Katalog Beata Kręciewska, 2011-06-06 Reda Pedagogika, Artykuły Metoda Ruchu RozwijającegoMetoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne* Cykl zajęć pt. „Metoda W. Sherborne w terapii i wspomaganiu rozwoju dziecka” ZAŁOŻENIA: 1. świadomości własnego ciała i usprawniania ruchowego, 2. świadomości przestrzeni i działania w niej, 3. dzielenia przestrzeni z innymi ludźmi i nawiązywanie z nimi bliskiego kontaktu. CELE: Kształtowanie poczucia bezpieczeństwa, akceptacji samego siebie, swojego ciała. Kształtowanie spontaniczności, pewności siebie, spontaniczności ruchu i zachowań. Wyczucie własnego ciała i ciała partnera. Poznawanie własnego ciała i odkrywanie własnych możliwości. Wyzwalanie poczucia satysfakcji związanej z wysiłkiem fizycznym. Nawiązywanie kontaktu i współpracy z partnerem i grupą. Kształtowanie więzi z rodzicami. Kształtowanie orientacji w czasie i przestrzeni w środowisku zewnętrznym. Kształtowanie emocji i panowania nad nimi. Kształtowanie sprawności ruchowej, wyobraźni, pojęć. Kształtowanie swoistego pozawerbalnego sposobu komunikowania się. Koncentracja uwagi. Umiejętności rozluźniania się po okresie napięcia i koncentracji. ZASADY: • uczestniczenie w zajęciach jest dobrowolne, • staramy się nawiązać kontakt z każdym dzieckiem, • zajęcia powinny być dla dziecka przyjemne, dawać możliwość przeżywania radości, • uczestniczymy czynnie w zajęciach ćwiczymy i bawimy się z dziećmi, • przestrzegamy prawa dziecka do podejmowania własnej decyzji, • zauważamy i stymulujemy aktywność dziecka, • nie krytykujemy dziecka, • chwalimy dziecko nie tyle za efekt, ale również za jego starania i wysiłek, • unikamy stwarzania sytuacji rywalizacji, • rozszerzamy stopniowo krąg doświadczeń społecznych (najpierw ćwiczenia w parach, potem w trójkach i z całą grupą), • większość ćwiczeń, szczególnie początkowych prowadzimy na poziomie podłogi, • zaczynamy od ćwiczeń prostych stopniowo je utrudniając, • zmniejszamy udział swojej inicjatywy na rzecz aktywniejszego udziału dziecka, • proponujemy na przemiennie ćwiczenia dynamiczne i relaksacyjne, • w razie potrzeby pomagamy w wykonywaniu ćwiczenia, • czuwamy nad bezpieczeństwem dzieci w czasie ćwiczeń i sprawnym przebiegiem zajęć, • mamy zawsze na uwadze samopoczucie dziecka, pytamy je o przyzwolenie na intensyfikowanie jego doznań, • uczymy dzieci zarówno używania siły, jak i zachowania delikatności i opiekuńczości w stosunku do drugiej osoby, • dbamy także, aby dziecko znalazło się w pozycji dominującej (przez zmianę ról), • planujemy początek zajęć tak, aby zawierał propozycje ćwiczeń dających poczucie bezpieczeństwa i bliskiego kontaktu, • na zakończenia zajęć proponujemy ćwiczenia wyciszające. Zastosowanie metody Ruchu Rozwijającego w pracy z dziećmi: a. upośledzonymi umysłowo: Metoda W. Sherborne może przyczynić się do rozwoju tych dzieci w dwóch ważnych dziedzinach: 1. wykształcenia obrazu samego siebie – świadomość samego siebie, posiadania ciała, jego części jest podstawą do wyodrębnienia własnej osoby z otoczenia i poczucia tożsamości. 2. nawiązania kontaktów społecznych – W. Sherborn tak charakteryzuje trudności typowe dla tych dzieci: • brak reakcji na bodźce zewnętrzne (dzieci zamykają się w sobie, obojętne na otoczenie, ssą palec, kiwają się), wskazane jest tu oddziaływanie głosem ludzkim, dotykiem, zabawą w wodzie; • unikanie kontaktu (wzrokowego, charakterystyczne dla dzieci autystycznych, lub uciekanie od drugiej osoby), okazuje się jednak, że dzieci te jednocześnie pragną kontaktu i udziału w zabawie – lęk przed kontaktem fizycznym można wyeliminować dzięki radości płynącej z zabawach ruchowych, np. huśtanie, podskakiwanie, wykonywanie ćwiczeń początkowo bez kontaktu wzrokowego, którego dziecko się boi, wykonywanie ćwiczeń z zabawką, zanim zacznie ćwiczyć z żywą osobą; • dominacja w kontaktach (nawiązywanie przez dziecko kontaktu tylko wtedy, gdy może być stroną dominującą), by to zmienić należy stosować zabawy ruchowe, które przyniosą dziecku odprężenie i dziecko nabierze zaufania do partnera oraz przeświadczenie, że może się poddać jego woli; • brak inicjatywy, słaba aktywność, brak motywacji do działania (nie podejmują aktywnej roli w zabawie m.in. po to, aby nie zmieniać pozycji, w której czują się bezpiecznie, lub też, gdy są niepewne swoich możliwości), dzieci takie potrzebują wsparcia i pomocy. Metoda W. Sherborne pomaga, w drodze niewerbalnej, trenować niektóre zaburzone funkcje poznawcze. Umiejętności takie jak: koncentracja, utrzymanie uwagi, ukierunkowane działania na określony cel – dzieci mogą trenować wykonując ćwiczenia „przeciwko”, w których muszą skoncentrować siły, aby pokonać inną osobę lub też przeciwstawić się innym. Poprawia to komunikację dziecka z otoczeniem, uaktywniając „język ciała i ruchu”. b. z nadpobudliwością ruchową: Dzieciom z nadpobudliwością psychoruchową trzeba pomóc w uświadomieniu sobie swojej nadmiernej energii i siły, tego, co robią spontanicznie.Szereg ćwiczeń zawartych w metodzie W. Sherborne pomaga takim dzieciom w rozwijaniu właściwych zachowań. Ważne jest nauczenie dziecka koncentracji uwagi, siły i energii, uspołecznienie ich. Zajęcia w grupie pomagają im w rozwijaniu empatii i uczeniu się współdziałania z innymi. W procesie terapeutyczno – wychowawczym metoda W. Sherborn, jakkolwiek nie może być jedyną formą terapii dzieci nadpobudliwych psychoruchowo, zajmuje ważne miejsce. c. z zaburzeniami emocjonalnymi w psychoterapii grupowej: Dzieci zaburzone emocjonalnie stronią od kontaktu z ludźmi, unikają go, jeśli tylko jest to możliwe(dzieci zahamowane psychoruchowo, z lękową postawą wobec otoczenia), aż do zupełnego wycofania się z otoczenia i wyobcowania (dzieci autystyczne), lub też nawiązuję kontakt w sposób przesadnie gwałtowny, natarczywy, czym zrażają sobie innych (dzieci nadpobudliwe emocjonalnie). Inną grupę stanowią dzieci reagujące negatywizmem, które nie potrafią współbrzmieć z otoczeniem (zbuntowane, nastawione na „nie”, nie reagują na „prośby i groźby”, lub nastawione „anty”, robiące wszystko na przekór). Najważniejszą sprawą dla pokonania lęku i zahamowania jest dostarczenie dziecku pozytywnych doświadczeń. Doskonałą okazją do zdobycia zaufania do siebie i innych oraz treningu zachowań społecznych dają zajęcia metodą W. Sherborne. Poprzez metodę Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne można zrealizować potrzeby człowieka takie, jak: • poczucia bezpieczeństwa, • rozluźnienia, relaksu, rozładowania napięcia, • „dawania” i „brania”, • akceptacji samego siebie, • bliskiego kontaktu z innymi ludźmi, • poczucia własnej energii, • satysfakcji związanej z wysiłkiem fizycznym, • mobilizacji do pokonywania trudności, do sprawdzania się w trudnej sytuacji, • poznania swojego ciała, • odkrywania własnych możliwości, • odczucia energii własnej i energii drugiego człowieka, • zaufania do siebie i innych, • doznawania przyjemności, radości, zabawy, • bliskości fizycznej drugiego człowieka, • więzi z grupą, • akceptacji swojego ciała, • spontaniczności, • pewności siebie, • poczucia partnerstwa. Przewidywane osiągnięcia uczniów Po realizacji programu terapii dziecko: • lepiej komunikuje się z rówieśnikami - potrafi wyrazić swoje potrzeby w adekwatny sposób, pomaga osobom starszym i słabszym, umie zwrócić się z prośbą do kolegi o pomoc i podziękować za nią • staje się odpowiedzialne za wykonanie zadania, za osobę którą się opiekuje - umie dostrzegać różnice miedzy wymaganiami stawianymi starszym i młodszym dzieciom, rozumie, że jako starsze mają one więcej obowiązków w grupie zróżnicowanej pod względem wieku, potrzeb i możliwości, przejmują więcej odpowiedzialności. • potrafi zachować zasady bezpieczeństwa nie tylko w czasie ćwiczeń ale w różnych sytuacjach życiowych • jest bardziej otwarte i kreatywne w myśleniu i działaniu, inicjuj zabawę. • swobodnie i bez zahamowań bierze udział we wszystkich formach aktywności. • nie boi się wchodzić w relacje interpersonalne z dziećmi i dorosłymi - potrafi odwzajemniać uczucia pozytywne i lepiej radzi sobie z kontrolowaniem uczuć negatywnych. • ma opanowane określone doświadczenia ruchowe, które mogą być zastosowane w wielu innych zadaniach fizycznych. • lepiej koncentruje się na powierzonych mu zadaniach, wykonuje je dokładnie, starannie i do końca. W metodzie Sherborne można wyróżnić kilka kategorii ćwiczeń : ćwiczenia prowadzące do poznania siebie i własnego ciała (świadomość ciała, własnej osoby) ćwiczenia pomagające zdobyć pewność siebie i budować poczucie bezpieczeństwa w swoim otoczeniu (świadomość przestrzeni) ćwiczenia ułatwiające nawiązywanie kontaktu oraz współpracę z partnerami i grupą ( świadomość innych osób , grupy i kontaktu z nimi) W czasie tych doświadczeń ruchowych występują trzy relacje : RELACJA „Z” CZYLI OPIEKUŃCZA -> RELACJA „PRZECIWKO” MOCY i ENERGII ->RELACJA „RAZEM” PARTNERSKA Literatura: „Opis i planowanie zajęć według Metody Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne” Marta Bogdanowicz i Dariusz Okrzesik – wyd. Harmonia 2005 „Ruch rozwijający dla dzieci”- Weronika Sherborne – wyd. PWN 1997 „Ruch Rozwijający dla wszystkich”- Marta Bogdanowicz i Alicja Kasica- wyd. Harmionia 2003 Bogdanowicz Marta, Kisiel Bożena, Przasnyska Maria: Metoda Weroniki Sherborne w terapii i wspomaganiu rozwoju dziecka. Warszawa 1994, WSiP Wyświetleń: 569
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |