Katalog

Dorota Chmura
Pedagogika, Różne

Program utworzony dla potrzeb nauczania indywidualnego I-go etapu kształcenia dla ucznia z deficytami rozwojowymi

- n +

Program utworzony dla potrzeb nauczania indywidualnego I-go etapu kształcenia dla ucznia z deficytami rozwojowymi

Do opracowania programu wykorzystano opinię Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej i wstępną obserwację ucznia. Program oparto na programach zatwierdzonych przez MEN:
- Kształcenie zintegrowane dla I-go etapu edukacyjnego kl. I-III 6-letniej szkoły specjalnej - nr dopuszczenia DKW-4014-308/99
- Postrzegam świat całościowo - program przeznaczony dla I-go etapu edukacyjnego szkoły podstawowej- nr dopuszczenia DKW-4014-17/99


Wstęp

Program zawiera cele edukacyjne i treści nauczania określone w podstawach programowych, a także działania edukacyjne z elementami terapii pedagogicznej i przewidywane osiągnięcia ucznia. Ukierunkowany jest na osobę i potrzeby dziecka z deficytami rozwojowymi. Zasadą programu jest: uczyć się przez doświadczenie, uczyć się przez działanie przybliżające proces uczenia się do procesu badawczego.

Realizacja programu wymaga od nauczyciela:
- Wykorzystania współczesnej wiedzy psychologicznej i uwzględnienia prawidłowości rozwoju pojęć poznawczych dziecka
- Projektowanie procesu edukacyjnego jako naturalnego połączenia aktywności dziecka i wiedzy o otaczającym świecie

Treści przedstawiono w formie kręgów tematycznych, bez podziału na poszczególne lata edukacji. Układ treści ma charakter spiralny, tak więc do poszczególnych cykli tematycznych powraca się, by pogłębić informacje, zwiększyć ich zakres, stopniowo rozszerzać umiejętności, doprowadzać do kształtowania kompetencji niezbędnych w dalszych etapach edukacji.


Cele edukacji

1. Usprawnianie, korygowanie i kompensowanie zaburzonych funkcji dziecka, oraz wspomaganie rozwoju, jego zdolności i zainteresowań.
- budzenie wiary we własne możliwości
- dostosowanie działań edukacyjnych do aktualnej diagnozy psychologiczno- pedagogicznej dziecka
- wyrównywanie szans edukacyjnych ucznia poprzez prowadzenie ćwiczeń usprawniających
- zachowanie zasady stopniowania trudności
- kształtowanie równowagi emocjonalnej i pozytywnej motywacji do podejmowania zadań

2. Kształtowanie umiejętności umożliwiających zdobywanie wiedzy, takich jak słuchanie, mówienie, czytanie, rachowanie, obserwowanie, odtwarzanie i tworzenie.
- uwrażliwianie dziecka na uważne słuchanie
- uczenie poprawnej wymowy
- wzbogacanie czynnego i biernego słownictwa
- rozwijanie percepcji słuchowo wzrokowej, oraz koordynacji wzrokowo- ruchowej
- usprawnianie motoryki małej
- wdrażanie do schematyzacji i matematyzowania rzeczywistości
- kształtowanie umiejętności wnikliwej obserwacji i logicznego myślenia

3. Kształtowanie prawidłowej postawy społeczno- etycznej i umiejętności wchodzenia w interakcje społeczne.
- kształtowanie właściwych zachowań wobec ludzi
- uwrażliwienie na poszanowanie języka ojczystego, symboli i tradycji narodowej
- wdrażanie do twórczego rozwiązywania problemów z codziennego życia
- rozwijanie potrzeby właściwego komunikowania się

4. Uwrażliwienie na piękno środowiska przyrodniczego i kulturowego.
- kształtowanie właściwego stosunku do świata zwierząt i roślin
- uświadomienie konieczności dbania o środowisko naturalne
- uwrażliwienie na piękno kultury i sztuki regionu
- uświadamianie zmian związanych z rozwojem techniki
- wdrażanie do obsługi podstawowych urządzeń technicznych
- rozwijanie aktywności muzycznej wyrażającej się w śpiewie indywidualnym

5. Uświadamianie konieczności dbania o zdrowie, higienę i bezpieczeństwo.
- wdrażanie do troski o zdrowie fizyczne i psychiczne
- rozwijanie sprawności fizycznej poprzez działalność korekcyjno- kompensacyjną
- wyrabianie poprawnych nawyków higienicznych i żywieniowych
- poszerzanie wiedzy na temat własnego ciała
- uwrażliwienie na bezpieczeństwo

6. Integracja z grupą rówieśniczą (klasą). - zapewnienie dziecku poczucia bezpieczeństwa, akceptacji, życzliwości i przynależności poprzez uczestnictwo w zajęciach i imprezach klasowych, oraz szkolnych celem integracji z grupą


Treści nauczania- kręgi tematyczne

1) Poznaję swoją klasę, szkołę, kolegów i nauczycieli.
a) klasa
b) koleżanki i koledzy
c) szkoła
d) nauczyciele i personel
e) bezpieczna droga do szkoły

2) Poznaję siebie.
a) budowa mojego ciała
b) higiena ciała i troska o zdrowie
c) moja osobowość

3) Znam moją rodzinę i dom.
a) członkowie mojej rodziny, ich zajęcia i zawody
b) mieszkanie

4) Poznaję najbliższe środowisko.
a) codzienna obserwacja zmian zachodzących w przyrodzie
b) świat zwierząt i roślin
- w ogrodzie i sadzie
- w parku
- na łące i w lesie
- w polu
- nad wodą

5) Poznaję swoją miejscowość, region i Ojczyznę.
a) miejscowość
b) region
c) Ojczyzna


Działania edukacyjne

1. Słuchanie.
2. Mówienie.
3. Czytanie.
4. Pisanie.
5. Rachowanie.
6. Obserwacja i doświadczanie.
7. Odtwarzanie i tworzenie.
8. Troska o bezpieczeństwo.
9. Troska o zdrowie i higienę.
10. Aktywność ruchowa


Procedury osiągania celów

- Zabawy tematyczne
- Gry symulacyjne, elementy dramy, proste formy inscenizacji
- Korzystanie z albumów, reprodukcji, kaset, map, eksponatów, pamiątek, osiągnięć szkolnych i komputera
- Spotkania z ludźmi kultury i sztuki
- Wykorzystanie w codziennym użytku przedmiotów wykonanych przez dziecko podczas zajęć technicznych i plastycznych
- Naśladownictwo pozytywnych postaw i zachowań
- Wycieczki przyrodnicze
- Ćwiczenia doskonalące opanowanie technik szkolnych
- Ćwiczenie matematyzujące konkretne sytuacje dnia codziennego
- Ćwiczenia korygujące wady postawy, wymowy, koncentracji uwagi, koordynacji wzrokowo- ruchowej
- Ćwiczenia poprawiające kondycję i sprawność manualną
- Obcowanie z książką, księgozbiorem, prasą dziecięcą, radiem, telewizją, magnetofonem i komputerem


Przewidywane osiągnięcia ucznia

1) Rozwój poznawczy
a) wypełnianie ról społecznych
- zna dane osobiste, adres domowy
- nazywa swoją miejscowość, kraj
- zna symbole narodowe
b) słuchanie i mówienie
- wypowiada się swobodnie i samorzutnie
- opowiada o wrażeniach i własnych doświadczeniach
- potrafi pytać i odpowiadać
- potrafi efektywnie korzystać z programów radiowych i telewizyjnych
- słucha baśni, opowiadań, legend
- koncentruje się na słuchaniu nagrań muzycznych
- wypowiada się zrozumiale i poprawnie pod względem gramatycznym
c) orientacja w stosunkach przestrzennych i czasowych
- określa położenie przedmiotu wobec siebie
- odczytuje pełne godziny na zegarze
d) czytanie i pisanie
- czyta głośno sylaby, wyrazy, zdania, tekst
- wyróżnia bohaterów i potrafi ocenić ich postępowanie
- pisze proste wyrazy (z klawiatury) z pamięci i ze słuchu
- przepisuje tekst (z klawiatury) wykonując ćwiczenie uzupełniania
- stosuje elementarne zasady pisowni
- stosuje prawidłowe formy rzeczownika, czasownika i przymiotnika w aspekcie liczby i rodzaju
e) rachowanie
- przelicza przedmioty przez dotykanie, przesuwanie, wskazywanie w zakresie dostępnym dziecku
- posługuje się liczebnikami głównymi i porządkowymi
- porównuje liczebność zbiorów przez łączenie w pary, używa określeń "mniej więcej", "tyle samo"
- pisze i czyta liczby w dostępnym zakresie (z klawiatury)
- wykonuje działania arytmetyczne (dodawanie, odejmowanie) w dostępnym zakresie
- rozwiązuje z pomocą nauczyciela lub samodzielnie proste zadania
- rozpoznaje wartości monet i banknotów, liczy złote i grosze
- posługuje się linijką
- mierzy w litrach
- odczytuje temperaturę
- waży w kilogramach
f) figury geometryczne
- rozpoznaje, wyróżnia w otoczeniu figury geometryczne: koło, kwadrat, trójkąt, prostokąt
- układa wzory i ornamenty z poznanych figur geometrycznych
- rysuje figury geometryczne z użyciem przyborów z pomocą nauczyciela
g) obserwowanie zjawisk i procesów przyrodniczych
- rozpoznaje i opisuje przyrodę otoczenia
- zna roślinność i zwierzęta w swoim otoczeniu
- opisuje najważniejsze cechy czterech pór roku
- rozpoznaje i nazywa podstawowe zjawiska atmosferyczne
- rozpoznaje i nazywa stany skupienia wody
- rozpoznaje sygnały alarmowe i znaki informacyjne
- zna różne zawody
- dba o zdrowie i higienę osobistą
- zna sposoby racjonalnego odżywiania

2) Rozwój społeczno- emocjonalny
- nawiązuje kontakt z kolegami i nauczycielem
- respektuje zasady współżycia w grupie
- wypełnia obowiązki wynikające z roli ucznia
- kontroluje swoje emocje
- umie rozpoznać i nazwać materiały stosowane w pracy szkolnej (papier, drewno, metal, plastik, tkaniny itp.)
- z pomocą nauczyciela umie posługiwać się przyborami, narzędziami i instrumentami
- umie obsługiwać podstawowe urządzenia techniczne (z pomocą nauczyciela)
- wykonuje prace plastyczne(z pomocą nauczyciela)
- rozpoznaje piosenki po melodii
- śpiewa solo
- rozróżnia brzmienie instrumentów muzycznych
- słucha muzyki
- nazywa miejsca prezentacji dzieł muzycznych
- naśladuje gesty, ruchy


Uwagi

Ze względu na niesprawność ruchową dziecka, w programie nie uwzględniono zajęć ruchowych, a jedynie działania korekcyjno- kompensacyjne mające na celu usprawnianie przede wszystkim małej motoryki. Wszystkie prace wymagające sprawności manualnej uczeń będzie wykonywał z pomocą nauczyciela. Naukę pisania liter, wyrazów, zdań i liczb przewidziano za pomocą klawiatury komputera.

Dorota Chmura

Wyświetleń: 2268


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.