Katalog

Magdalena Wardzińska, 2011-05-05
Brwinów

Język polski, Gry

Gra dydaktyczna na motywach "Pinokia"

- n +

LOSY NIESFORNEGO PAJACYKA PINOKIA
GRA DYDAKTYCZNA NA MOTYWACH „PINOKIA” CARLA COLLODIEGO

Czas realizacji: 2 jednostki lekcyjne
Zasady gry:
Gra jest przeznaczona dla trzech grup liczących od czterech do ośmiu osób. Przed rozpoczęciem gry drużyny nadają sobie nazwy, wpisują je na kartoniki, za pomocą których będą zgłaszać gotowość do udzielenia odpowiedzi. Każda grupa otrzymuje Kartę odpowiedzi, na której będą zapisywane odpowiedzi, Karty gry do każdego etapu rozgrywki, a także zestawy pisaków, kredki, kartki papieru…
Każda drużyna wyłania kapitana, który będzie udzielał uzgodnionych wspólnie odpowiedzi oraz sekretarza, który będzie je zapisywał.
Po zakończeniu każdego etapu nauczyciel weryfikuje udzielone odpowiedzi, a za udzielenie poprawnych przyznaje punkty według punktacji.
Po zakończeniu ostatniego etapu następuje podliczenie punktów i wyłonienie zwycięzców.
ROZGRZEWKA
Nauczyciel czyta kolejno 12 pytań . Uczestnicy mają minutę po każdym pytaniu na ustalenie i zapisanie odpowiedzi na Kartach odpowiedzi. Następnie kapitanowie drużyn odczytują udzielone odpowiedzi. Nauczyciel weryfikuje ich prawność i przyznaje punkty.
Punktacja: 1 punkt za każdą poprawną odpowiedź.
I ETAP
Każda drużyna otrzymuje Kartę gry I. Należy uzupełnić i pokolorowac rysunek przedstawiający sylwetke Pinokia dorysowując elementy wyglądu, stroju pajaca w oparciu o lekturę.
Punktacja: rysunek zgodny z treścią lektury - 5 punktów, brak jednego elementu lub jeden niewłaściwy element - 3 punkty
II ETAP
Każda drużyna otrzymuje Kartę gry II.
Polecenia:
1. Wybierzcie i podkreślcie bohaterów lektury „Pinokio” Carla Collodiego.
2. Połącz w pary miejsca i wydarzenia, które się tam toczyły.
3. Wybierz z ramki i wpisz do tabelki cechy Pinokia: pozytywne i negatywne.
Punktacja: Za każde zadanie 5 punktów.
III ETAP
Każda drużyna otrzymuje Kartę gry III
Polecenie: Nazwijcie poszczególne elementy schematu przedstawiającego wnętrze teatru.
Odpowiedzcie na pytania:
a) Skąd Pinokio miał pieniądze na bilet do teatru marionetek?
b) Jak marionetki zareagowały na pojawienie się pajacyka?
c) Co chciał zrobić z Pionkiem Ogniojad?
d) W jaki sposób Pinokio wzbudził litość Ogniojada?
e) Co Pinokio otrzymał od Ogniojada?
Punktacja: Za każdy poprawnie nazwany element schematu 1 punkt. Za każdą poprawną odpowiedź 1 punkt.
iV ETAP
Każda dużyna otrzymuje Kartę gry IV.
Polecenie: Wypiszcie jak najwięcej rzeczowników związanych z cyrkiem.
Odpowiedzcie na pytania:
a) Jak pinokio znalazł się w cyrku?
b) Co tam robił?
c) Dlaczego dyrektor cyrku postanowił go sprzedać?
Punktacja: Za każdy rzeczownik 1 punkt. Za każdą poprawną odpowiedź 1 punkt.
V ETAP
Każda drużyna otrzymuje Kartę gry V
Pinokio był bardzo niegrzecznym i nieposłusznym pajacem. Pragnął stać się chłopcem, lecz niestety często nie udawało mu się postępować zgodnie z przestrogami Gadającego Świerszcza, nie zawsze też słuchał Błękitnej Wróżki.
Polecenie: Ułóżcie i zapiszcie rady dla Pinokia, których moglibyście mu udzielić, by postępując według waszych zaleceń zasłużył na to, by zostać chłopcem.
Punktacja: Każda poprawnie sformułowana rada 2 punkty.
VI ETAP
Każda drużyna otrzymuje Kartę gry VI
Podane niżej składniki służą do przygotowania jajecznicy. Napiszcie krótki przepis, który ułatwi Pinokiowi zrobić posiłek. Używaj tylko równoważników zdań.
Punktacja: Poprawnie napisany przepis 5 punktów.
VII ETAP
Każda drużyna otrzymuje Kartę gry VII
Polecenie: Przeczytajcie poniższe zdania. Zaznaczcie twierdzenia prawdziwe. Odczytajcie od końca litery przyporządkowane do prawdziwych zdań. Zapiszcie odczytane hasło. Na wykonanie zadania macie 5 minut.


ROZGRZEWKA
Pytania:
1. Kto znalazł kawałek drewna, który płakał i śmiał się jak dziecko?
2. Jakie były pierwsze psoty pajaca?
3. Dlaczego Dżeppetto musiał dorobić pajacowi drugą parę nóg?
4. Kto i za co kupił pajacowi elementarz? Skąd miał na to pieniądze?
5. W jaki sposób Pinokio ocalił Arlekina?
6. Co robił pajac na Polu Cudów?
7. Jak zakończyła się przygoda Pinokia za zbójcami?
8. Czym zajmował się Pinokio w gospodarstwie wieśniaka?
9. Jak Pinokio znalazł się w Krainie Zabawek?
10. Co przyrzekł Pinokio Wróżce?
11. Dlaczego Pinokio miał trafić na patelnię?
12. Kogo Pinokio spotkał w brzuchu rekina, który go połknął?



KARTA GRY I
Tu należy narysować postać pajacyka


KARTA GRY II
1. Wybierzcie i podkreślcie bohaterów lektury „Pinokio” Carla Collodiego.

Dorsz Sowa Kot Wilk Dżeppetto Ślimak Czarownica

Lew Kruk Mysz Alidor Ogniojad Wrona

Świerszcz Osioł Marionetki Arlekin Rekin Gołąb

Szewczyk Krasnolud Wróżka


2. Połącz w pary miejsca i wydarzenia, które się tam toczyły.


gospodarstwo wieśniaka
warsztat Dżeppetta
brzuch rekina
Pole Cudów
Teatr Marionetek
Gospoda „Pod Czerwonym Rakiem”
Dom Wróżki
Więzienie
Kraina Zabawek
Chata rybaka


• Pinokio i Knot zamieniają się w osły
• Pinokio ma być usmażony na patelni
• Pinokio uczy się różnych sztuczek
• Pinokio zakopuje cekiny
• Pinokio wraca do zdrowia
• Pajacyk zostaje wystrugany z drewna
• Pinokio ratuje Arlekina
• Pinokio piolnuje kurnika przed kunami
• Pinokio spotyka ojca
• Pinokio i oszuści nocują po powrocie z lasu



3. Wybierz z ramki i wpisz do tabelki cechy Pinokia jako pajaca i chłopca.


zatwardziały uparty leniwy przyjacielski naiwny niewdzięczny dobry
serdeczny łatwowierny niegrzeczny złośliwy samolubny
pracowity troskliwy mądry posłuszny roztropny





Cechy Pinokia jako pajaca Cechy Pinokia jako chłopca







KARTA GRY III



Odpowiedzcie na pytania:

1. Skąd Pinokio miał pieniądze na bilet do teatru marionetek?
………………………………………………………………………………..
2. Jak marionetki zareagowały na pojawienie się pajacyka?
…………………………………………………………………………………
3. Co chciał zrobić z Pionkiem Ogniojad?
………………………………………………………………………………….
4. W jaki sposób Pinokio wzbudził litość Ogniojada?
……………………………………………………………………………………
5. Co Pinokio otrzymał od Ogniojada?
……………………………………………………………………………………




KARTA GRY IV



1. Wypiszcie jak najwięcej rzeczowników związanych z cyrkiem




CYRK






2. Odpowiedzcie na pytania:
a) Jak Pinokio znalazł się w cyrku?
……………………………………………………………………………..
b) Co tam robił?
……………………………………………………………………………..
c) Dlaczego dyrektor cyrku postanowił go sprzedać?
……………………………………………………………………………..
Punktacja: Za każdy rzeczownik 1 punkt. Za każdą poprawną odpowiedź 1 punkt.


KARTA GRY V
Pinokio był bardzo niegrzecznym i nieposłusznym pajacem. Pragnął stać się chłopcem, lecz niestety często nie udawało mu się postępować zgodnie z przestrogami Gadającego Świerszcza, nie zawsze też słuchał Błękitnej Wróżki.
Ułóżcie i zapiszcie rady dla Pinokia, których moglibyście mu udzielić, by postępując według waszych zaleceń zasłużył na to, aby zostać chłopcem.
Punktacja: Każda poprawnie sformułowana rada 2 punkty.



KARTA GRY VI
Podane niżej składniki służą do przygotowania jajecznicy. Napiszcie krótki przepis, który ułatwi Pinokiowi zrobić posiłek. Używaj tylko równoważników zdań.

Przepis na jajecznicę



Składniki:
• 3 jaja
• łyżka masła
• szczypta soli
• szczypiorek
Sposób przyrządzenia:
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Punktacja: Poprawnie napisany przepis 5 punktów.




KARTA GRY VII
Przeczytajcie poniższe zdania. Zaznaczcie twierdzenia prawdziwe. Odczytajcie od końca litery przyporządkowane do prawdziwych zdań. Zapiszcie odczytane hasło. Na wykonanie zadania macie 5 minut.

Majstra Antonio nazywano Wisienką, gdyż bardzo lubił jeść wiśnie. P/F G
Dżeppetto otrzymał kawałek drewna od swojego przyjaciela Wisienki. P/F A
Pinokio rzucił młotkiem w Gadającego Świerszcza i zabił go. P/F K
Dżeppetto dał Pinokiowi trzy jabłka, gdy wrócił z więzienia. P/F D
Pinokio chciał pracować w teatrze, więc zgłosił się na przesłuchanie. P/F A
Ogniojad okazał litość postanowił nie robić mu krzywdy. P/F Ż
Pieniądze od Ogniojada Pinokio zakopał na Polu Cudów. P/F Ó
Zbójcy powiesili na Wielkim Dębie Gadającego Świerszcza. P/F J
Pinokio został schwytany, gdy zrywał winogrona na polu wieśniaka. P/F R
Pinokio uciekł z kotem do Krainy Zabawek P/F Ą
Wróżka zamieniła pajaca w osła, by ukarać go za nieposłuszeństwo. P/F C
Pinokio spotkał w brzuchu rekina swojego tatusia.P/F W
Pinokio na zawsze pozostał drewniana kukiełką. P/F Y


HASŁO: ………………………………………………………………………..
Wyświetleń: 2909


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.