![]() |
![]() |
Katalog Bogusława Trafisz, 2011-05-31 łódź Matematyka, Scenariusze Porównywanie liczb naturalnych - scenariusz lekcji dla klasy 4 szkoły podstawowej.Scenariusz lekcji matematyki w szkole podstawowej w klasie 4 Temat: Porównywanie liczb naturalnych. Cel ogólny: Porównywanie liczb naturalnych wielocyfrowych. Cele szczegółowe: -porównywać liczby zawierające różną ilość cyfr, -porównywać liczby zawierające taką samą ilość cyfr, -przedstawiać liczby na osi liczbowej, -porządkować liczby rosnąco i malejąco w podanym zbiorze, -podawać liczby największe i najmniejsze w zbiorze skończonym. Metody: · Problemowe - aktywizujące · Praktyczne - ćwiczeń Formy pracy: · praca zbiorowa · praca zespołowa · praca indywidualna Pomoce dydaktyczne: · kolorowe kartoniki z liczbami (Załącznik 1) · karty odpowiedzi z ćwiczeniami sprawdzającymi dla dwóch grup (Załącznik 2) TOK LEKCJI Sprawy organizacyjne · Uczniowie siadają na krzesłach ustawionych w kręgu (ławki odsunięte są na bok). · Nauczyciel sprawdza listę obecności. · Każdy uczeń otrzymuje kolorowy kartonik z zapisaną liczbą na jednej stronie i składającą się na końcowe hasło literą, na drugiej stronie. Przypomnienie wiadomości · Odczytywanie liczb zapisanych cyframi. · Wskazywanie liczb, których cyfry spełniają podane warunki. ĆWICZENIE 1 Uczniowie "zamieniają się w liczby"- przedstawiają się odczytując swoją liczbę/imię z kartonika, wg schematu: "Jestem liczbą 6-cyfrową, mam na imię 202103." ĆWICZENIE 2 Jaką liczbą w dzisiejszej zabawie jest Mateusz, Karolina, Natalia...? ĆWICZENIE 3 Uczniowie wykonują polecenia: a. "wstają wszystkie liczby 5-cyfrowe, 7-cyfrowe..." b. "wstają wszystkie liczby, których cyfrą setek jest 0, tysięcy 9..."itp. CZĘŚĆ ZASADNICZA LEKCJI I. Wprowadzenie do tematu lekcji - przypomnienie znaków relacji: większości, mniejszości i równości. Nauczyciel rysuje na tablicy znaki: mniejszości, większości i równości. Prosi o interpretację tych znaków i zadaje pytanie: "Kiedy te znaki możemy stosować?" Prosi o próbę sformułowania tematu lekcji, oczekując tematu: „PORÓWNYWANIE LICZB”. II. Sformułowanie zasad porównywania dla liczb: - o różnej ilości cyfr - o tej samej ilości cyfr. Zasady porównywania liczb 1. LICZBY O RÓŻNEJ ILOŚCI CYFR POLECENIE NAUCZYCIELA: Wstaw znaki: „<”, „>” lub „=”: (zapis na tablicy) · 32....9 · 225...32 · 1000...225 WNIOSEK: (formułują uczniowie) ”Z dwóch liczb naturalnych ta jest większa, która ma więcej cyfr” ĆWICZENIE 1 Od wskazanego w kręgu ucznia, każdy określa zależność: „większa/mniejsza" wg schematu: "Jestem od ciebie mniejsza, bo mam 3 cyfry, a ty 5 cyfr." itd. 2. LICZBY O TEJ SAMEJ ILOŚCI CYFR Nauczyciel wybiera dwie osoby z klasy znacznie różniące się wzrostem i ustala: WZROST ADAMA -164cm(zdecydowanie wyższy) WZROST NATALII-145cm(zdecydowanie niższa) 164.......145(wstaw znak) Rzędy setek równe:1=1 164......145 Porównujemy niższy rząd,dziesiątek:6>4 164......145 WNIOSEK: (formułują uczniowie) "Jeśli liczby naturalne mają tę samą liczbę cyfr, to porównujemy kolejne ich cyfry rozpoczynając od najwyższego rzędu" ĆWICZENIE 2 Uczniowie wychodzą na środek klasy i tworzą grupy liczb wg tej samej ilości cyfr. · w ramach grupy dobierają się parami, a następnie uczeń/liczba mniejsza podnosi rękę do góry · uczniowie wskazują w swojej grupie ucznia/liczbę największą; itp. III. Ćwiczenia utrwalające – doprowadzające do końcowego hasła. -porównywanie dwóch dowolnych liczb naturalnych, -przedstawianie liczb na osi liczbowej, -porządkowanie liczb rosnąco/malejąco Czynności ucznia · ĆWICZENIE 1 1. Ustawiają się w porządku rosnącym. 2. Siadają na krzesłach. 3. Wskazują liczbę najmniejszą (ze zbioru liczb 3-cyfrowych)i patrząc na sąsiada/liczbę z lewej strony mówią "jestem mniejsza". · ĆWICZENIE 2 1. Wskazany uczeń idzie do środka kręgu. 2. Na „hasło”, wybiera ucznia/liczbę spełniającą warunek, która zajmuje jego miejsce w grze itd. ĆWICZENIE 3 1. Tworzą grupy wg kolorów kartonów z liczbami. 2. Ustawiają się w porządku malejącym. 3. Odwracają kartoniki na stronę z zapisaną literą(element hasła). 4. Wskazani uczniowie odczytują utworzone wyrazy w ramach swojej grupy i zapisują na tablicy kolorową kredą, w dowolnej kolejności. 5. Układają końcowe hasło i je odczytują. Czynności nauczyciela 1. Poleca ustawienie zgodnie z porządkiem na osi liczbowej. 2. Poleca zajęcie miejsc na krzesłach od grupy liczb 3-cyfrowych,4-cyfrowych itd. 3. Poleca określenie relacji z kolejną osobą w kręgu, wcześniej prosząc o ustalenie liczby najmniejszej, od której rozpocznie się. 4. Sprawdza poprawność wykonanego ćwiczenia: wszyscy uczniowie powinni powiedzieć "mniejsza". 1. Wybiera ucznia, który rozpocznie zabawę. 2. Podaje hasło „weź pod opiekę mniejszego”, „idź pod opiekę większego”, „wybierz liczbę zawartą między 1000000, a 9000000” itp. 1. Poleca utworzenie grup wg kolorów kartoników z liczbami. 2. Wydaje polecenie ustawienia się w porządku malejącym. 3. Poleca odwrócić kartoniki na stronę z literą. 4. Wskazuje uczniów, którzy odczytują i zapisują na tablicy wyrazy ze swoich grup. 5. Poleca ułożyć i odczytać hasło. Końcowe hasło: (uczniowie zapisują w zeszytach) „JESIEŃ JEST PIĘKNĄ PORĄ ROKU. Witamy!” Część końcowa lekcji · Ćwiczenia sprawdzające do samodzielnego wykonania na przygotowanych kartach odpowiedzi, do sprawdzenia przez nauczyciela po lekcji. · Zadanie pracy domowej: Zeszyt ćwiczeń - Liczby naturalne „Matematyka z plusem". ZAŁĄCZNIK 1 Kolorowe kartoniki: LICZBY 3-cyfrowe: 337- U, 707-Y!, 331- N, 770-A, 303-Ą, 737-M LICZBY 4-cyfrowe: 4440-R, 4404-O, 7770-W, 7707-I, 7070-T, 4040-K LICZBY 5-cyfrowe: 99099-Ą, 90909-T, 90999-S, 99909-R LICZBY 6-cyfrowe: 220212-E, 328008-E, 370542-J, 202103-Ń, 303713-K, 330572-E LICZBY 7-cyfrowe: 9999009-P, 9090909-I, 9099099-S, 9909090-I LICZBY 8-cyfrowe: 230000080-O, 20300008-E, 30200008-J, 32000008-P. UWAGA: Można modyfikować hasło, odrzucając kartoniki w zależności od liczebności klasy. ZAŁĄCZNIK 2 KARTA ODPOWIEDZI - grupa A/ grupa B ZADANIE 1.W miejsce kropek wstaw jeden ze znaków: "<"lub">", aby zapis był prawdziwy. a. 8651....8615 b. 3333....22222 c. 5003200....5030200 ZADANIE 2.W miejsce gwiazdki wstaw cyfrę tak, aby podany zapis był prawdziwy. a. 43*7< 43*7 b. 8*1>821 c. 10*12<10*11 ZADANIE 3*.Znajdź największą liczbę dziesięciocyfrową składającą się z różnych cyfr. KARTA ODPOWIEDZI- grupa A/ grupa B ZADANIE 1.W miejsce kropek wstaw jeden ze znaków: „<” lub „>”,aby zapis był prawdziwy. a. 5871....5817 b. 44444....6666 c. 8004300....8040300 ZADANIE 2.W miejsce gwiazdki wstaw cyfrę tak, aby podany zapis był prawdziwy. a. 74*3< 74*3 b. 527>5*7 c. 20*15<20*14 ZADANIE 3*.Znajdź największą liczbę dziesięciocyfrową składającą się z różnych cyfr. Wyświetleń: 7358
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |