Katalog Beata Komorowska, 2011-05-09 Ostrowy Matematyka, Program nauczania PROGRAM KOŁA MATEMATYCZNEGO DLA UCZNIÓW KLAS III GIMNAZJUM1. WSTĘP Każdy uczeń kończący naukę w gimnazjum uczestniczy w egzaminie gimnazjalnym. Koło matematyczne ma na celu przygotowanie uczniów do tego egzaminu poprzez rozwiązywanie różnorodnych zadań przy zastosowaniu aktywnych metod nauczania. W ramach tego programu uczniowie będą mieli możliwość samokontroli efektów swojej pracy i oceny własnych umiejętności. Na lekcjach przedmiotu nie zawsze jest czas, aby utrwalić potrzebne wiadomości i umiejętności, czy rozwiązywać przykładowe testy. Mam nadzieję, że aktywny udział uczniów w zajęciach kółka pomoże im uwierzyć we własne siły, a tym samym osiągnąć lepsze wyniki na egzaminie. 2. Cele: Głównym celem zajęć jest przygotowanie uczniów do egzaminu gimnazjalnego poprzez kształcenie umiejętności określonych w standardach: • umiejętnego stosowania terminów, pojęć i procedur z zakresu matematyki niezbędnych w praktyce życiowej i dalszym kształceniu • wyszukiwania i stosowania informacji, • wskazywania i opisywania faktów, związków i zależności, w szczególności przyczynowo-skutkowych, funkcjonalnych, przestrzennych i czasowych • stosowania zintegrowanej wiedzy i umiejętności do rozwiązywania problemów. Cele wychowawcze • kształtowanie pozytywnego nastawienia do podejmowania wysiłku intelektualnego; • wyrabianie systematyczności, pracowitości i wytrwałości; • kształcenie umiejętności planowania pracy; • zapoznanie uczniów z organizacją egzaminu zewnętrznego; • wyrabianie nawyku sprawdzania otrzymanych odpowiedzi i poprawiania błędów. Cele dydaktyczne • praktyczne utrwalenie wiadomości zdobytych na lekcjach; • rozwijanie pamięci oraz ćwiczenie sprawności rachunkowej; • nabywanie wiedzy z różnych źródeł; • używanie języka matematycznego 3. Zadania Umożliwienie uczniom: • rozwijanie zainteresowań oraz sprawności umysłowych; • zdobywanie wiedzy matematycznej zintegrowanej z innymi naukami przyrodniczymi; • rozwijania zdolności myślenia analitycznego i syntetycznego • planowania i organizowania własnej nauki, przyjmowania za nią coraz większej odpowiedzialności; • poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł 4. Metody pracy z uczniem • elementy wykładu (opowiadanie, opis, anegdota, objaśnienie); • objaśnienie materiału za pomocą pytań z wykorzystaniem wiedzy ucznia; • rozwiązanie problemu w oparciu o tekst matematyczny; • rozwiązywanie zadań problemowych; • aktywizujące: gry dydaktyczne, dyskusja dydaktyczna, burza mózgów. • dyskusja na temat rozwiązania problemu; • rozwiązywanie zadań utrwalających. Procedury osiągania celów: • diagnoza potrzeb, wiedzy i umiejętności uczniów. • właściwy dobór treści kształcenia. • stosowanie różnorodnych metod i form pracy z uczniem. • odpowiedni dobór pomocy i środków dydaktycznych. 5. Rozkład zajęć koła matematycznego Działania w zbiorze liczb naturalnych: - Działania w zbiorze liczb naturalnych - Ułamki zwykłe dziesiętne - Własności potęgowania - Własności pierwiastkowania - Obliczenia procentowe Figury geometryczne na płaszczyźnie: - Pola figur płaskich - Wykorzystanie twierdzenia Pitagorasa i własności miarowych figur do obliczania pól i obwodów figur płaskich. - Rozwiązywanie zadań konstrukcyjnych. Wyrażenia algebraiczne: - Odczytywanie i zapisywanie wyrażeń algebraicznych; - Redukcja wyrazów podobnych, mnożenie jednomianu przez wielomian, mnożenie wielomianów; - Zapisanie treści zadania za pomocą wyrażenia algebraicznego. Równania, nierówności i układy równań: - Rozwiązywanie równań i nierówności pierwszego stopnia z jedną niewiadomą; - Rozwiązywanie układów równań metodą podstawiania i metodą przeciwnych współczynników; - Interpretacja geometryczna układów równań - Rozwiązywanie zadań tekstowych z zastosowaniem równań i układów równań. Figury przestrzenne: - Pola powierzchni i objętości graniastosłupów; - Pola powierzchni i objętości ostrosłupów; - Pola powierzchni i objętości figur obrotowych. Rozwiązywanie zadań z testów gimnazjalnych 6. Oczekiwane efekty działań: Uczeń powinien umieć : • wykorzystywać posiadaną wiedzę programową do rozwiązywani problemów; • znajdować różne drogi rozwiązań tego samego problemu; • łączyć zdobytą wiedzę z różnych dziedzin do rozwiązywania problemów złożonych; • wykonywać działania w zbiorze liczb rzeczywistych; • stosować twierdzenie Pitagorasa; • obliczać procenty; • wykonywać działania na wyrażeniach symbolicznych; • rozwiązywać równania, nierówności i układy równań; • znać i stosować zagadnienia z geometrii na płaszczyźnie i w przestrzeni. 7. Ewaluacja Program koła matematycznego jest przeznaczony do realizacji w ramach zajęć pozalekcyjnych i nie przewiduje sprawdzania kompetencji uczniów poprzez ocenianie stopniami szkolnymi. Sprawdzanie umiejętności ucznia odbywa się w sposób praktyczny. Formą mierzenia jakości pracy ucznia jest jego aktywność na zajęciach oraz obserwacja czy praca na zajęciach kółka powoduje poprawę ocen z matematyki i czy pomaga w osiągnięciu lepszych wyników na egzaminie gimnazjalnym. Formą oceny programu z punktu widzenia przydatności i atrakcyjności będzie ankieta przeprowadzona na koniec roku szkolnego. Opracowała: Beata Komorowska Wyświetleń: 4099
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |