Katalog Sławomir Rewers, 2011-06-22 Topólka Matematyka, WSO PSO z matematykiPrzedmiotowy system oceniania z matematyki w roku szkolnym 2010/2011 Przedmiotowy system oceniania (w skrócie PSO) jest zgodny z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21.03.2001 w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych (Dz.U. Nr 29, poz. 323 oraz późniejszymi zmianami). PSO jest zgodny z Wewnątrzszkolnym Systemem Oceniania Zespołu Szkół z Oddziałami Integracyjnymi im. Polskich Noblistów w Kruszynie. 1. Kontakt między nauczycielem i uczniem : a) uczeń jest oceniany zgodnie z zasadami sprawiedliwości; b) prace klasowe i odpowiedzi ustne są obowiązkowe; c) prace klasowe są zapowiadane z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem i podany jest zakres sprawdzanych umiejętności i wiedzy; d) kartkówki nie muszą być zapowiadane i nie mogą być poprawiane; obejmują 3 ostatnie lekcje lub zadanie domowe; e) uczeń nieobecny na pracy klasowej musi ją napisać w terminie uzgodnionym z nauczycielem; f) pracę klasową napisaną na ocenę niedostateczną można poprawić; poprawa jest dobrowolna i odbywa się w ciągu 1 tygodnia od dnia poinformowania o ocenach; uczeń poprawia pracę tylko raz i brana jest pod uwagę ocena z pracy poprawionej; g) po dłuższej nieobecności w szkole(powyżej 1tygodnia) uczeń ma prawo nie być oceniany na pierwszej lekcji po powrocie do szkoły (nie dotyczy prac klasowych); h) uczeń ma prawo do zgłoszenia 3 razy w półroczu nieprzygotowania się do lekcji; przez nieprzygotowanie się do lekcji rozumiemy :brak zeszytu, brak zeszytu ćwiczeń, brak pracy domowej, niegotowość do odpowiedzi, brak pomocy potrzebnych do lekcji; nieprzygotowanie do lekcji uczeń zgłasza na początku zajęć; i) po wykorzystaniu limitu określonego powyżej uczeń otrzymuje za każde nieprzygotowanie ocenę niedostateczną; j) uczeń, który otrzymał ocenę niedostateczną w I półroczu, ma obowiązek w przeciągu 14 dni roboczych zgłosić się do nauczyciela w celu ustalenia terminu i formy zaliczenia semestru; k) aktywność na lekcji nagradzana jest „plusem”; za 5 zgromadzonych „plusów” uczeń otrzymuje ocenę bardzo dobrą; przez aktywność na lekcji rozumiemy: częste zgłaszanie się na lekcji i udzielanie poprawnych odpowiedzi, rozwiązywanie dodatkowych zadań na lekcji, aktywną pracę w grupach; l) przy ocenianiu nauczyciel uwzględnia możliwości intelektualne ucznia, wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków lekcyjnych, aktywność podczas lekcji, chęć uczestniczenia w zajęciach i zadaniach dodatkowych; Narzędzia czas pomiaru i obserwacji osiągnięć uczniów: Pomiar osiągnięć uczniów odbywa się za pomocą następujących narzędzi: a) prace klasowe b) kartkówki c) odpowiedzi ustne d) prace domowe e) inne formy aktywności (konkursy, wykonanie pomocy dydaktycznych, itp.) f) obserwacja ucznia: -przygotowanie do lekcji; -aktywność na lekcji; - praca w grupie. Liczba i częstotliwość pomiarów jest zależna od klasy, liczby godzin. 2. Oczekiwane osiągnięcia uczniów w wyniku realizacji programu nauczania to wymagania programowe na poszczególne stopnie szkolne, opisane w rozkładach materiału dla poszczególnych klas. Stopień dopuszczający otrzymuje uczeń, który spełnia wymagania konieczne; Stopień dostateczny otrzymuje uczeń, który spełnia wymagania konieczne i podstawowe; Stopień dobry otrzymuje uczeń, który spełnia wymagania konieczne, podstawowe i rozszerzające; Stopień bardzo dobry otrzymuje uczeń, który spełnia wymagania konieczne, podstawowe, rozszerzające i dopełniające; Stopień celujący otrzymuje uczeń, który spełnia wymagania konieczne, podstawowe, rozszerzające, dopełniające i wykraczające. Wymagania konieczne (K) – dotyczą zapamiętywania, czyli gotowości ucznia do przypominania sobie podstawowych definicji, twierdzeń i wzorów. Uczeń potrafi wykonywać elementarne działania arytmetyczne. Potrafi zastosować gotowe wzory matematyczne i rozwiązać z pomocą nauczyciela zadania o niewielkim stopniu trudności. Zdobyte wiadomości i umiejętności są niezbędne do dalszego kontynuowania nauki matematyki. Wymagania podstawowe (P) – dotyczą zrozumienia wiadomości. Oznacza to, ze uczeń potrafi samodzielnie rozwiązać typowe zadania o niewielkim stopniu trudności, poprawnie określa właściwości funkcji elementarnych, figur płaskich i przestrzennych, itp. Wymagania rozszerzające (R) – dotyczą stosowania wiadomości i umiejętności w sytuacjach typowych. Oznacza to, że biegle posługują się rachunkiem algebraicznym oraz samodzielnie rozwiązują typowe zadania o podwyższonym stopniu trudności. Uczeń potrafi dowodzić proste twierdzenie. Wymagania dopełniające (D) – dotyczą stosowania wiadomości i umiejętności w sytuacjach problemowych. Uczeń dowodzi twierdzenia, rozwiązuje nietypowe zadania. Posiada wiadomości ponadprogramowe, związane programowo z treściami nauczania. 3. Kryteria oceny: a)ocenę semestralną (roczną) wystawia nauczyciel na tydzień przed terminem klasyfikacji semestralnej (rocznej); b)o zagrożeniu końcowo roczną oceną niedostateczną nauczyciel informuje ucznia i jego rodziców oraz wychowawcę klasy na miesiąc przed klasyfikacją; c)wszystkie formy aktywności ucznia oceniane są w skali stopniowej; d) punkty uzyskane z prac klasowych przeliczane są na stopnie według następującej skali: Powyżej 100%- celujący, 100%-91%- bardzo dobry, 90% -75% - dobry, 74% - 50% - dostateczny, 49 %- 31 % - dopuszczający, 30 % - 0 % - niedostateczny, f) Za kartkówki, prace domowe, odpowiedzi ustne nie przewiduje się oceny celującej; g) ocenę roczną wystawia się na podstawie uzyskanych ocen w ciągu całego roku; h) ocena roczna (półroczna) nie jest średnią arytmetyczną ocen. 4. Informacja zwrotna a) nauczyciel – uczeń: - informuje ucznia o wymaganiach i kryteriach oceniania; - pomaga w samodzielnym planowaniu rozwoju ; - motywuje do dalszej pracy; b) nauczyciel – rodzice : - informuje o wymaganiach i kryteriach ocen; - informuje o aktualnym stanie rozwoju i postępów w nauce; - dostarcza informacji o trudnościach ucznia w nauce; - dostarcza informacji o uzdolnieniach ucznia; - daje wskazówki do pracy z uczniem; c) nauczyciel – wychowawca klasy – dyrektor : - nauczyciel informuje wychowawcę klasy o aktualnych osiągnięciach ucznia; - nauczyciel lub wychowawca informuje dyrekcję o sytuacjach wymagających, jego zdaniem, interwencji. 5. PSO podlega ewaluacji. …………………………………… mgr Sławomir Rewers Wyświetleń: 1129
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |