Katalog

Iwona Paradowska, 2011-05-17
Siedlce

Plastyka, Konspekty

Lekcja plastyki

- n +

PRZYGOTOWANIE NAUCZYCIELA DO ZAJĘĆ.

NAUCZYCIEL: Iwona Anna Paradowska
PRZEDMIOT: Plastyka
LICZBA GODZIN: 1 ( 45 minut)
KLASA: IV
TEMAT ZAJĘĆ: Ja w starożytnym Egipcie - rysunek.

CELE LEKCJI
Uczeń:
- wykorzystuje kolory podstawowe, pochodne, ciepłe i zimne
- wykorzystuje wiadomości o kanonie egipskim
- wykorzystuje wiadomości o przedstawianiu ludności starożytnego Egiptu z różnych grup
społecznych
- potrafi zastosować kompozycję pasową
- zna zasady pisma starożytnego Egiptu
- zna podstawowe zabytki starożytnego Egiptu
- rozwija swoją pomysłowość w stosowaniu różnorodnych środków plastycznych
- rozwija swoją twórczą wrażliwość
- kształtuje w sobie zainteresowanie sztuką
- dzięki uprzystępnianiu sztuki buduje w sobie chęć oglądania wystaw, podziwiania dzieł
sztuki w muzeach i galeriach

ŚRODKI DYDAKTYCZNE: ołówek, kredki, linijka, nożyczki, blok techniczny A4, taśma klejąca.
TECHNIKA: rysunek.
METODY: pogadanka, ćwiczenie praktyczne.
FORMA PRACY: grupy dwuosobowe.

PRZEBIEG LEKCJI.
1. Czynności wstępne ( ok. 3 min. )
- przywitanie z klasą
- sprawdzenie obecności
- uczniowie przygotowują się do lekcji
- podanie tematu
2. Wprowadzenie ( ok. 8 min. )

A. Nawiązanie do świata sztuki starożytnego Egiptu :
- W starożytnym Egipcie rzeźbiarze i malarze przedstawiali na płaszczyźnie życie płynące w
czasie. Jaką kompozycję stosowali ?
( kompozycje pasowa )
- W jaki sposób przedstawiali człowieka? ( tak aby oglądający mógł zobaczyć jak najwięcej : głowę rysowano z profilu, oko przedstawiano tak jakby patrzył na nie z przodu, dolna cześć tułowia z boku, ale tors od przodu; stopy z boku – kanon egipski )
- Czy przedstawicieli wszystkich grup społecznych przedstawiano tak samo?
( Obowiązywały trzy sposoby ukazywana postaci w zależności od tego, do jakiej grupy społecznej należała przedstawiona postać.
Grupa pierwsza obejmowała faraonów, wysokich urzędników oraz wyobrażenia bóstw. Przedstawiano je w pozycji siedzącej, stojącej lub kroczącej w postawie sztywnej i wyniosłej w bezczasowej młodości.
Grupa druga – urzędnicy , nie obowiązywała bezczasowa młodość.
Grupa trzecia – prosty lud podczas wykonywania codziennej pracy.)
- Jakie pamiętacie zabytki sztuki star. Egiptu ?( piramidy, świątynie, sfinks )
- Co stoi na straży największej piramidy w Gizie ? ( sfinks)
- Co to jest sfinks? ( sfinks – kamienny posąg przedstawiający lwa z głową człowieka)
- Jakim pismem posługiwali się starożytni Egipcjanie? ( pismo obrazkowe - hieroglify )

B. Przypomnienie wiadomości o barwach:
-Rysując i malując operujemy barwami. Jakie znacie barwy podstawowe?
( czerwony, niebieski, żółty).
- Barwy pochodne to ( zielony, pomarańczowy i fioletowy)
- Barwy ciepłe to ( czerwony, pomarańczowy, brązowy)
- A barwy zimne to ( zielony, niebieski i fioletowy)

C. Sprawdzenie materiałów przyniesionych przez uczniów na lekcję.
( Nauczyciel odnotowuje poziom przygotowania do lekcji uczniów w dzienniku lekcyjnym
podczas pracy dzieci nad ćwiczeniem. )

3. Wyjaśnienie ćwiczenia plastycznego : ( ok. 2 min.)
- Dzisiaj ponownie udamy się do starożytnego Egiptu, ale nie będziemy biernymi obserwatorami. Cofniemy się do III tysiąclecia p.n.e. kiedy to sztuka egipska osiągnęła wspaniały poziom. Każdy z was jest teraz Egipcjaninem z III tysiąclecia p.n.e. . Mieszkacie nad Nilem.
Wasze dzisiejsze zadanie to przedstawienie swojego życia w starożytnym Egipcie. Będziecie pracować w grupach dwuosobowych, ze swoim sąsiadem z ławki
Proszę pamiętać o zastosowaniu :
- kanonu egipskiego – czyli sposobie ukazywaniu postaci
- zróżnicowanym ukazywaniu przedstawicieli różnych grup społecznych
- zastosowaniu egipskich hieroglifów w celu uzupełnienia rysunku
- kompozycji pasowej – a zawiązku z tym swoją kartkę z bloku musicie podzielić na cztery równe pasy używając do tego linijkę i ołówek; po narysowaniu czterech równych części proszę odciąć połowę kartki – czyli dwa pasy ( złączone)

Na tych dwóch pasch macie stworzyć swoją pracę. Oczywiście początkiem każdej pracy plastycznej jest pomysł. Musicie najpierw swoją historię ze starożytnego Egiptu sobie wyobrazić( kim jesteście, co robicie ). Później wystarczy to wszystko narysować. Najpierw ołówkiem, a później wypełnić to wszystko barwami, wykorzystując do tego kredki. Ponieważ wasza praca jest grupową to tematy i sposób ukazania każdej osoby z grupy muszą się nawzajem uzupełniać, dopełniać; nie mogą się powtarzać; pod koniec lekcji będziecie je sklejać taśmą ; proszę pamiętać o podpisaniu prac( ołówkiem)
4. Twórcza praca uczniów. ( ok. 25 min.)
(Nauczyciel chodzi po klasie i dokonuje korekt prac plastycznych uczniów.)
5. Ocena prac uczniów pod względem : ilości i jakości zastosowanych elementów charakterystycznych dla sztuki starożytnego Egiptu, kompozycji, oryginalności, pomysłowości, estetyki wykonania. ( ok. 5 min.)
6. Uczniowie porządkują swoje stanowiska pracy. ( ok. 1 min.)
7. Podanie zadania domowego. ( ok. 1 min.)
Proszę przypomnieć sobie wiadomości o sztuce prehistorycznej i sztuce starożytnego Egiptu korzystając nie tylko z podręcznika do plastyki i zeszytu. Poszukajcie informacji o sztuce z tych okresów w innych dostępnych wam źródłach.
8. Podanie materiałów na przyszłą lekcję. ( ok. 1 min. )
Na następną lekcję plastyki proszę przynieść: zeszyt, podręcznik, ołówek.
9. Pożegnanie.

Wyświetleń: 4348


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.