picie wody.... ) - hartowanie organizmu: zachęcanie do częstego przebywania na powietrzu w każdej porze roku - organizowanie zabaw i ćwiczeń na świeżym powietrzu - uczestniczenie w spacerach - wietrzenie sali -zapoznanie ze sposobami przeciwdziałania zarażeniu się chorobą ( niekorzystanie z tych samych naczyń, zasłanianie ust w czasie kaszlu czy kichania, niespotykanie się z osobą zarażoną ) - spotkania z pielęgniarką, stomatologiem, lekarzem -rozumie potrzebę profilaktyki zdrowotnej ( badania okresowe, szczepienia ochronne, sprawdzanie czystości ) - przestrzega higienicznego rozkładu dnia - rozumie konieczność bezpiecznej zabawy ( nie umieszczanie ciał obcych w nosie, ustach, uszach) - umiejętnie wykorzystuje siłę swojego głosu w czasie zabaw -zainteresowanie pracą aptekarza (wycieczka do apteki) - rozumie potrzebę zdrowego odżywiania się - rozumie konieczność zachowania umiaru w jedzeniu „nie zdrowych” pokarmów - umie kulturalnie jeść - je zdrowe, zielone rośliny - wie co jeść, aby być zdrowym - ubiera się adekwatnie do pogody - wie co robić gdy jest mu za zimno lub za ciepło - wie o potrzebie przebywania i ruchu na świeżym powietrzu - wie jak przeciwdziałać chorobom - opanowuje lęk przed zabiegami leczniczymi - wie co robić, aby kontrolować swój stan zdrowia - wie, jak wygląda jego rozkład dnia - bawi się bezpiecznie - wie, że hałas szkodzi zdrowiu - rozumie konieczność brania leków w czasie choroby (bierze leki pod kontrolą dorosłych) Sprawność ruchowa - zachęcanie dzieci do wszelkich zabaw związanych z ruchem - uczestniczy w ćwiczeniach z fizjoterapeutą - organizacja gier i zabaw na świeżym powietrzu w różnych porach roku ( ogród przedszkolny, park, łąka) - umożliwienie uczestniczenia w ćwiczeniach korekcyjnych dzieciom z wadami postawy - wykorzystanie w zabawach ruchowych naturalnych warunków środowiska – jazda na sankach, lepienie bałwana, bitwa na śnieżki, biegi przełajowe w parku, slalom między kałużami itp. - uczestniczenie w zawodach sportowych - uczestniczenie w olimpiadzie sportowej - wykorzystanie podczas gier i zabaw ruchowych elementów następujących metod: A. M. Knissów, R. Labana, C. Orffa, W, Sherborne, B. Strauss - chętnie uczestniczy w ćwiczeniach gimnastycznych -wie, że ruch na świeżym powietrzu to zdrowie - dba o prawidłową postawę ciała - zna różne formy aktywnego wypoczynku - odkrywa swoje umiejętności - stosuje tzw. zdrową rywalizację - uczestniczy w różnorodnych formach ruchu Metody i formy oddziaływania: - podające: rozmowa, spotkania, artykuły w gazetce, opowiadania i bajki, wiersze, piosenki, zagadki - gry i zabawy ruchowe , spacery, wycieczki, zawody sportowe - metoda pobudzenia zachowań sprzyjających zdrowiu: czystość ciała, profilaktyka, hartowanie - metoda utrwalania pożądanych zachowań: powtarzanie pewnych czynności w życiu codziennym - metody aktywizujące: drama, techniki twórczego myślenia, burza mózgów, inscenizacje, odgrywanie scenek - konkursy i techniki plastyczne - metoda ruchu rozwijającego W. Sherborne - metody C. Orffa, R. Labana, A. M . Knissów - metoda Batii Strauss Warunki realizacji programu Program profilaktyczno -zdrowotny zostanie wdrożony do realizacji w roku szkolnym 2009/ 2010 i będzie kontynuowany w latach następnych w Przedszkolu nr 5 – Integracyjnym w Nysie. Jest przeznaczony dla dzieci 3, 4, 5, 6, 7 -letnich uczęszczających do tego przedszkola. W realizację programu zaangażowano nauczycieli, rodziców i pracowników służby zdrowia. W celu podniesienia świadomości prozdrowotnej rodziców przewidziano różne formy współpracy: referaty, spotkania ze specjalistami, prowadzenie kącika dla rodziców. Zajęcia powinny być zaplanowane i przeprowadzone systematycznie w ciągu całego roku szkolnego ( przynajmniej raz w tygodniu). Program przeznaczony jest do realizacji przez nauczycieli kreatywnych potrafiących dostosować treści do indywidualnych potrzeb i możliwości dzieci. Ewaluacja programu: - spotkania z pielęgniarką, lekarzem, stomatologiem - prowadzenie ćwiczeń korekcyjnych dla dzieci z wadami postawy - wykonywanie surówek, soków, kanapek - wycieczka do apteki - stworzenie wspólnie z dziećmi kontraktu grupowego - norm postępowania - zorganizowanie dla całego przedszkola inscenizacji na temat zdrowego stylu życia - organizacja konkursów plastycznych o tematyce zdrowotnej - hodowla nowalijek w kącikach przyrody - ankieta dla pracowników przedszkola i rodziców - zdobywanie przez dzieci sprawności: mały sportowiec, zdrowy zuch, uśmiechnięta buzia, czysta łapka - galeria prac dzieci - kącik zdrowej żywności - artykuły w gazetce przedszkolnej - obserwacja osiągnięć dzieci w czasie trwania programu Literatura: 1. „Moje przedszkole” - C. Cyrański, M. Kwaśniewska , Kilce 2002 2. „Rozwój psychiczny dziecka od 0 do 10 lat” - Frances L.ILg, Louise Bates Ames, Sidney M. Backer, Gdańsk 2005 3. „O wychowaniu zdrowotnym” M. Demel W- wa 1968 4. „Edukacja zdrowotna dzieci przedszkolnych” E. I J. Frątczakowie, Toruń 1996 5. „Promocja zdrowia w edukacji dzieci przedszkolnych” K. Żuchelkowa, K. Wojciechowaska, Bydgoszcz 2000 Wyświetleń: 1085
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |