Katalog

Alina Krzanowska, 2011-06-13
Jarosław

Inne języki obce, Sprawozdania

Sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego

- n +



SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI PLANU ROZWOJU ZAWODOWEGO NAUCZYCIELA STAŻYSTY









Podstawowe dane:
Imię i Nazwisko nauczyciela stażysty:
mgr Alina Krzanowska
Imię i Nazwisko opiekuna stażu:
mgr Anna Szczygieł
Miejsce pracy:
Publiczne Gimnazjum nr 1 im. św. Królowej Jadwigi w Jarosławiu
Nauczany przedmiot:
Język łaciński
Czas trwania stażu:
01. 09. 2010 – 31. 05. 2011
Posiadane kwalifikacje:
Studia wyższe magisterskie - filologia w zakresie filologia klasyczna (specjalizacja pedagogiczna)

I. Wprowadzenie


Pracę w Publicznym Gimnazjum nr 1 im. Św. Królowej Jadwigi w Jarosławiu rozpoczęłam pierwszego września 2009 roku jako nauczyciel języka łacińskiego, a od pierwszego września 2010 roku otrzymałam zatrudnienie w wymiarze 9,5 godziny co umożliwiło mi rozpoczęcie stażu na stopień nauczyciela kontraktowego. Nauczałam języka łacińskiego z elementami kultury antycznej we wszystkich klasach pierwszych (godzina tygodniowo) oraz w klasach drugich (godzina co dwa tygodnie). Pełniłam również funkcję wychowawcy klasy I c liczącej 21 uczniów.
Moim opiekunem stażu była pani mgr Anna Szczygieł, nauczycielka języka polskiego z ogromnym doświadczeniem. Plan rozwoju zawodowego opracowałam i skonsultowałam z opiekunem, po czym został on zatwierdzony do realizacji przez Dyrekcję szkoły.
W czasie stażu brałam udział we wszystkich posiedzeniach rady pedagogicznej, zespołu wychowawczego oraz zespołu przedmiotowego. Starałam się również aktywnie uczestniczyć w ważnych wydarzeniach z życia szkoły.
Realizację planu rozwoju ukończyłam z dniem 31 maja 2011 roku.















II. Wykaz zrealizowanych zadań

Lp. Miesiąc Data Zrealizowane zadanie
Uwagi
1. Wrzesień 14.09.10 Spotkanie z rodzicami uczniów klasy I c.
Zadanie zrealizowane z racji pełnionej funkcji wychowawcy klasy. Celem spotkania było poznanie środowiska społeczności wychowanków.

2. 20.09.10 Udział w lekcji języka polskiego prowadzonej przez opiekuna stażu. Omówienie obserwowanej lekcji.
Celem obserwacji lekcji było poznanie sposobu realizacji podstawy programowej i określenia celów kształcenia.
3. 23.09.10 Prowadzenie lekcji języka łacińskiego w klasie I c w obecności opiekuna stażu. Cele hospitacji była ocena organizacji zajęć w klasie i efektywności gospodarowania czasem.

4. 24.09.10 Opieka nad grupą uczniów biorących udział w wyjazdowych pokazach naukowych z fizyki i chemii organizowanych przez UMCS w Lublinie.
Zapewnienie opieki uczestnikom wycieczki, pomoc w organizacji wyjazdu.
5. 27.09.10 Organizacja wycieczki integracyjnej na Roztocze Wschodnie dla klasy I c.
Celem wycieczki była integracja zespołu klasowego, nawiązanie bliższego kontaktu wychowawcy z uczniami oraz poznanie Rezerwatu Krajobrazowego „Nad Tanwią”.

6. Październik 1.10.10 Pomoc przy przeprowadzeniu szkolonej zbiórki szkła opakowaniowego Wraz z klasą I c czynnie uczestniczyłam we wszystkich prowadzonych na terenie szkoły zbiórkach surowców wtórnych, ucząc tym samym młodzież dbałości o środowisko.

7. 14.10.10 Przygotowanie Akademii z okazji Dnia Edukacji Narodowej Celem przedsięwzięcia było uświetnienie Dnia Edukacji Narodowej programem artystycznym zaprezentowanym dla całej społeczności szkolnej oraz zaproszonych gości.

8. 19.10.10 Udział w szkoleniu „Ewaluacja wewnętrzna w szkole” zorganizowanym przez PCEN w Rzeszowie.
Celem szkolenia było zapoznanie nauczycieli z problematyką ewaluacji w szkole.
9. 25.10.10 Lekcja muzealna dla uczniów uczęszczających na zajęcia teatralno-kulturalne. Celem lekcji było zaznajomienie uczniów z historią pisma i książki. Lekcję poprowadziła Pani Grażyna Żurawska, starszy kustosz w Muzeum Kamienica Orsettich w Jarosławiu.

10. 29.10.10 Udział w lekcji języka polskiego prowadzonej przez opiekuna stażu – klasa II F. Omówienie obserwowanej lekcji.
Celem obserwacji lekcji było poznanie metod aktywizujących uczniów do pracy.
11. Listopad 4.11.10 Udział w spotkaniu zespołu wychowawczego Celem spotkania było prezentacja problematyki wychowawczej w poszczególnych klasach.

12. 18.11.10 Udział w szkoleniu rady pedagogicznej „Projekt edukacyjny w gimnazjum”. Celem szkolenia było zapoznanie grona pedagogicznego z tematem projektu gimnazjalnego oraz pomoc przy szkicowaniu dokumentacji z nim związanej.

13. 23.11.10 Spotkanie z rodzicami uczniów klasy I c.
Celem spotkania było zapoznanie rodziców z tematem projektu gimnazjalnego, kalendarium na bieżący rok szkolny, z wynikami nauczania i zachowania.
14. Grudzień 17.12.10 Udział w szkoleniu rady pedagogicznej „Ocenianie kształtujące. Budowanie autorytetu nauczyciela”. Szkolenie miało na celu ukazanie metod sprzyjających lepszej i bardziej efektywnej pracy z uczniami.
15. Styczeń 7.01.11 Udział w lekcji języka polskiego prowadzonej przez opiekuna stażu – klasa II F. Omówienie obserwowanej lekcji.
Obserwacja lekcji z zakresu gramatyki języka polskiego pomogła mi w modyfikacji własnych metod na prowadzanie zajęć dotyczących zagadnień z gramatyki języka łacińskiego.

16. 7.01.11
Udział w lekcji języka polskiego prowadzonej przez opiekuna stażu – klasa III F. Omówienie obserwowanej lekcji.

W trakcie tej hospitacji miałam okazję zobaczyć metody zachęcające ucznia do pracy ze słownikami oraz do pracy w grupach.
17.
12.01.11
Udział w spotkaniu zespołu wychowawczego.
Celem spotkania było prezentacja problematyki wychowawczej w poszczególnych klasach oraz wyników wstępnej klasyfikacji śródrocznej uczniów.

18. 17-21.
01.11 Zimowisko szkolne. W czasie trwania zimowiska pomagałam w organizacji wypoczynku uczniom, zapewniając im opiekę jak również zajęcia (gry świetlicowe, rozgrywki sportowe, spotkania z muzyką).

19.
31.01.11
Przygotowanie programu muzycznego „Spotkanie z łacińską
(i nie tylko) kolędą”.

Celem przedsięwzięcia było wspólne kolędowanie oraz mini konkurs karaoke.
20. 31.01.11 Udział w posiedzeniu rady pedagogicznej.
Rada klasyfikacyjna.
21. luty 3.02.11 Spotkanie z rodzicami uczniów klasy I c.
Celem spotkania było zapoznanie rodziców z osiągnięciami wychowanków oraz podsumowanie pierwszego semestru roku szkolnego 2010/11.

22. 8.02.11 Pomoc przy przeprowadzeniu szkolonej zbiórki szkła opakowaniowego Wraz z klasą I c czynnie uczestniczyłam w prowadzonej na terenie szkoły selektywnej zbiórce szkła.

23. 10.02.11 Udział w posiedzeniu rady pedagogicznej.
Rada plenarna. Posumowanie I semestru roku szkolnego 2010/11 oraz wnioski do dalszej pracy.

24. marzec 17.03.11 Udział w lekcji języka polskiego prowadzonej przez opiekuna stażu – klasa III F. Omówienie obserwowanej lekcji.
Celem obserwacji była analiza pracy uczniów z tekstem.
25. 21.03.11 Prowadzenie lekcji języka łacińskiego w klasie II e w obecności opiekuna stażu. Cele hospitacji była ocena organizacji zajęć. Uczniowie pracowali w grupach nad tematem „Uczta w starożytnym Rzymie”, po którym nastąpiła prezentacja grup.

26.
22.03.11
Pomoc przy przeprowadzeniu szkolonej zbiórki surowców wtórnych.
Wraz z klasą I c czynnie uczestniczyłam w prowadzonej na terenie szkoły zbiórce surowców wtórnych: makulatura, aluminium, butelki PET.

27.
28.03.11
Udział w posiedzeniu rady pedagogicznej.

Rada szkoleniowa dotycząca projektów edukacyjnych oraz metodyki prowadzenia zajęć.

28. 29.03.11 Spotkanie z rodzicami uczniów klasy I c.
Celem spotkania było zapoznanie rodziców z wynikami nauczania oraz zachowania wychowanków.

29. kwiecień 4-6.
04.11 Rekolekcje szkolne. Opieka nad klasą 1 c w trakcie trwania rekolekcji szkolnych.

30. 8.04.11 Udział w posiedzeniu rady pedagogicznej.
Spotkanie dotyczyło organizacji i przeprowadzenia egzaminu gimnazjalnego w PG 1.

31. 13.04.11 Egzamin gimnazjalny – część matematyczno-przyrodnicza. Sprawowałam funkcję członka komisji egzaminacyjnej oraz nadzorowałam przebieg egzaminu gimnazjalnego jako opiekun klasy III d.

32. maj 5.05.11 Udział w posiedzeniu rady pedagogicznej.
Posiedzenie dotyczyło arkusza organizacji pracy szkoły na rok szkolny 2011/12.

33. 13.05.11 Uczestnictwo w VII Studenckiej Konferencji Starożytniczej w Lublinie. Wraz z uczniami przygotowałam przedstawienia „Hercule, gdzie ta Itaka”, z którym wystąpiliśmy na scenie KUL.

34. 23.05.11 Organizacja wycieczki klasowej do Zamościa przeznaczonej dla klasy I c.
Celem wycieczki była integracja zespołu klasowego, poznanie walorów turystycznych Zamościa oraz poznanie historii miasta.

35. 30.05.11 Publikacja sprawozdania z udziału w VII Studenckiej Konferencji Starożytniczej w Lublinie.
Celem publikacji była promocja działań szkoły, nauczyciela przedmiotu i uczniów biorących udział w konferencji.
36. 30.05.11 Udział w spotkaniu zespołu wychowawczego. Celem spotkania było prezentacja problematyki wychowawczej w poszczególnych klasach oraz wyników wstępnej klasyfikacji rocznej uczniów.


III. Opis spełniania wymagań

1. Znajomość organizacji i zasad funkcjonowania szkoły

● Zapoznałam się z duchem i celem istnienia systemu oświaty w Polsce (preambuła oraz Art. 1 Ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty – Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm., oraz misją nauczyciela - Art. 4 Ustawy o systemie oświaty i Art. 6 Ustawy Karta Nauczyciela)
• Zapoznałam się z procedurą awansu zawodowego tj. Rozporządzeniem MENiS w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego oraz Kartą Nauczyciela (rozdział 3a)
• Zaznajomiłam się z podstawowymi aktami prawnymi regulującymi pracę szkoły, poprzez analizę dokumentacji szkolnej (statut szkoły, program wychowawczy, szkolny zestaw programów nauczania, wewnątrzszkolny system nauczania i klasyfikowania, program profilaktyczny), oraz sposobem prowadzenia dokumentacji obowiązującej w szkole.
● Zapoznałam się z podstawowymi zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przepisami p. poż.
● Nawiązałam współpracę z opiekunem stażu panią mgr Anną Szczygieł.






2. Umiejętność prowadzenia zajęć

● W czasie trwania stażu obserwowałam lekcje języka polskiego prowadzone przez opiekuna oraz w jego obecności prowadziłam lekcje języka łacińskiego. Po przeprowadzonych i obserwowanych zajęciach analizowałam wraz z opiekunem stażu popełnione błędy i uzyskiwałam cenne wskazówki, które pomogą mi w dalszej pracy dydaktycznej.
• Opracowałam plan wynikowy programu nauczania języka łacińskiego oraz kryteria oceniania z nauczanego przedmiotu, przedstawiając go uczniom i rodzicom.
• Poznawałam metody aktywizacji uczniów oraz doskonaliłam warsztat i metody pracy poprzez wykonywanie i systematyczne wykorzystywanie ciekawych pomocy i środków dydaktycznych, gromadzenie przedmiotowej podręcznej biblioteczki nowości dotyczących problematyki przedmiotu itp.
● Zdobywałam wiedzę w zakresie potrzeb opiekuńczo-wychowawczych ucznia, poprzez studiowanie literatury psychologicznej i pedagogicznej
● Poszerzałam wiedzę i umiejętności w procesie aktywnego udziału w szkoleniach wewnątrzszkolnych i zewnętrznych:
„Ocenianie kształtujące. Budowanie autorytetu nauczyciela”
„Nadzór pedagogiczny”
„Projekt edukacyjny w gimnazjum”
„Ewaluacja wewnętrzna w szkole”
● Uczestniczyłam również w radach pedagogicznych dotyczących spraw bieżących prowadzonych przez dyrekcję szkoły
• Współpracowałam z Muzeum Kamienica Orsettich w Jarosławiu oraz Stowarzyszeniem Miłośników Jarosławia w celu poszerzania wiedzy z zakresu historii i kultury regionu, a także wykonywałam tłumaczenia archiwów muzealnych z języka łacińskiego (Rocznik SMJ tom XVIII str. 51-52).
• Rozpoczęłam dwuletnie kwalifikacyjne studia dla nauczycieli przygotowujące do nauczania przedmiotów historia i wiedza o społeczeństwie – przewidywany termin zakończenia studiów - maj 2012.


3. Znajomość środowiska uczniów, ich problemów oraz umiejętność współpracy ze środowiskiem uczniów.

● Podejmowałam działania na rzecz pracy z uczniami szczególnie uzdolnionymi, w ramach godziny karcianej prowadziłam zajęcia z języka łacińskiego oraz kółko teatralno-kulturalne.
● Podejmowałam działania na rzecz pracy z uczniami mającymi trudności ze zrozumieniem materiału bieżącego, w ramach godziny karcianej prowadziłam zajęcia wyrównawcze.
● Pełniłam obowiązki wychowawczyni klasy 1 c. Na bieżąco uzupełniałam dziennik lekcyjny oraz niezbędną dokumentację szkolną, prowadziłam zeszyt obserwacji ucznia a także klasowe i indywidualne spotkania z rodzicami.
• Współpracowałam z pedagogiem szkolnym, pielęgniarką oraz innymi pracownikami szkoły
• Zorganizowałam integracyjną wycieczkę na Roztocze Wschodnie dla klasy 1 c, która odbyła się 27 września 2010 r.
• Współpracowałam z wychowawcami klas pierwszych przy organizacji uroczystości Pasowania na Gimnazjalistę uczniów rozpoczynających edukację PG 1.
• Współpracując z panią Martą Wawrzyszko i panią Katarzyną Kaczor-Babiak uczestniczyłam w wycieczce edukacyjnej na Pokazy z fizyki i chemii organizowane przez UMCS w Lublinie.
• Zorganizowałam inscenizację na szkolne obchody Dnia Edukacji Narodowej, współpracując z panią Katarzyną Kaczor-Babiak, panią Grażyną Żmijewską oraz uczniami klas drugich.
• Zorganizowałam lekcję na temat historii pisma i książki dla zainteresowanych uczniów klas pierwszych i drugich, która odbyła się 25 października 2010 r. w Muzeum Kamienica Orsettich w Jarosławiu. Lekcję poprowadziła pani Grażyna Żurawska.
• W dniach 17-21 stycznia 2011 r. współpracowałam z dyrekcją szkoły, nauczycielami i wychowawcami przy organizacji zimowiska dla uczniów naszej szkoły, zapewniając im opiekę i rozmaite rozrywki w pierwszym tygodniu ferii.
• Przygotowałam program muzyczny „Spotkanie z łacińską (i nie tylko) kolędą” dla uczniów PG 1. W program zaangażowani byli uczniowie klas: 1 c, 1 d i 2 a, natomiast obejrzeli go uczniowie klas pierwszych i drugich.
• Nawiązałam współpracę z Katolickim Uniwersytetem Lubelskim Jana Pawła II w ramach VII Studenckiej Konferencji Starożytniczej. Przygotowałam program zatytułowany „Hercule, gdzie ta Itaka”, z którym wystąpiliśmy na scenie KUL w dniu 13 maja 2011 roku.
• Zorganizowałam wycieczkę do Zamościa przeznaczoną dla klasy I c, która miała miejsce 23 maja 2011 roku.
• Uczestniczyłam w spotkaniach zespołu wychowawców oraz zespołu humanistycznego.
● Brałam udział w akcji „Zbiórka surowców wtórnych” (szkło, makulatura, aluminium, butelki plastikowe PET) dla uczniów szkoły współpracując z wychowawcami klas, dyrekcją szkoły oraz panem Andrzejem Zadorożnym.

4. Umiejętność omawiania prowadzonych zajęć.

● Po przeprowadzonych i obserwowanych zajęciach analizowałam wraz z opiekunem stażu popełnione błędy i uzyskiwałam cenne wskazówki, które pomogą mi w dalszej pracy dydaktycznej. Dokonywałam autorefleksji i samooceny odpowiadając na pytanie: „co zrobiłam dobrze i jakie popełniłam błędy”.












IV. Wnioski

W czasie trwania stażu nauczyciela ubiegającego się o stopień nauczyciela kontraktowego miałam możliwość poznania i sprawdzenia się w zawodzie nauczyciela. Pogłębiłam umiejętności prowadzenia lekcji. Zajęcia prowadziłam według wcześniej opracowanego konspektu lekcji. Uwagi i spostrzeżenia opiekuna stażu, który w czasie rozmów pohospitacyjnych cierpliwie i kompetentnie wyjaśniał wszelkie wątpliwości związane z lekcją, określając zarówno słabe jak i mocne strony nauczania na hospitowanej lekcji, pozwoliły mi wyeliminować błędy popełnione podczas prowadzonych zajęć oraz częściej stosować metody pracy, które się sprawdziły.
Teraz znacznie swobodniej planuję rozkład materiału, ustalam cele zajęć, dobieram metody i przygotowuję materiały. Uczniowie z dużo większym zaangażowaniem skupiają się wokół zagadnień dotyczących przedmiotu, gdy mają możliwość twórczej pracy i prezentacji swoich własnych pomysłów. Często zdarza się, że mają problem z prawidłowym czytaniem i rozumieniem tekstu, dlatego gdy tylko jest taka sposobność, zadaję im w ramach prac domowych lub dodatkowych przygotowywanie prac plastycznych lub multimedialnych, które później wspólnie omawiamy.
Mam bardzo dobre kontakty z uczniami, poznaję ich zainteresowania, zdolności i oczekiwania, wiem jak indywidualizować zadania oraz wymagania stawiane uczniom. Staram się umiejętnie pracować z uczniem słabym i z uczniem szczególnie uzdolnionym.
Z racji pełnionej funkcji wychowawcy klasy, szczególnie wnikliwie poznałam środowisko domowe uczniów. Wielokrotnie rozmawiałam z ich rodzicami, zarówno w czasie wywiadówek, jak i w czasie indywidualnie umówionych spotkań. Bardzo cenię sobie dobre kontakty z rodzicami, gdyż to właśnie z ich pomocą udało mi się pozyskać zaufanie uczniów. W przypadkach szczególnych, o pomoc zwracałam się również do szkolnego pedagoga.
Dobrze poznałam sposób funkcjonowania i podstawowe dokumenty szkoły. Potrafię prowadzić dokumentację nauczania.
Mam dobry kontakt z gronem pedagogicznym. Chętnie uczestniczę w posiedzeniach rady pedagogicznej, zwłaszcza w zajęciach szkoleniowych.
W kolejnych latach chciałabym pogłębić swoją wiedzę na temat nowoczesnych metod nauczania. Planuję również zapytać uczniów o opinię na temat naszych zajęć, by jeszcze bardziej zachęcić ich do nauki języka łacińskiego i zainteresować ich kulturą antyczną.




.................................................... ....................................................

podpis opiekuna stażu podpis nauczyciela stażysty


Jarosław, dn. 31.05.2011



Wyświetleń: 1428


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.