Katalog KATARZYNA KRUK-ADAMSKA, 2011-06-02 głogów KAMILA ŻUBER Różne, Scenariusze Mój przyjaciel pies – Mein Freund – der HundTemat: Mój przyjaciel pies – Mein Freund – der Hund. Prowadzący: Katarzyna Kruk – Adamska Kamila Żuber Cele ogólne: - poznanie naturalnych zachowań psa, - wyrobienie nawyku nie podchodzenia do nieznanego psa, - nauka przyjmowania postaw obronnych wobec agresywnego psa, - kształtowanie humanitarnej postawy wobec zwierząt - uświadamianie dzieciom praw i swobód zwierząt - kształtowanie wrażliwości i empatii oraz odpowiedzialności - zapoznanie się ze słownictwem na temat rasy psów i związanym z tematem o psie (zalecenia prawidłowego zachowania się wobec psa i słówka: obroża, smycz, miska, szczotka dla psa, kość, zabawka) Cele operacyjne: Uczeń: - wie jak zachować się w obecności psa, - wie skąd wywodzi się pies domowy ( zna historię powstania rasy), - wie jak należy się opiekować psem, - wie jak przyjmować prawidłową postawę w obecności agresywnego psa, - zdaje sobie sprawę, że zwierzę nie jest zabawką i ma swoje prawa - potrafi wskazać właściwe i naganne zachowania względem zwierząt, - wykazuje opiekuńczy stosunek do zwierząt, - potrafi pracować w grupie, - kształci umiejętność efektywnej współpracy w grupie. - zna w języku niemieckim niektóre nazwy ras psów - posługuje się słownictwem w języku niemieckim dotyczącym tematu o psie (obroża, smycz, miska, szczotka dla psa, kość, zabawka) - zna podstawowe zalecenia w języku niemieckim dotyczącym prawidłowego zachowania się wobec psa Cele terapeutyczne: - skupienie uwagi na wykonywanym ćwiczeniu, - rozwijanie pamięci, spontaniczności i wyobraźni, - stworzenie atmosfery bezpieczeństwa i akceptacji, integracja grupy. Metoda: poszukująca z elementami metody problemowej, burza mózgów, dyskusja. Forma: zbiorowa, jednostkowa, praca w grupach. Pomoce dydaktyczne: duże kolorowe pudełko, chustki do zawiązania oczu, rzeczy związane z psem – miska, szczotka, obroża, smycz itp., duże arkusze papieru, markery, kart pracy przygotowane przez nauczyciela. Tok lekcji: 1. Zajęcia rozpoczynamy od postawienia na stole dużego, kolorowego pudełka. Uczniowie mają wyobrazić sobie, co może się znajdować w pudełku. Ich wyobrażenia mogą być jak najbardziej niezwykłe i nieprawdopodobne. Wypowiadają na głos swoje wyobrażenia. 2. Informujemy uczniów, że za chwilę dowiedzą się, co jest ukryte w tym pudełku. Prosimy ich, żeby zasłonili sobie oczy przepaskami – chustkami. Chętnych uczniowie losują z pudełka jeden przedmiot. Zadanie polega na odgadnięciu przy pomocy dotyku – Co to jest? Do czego może służyć? ( W PUDEŁKU ZNAJDUJĄ SIĘ RZECZY ZWIĄZANE Z PSEM: OBROŻA, SMYCZ, MISKA, SZCZOTKA DLA PSA, ZABAWKA, KOŚĆ) 3. Uczniowie dobierają do wylosowanych przedmiotów etykietę z nazwą tego przedmiotu w języku niemieckim. 4. Nauczyciel informuje uczniów, że na dzisiejszych zajęciach będą rozmawiać o psach, zastanowią się dlaczego pies jest przyjacielem człowieka i porozmawiają o tym jak zachować się w obecności psa. 5. Nauczyciel rozmawia z uczniami na temat przodków psa – wilków oraz historii powstania rasy psa domowego. Wyjaśnia związek między naturalnymi zachowaniami stada wilków a zachowaniami psów domowych. Swobodna rozmowa z uczniami na temat zachowań ich znajomych psów. 6. Nauczyciel informuje uczniów, że za chwilkę będą mieć gościa i muszą go przywitać piosenką. Puszysty pies, puszysty pies, odwiedza dzisiaj nas! x 2 Witamy psa, witamy psa, co czarne oczy ma! x 2 7. Nauczyciel przedstawia psa i przewodnika. 8. Przywitanie z psem. Uczniowie podchodzą do psa, a on podaje im łapkę. Mogą go pogłaskać, mogą podawać psu smakołyk na powitanie z jednoczesnym przywoływaniem psa do siebie. 9. Praca w grupach. Przedstawiciele grup losują zadania. Karta pracy nr 1: Ułóż z rozsypanki wyrazowej zdania w języku polskim, następnie w języku niemieckim. Ułożone zdania w dwóch językach naklej na kartkę. NIE ZBLIŻAJ SIĘ DO SUKI KTÓRA MA SZCZENIĘTA NIE DRAŻNIJ PSA NIE PODCHODŹ DO OBCEGO PSA Karta pracy nr 2 : Ułóż piosenkę o psie w języku niemieckim do melodii „Panie Janie”. Pracuj ze słownikiem. Karta pracy nr 3: Dopasuj rasę psa w niemieckim z odpowiednim obrazkiem: W tym czasie pies podchodzi do każdej z grup i obserwuje pracę dzieci. 10. Prezentacja prac poszczególnych grup. Uczniowie prezentują wyniki swojej pracy. Arkusze papieru przyczepiamy do tablicy. W czasie prezentacji powinny pojawić się takie hasła jak: - nie podchodzimy do obcego psa, Du sollst zu einem unbekanntem Hund nicht kommen. - nie zabieramy przedmiotów, które są pilnowane przez psa, Du sollst keine Sachen nehmen, die von einem Hund bewacht sind. - nie wchodzimy na teren, którego pilnuje pies, Du sollst auf keinem Gebiet eintreten, das von einem Hund bewacht ist. - nie przeszkadzamy psu, gdy je posiłek, Du sollst einem Hund, der grade isst oder trinkt, nicht stören. - nie zbliżamy się do suki ze szczeniaczkami, Du sollst zu einer Hündin mit ihren Welpen nicht kommen. - nie drażnimy psów, Du sollst einen Hund nicht ärgern. - nie przeszkadzamy mu, gdy śpi lub odpoczywa. Du sollst einem Hund, der sich erholt oder schläft, nicht stören. Dyskusja między nauczycielem a uczniami na temat podchodzenia do nieznajomych psów, szukanie właściciela, podanie ręki do powąchania, głaskanie psa pod pyskiem. Próby prawidłowych kontaktów uczniów z psem pod okiem nauczyciela. 11 . Rozmowa – gdy już się zdarzy, że pies zaatakuje – jak powinniśmy się zachować? Uczniowie odpowiadają na pytanie nauczyciela. (NIE BIEC, NIE UCIEKAĆ, NIE PATrzEĆ PSU W OCZY, NIE OKAZYWAĆ STRACHU, NIE ODWRACAĆ SIĘ TYŁEM DO PSA, PRZYJĄĆ POZYCJĘ ,, ŻÓŁWIKA” – CHĘTNI UCZNIOWIE PREZENTUJA POZYCJĘ). 12. Pożegnanie z czworonożnym przyjacielem - Pies prowadzony przez przewodnika – nauczyciela siada na komendę przed dzieckiem i podaje łapę na pożegnanie. Po wykonaniu polecenia pies dostaje nagrodę – suchą karmę z wyprostowanej dłoni. Wyświetleń: 1387
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |