![]() |
![]() |
Katalog Beata Białek, 2011-05-31 Adamów Matematyka, Scenariusze Scenariusz lekcji otwartej z matematyki w klasie VIScenariusz lekcji otwartej z matematyki w klasie VI Temat: Rozwiązywanie zadań tekstowych za pomocą równań Cele: * poznanie metody rozwiązywania zadań za pomocą równań * kształcenie umiejętności budowania i rozwiązywania równania w oparciu o treść zadania * rozwijanie umiejętności analizy tekstu i formułowania precyzyjnych wypowiedzi Metody pracy: * pogadanka * ćwiczenia * test Formy pracy: * praca zbiorowa * praca w grupach Pomoce dydaktyczne: * tablica z etapami rozwiązywania zadań tekstowych za pomocą równań * kartki z numerami grupy * kolorowe kartki z zadaniami * podręcznik * zeszyt ćwiczeń Przebieg lekcji: 1. Powitanie. Sprawdzenie obecności. 2. Przypomnienie wiadomości z ostatnich lekcji Rozdanie każdemu uczniowi kartki z zadaniami zamkniętymi (rozwiązanie testu typu prawda/fałsz) Zadania typu prawda/fałsz Podkreśl właściwą odpowiedź Zadanie 1 Rozwiązaniem równania x + 7 = 10 jest liczba 3 prawda/fałsz Zadanie 2 Równanie 2x + 1 = 0 spełnia liczba (-1) prawda/fałsz Zadanie 3 Równanie opisujące zdanie: Jeśli od liczby y odejmiemy 2,5 to otrzymamy 10 ma postać: y + 2,5 = 10 prawda/fałsz Zadanie 4 4(z+5)=4z+20 prawda/fałsz Zadanie 5 Liczba 22 jest rozwiązaniem równania ½x = 11 prawda/fałsz Zadanie 6 Obwód trójkąta równobocznego opisuje wyrażenie: 2a + b, gdzie a, b oznacza długość boków trójkąta. prawda/fałsz ------------------------------------------------------------ Za każdą poprawnie udzieloną odpowiedź otrzymujesz 1 pkt Za każdą źle udzieloną odpowiedź otrzymujesz 0 pkt 3. Podanie i zapisanie tematu lekcji 4. Wprowadzenie do tematu: * Zapoznanie uczniów z etapami rozwiązywania zadań tekstowych za pomocą równań i omówienie poszczególnych czynności za pomocą przykładowego zadania z treścią (umieszczenie kartek z etapami w widocznym miejscu) I etap Ustalamy niewiadomą, oznaczamy ją literą i zapisujemy informacje związane z tą niewiadomą wynikające z treści zadania II etap Zapisujemy odpowiednie równanie III etap Rozwiązujemy równanie IV etap Sprawdzamy, czy otrzymane rozwiązanie jest zgodne z treścią zadania V etap Zapisujemy odpowiedź Zadanie: W pewnej klasie uczy się 24 uczniów. Dziewcząt jest o 6 więcej niż chłopców. Ilu chłopców i ile dziewcząt jest w tej klasie? Rozwiązanie: I etap x – liczba chłopców x + 6 – liczba dziewcząt II etap x + x + 6 = 24 III etap x + x + 6 = 24 2x = 24 – 6 2x = 18/:2 x = 9 IV etap Liczba chłopców – 9 Liczba dziewcząt – 9 + 6 = 15 Liczba uczniów – 9 + 15 = 24 V etap Odp. W tej klasie jest 9 chłopców i 15 dziewcząt 5. Realizacja tematu: 1. Rozwiązywanie zadań z treścią za pomocą równań. Praca w grupach. Podział klasy na IV grupy (jedna ławka = jedna grupa), poprzez wylosowanie kartki z numerem grupy: I, II, III, IV. Na każdej kartce oprócz numeru jest napisany kolor odpowiadający grupie. Grupa I – kolor żółty Grupa II – kolor zielony Grupa III – kolor niebieski Grupa IV – kolor czerwony Rozdanie kolorowych kartek z treścią zadania odpowiednim grupom. Zadanie (kartka koloru żółtego) Kamila i Natalia ważą razem 92kg. Kamila jest o 14 kilogramów cięższa od Natalii. Ile waży Kamila, a ile Natalia? Rozwiązanie I Ustalenie niewiadomej i zapisanie informacji wynikających z treści zadania: Waga Natalii: x Waga Kamili: x +14 II Równanie: x + x + 14 = 92 III Rozwiązanie równania: X + x + 14 = 92 2x = 92 – 14 2x = 78/:2 x = 39 IV Sprawdzenie: Waga Natalii: 39 Waga Kamili: 39 + 14 = 53 Razem waga dziewczynek: 39 + 53 = 92 V Odpowiedź: Natalia waży 39 kg, a Kamila 53 kg. Zadanie (kartka koloru zielonego) Drugiego dnia uczestnicy dwudniowego rajdu rowerowego przejechali o 20 km mniej niż pierwszego dnia. Ile kilometrów przejechali każdego dnia, jeśli łączna trasa rajdu wynosiła 152km? Rozwiązanie I Ustalenie niewiadomej i zapisanie informacji wynikających z treści zadania: Liczba kilometrów przejechana pierwszego dnia: x Liczba kilometrów przejechana drugiego dnia: x – 20 II Równanie x + x – 20 = 152 x + x – 20 = 152 2x = 152 + 20 2x = 172/:2 x = 86 IV Sprawdzenie: Liczba kilometrów przejechana pierwszego dnia: 86 Liczba kilometrów przejechana drugiego dnia: 86 – 20 = 66 Łączna liczba przejechanych kilometrów: 86 + 66 = 152 V Odpowiedź: Uczestnicy rajdu pierwszego dnia przejechali 86 km, natomiast drugiego dnia 66 km. Zadanie ( kartka koloru niebieskiego) Karolina ma trzy razy więcej pocztówek niż Asia, a razem mają 76 pocztówek. Ile pocztówek ma Asia? Rozwiązanie I Ustalenie niewiadomej i zapisanie informacji wynikających z treści zadania: Liczba pocztówek Asi: x Liczba pocztówek Karoliny: 3x II Równanie: x + 3x = 76 x + 3x = 76 4x = 76/:4 x = 19 IV Sprawdzenie: Liczba pocztówek Asi: 19 Liczba pocztówek Karoliny: 3 x 19 = 57 Razem liczba pocztówek dziewczynek: 19 + 57 = 76 V Odpowiedź: Asia ma 19 pocztówek. Zadanie (kartka koloru czerwonego) W trzech klasach szóstych jest razem 72 uczniów. W klasie VI a jest 26 uczniów, a w klasie VI b jest tyle samo uczniów co w klasie VI c. Ilu uczniów liczy klasa VI b? Rozwiązanie I Ustalenie niewiadomej i zapisanie informacji wynikających z treści zadania: Liczba uczniów w klasie VI b: x Liczba uczniów w klasie VI c: x Liczba uczniów w klasie VI a: 26 II Równanie: x + x + 26 = 72 III Rozwiązanie równania: X + x + 26 = 72 2x = 72 – 26 2x = 46/:2 x = 23 IV Sprawdzenie: Liczba uczniów w klasie VI b: 23 Liczba uczniów w klasie VI c: 23 Liczba uczniów w klasie VI a: 26 Razem liczba uczniów w trzech klasach: 23 + 23 + 26 = 72 V Odpowiedź: Klasa VI b liczy 23 uczniów. 6. Podsumowanie lekcji 7. Ocena uczniów 8. Praca domowa : Zad. 1 i 2 str 26 – zeszyt ćwiczeń opracowała: B. Białek Wyświetleń: 2893
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |