Katalog Monika Powała, 2011-05-31 Wilczyn Różne, Scenariusze Bezpieczna droga do szkołyScenariusz zajęć świetlicowych dla uczniów kl. IV — VI na temat drogi do szkoły. Jest on szczególnie przydatny w świetlicy, do której uczęszcza duża grupa uczniów dojeżdżających. Konspekt ten może być również doskonałą propozycją lekcji techniki w szkole podstawowej. SCENARIUSZ ZAJĘĆ ŚWIETLICOWYCH Temat: Bezpieczna droga do szkoły(cz.1) Czas: 2 godziny lekcyjne Cel główny: Wskazanie uczniom bezpiecznego sposobu dotarcia do szkoły pieszo, środkami komunikacji publicznej czy autobusem szkolnym. Określenie zachowań pieszych sprzyjających wypadkom. Cele operacyjne: Uczeń: - wyjaśnia zasady poruszania się pieszych w terenie zabudowanym, - omawia sposoby poruszania się pieszych w terenie niezabudowanym, - wymienia zasady obowiązujące korzystających ze środków komunikacji publicznej, - stosuje obowiązujące zasady podczas dojeżdżania do szkoły autobusem szkolnym, - omawia prawidłowe zachowanie się na peronie kolejowym oraz na przystanku tramwajowym, - przechodzi przez ulicę zgodnie z obowiązującymi przepisami, - interpretuje pojęcie „ograniczona widoczność”, „trudne warunki ruchu”, - wyjaśnia potrzebę noszenia elementów odblaskowych, - wymienia niebezpieczeństwa, na które narażony jest pieszy. Cele wychowawcze: - wyrabianie umiejętności zachowania bezpieczeństwa dzieci w drodze do szkoły pieszo, autobusem szkolnym czy środkami komunikacji publicznej, - wyrabianie dyscypliny w stosowaniu zasad i obowiązujących przepisów, - przestrzeganie przed niebezpieczeństwami, na które narażony jest pieszy. Metody i formy pracy z uczniem: - pogadanka, - działanie praktyczne – symulacja, - niedokończone zdania, - praca indywidualna, - praca w zespołach, - ćwiczenie praktyczne, - test. Pomoce dydaktyczne: - kartki papieru z przygotowanymi pytaniami dla grup, - lakierowana deseczka, - dwa pudełka po zapałkach wypełnione piaskiem: jedno podklejone folią aluminiową, a drugie gumą, - kartki z krótkim testem na podsumowanie zajęć. Przebieg zajęć: 1. Rozowa z uczniami na temat miejsca zamieszkania. · Nauczyciel zadaje uczniom pytania: - Gdzie mieszkacie? - Czy idziecie po chodniku do szkoły? · Uczniowie opowiadają o swoich miejscach zamieszkania i drodze do szkoły. · Jeden uczeń, wskazany przez nauczyciela, zapisuje na tablicy określenia, które pojawiają się w wypowiedziach uczniów (teren zabudowany, wieś, teren niezabudowany, chodnik, pobocze). 2. Nauczyciel wykorzystując zapisane na tablicy hasła prosi uczniów, aby opowiedzieli o rodzajach przejść przez ulicę. Zwraca uwagę na znaki pionowe stojące w pobliżu przejść dla pieszych i przypomina wspólnie z uczniami zasady przechodzenia przez ulicę. · Uczniowie opowiadają o przejściach przez ulicę i czynnościach mających na celu ocenę sytuacji na drodze. 3. Nauczyciel wprowadza pojęcie „ograniczona widoczność”, „trudne warunki ruchu”. · Uczniowie określają sytuacje, w jakich występuje zła widoczność: - słońce, - noc, - deszcz, - śnieg, - mgła, - silny wiatr. 4. Nauczyciel poleca, aby jeden uczeń zademonstrował jak wygląda postać człowieka idącego w czasie deszczu i wiatru (pochylony, głowa schowana między ramiona, parasolka ustawiona pod wiatr i zasłaniająca widoczność, itp.). Prezentacja zachowania pieszych w czasie złych warunków pogodowych przybliży uczniom konieczność bardzo ostrożnego wyboru momentu pokonywania jezdni oraz wyboru najbardziej bezpiecznych przejść (przejścia oznakowane, z sygnalizacją świetlną...). · Nauczyciel zwraca szczególną uwagę, by uczniowie wskazywali sposoby, jak sprawić, aby pieszy był lepiej widoczny w trudnych warunkach. · Uczniowie dochodzą do wniosku o konieczności noszenia elementów odblaskowych. 5. Nauczyciel poleca uczniom wykonanie przygotowanego wcześniej ćwiczenia polegającego na uzupełnieniu zdań następującymi wyrazami: ograniczającej widoczność, jezdnię, lewej, nadjeżdżającymi pojazdami, pojazdu, w wyznaczonych miejscach, chodnika. Ćwiczenie dla uczniów 1. Pieszy jest zobowiązany korzystać z ..................lub innej drogi dla pieszych. 2. Poza obszarem zabudowanym, gdzie nie ma chodnika, pieszy powinien poruszać się poboczem lub skrajem jezdni po jej............... stronie. 3. Pieszemu zabrania się: - wchodzenia na jezdnię przed.................................... . - wchodzenia na jezdnię zza stojącego..................lub innej przeszkody..................................... - przebiegania przez................. . 4. Pieszy powinien przekraczać jezdnię...................................... . 6. Uczniowie odczytują wykonane ćwiczenie. Bezpieczna droga do szkoły(cz.2) 7. Następnie nauczyciel pyta uczniów: Jak dostajecie się do szkoły – pieszo czy autobusem? · Uczniowie podają sposoby dostania się do szkoły - pieszo (pobocze, teren niezabudowany), - autobusem szkolnym, - pieszo (chodnikiem), i wspólnie z nauczycielem analizują. 8. Praca w grupach. · Nauczyciel dzieli uczniów na grupy. Rozdaje każdej grupie kartki z pytaniami: 1 gr. Jak należy zachowywać się idąc do szkoły pieszo – w obszarze niezabudowanym? 2 gr. Jak należy zachowywać się idąc do szkoły pieszo – w obszarze zabudowanym? 3 gr. Jak należy zachowywać się na przystanku autobusowym? 4 gr. Jak należy zachowywać się przy przechodzeniu przez jezdnię? 5 gr. Jak należy zachowywać się w autobusie, w charakterze pasażera? 6 gr. Jak należy zachowywać się po opuszczeniu autobusu? · Uczniowie w grupach wypisują w formie wniosków podstawowe zasady zachowywania się w określonych sytuacjach. Uczniowie prezentują swoje najważniejsze wnioski i wspólnie z nauczycielem omawiają je. Np.: 1 gr. – chodzenie poboczem, lewą stroną jezdni, - noszenie elementów odblaskowych - przechodzenie przez jezdnię w oznaczonych miejscach. 2 gr. – chodzenie chodnikiem, - przechodzenie przez jezdnię w miejscach oznaczonych. 3 gr. – zachowanie bezpiecznej odległości w momencie nadjeżdżania autobusu, - oczekiwanie na autobus w miejscu wyznaczonym do tego, bez wychodzenia na jezdnię, 4 gr. – przestrzegać zasady – spójrz w lewo, w prawo, znowu w lewo i jeśli nic nie jedzie – przechodź, - zdecydowane przechodzenie przez jezdnię, - przestrzeganie sygnalizacji świetlnej. 5 gr. – wsiadanie i wysiadanie oznaczonymi do tego drzwiami, - stałe trzymanie się uchwytów, - ciche zachowywanie się, - ustępowanie miejsca osobom mniej sprawnym fizycznie. 6 gr. – nie wychodzić na jezdnię zza stojącego autobusu, - opuszczanie przystanku bez pośpiechu, - zachowywanie szczególnej ostrożności chcąc przejść przez jezdnię po wyjściu z autobusu. Nauczyciel uzupełnia wiadomości mówiąc o zachowaniu się na peronie kolejowym i przystanku tramwajowym. Zwraca uwagę na to, że droga hamowania pociągu, tramwaju jest bardzo długa. W tym celu nauczyciel wykonuje ćwiczenie: na lakierowanej desce ustawia dwa pudełka po zapałkach wypełnione piaskiem. Jedno podklejone jest kawałkiem folii aluminiowej, a drugie gumą. Podnosząc jeden koniec deski prezentuje, który z przedmiotów poruszy się pierwszy. · Uczniowie obserwują ćwiczenie. · Nauczyciel na podstawie ćwiczenia tłumaczy uczniom zjawisko długiej drogi hamowania pojazdów szynowych. Przypomina też o zachowaniu bezpiecznej odległości w momencie nadjeżdżania pojazdu szynowego. 11. Nauczyciel mówi, iż nieuważne zachowania pieszych oraz poruszanie się po jezdni w czasie ograniczonej widoczności są najczęstszymi przyczynami wypadków. · Uczniowie na podstawie wcześniejszych wypowiedzi podają różne przyczyny wypadków z udziałem pieszych i ustalają jak ich uniknąć. · Nauczyciel zwraca szczególną uwagę na czepianie się samochodów przez dzieci i próby jazdy za nimi na deskorolce, sankach, ślizganie się na butach. Omawia sytuacje, w których powinno się zrezygnować z pierwszeństwa na rzecz zbliżającego się pojazdu. 12. Nauczyciel ocenia uczniów najaktywniej uczestniczących na lekcji. 13. Na zakończenie lekcji uczniowie otrzymują od nauczyciela krótki test: Dokończ zdanie: Każdy wie, że gdy chodników nie ma, chodzić trzeba tam, gdzie drogi strona......................... . 2. Wybierz odpowiedni wyraz z nawiasu i wstaw go w puste miejsce. Jak przechodzimy przez jezdnię? Zatrzymaj się na..................................(jezdni, chodniku) Spójrz w .............................(prawo, lewo) Spójrz w .............................(prawo, lewo) Znów spójrz w..............................(prawo, lewo) Jeśli droga wolna, możesz przejść na drugą...........................(jezdnię, stronę). 3. Uzupełnij zdania: Pieszy nie powinien przechodzić przez jezdnię bez upewnienia się, czy nie ................................ pojazd, gdyż grozi to.............................. . Zza stojącego pojazdu nie wolno..................................na jezdnię. Idąc wieczorem poboczem drogi poza miastem, poruszam się..................... stroną jezdni i jestem widoczny, bo mam.............................................. . Do autobusu pasażer wchodzi dopiero wtedy, gdy pojazd......................... . 4. Które zdania są prawdziwe, a które fałszywe? Przekraczam jezdnię z sygnalizacją świetlną tylko wtedy, gdy jest zielone światło. Jeśli samochód jedzie wolno, można chwycić się go i jechać na deskorolce. Choć pada deszcz lub śnieg, kierowca ma w samochodzie dobrą widoczność. Pojazdy szynowe mają długą drogę hamowania. Powinniśmy nosić elementy odblaskowe tylko wtedy, gdy jesteśmy ciemno ubrani. W momencie nadjeżdżania autobusu, należy zachować bezpieczną odległość. Chcąc przekroczyć jezdnię po wyznaczonym przejściu, należy patrzeć na innych ludzi, jeśli oni idą, to ty też. Wyświetleń: 1301
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |