Katalog

Monika Powała, 2011-05-31
Wilczyn

Różne, Scenariusze

Bezpieczna droga do szkoły

- n +

Scenariusz zajęć świetlicowych dla uczniów kl. IV — VI na temat drogi do szkoły. Jest on szczególnie przydatny w świetlicy, do której uczęszcza duża grupa uczniów dojeżdżających. Konspekt ten może być również doskonałą propozycją lekcji techniki w szkole podstawowej.

SCENARIUSZ ZAJĘĆ ŚWIETLICOWYCH

Temat: Bezpieczna droga do szkoły(cz.1)

Czas: 2 godziny lekcyjne

Cel główny: Wskazanie uczniom bezpiecznego sposobu dotarcia do szkoły pieszo, środkami komunikacji publicznej czy autobusem szkolnym. Określenie zachowań pieszych sprzyjających wypadkom.

Cele operacyjne:

Uczeń:

- wyjaśnia zasady poruszania się pieszych w terenie zabudowanym,

- omawia sposoby poruszania się pieszych w terenie niezabudowanym,

- wymienia zasady obowiązujące korzystających ze środków komunikacji publicznej,

- stosuje obowiązujące zasady podczas dojeżdżania do szkoły autobusem szkolnym,

- omawia prawidłowe zachowanie się na peronie kolejowym oraz na przystanku tramwajowym,

- przechodzi przez ulicę zgodnie z obowiązującymi przepisami,

- interpretuje pojęcie „ograniczona widoczność”, „trudne warunki ruchu”,

- wyjaśnia potrzebę noszenia elementów odblaskowych,

- wymienia niebezpieczeństwa, na które narażony jest pieszy.

Cele wychowawcze:

- wyrabianie umiejętności zachowania bezpieczeństwa dzieci w drodze do szkoły pieszo, autobusem szkolnym czy środkami komunikacji publicznej,

- wyrabianie dyscypliny w stosowaniu zasad i obowiązujących przepisów,

- przestrzeganie przed niebezpieczeństwami, na które narażony jest pieszy.

Metody i formy pracy z uczniem:

- pogadanka,

- działanie praktyczne – symulacja,

- niedokończone zdania,

- praca indywidualna,

- praca w zespołach,

- ćwiczenie praktyczne,

- test.

Pomoce dydaktyczne:

- kartki papieru z przygotowanymi pytaniami dla grup,

- lakierowana deseczka,

- dwa pudełka po zapałkach wypełnione piaskiem: jedno podklejone folią aluminiową, a drugie gumą,

- kartki z krótkim testem na podsumowanie zajęć.

Przebieg zajęć:

1. Rozowa z uczniami na temat miejsca zamieszkania.

· Nauczyciel zadaje uczniom pytania:

- Gdzie mieszkacie?

- Czy idziecie po chodniku do szkoły?

· Uczniowie opowiadają o swoich miejscach zamieszkania i drodze do szkoły.

· Jeden uczeń, wskazany przez nauczyciela, zapisuje na tablicy określenia, które pojawiają się w wypowiedziach uczniów (teren zabudowany, wieś, teren niezabudowany, chodnik, pobocze).

2. Nauczyciel wykorzystując zapisane na tablicy hasła prosi uczniów, aby opowiedzieli o rodzajach przejść przez ulicę. Zwraca uwagę na znaki pionowe stojące w pobliżu przejść dla pieszych i przypomina wspólnie z uczniami zasady przechodzenia przez ulicę.

· Uczniowie opowiadają o przejściach przez ulicę i czynnościach mających na celu ocenę sytuacji na drodze.

3. Nauczyciel wprowadza pojęcie „ograniczona widoczność”, „trudne warunki ruchu”.

· Uczniowie określają sytuacje, w jakich występuje zła widoczność:

- słońce,

- noc,

- deszcz,

- śnieg,

- mgła,

- silny wiatr.

4. Nauczyciel poleca, aby jeden uczeń zademonstrował jak wygląda postać człowieka idącego w czasie deszczu i wiatru (pochylony, głowa schowana między ramiona, parasolka ustawiona pod wiatr i zasłaniająca widoczność, itp.).

Prezentacja zachowania pieszych w czasie złych warunków pogodowych przybliży uczniom konieczność bardzo ostrożnego wyboru momentu pokonywania jezdni oraz wyboru najbardziej bezpiecznych przejść (przejścia oznakowane, z sygnalizacją świetlną...).

· Nauczyciel zwraca szczególną uwagę, by uczniowie wskazywali sposoby, jak sprawić, aby pieszy był lepiej widoczny w trudnych warunkach.

· Uczniowie dochodzą do wniosku o konieczności noszenia elementów odblaskowych.

5. Nauczyciel poleca uczniom wykonanie przygotowanego wcześniej ćwiczenia polegającego na uzupełnieniu zdań następującymi wyrazami:

ograniczającej widoczność, jezdnię, lewej, nadjeżdżającymi pojazdami,

pojazdu, w wyznaczonych miejscach, chodnika.

Ćwiczenie dla uczniów

1. Pieszy jest zobowiązany korzystać z ..................lub innej drogi dla pieszych.

2. Poza obszarem zabudowanym, gdzie nie ma chodnika, pieszy powinien poruszać

się poboczem lub skrajem jezdni po jej............... stronie.

3. Pieszemu zabrania się:

- wchodzenia na jezdnię przed.................................... .

- wchodzenia na jezdnię zza stojącego..................lub innej przeszkody.....................................

- przebiegania przez................. .

4. Pieszy powinien przekraczać jezdnię...................................... .

6. Uczniowie odczytują wykonane ćwiczenie.



Bezpieczna droga do szkoły(cz.2)



7. Następnie nauczyciel pyta uczniów: Jak dostajecie się do szkoły – pieszo czy autobusem?

· Uczniowie podają sposoby dostania się do szkoły

- pieszo (pobocze, teren niezabudowany),

- autobusem szkolnym,

- pieszo (chodnikiem),

i wspólnie z nauczycielem analizują.

8. Praca w grupach.

· Nauczyciel dzieli uczniów na grupy. Rozdaje każdej grupie kartki z pytaniami:

1 gr. Jak należy zachowywać się idąc do szkoły pieszo – w obszarze niezabudowanym?

2 gr. Jak należy zachowywać się idąc do szkoły pieszo – w obszarze zabudowanym?

3 gr. Jak należy zachowywać się na przystanku autobusowym?

4 gr. Jak należy zachowywać się przy przechodzeniu przez jezdnię?

5 gr. Jak należy zachowywać się w autobusie, w charakterze pasażera?

6 gr. Jak należy zachowywać się po opuszczeniu autobusu?

· Uczniowie w grupach wypisują w formie wniosków podstawowe zasady zachowywania się w określonych sytuacjach.

Uczniowie prezentują swoje najważniejsze wnioski i wspólnie z nauczycielem omawiają je.
Np.:

1 gr.

– chodzenie poboczem, lewą stroną jezdni,

- noszenie elementów odblaskowych

- przechodzenie przez jezdnię w oznaczonych miejscach.

2 gr.

– chodzenie chodnikiem,

- przechodzenie przez jezdnię w miejscach oznaczonych.

3 gr.

– zachowanie bezpiecznej odległości w momencie nadjeżdżania autobusu,

- oczekiwanie na autobus w miejscu wyznaczonym do tego, bez wychodzenia na jezdnię,
4 gr.

– przestrzegać zasady – spójrz w lewo, w prawo, znowu w lewo i jeśli nic nie jedzie – przechodź,

- zdecydowane przechodzenie przez jezdnię,

- przestrzeganie sygnalizacji świetlnej.

5 gr.

– wsiadanie i wysiadanie oznaczonymi do tego drzwiami,

- stałe trzymanie się uchwytów,

- ciche zachowywanie się,

- ustępowanie miejsca osobom mniej sprawnym fizycznie.

6 gr.

– nie wychodzić na jezdnię zza stojącego autobusu,

- opuszczanie przystanku bez pośpiechu,

- zachowywanie szczególnej ostrożności chcąc przejść przez jezdnię po wyjściu z autobusu.

Nauczyciel uzupełnia wiadomości mówiąc o zachowaniu się na peronie kolejowym i przystanku tramwajowym.
Zwraca uwagę na to, że droga hamowania pociągu, tramwaju jest bardzo długa.

W tym celu nauczyciel wykonuje ćwiczenie: na lakierowanej desce ustawia dwa pudełka po zapałkach wypełnione piaskiem. Jedno podklejone jest kawałkiem folii aluminiowej, a drugie gumą. Podnosząc jeden koniec deski prezentuje, który z przedmiotów poruszy się pierwszy.

· Uczniowie obserwują ćwiczenie.

· Nauczyciel na podstawie ćwiczenia tłumaczy uczniom zjawisko długiej drogi hamowania pojazdów szynowych. Przypomina też o zachowaniu bezpiecznej odległości w momencie nadjeżdżania pojazdu szynowego.

11. Nauczyciel mówi, iż nieuważne zachowania pieszych oraz poruszanie się po jezdni w czasie ograniczonej widoczności są najczęstszymi przyczynami wypadków.

· Uczniowie na podstawie wcześniejszych wypowiedzi podają różne przyczyny wypadków z udziałem pieszych i ustalają jak ich uniknąć.

· Nauczyciel zwraca szczególną uwagę na czepianie się samochodów przez dzieci i próby jazdy za nimi na deskorolce, sankach, ślizganie się na butach. Omawia sytuacje, w których powinno się zrezygnować z pierwszeństwa na rzecz zbliżającego się pojazdu.

12. Nauczyciel ocenia uczniów najaktywniej uczestniczących na lekcji.

13. Na zakończenie lekcji uczniowie otrzymują od nauczyciela krótki test:

Dokończ zdanie:
Każdy wie, że gdy chodników nie ma,

chodzić trzeba tam, gdzie drogi strona......................... .

2. Wybierz odpowiedni wyraz z nawiasu i wstaw go w puste miejsce.

Jak przechodzimy przez jezdnię?

Zatrzymaj się na..................................(jezdni, chodniku)

Spójrz w .............................(prawo, lewo)

Spójrz w .............................(prawo, lewo)

Znów spójrz w..............................(prawo, lewo) Jeśli droga wolna, możesz przejść na drugą...........................(jezdnię,

stronę).

3. Uzupełnij zdania:

Pieszy nie powinien przechodzić przez jezdnię bez upewnienia się, czy nie ................................ pojazd, gdyż grozi to.............................. .

Zza stojącego pojazdu nie wolno..................................na jezdnię.

Idąc wieczorem poboczem drogi poza miastem, poruszam się.....................

stroną jezdni i jestem widoczny, bo mam.............................................. .

Do autobusu pasażer wchodzi dopiero wtedy, gdy pojazd......................... .

4. Które zdania są prawdziwe, a które fałszywe?

Przekraczam jezdnię z sygnalizacją świetlną tylko wtedy, gdy jest zielone światło.

Jeśli samochód jedzie wolno, można chwycić się go i jechać na deskorolce.

Choć pada deszcz lub śnieg, kierowca ma w samochodzie dobrą widoczność.

Pojazdy szynowe mają długą drogę hamowania.

Powinniśmy nosić elementy odblaskowe tylko wtedy, gdy jesteśmy ciemno ubrani.

W momencie nadjeżdżania autobusu, należy zachować bezpieczną odległość.

Chcąc przekroczyć jezdnię po wyznaczonym przejściu, należy patrzeć na innych ludzi,

jeśli oni idą, to ty też.






Wyświetleń: 1301


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.