Katalog Małgorzata Krom, 2011-06-01 Drygały Matematyka, Harmonogramy Indywidualny plan działań doskonalacych z matematyki 2008-09INDYWIDUALNY PLAN DZIAŁAŃ DOSKONALĄCYCH NA R.SZK. 2008/2009 Przedmiot: MATEMATYKA N-l przedmiotu: Małgorzata J. Krom Stan dard Umiejętność wymagająca doskonalenia Po- ziom opan. 06/07 Po- ziom opan 07/08 Po- ziom opan 08/09 Wska- znik Szk/Pol. 08/09 Sposoby ćwiczenia umiejętności Uwagi I I.3-Posługiwanie się własnościami figur: -wybranie figury o określonej liczbie osi symetrii, -wybranie figury nie posiadającej środka symetrii I.3-Stosowanie własności trójkątów. I.3- Posługiwanie się własnościami figur płaskich i przestrzennych. I.3- Obliczenie powierzchni parku na mapie wykonanej wdanej skali I.2 - Obliczanie procentu danej liczby wyrażonej w procentach, -Wykonywanie obliczeń w różnych sytuacjach praktycznych, operowanie procentami. - Obliczyć miarę kąta odpowiadającego danemu wycinkowi koła, I.2-Przeliczenie jednostek energii i wybranie odpowiedniego zapisu wykładniczego 0,50 0,33 0,28 0,18 0,27 0,66 0,48 0,22 0,18 0,47 0,53 0,65 0,54 - Wykonanie przez nauczyciela ściennych tablic matematycznych: „Osie symetrii i środki symetrii figur”, „Figury osiowosymetryczne” i omówienie ich na lekcjach. -Wykonanie przez uczniów wycinanek o 1,2,3,4 ,...osiach symetrii. -Wykonanie figur mających środki symetrii lub wycięcie gotowych modeli np. z gazet- jako praca domowa. -Zabawa w rozpoznawanie w otoczeniu figur osiowosymetrycznych i środkowosymetrycznch. -Ćwiczenia w przekształcaniu figur w symetrii osiowej, symetrii środkowej, symetrii obrotowej i translacji. -Tworzenie przez uczniów ornamentów rysunkowych i wycinanek oraz ich matematyczne opisywanie. -Zorganizowanie prezentacji wszystkich prac i wykonanie gazetki lub albumu. -Wykonanie i przedstawienie uczniom prezentacji „Wszystko o trójkątach” -Ćwiczenia na stosowanie własności trójkątów : rozwiązywanie krzyżówek, „ zabawa dydaktyczna Zgaduj – zgadula”, rozwiązywanie zadań na stosowanie własności trójkątów na lekcjach aktualnych i powtórzeniowych, -Wykonanie planszy : „ Figury płaskie– wzory”, „Bryły- wzory”, „Pola i obwody figur płaskich”, „Twierdzenie Pitagorasa” i wykorzystywanie ich jako pomocy dydaktycznych. -Wskazywanie odpowiedniego wzoru wśród innych poznanych. -Rozpoznawanie figur po jej własnościach w zabawie dydaktycznej, -Opisywanie własności figur- w zabawie dydaktycznej, -Domino matematyczne, -Układanka matematyczna, -Rozwiązywanie zadań, również egzaminacyjnych na stosowanie własności figur płaskich i przestrzennych na aktualnych i powtórzeniowych lekcjach, -Karty pracy dla uczniów z WSiP. -Ćwiczenia w obliczaniu długości, powierzchni i objętości figur i brył podobnych, wykorzystanie do obliczeń skali podobieństwa. - Ćwiczenia w zamianie jednostek długości, pola i objętości, -Rozwiązywanie zadań o ww tematyce. -Ćwiczenia w działaniach na procentach na lekcjach powtórzeniowych z działu „Procenty”, utrwalenie, uzupełnienie i usystematyzowanie wiedzy, np. w zabawach dydaktycznych. -rozwiązywanie różnorodnych zadań z zastosowaniem obliczeń procentowych, w tym zadań testowych, -Ćwiczenie umiejętności rachunkowych w zbiorze liczb wymiernych, -Sporządzanie na lekcjach diagramów kołowych w celu dokładnego utrwalenia zasad ich tworzenia, w tym obliczanie miary kątów odpowiadających danym wycinkom kołowym : na lekcji wychowawczej podsumowującej wyniki w nauce klasy IIIc, wykonanie gazetki ściennej „Nasze osiągnięcia w nauce w I sem. r.szk.2008/9”. -Zadanie i ocenienie pracy domowej „Moje wyniki w nauce” i do wyboru : „Znaki zodiaku w naszej klasie”, „Rozmiary obuwia uczniów naszej klasy” lub inne dotyczące np. uczniów całego gimnazjum. -Utrwalenie wiadomości i umiejętności z działań na potęgach, -Ćwiczenia w zapisywaniu danych za pomocą notacji wykładniczej ze zwróceniem uwagi na dodatkowe utrudnienia (np. zamianę jednostek) -Zapisywanie i odczytywanie wielkości geograficznych z użyciem notacji wykładniczej, -Ćwiczenia w przeliczaniu jednostek długości, pola i objętości oraz stosowanie w zapisach również notacji wykładniczej, - Wykonanie przez nauczyciela tablic ściennych: „Jednostki” (2x) i wykorzystywanie ich na lekcjach. Tablice g.wych. pr.dom. wycinanki Prezent acja zab.dyd. tablice zgadula domino układanka karty pracy pr.dom. Zaj. unijne g.wych. gazetka Pr.dom. plansze plansze tablice II II.2-Operowanie informacją -Oszacowanie średniej wieku populacji na podstawie piramid wiekowych, II.2- Operowanie informacją : - obliczenie na podstawie danych z tabeli średniej rocznej temperatury powietrza. 0,45 0,38 0,90 0,61 *Ćwiczenie z uczniami : -w zamianie ułamków zwykłych i liczb dziesiętnych na procenty oraz zamianie procent na liczby, -w poprawnym odczytywaniu informacji z diagramów kołowych, -przetwarzaniu informacji odczytanych z wykresów w celu przedstawienia ich w innej formie. - Wykorzystanie na lekcjach wycinków z gazet. -Wyrobienie w uczniach wytrwałości w wykonywaniu prostych , ale długich obliczeń, -Ćwiczenie sprawności rachunkowej uczniów, powtórzenie i utrwalenie algorytmów działań m.in. w zabawowej formie (np. wyścigi rzędów), -Monitorowanie umiejętności sprawności rachunkowych uczniów poprzez krótkie sprawdziany, -Mobilizowanie uczniów do wyćwiczenia sprawności rachunkowych na dobrym poziomie poprzez zorganizowanie konkursu międzyklasowego „Mistrzowie rachunków” oraz konkursu indywidualnego „ Rachmistrz gimnazjum 2009” -Pełnienie przez najlepszych uczniów w klasie roli „Ekspertów”. Wycinki z gazet Sprawdz. Konkurs1 Konkurs2 „Ekspert” III III.2 - Posługiwanie się językiem symboli i wyrażeń algebraicznych, -ułożenie wyrażenia algebraicznego odpowiadającego danej sytuacji, 0,30 0,18 0,17 *Ćwiczenia : -w czytaniu ze zrozumieniem zadań o bardziej skomplikowanej treści, -poprawnym ujmowaniu związków między wielkościami , -zapisywaniu równania odpowiadającego sytuacji w zadaniu, -prawidłowym rozwiązywaniu równań, *Rozwiązywanie zadań tekstowych metodą algebraiczną na lekcjach i w domu . Pr.dom IV IV.4 – Tworzenie i realizowanie planu rozwiązania 0,33 0,24 0,96 -Zachęcenie uczniów do podejmowania prób rozwiązywania zadań o bardziej złożonej treści, -Wyrabianie w uczniach odczucia satysfakcji z wykonania choćby części trudnego zadania i postrzegania tego w kategoriach sukcesu, -Rozwiązywanie zadań wymagających tworzenia i realizowania planu rozwiązania w różnych formach pracy, przy zastosowaniu różnych metod. Opracowała : Małgorzata J.Krom Wyświetleń: 925
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |