Katalog Beata Kręciewska, 2011-06-06 Reda Pedagogika, Scenariusze Metoda Malowania 10 palcamiMetody malowania dziesięcioma palcami wg R. F. Show. Historia: Twórczyni tej metody R.F. Show – pedagog, zaobserwowała, „że malowanie dziesięcioma palcami, obejmujące manipulację farbami przy użyciu dłoni i palców, ma wiele wspólnego z naturalną skłonnością dziecka do „paćkania się” w substancjach o konsystencji błota”. Dlatego zastosowała ją po raz pierwszy już w 1934 roku w jednej ze szkół rzymskich w której uczyła. Zalety metody: -Ogromne wartości diagnostyczne -Element terapii w oligofrenopedagogice, surdopedagogice i tyflopedagogice -Możliwość obserwacji szeregu umiejętności dziecka: ustosunkowanie się dziecka do tworzywa, element czasu, element ruchu, zachowanie się wobec kolorów -Możliwość pokonania lęku przed masami przekształcalnymi -Uwalnianie się od zahamowań -Wzmacnianie wiary we własne siły -Pobudzenie ekspresji fantastycznej Malowanie palcami pełni również funkcje u dzieci zahamowanych emocjonalnie z zaburzoną sprawnością manualną. Daje dziecku możliwość twórczej ekspresji słownej, ruchowej, plastycznej. Jest także bezpiecznym sposobem „otwarcia się”. Wytwory pracy tych dzieci są odzwierciedleniem ich myśli, pragnień, przeżyć!! ORAZ ŚWIETNĄ ZABAWĄ ! Przebieg: Jeden seans malowania palcami trwa- zależnie od wieku i stanu rozwoju dziecka- od 2min. do 40 min. Przeciętnie przewidujemy około 20-30 min. dla jednego dziecka. Dzieci starsze zapytujemy o treść rysunku, prosimy, by opowiedziały jakąś historię na temat przez siebie narysowany. Po zakończeniu malowania obrazy przypinamy w obecności dziecka do maty wiszącej na ścianie. Stanowi to bardzo przez dzieci ceniony wyraz uznania dla ich pracy. Metoda ta wymaga przygotowania farb i papieru. Zaleca się stosowanie sześciu podstawowych kolorów: niebieskiego, czarnego, czerwonego, brązowego, zielonego i żółtego. Można je uzupełnić kolorem białym i fioletowym. Farby powinny znajdować się w miseczkach o takiej wielkości, by dziecko mogło swobodnie włożyć w nie rękę. Można malować na białym lub szarym papierze pakunkowym o rozmiarach 55x40cm. Papier przytwierdza się do stolika lub sztalugi. Wysokość stołu powinna odpowiadać wysokości dziecka i znajdować się nieco powyżej poziomu jego łokci. Malując dziecko może obchodzić stolik ze wszystkich stron, dlatego nie należy go ustawiać przy ścianie: ponieważ ogranicza to dziecku dostęp do stolika. W pobliżu należy umieścić miskę z wodą i ręcznik. Dodatkowo: -wszystkie materiały powinny być przygotowane przed wejściem dzieci,-należy przekazać dzieciom instrukcję słowną uzależnioną od wieku dziecka i jego cech indywidualnych. „W tych miseczkach jest farba. Nie będziemy zużywali pędzli, mamy przecież dziesięć palców – pięć na jednej ręce i pięć na drugiej ręce, będziemy więc malować palcami. Dziesięć palców to chyba więcej niż jeden pędzel. Można malować, cokolwiek chcesz, powiedz mi, gdy obraz będzie skończony”. -dziecko samo przypina papier pionowo lub poziomo (jak chce). -jeżeli dziecko ma opory przed włożeniem ręki do farby, sami zanurzamy dłoń dla zachęty. Ocena pracy dziecka: Rejestrowanie zachowania się dziecka powinna odbywać się na blankiecie kwestionariusza zawierającego następujące dane: -nazwisko i imię -data urodzenia -data obserwacji -czas obserwacji Przystąpienie do pracy: -czas trwania startu -zachowanie się dziecka Jakie zachowania obserwować Podczas pracy: -sposób nabierania farby -reakcja na zanurzenie ręki-kolejność użycia kolorów -kolejność zapełnienia płaszczyzny którą ręką maluje -kierunek linii przy malowaniu -wypowiedzi -reakcje mimiczne -postawa ciała -tempo poruszania się-rytm oddychania -przerwy w czasie pracy Zakończenie pracy: -oznajmia koniec pracy -nazywa rysunek -chce umyć ręce -podpisuje -chce jeszcze malować-chwali się swym rysunkiem -krótka historia na temat rysunku Przykład analizy prac Ekspansja przestrzenna – osoby, których rysunek wykracza poza granice papieru, to typy impulsywne, zaborcze, niepohamowane. Nadmierna ekspansja przestrzenna występuje u dzieci trudnych, nie uznających autorytetu, nie posiadających zdolności kierowania sobą. Zawężenie rysunku – osoby, które nie wykorzystują całej przestrzeni arkusza, zdradzają tym samym swój stan lękowy, tendencje do ucieczki od ludzi, osamotnienie. Kontury a plamy ich kształt – przewagę konturów obserwujemy u dzieci mało spontanicznych ekspresji zahamowanej. Malowanie u tych dzieci to zwykły rysunek. Barwa – przewaga kolorów zimnych świadczy o dobrym przebiegu procesów samokontroli,zaś kolorów ciepłych o przewadze impulsywności. Kolor zielony, stanowiący połączenie 2 zimnego błękitu i ciepłego koloru żółtego, dominuje u osób opanowanych, o dużym potencjale twórczym. LITERATURA: Andrukowicz W., „Sześć szczebli rozwoju emocjonalnego”, Warszawa 2001. Goleman D., „Inteligencja emocjonalna”, Poznań 1997. Kaja B., „Zarys terapii dziecka", Bydgoszcz 1998. Nawrot M., Trela A., „Domino metod do pracy z dzieckiem w przedszkolu”, Kraków 2001. Stadnicka J., „Terapia dzieci muzyką, ruchem i mową”, Warszawa 1998. Wyświetleń: 5943
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |