Katalog Bernardeta Przybysz, 2011-05-25 Gorzów Wielkopolski Język polski, Scenariusze ZIMA W POEZJI - SCENARIUSZ SPOTKANIA Z POEZJĄ DLA KLAS IZIMA W POEZJI - SCENARIUSZ SPOTKANIA Z POEZJĄ DLA KLAS I Czas trwania: 20 – 25 minut. Cele : - popularyzacja książek, - zainteresowanie uczniów poezją, - kształcenie umiejętności logicznego myślenia, - rozwijanie umiejętności pracy w zespole, - pobudzenie wyobraźni dzieci. 1. Powitanie. 2. Rozmowa na temat pory roku (zima). 3. Wysłuchanie wiersza Zima Lecha Konopińskiego: Gdy zima do nas przychodzi ze śniegiem, wiatrem i mrozem, dziwią się starsi i młodzi, że świat tak zmieniać może. A ja się cieszę szalenie, z radości skaczę jak zając, gdy z białych chmurek na ziemię miliony gwiazdek spadają. To śnieg tak prószy i prószy na lasy, pola i drogę, a mróz wciąż szczypie mnie w uszy, choć ja go szczypać nie mogę. Mróz inne lubi żarty: kwiaty do okien przyciska I wodę zmienia w lód twardy, by rzeka stała się śliska. 4. Pytanie do uczniów: Jakie miesiące są miesiącami zimowymi? 5. Wysłuchanie wierszyków Ewy Szelburg – Zarembiny: Grudzień, Styczeń, Luty. Biegnie żwawy Grudzień z brzękiem łyżew, nart: Dalej za mną, dzieci! Kto żyw – ten na start! Jedzie styczeń czwórką koni, złote lejce trzyma w dłoni. Wiatr go ściga, pędzi, goni! …W złotym słonku srebrny kurz… Pyszna sanna w skrzący mróz! Idzie Luty, niesie buty futrzane. Gdy urosnę, i ja takie dostanę. (Uczniowie przebrani w zimowe stroje i szarfy z nazwami miesięcy). 6. Pytanie do uczniów: Co pada zimą? 7. Wysłuchanie wiersza Śnieg - autor: Ludwik Jerzy Kern. Czy wam nie przyszło do głowy, że śnieg powinien być kolorowy? Albo zielony, albo czerwony, liliowy albo beż. Śnieg ten lepiłoby się wspaniale, a bałwan biały nie byłby, ale Albo zielony, albo czerwony, liliowy albo beż. Śnieżki tak samo w zimowej porze byłyby wtedy w jakimś kolorze. albo zielone, albo czerwone, liliowe albo beż. Bardzo kolory by się przydały, a tu tymczasem wciąż pada biały, biały, bielutki, miękki, mięciutki, Świeży, świeżutki śnieg. (Występuje 5 osób. Cztery osoby trzymają kartki z kolorami wymienionymi w wierszu. Gdy mówią słowa np. „albo zielony” występują do przodu. Osoba, która mówi ostatnią zwrotkę sypie śnieg zrobiony z papieru). 8. Pytanie do dzieci : Jak nazywa się taki drobny śnieg? 9. Wysłuchanie wiersza Śnieżek Małgorzaty Strzałkowskiej. Prószy śnieżek na uliczki, prószy śnieżek na chodniczki - przykrył daszki kamieniczek, przykrył drzewka i trawniczek, przykrył krzaczki, przykrył dróżki, przykrył kłaczki, piórka, nóżki, przykrył skwerki i ławeczki, zmoczył buty i czapeczki, parasolki, rękawiczki i kaptury, i szaliczki… Wszędzie leży śnieżek świeży, wszędzie świeży śnieżek śnieży… Nie zamierz prószyć wcale – a, niech sobie prószy dalej… ( Każda osoba mówi jedną linijkę wiersza, ostatni wers wszyscy razem i sypią „śnieg”). 10. Pytanie do dzieci: Jak można bawić się śniegiem? 11. Posłuchajcie wiersza Dziesięć bałwanków Wandy Chotomskiej. Dziesięć bałwanków stało w jednym lesie, ni mniej, ni więcej tylko właśnie 10. Jeden się drapał do dziupli na drzewie i tak się zdrapał, że zostało 9. Dziewięć bałwanków stało na polanie dokładnie dziewięć, bałwan przy bałwanie. Lecz jeden poczuł, że go kręci w nosie. Jak zaczął kichać, to zostało 8. Osiem bałwanków stało w dalszym ciągu, lecz jeden bał się mrozu i przeciągów. Więc włożył kożuch i okrył się pledem, jak go odkryli to zostało 7. Z siedmiu bałwanków jeden zaraz orzekł, że się poślizgać warto na jeziorze. Lecz ledwie zdążył na jezioro wleźć, wpadł w taki poślizg, że zostało6. Tych sześć bałwanków stałoby do teraz, lecz jeden bałwan zaczął się rozbierać. Chciał się ochłodzić, miał na kąpiel chęć – jak się rozebrał, to zostało 5. Z pięciu bałwanków jeden zaraz ubył, bo go ciekawość przywiodła do zguby. Nie wiedział, po co są kaloryfery, jak się dowiedział, to zostały 4. Cztery bałwany stały w dwuszeregu, lecz jeden zaczął tupać na kolegów. Tupał i tupał, bo był strasznie zły, i tak się stupał, że zostały 3. Te trzy bałwanki długo nie postały, bo jeden bałwan znał śmieszne kawały. Z własnych dowcipów śmiał się : Cha! Cha! Cha! i pękł ze śmiechu i zostały 2. A jak została tych bałwanów dwójka, to się zaczęła między nimi bójka.. Dziesięć bałwanków było na polanie. Ile zostało? Oto jest pytanie! (Na gazetce przypięte ilustracje przedstawiające 10 bałwanków. W trakcie recytacji jedno dziecko zdejmuje bałwanki, widownia liczy bałwanki wspólnie z recytującymi). 12. Wysłuchamy jeszcze jednego wiersza o bałwankach napisanego przez Joannę Papuzińską: Bal bałwanków. W dzień z ogródka, sprzed szkoły, ze skwerka, jeden bałwan na drugiego zerkał. I mrugały węgiełkowe oczy: „ Nie zapomnij! To dziś! Dziś w nocy!” No, a w nocy, gdy miasteczko spało, gdy mróz szyby zamalował na biało, żeby przez nie nic się nie widziało, wyruszyły bałwany śniegowe. Gramoliły się przez zaspy, przez rowy, na placyk śniegiem zawiany. I tam zatańczyły bałwany. Zatańczyły po kolana w śnieżnym puchu. Kurz się wzbijał z ich grubych kożuchów. Prószył, prószył śnieg biały. Z nieba gwiazdy spadały. A bałwany skakały, skakały, skakały… Jedno dziecko recytuje wiersz. Pozostałe dzieci (grające bałwanki) ukryte są w różnych częściach sali, w której odbywa się przedstawienie mówią szeptem słowa „Nie zapomnij. To dziś! Dziś w nocy!” Gdy zaczynają się słowa „wyruszyły bałwany…” dzieci wychodzą z różnych części sali i tańczą w pobliżu recytującego. 13. Konkurs: zagadki dotyczące zimy. Jaka to jest pora roku, kiedy biało jest wokół? ZIMA Co to za pan wielki robi z wody tafelki? MRÓZ Choć go lepić muszę, kleju mi nie trzeba. Starczy biały puszek, który sypie z nieba. BAŁWAN Co to za woda, twarda jak kamień? Można na łyżwach ślizgać się na niej. LÓD Często w nim bywają jeszcze mrozy trzaskające. Za to jest w calutkim roku, najkrótszym miesiącem. LUTY Wszystkie pojazdy na świecie mają kółka jak wiecie, ale te nie mają wcale, Lecz zimą nie w lecie jeździ się na nich wspaniale. SANKI Jakie to dwie deski do butów przypniesz, Gdy zima śniegiem dookoła sypnie? NARTY Wesoły dzwoneczek i sznur saneczek. KULIG Szybko po lodzie wiozą nas one, obie do butów przyczepione. ŁYŻWY (Uczniowie recytują zagadki i wyznaczają do odpowiedzi dzieci spośród widowni, prawidłowe odpowiedzi zostają nagrodzone). 14. Podsumowanie – zachęcenie dzieci do czytania wierszy. Wyświetleń: 4544
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |