Katalog Karolina Filipczak, 2011-05-19 Zduńska Wola Pedagogika, Plany rozwoju zawodowego Plan rozwoju zawodowego nauczyciela wspierającego na stopień nauczyciela kontraktowegoPLAN ROZWOJU ZAWODOWEGO NAUCZYCIELA STAŻYSTY UBIEGAJĄCEGO SIĘ O STOPIEŃ ZAWODOWY NAUCZYCIELA KONTRAKTOWEGO, WG. WYMAGAŃ KWALIFIKACYJNYCH - § 6 ROZPORZĄDZENIA MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ Z DNIA 1 GRUDNIA 2004R. WRAZ Z PÓŹNIEJSZYMI ZMIANAMI W SPRAWIE UZYSKIWANIA STOPNIA AWANSU ZAWODOWEGO PRZEZ NAUCZYCIELI. I. DANE OSOBOWE 1. Imię i nazwisko: Karolina Filipczak 2. Nazwa placówki: Publiczne Gimnazjum nr 4 z Oddziałami Integracyjnymi im. Stefana Prawdzic Złotnickiego w Zduńskiej Woli 3. Stanowisko: nauczyciel wspierający 4. Posiadane kwalifikacje: studia magisterskie na Wydziale Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiego, kierunek pedagogika rewalidacyjna II. STAŻ 1. Termin rozpoczęcia stażu: 01.09.2010r. 2. Termin zakończenia stażu: 31.05.2011r. 3. Opiekun stażu: mgr Agnieszka Manios III. CELE STAŻU 1. Cel główny: uzyskanie stopnia awansu zawodowego nauczyciela kontraktowego 2. Cele szczegółowe: • poznanie organizacji, zadań i zasad funkcjonowania zespołu, • poznanie dokumentacji obowiązującej w szkole i sposobów jej prowadzenia, • poznanie przepisów dotyczących zapewnienia uczniom bezpiecznych i higienicznych warunków odbywania zajęć, • doskonalenie warsztatu pracy poprzez obserwację i omawianie zajęć prowadzonych przez opiekuna stażu, • prowadzenie i omawianie zajęć w obecności opiekuna stażu, • uczestniczenie w wewnątrzszkolnych, pozaszkolnych i samokształceniowych formach doskonalenia zawodowego, • pogłębianie kontaktów z rodzicami i wychowankami. CZYNNOŚCI ORGANIZACYJNE Zadanie 1 Zapoznanie się z procedurą awansu zawodowego. Forma realizacji: Analiza przepisów prawa oświatowego dotyczącego awansu zawodowego: ustawy, rozporządzenia, publikacje w prasie. Sposoby dokumentowania: Prawidłowo sformułowany projekt planu rozwoju zawodowego, sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego, wniosek o podjęcie postępowania kwalifikacyjnego. Termin: 09.2010r., 06.2011r. Zadanie 2 Nawiązanie współpracy z opiekunem stażu. Forma realizacji: Rozmowa, ustalenie zasad współpracy, zawarcie kontraktu, konsultacje podczas sporządzania planu rozwoju zawodowego. Sposoby dokumentowania: Kalendarz spotkań potwierdzony przez opiekuna stażu. Kontrakt z opiekunem stażu. Termin: 09.2010r. Zadanie 3 Obserwacja zajęć prowadzonych przez opiekuna. Forma realizacji: Hospitacja według wcześniej opracowanych narzędzi, omówienie jej wyników. Sposoby dokumentowania: Arkusz obserwacji. Termin: Raz w miesiącu Zadanie 4 Prowadzenie zajęć w obecności opiekuna. Forma realizacji: Opracowanie konspektów zajęć. Opinia opiekuna stażu. Sposoby dokumentowania: Konspekty zajęć, pisemna opinia opiekuna stażu. Termin: Raz w miesiącu Zadanie 5 Dokumentowanie realizacji planu rozwoju. Forma realizacji: Podsumowanie własnej pracy, gromadzenie dokumentów: świadectw, zaświadczeń, udokumentowanych osiągnięć. Sposoby dokumentowania: Teczka stażysty. Termin: Okres stażu. ZADANIA WYNIKAJĄCE Z ROZPORZĄDZENIA Z DNIA 1 GRUDNIA 2004 R. WRAZ Z PÓŹNIEJSZYMI ZMIANAMI Rozp. MEN § 6 ust 1 Nauczyciel stażysta ubiegający się o awans na stopień nauczyciela kontraktowego w okresie odbywania stażu powinien w szczególności: Zadanie1 Poznanie organizacji, zadań i zasad funkcjonowania szkoły, w tym przepisów związanych z funkcjonowaniem szkoły, sposobu prowadzenia dokumentacji obowiązującej szkole oraz przepisów dotyczących zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków nauki i pracy. Forma realizacji: Analiza następujących dokumentów: - Statut Publicznego Gimnazjum nr 4 w Zduńskiej Woli, - Wewnątrzszkolny System Oceniania - Plan Pracy Szkoły na rok szkolny 2010/2011 - Program Profilaktyczny, - Plan Wychowawczy, - Regulamin pracy i dyżurów, - Regulamin dofinansowania form doskonalenia zawodowego dla nauczycieli, - Regulamin wycieczek szkolnych, - Regulamin działania Samorządu Uczniowskiego, - Regulamin przyznawania stypendium za wyniki w nauce, - Regulamin działania Szkolnego Rzecznika Praw Ucznia, - Procedury postępowania nauczycieli w sytuacjach zagrożenia dzieci i młodzieży demoralizacją, - Plan pracy zespołu Integracyjnego, - Regulamin Świetlicy Szkolnej, - Udział w szkoleniu BHP. Sposoby dokumentowania: Zaświadczenie z uczestnictwa w szkoleniu. Notatki. Termin: 09-10 2010r. Zadanie 2 Obserwacja zajęć prowadzonych przez opiekuna stażu lub innych nauczycieli. Forma realizacji: Obserwowanie i omawianie lekcji w terminach zgodnych z zapisem w harmonogramie współpracy. Sposoby dokumentowania: Notatki z obserwacji. Termin: Raz w miesiącu Zadanie 3 Prowadzenie zajęć w obecności opiekuna stażu lub dyrektora szkoły. Forma realizacji: Prowadzenie i omawianie zajęć według opracowanego konspektu w obecności opiekuna stażu lub dyrektora szkoły. Sposoby dokumentowania: Arkusze hospitacyjne. Termin: Raz w miesiącu Zadanie 4 Uczestniczenie w wewnątrzszkolnych formach doskonalenia nauczycieli. Forma realizacji: Udział w wewnątrzszkolnym doskonaleniu zawodowym. Uczestniczenie w różnych formach doskonalenia zawodowego organizowanego np. przez WODN w Sieradzu. Sposoby dokumentowania: Zaświadczenia potwierdzające udział w szkoleniach WODN. Termin: Okres stażu. Rozp. MEN § 6 ust. 2 pkt 1 Znajomość organizacji, zadań i zasad funkcjonowania szkoły, w której nauczyciel odbywa staż. Zadanie 1 Zapoznanie ze statutem szkoły. Forma realizacji: Analiza statutu szkoły. Sposób dokumentowania: Zapis w dokumentacji przebiegu stażu. Termin: 09-10 2010r. Zadanie 2 Poznanie regulaminów organów szkoły. Forma realizacji: Analiza regulaminów. Sposób dokumentowania: Zapis w dokumentacji przebiegu stażu. Termin: 09-12.2010r. Zadanie 3 Poznanie obowiązującej w szkole dokumentacji i sposobu jej prowadzenia. Forma realizacji: Prowadzenie wymaganej dokumentacji. Sposób dokumentowania: Dzienniki zajęć. Termin: Okres stażu. Zadanie 4 Zapoznanie się z tygodniowym rozkładem zajęć w szkole, dyżurami, zasadami współpracy dyrektora z pracownikami. Forma realizacji: Analiza dokumentacji. Udział w Radach Pedagogicznych. Sposób dokumentowania: Lista obecności. Termin: Okres stażu. Zadanie 5 Zapoznanie się z podstawowymi zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy w szkole oraz przepisami p.poż. Forma realizacji: Udział w szkoleniu bhp, lektura obowiązujących przepisów w tym zakresie. Sposób dokumentowania: Zaświadczenie. Termin: Okres stażu. Rozp. MEN § 6 ust. 2 pkt 2 Umiejętność prowadzenia zajęć w sposób zapewniający właściwą realizację statutowych zdań szkoły, w której nauczyciel odbywa staż. Zadanie 1 Opracowanie we współpracy z nauczycielami wspierającymi działań rewalidacyjnych na dany rok szkolny. Forma realizacji: Napisanie programu zajęć rewalidacyjnych. Napisanie programu edukacyjnego dla uczniów klasy 1c. Sposób dokumentowania: Dzienniki zajęć. Program edukacyjny. Termin: 09.2010r. Zadanie 2 Przygotowanie i analizowanie z opiekunem stażu scenariuszy prowadzonych zajęć. Forma realizacji: Opracowanie scenariuszy zajęć. Sposób dokumentowania: Scenariusze zajęć. Termin: Okres stażu. Zadanie 3 Tworzenie własnego warsztatu pracy. Forma realizacji: Gromadzenie literatury fachowej i pomocy dydaktycznych. Sposób dokumentowania: Bibliografia. Karty pracy. Termin: Okres stażu. Zadanie 4 Obserwacja zajęć prowadzonych przez opiekuna lub innych nauczycieli. Forma realizacji: Obserwowanie lekcji w terminach zgodnych z zapisem w harmonogramie współpracy. Hospitacja według wcześniej opracowanych narzędzi. Sposób dokumentowania: Notatki z obserwacji. Termin: Raz w miesiącu Zadanie 5 Prowadzenie zajęć w obecności opiekuna, dyrektora szkoły. Opracowanie konspektu lekcji. Forma realizacji: Prowadzenie zajęć w obecności opiekuna, dyrektora szkoły. Omawianie przeprowadzonych zajęć. Sposób dokumentowania: Arkusze hospitacyjne. Konspekty lekcji. Termin: Raz w miesiącu Zadanie 6 Uczestnictwo w doskonaleniu zawodowym i samokształceniu. Forma realizacji: Udział w wewnątrzszkolnym doskonaleniu zawodowym. Lektura czasopism pedagogicznych i psychologicznych, oraz książek o tematyce pedagogiczno – psychologicznej. Sposób dokumentowania: Zaświadczenia potwierdzające udział w kursach. Bibliografia. Termin: Termin uzależniony od dat szkoleń. Zadanie 7 Doskonalenie multimedialnych technik pracy. Forma realizacji: Przygotowanie materiałów na zajęcia z wykorzystaniem komputera. Przygotowanie dokumentacji stażu w formie elektronicznej. Publikacja w Internecie planu rozwoju. Sposób dokumentowania: Teczka stażysty, płyta CD. Adres strony internetowej. Termin: Okres stażu. Rozp. MEN § 6 ust. 2 pkt 3 Znajomość środowiska uczniów, ich problemów oraz umiejętność współpracy ze środowiskiem uczniów. Zadanie 1 Poznanie środowiska rodzinnego uczniów i sposobów gromadzenia informacji o środowisku uczniów. Forma realizacji: Własne obserwacje. Zapoznanie się z orzeczeniami uczniów, Rozmowy z uczniami, ich rodzicami lub opiekunami prawnymi. Rozmowy z wychowawcą i pedagogiem szkolnym. Sposób dokumentowania: Charakterystyka uczniów. Termin: Okres stażu Zadanie 2 Poznanie i stosowanie w swojej pracy różnych technik gromadzenia informacji zwrotnych. Forma realizacji: Dokumentacja efektów własnej pracy. Sposób dokumentowania: Ankiety dla uczniów Termin: Okres stażu. Zadanie 3 Wspomaganie aktywności twórczej dzieci. Forma realizacji: Rozwijanie aktywności uczniów poprzez różnorodne metody prowadzenia zajęć. Sposób dokumentowania: Scenariusze zajęć. Termin: Okres stażu Zadanie 4 Udział i pomoc w zorganizowaniu przedsięwzięć określonych w harmonogramie imprez i uroczystości szkolnych. Forma realizacji: Zaplanowanie, zorganizowanie i przeprowadzenie wraz z mgr Natalią Kubiak-Monita III Międzynarodowego Dnia Osób Niepełnosprawnych. Pomoc w organizacji innych uroczystości szkolnych. Sposób dokumentowania: Dokumentacja szkolna, zapisy w dziennikach, potwierdzenia uczestnictwa w organizacji imprez szkolnych, programy imprez szkolnych. Termin: Termin uzależniony od dat imprez. Zadanie 5 Poznanie instytucji wspomagających pracę szkoły w dziedzinie opiekuńczej i wychowawczej. Forma realizacji: Własne poszukiwania. Rozmowy w zespole nauczycieli wspierających, wychowawców, z pedagogiem szkolnym i psychologiem. Sposób dokumentowania: Znajomość instytucji. Spis niezbędnych telefonów kontaktowych do instytucji wspomagających proces opiekuńczo-wychowawczy. Termin: Okres stażu. Zadanie 6 Pogłębienie wiedzy umiejętności w zakresie zaspokajania potrzeb wychowanków. Forma realizacji: Udział w szkoleniach, kursach, lektura pedagogiczno-psychologiczna, samokształcenie. Sposób dokumentowania: Zaświadczenia o ukończonych szkoleniach i kursach, spis fachowej lektury. Termin: Okres stażu. Zadanie 7 Określenie dalszego rozwoju zawodowego. Forma realizacji: Samoocena. Sposób dokumentowania: Teczka stażysty. Termin: 06.2011r. Rozp. MEN § 6 ust. 2 pkt 4 Umiejętność omawiania prowadzonych i obserwowanych zajęć. Zadanie 1 Dokonanie analizy obserwowanych i prowadzonych zajęć z opiekunem stażu, dyrektorem szkoły. Forma realizacji: Prowadzenie zajęć w obecności obserwatora i obserwacja zajęć prowadzonych przez innych nauczycieli wspierających i ich analiza. Sposób dokumentowania: Notatki z obserwacji. Arkusze hospitacyjne. Termin: Okres stażu. Zadanie 2 Umiejętność formułowania wniosków pohospitacyjnych. Forma realizacji: Formułowanie, wskazówek do dalszej pracy. Sposób dokumentowania: Notatki załączone do arkuszy hospitacyjnych. Termin: Okres stażu. Zadanie 3 Ocena własnych umiejętności, analiza mocnych i słabych stron własnej działalności. Forma realizacji: Działanie autorefleksyjne, dokumentacja efektów własnej pracy. Sposób dokumentowania: Teczka stażysty. Termin: Okres stażu. Opracowała mgr Karolina Filipczak Wyświetleń: 4328
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |