Katalog

Elżbieta Domitrz, 2011-06-22
stawiski

Zajęcia zintegrowane, Scenariusze

Dzień Matki – scenariusz lekcji otwartej

- n +

Dzień Matki – scenariusz uroczystości



Edukacja wczesnoszkolna

Cele:
● prezentacja twórczości literackiej i muzycznej poświęconej Mamie,
● rozwijanie uczuć wobec osób najbliższych,
● wzbudzenie szacunku dla codziennej pracy mam,
● zachęcanie do kultywowania tradycji rodzinnych.

Środki dydaktyczne:
magnetofon z nagraniami; kolorowe chusteczki; dekoracja – wystrój klasy: kwiaty, serca, napisy „Dla Naszych Mam”, bukieciki kwiatów; zeszyty uczniowskie; upominki dla mam;


Część I

1. Uczniowie stoją na środku przystrojonej sali. Mamy siedzą przy stolikach zastawionych przygotowanym przez dzieci poczęstunkiem, udekorowanych bukiecikami kwiatów.

Uczennica:
Witam wszystkie mamy przybyłe na spotkanie. A okazja jest wyjątkowa, bo dziś wszystkie mamy obchodzą swoje święto. Przyjmijcie drogie mamy najlepsze życzenia, wyrażone w wierszach i piosenkach.

Uczennica:
Jak powitać Cię Mateńko,
w twój majowy dzień?
Ptak przyleciał pod okienko
i pozdrawia Cię piosenką.
Szumią brzozy i jabłonie,
kłaniają się ptaki.
Wiatr owiewa Twoje skronie,
ja nie umiem tak,
więc Ci tylko niosę pąki,
liście wonnych bzów.
Patrząc w oczu Twoich błękit,
wargi tulę do Twej ręki,
cichutko, bez słów.


Piosenka „Lubię kiedy moja mama”


Uczeń lub uczennica:
26 ma Święto Matki – to najpiękniejsze i najbardziej osobiste święto w roku. Matka – to synonim miłości i dobra, ciepła rodzinnego i szczęścia, wierności i przywiązania, przyjaźni i wiary w to wszystko, co piękne i szlachetne. Była natchnieniem dla poetów, artystów i kompozytorów.

Uczennica lub uczeń:
Jakże radośnie dziś słońce świeci!
Dziś radość mają starci i dzieci.
Bo dziś świat cały święci „Dzień Matki”.
A więc dla mamy zieleń i kwiatki.


Dla Ciebie mamo wszystko dziś śpiewa.
Dla Ciebie owoc smaczny dojrzewa.
Dla Ciebie mamo i my rośniemy,
pociechą Twoją zawsze być chcemy.





Piosenka „Czerwone róże”


Solistka I:
Jest przecież taki ktoś,
kto bardzo kocha mnie,
to moja mama jest,
której powiedzieć chcę.


Chórem:
Ref. Czerwone róże, róże są
a fioletowe bzy.
Cukier ma słodki smak
lecz słodsza jesteś Ty.


Solistka II:
Róże kłujące są
i mogą zranić Cię,
więc zamiast róży tej
powiedzieć coś Ci chcę.


Chórem:
Ref. Czerwone róże...

Solistka III:
W dniu Twego Święta dziś
serdecznie życzę Ci
dużo radosnych chwil,
samych słonecznych dni.


Chórem:
Ref. Czerwone róże...



Uczennica:
Mamusiu droga Ty czuwałaś
przy mej kołysce, gdy byłam mała.
Sypiałaś kochana mamo najwyżej godzinę
i do serca przyciskałaś swą małą dziecinę.

Gdy dziś jestem taka duża
bardzo Ci dziękuję.
Za opiekę, za staranie
bardzo Cię miłuję.


Uczeń:
Chociaż skromne moje słowa,
ale z serca płyną:
Kocham najwięcej na świecie
mamusię jedyną.


2. Piosenka „Walczyk dla mamy” z podkładem muzycznym (w czasie refrenu dwoje dzieci tańczy walca, a pozostałe machają kolorowymi chusteczkami).

Uczeń:
Mamusiu miła, ja jestem mały
serduszko moje – to dar mój cały.
A przy tym darze – powinszowanie
i szczere, serdeczne ucałowanie.



3. Wszystkie dzieci śpiewają „Sto lat”.
4. Wspólne wypowiedzenie podziękowań mamom za ich miłość i troskę o dzieci:

My kochamy nasze mamy
całym sercem, z całej siły,
w szkole dobre stopnie mamy
by z nas dumne mamy były.

5. Wręczenie mamom upominków wraz z życzeniami.

Część II

Wychowawca zaprasza dzieci i mamy do konkursów pt. „Czy znasz swoją mamę?” i „Czy znasz swoje dziecko?”
Dzieci siedzą po lewej stronie, mamy po prawej.

Pytania dla mam:
1. Z kim siedzi w ławce Pani dziecko?
2. Jakie są zainteresowania Pani syna, córki?
3. W co dziecko najlepiej lubi się bawić?
4. Jaka jest ulubiona potrawa syna, córki?
5. Czego dziecko nie lubi jeść?
6. Proszę zaśpiewać fragment ulubionej piosenki dziecka.
7. Jakie programy telewizyjne ogląda syn, córka?

Pytania dla dzieci:
1. Jaki jest ulubiony kolor mamy?
2. Co lubi mama robić w wolnym czasie?
3. Jaka jest ulubiona potrawa mamy?
4. Jaki mama ma kolor oczu?
5. Co mama sobie ostatnio kupiła?
6. Czy i kiedy mama się maluje?
7. Jakie najlepsze ciasto robi Twoja mama?

Część III

1. Indywidualne czytanie przez uczniów kl. III pisemnych wypowiedzi na temat: „Gdy moja mama była mała...”
2. Wspomnienia mam dotyczące dzieci, przypomnienie ciekawych i wesołych historyjek okresu dziecięcego.

Część IV

1. Poczęstunek dla mam przygotowany przez dzieci.
2. Podziękowanie mamom za przybycie i wspólnie spędzone chwile. Pożegnanie gości.

Część V

Wychowawca przypomina o pięknej idei czytania dzieciom.
Dzieci śpiewają piosenkę „Poczytaj mi mamo” z podkładem muzycznym.


Opracowała:
Elżbieta Domitrz
SP Budy Stawiskie

Wyświetleń: 2452


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.