![]() |
![]() |
Katalog Anna Tyckun, 2011-10-04 Buk Zajęcia przedszkolne, Plany rozwoju zawodowego Plan rozwoju zawodowego nauczyciela kontraktowego na nauczyciele mianowanegoPLAN ROZWOJU ZAWODOWEGO NAUCZYCIELA KONTRAKTOWEGO UBIEGAJĄCEGO SIĘ O STOPIEŃ ZAWODOWY NAUCZYCIELA MIANOWANEGO Imię i nazwisko nauczyciela kontraktowego odbywającego staż: S. Anna Tyckun Imię i nazwisko opiekuna stażu: Nauczyciel dyplomowany mgr S. Bożena Pawełkiewicz Nazwa placówki, w której nauczyciel odbywał staż: Przedszkole Sióstr Miłosierdzia świętego Wincentego a Paulo w Buku Czas trwania stażu: 2 lata i 9 miesięcy Data rozpoczęcia stażu: 01.09.2011r. Planowana data zakończenia stażu: 31.05.2014r. Plan rozwoju zawodowego zgodny z: - Rozporządzeniem Ministerstwa Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 1 grudnia 2004r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego nauczycieli; - Kartą Nauczyciela z dnia 26 stycznia 1982r. (z późniejszymi zmianami); - Podstawą Programową wychowania przedszkolnego - Przedszkolnym nadzorem pedagogicznym - Przedszkolnym Planem Rozwoju; - Koncepcją pracy przedszkola - Przedszkolnym Programem Wychowawczym. Cele wyznaczające kierunki działania w realizacji zadań w okresie stażu: Cele główne: - rozwój kompetencji nauczyciela - zdobycie stopnia awansu zawodowego nauczyciela mianowanego Cele operacyjne: - poznawanie dokumentów programowych przedszkola - obserwowanie i prowadzenie zajęć - realizowanie zadań wynikających z potrzeb placówki - uczestniczenie w formach doskonalenia, służących własnemu rozwojowi - doskonalenie warsztatu i metod pracy ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU z dnia 1 grudnia 2004 r w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli Dz. U. z 2004 r. nr 260; poz. 2593 Powinności nauczyciela kontraktowego: § 7.1. Nauczyciel kontraktowy ubiegający się o awans na stopień nauczyciela mianowanego w okresie odbywania stażu powinien w szczególności: 1) uczestniczyć w pracach organów szkoły związanych z realizacją zadań dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych lub innych wynikających ze statutu szkoły oraz potrzeb szkoły i środowiska lokalnego; 2) pogłębiać wiedzę i umiejętności zawodowe, samodzielnie lub przez udział w różnych formach kształcenia ustawicznego; 3) poznawać przepisy dotyczące systemu oświaty, a w przypadku nauczycieli, o których mowa w art. 1 ust. 1 pkt 2 i ust. 1a Karty Nauczyciela – przepisy dotyczące pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w zakresie funkcjonowania szkoły - z uwzględnieniem specyfiki typu i rodzaju szkoły, w której odbywa staż. § 7 ust. 2 pkt 1 UMIEJĘTNOŚĆ ORGANIZACJI I DOSKONALENIA WARSZTATU PRACY, DOKONYWANIE EWALUACJI WŁASNYCH DZIAŁAŃ, A TAKŻE OCENIANIA ICH SKUTECZNOŚCI I DOKONYWANIA ZMIAN W TYCH DZIAŁANIACH Zadania do wykonania 1. Poznanie procedury awansu zawodowego. 2. Nawiązanie współpracy z opiekunem stażu 3. Obserwacja zajęć prowadzonych przez opiekuna stażu oraz innych nauczycieli 4. Prowadzenie zajęć w obecności opiekuna stażu 5. Organizowanie własnego warsztatu pracy 6. Doskonalenie metod i warsztatu pracy pedagogicznej 7. Dzielenie się zdobytą wiedzą 8. Aktualizowanie wiedzy z zakresu pedagogiki i psychologii. Formy realizacji • Analiza przepisów prawa oświatowego dotyczących awansu zawodowego nauczycieli (m.in. Zapoznanie z rozporządzeniem menis z 1 grudnia 2004r. W sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli a także z kartą nauczyciela) • Opracowanie harmonogramu współpracy z opiekunem stażu • Organizowanie spotkań z opiekunem stażu zgodnie z ustalonym harmonogramem • Konstruowanie planu rozwoju zawodowego • Hospitacja zajęć prowadzonych przez opiekuna stażu i innych na¬uczycieli – analiza zajęć z opiekunem • Konsultacja, opra¬cowanie konspektów zajęć ich analiza. • Określenie mocnych i słabych stron wła¬snej działalności. • Przygotowanie tygodniowego planu pracy w oparciu o podstawę programową oraz realizowany program wychowania przedszkolnego • Przygotowywanie pomocy • Dydaktycznych, narzędzi diagnostycznych, dokonywanie ewaluacji własnych działań. • Udział w warsztatach, szkoleniach, konferencjach • Stosowanie metod aktywizujących w pracy z dziećmi • Stosownie innowacyjnych metod pracy z dzieckiem • Opracowywanie referatów, recenzji • Studiowanie literatury pedagogicznej, odwiedzanie stron internetowych • Wykorzystywanie zdobytych wiadomości w codziennej pracy z dziećmi Sposób dokumentowania • przedłożenie wniosku o rozpoczęcie stażu • opracowanie planu rozwoju zawodowego • harmonogram współprac z opiekunem stażu • notatki ze spotkań z opiekunem stażu • plan rozwoju zawodowego • scenariusze • własne notatki • scenariusze zajęć • karty hospitacji zajęć • tygodniowe plany pracy • zapisy w dzienniku zajęć • narzędzia diagnostyczne • ewaluacje działań własnych • zaświadczenia dotyczące ukończenia warsztatów, szkoleń, • scenariusze zajęć, zapisy w dzienniku • referaty • recenzje • lista pozycji • notatki § 7 ust. 2 pkt 2 UMIEJĘTNOŚĆ UWZGLĘDNIANIA W PRACY POTRZEB ROZWOJOWYCH UCZNIÓW, PROBLEMATYKI ŚRODOWISKA LOKALNEGO ORAZ WSPÓŁCZESNYCH PROBLEMÓW SPOŁECZNYCH I CYWILIZACYJNYCH Zadania do wykonania 1. Troska o prawidłowy rozwój dzieci 2. Dostosowywanie metod i form pracy do zróżnicowanego poziomu intelektualnego dzieci 3. Współpraca z rodzicami 4. Promowanie placówki w środowisku lokalnym 5. Organizowanie uroczystości przedszkolnych 6. Tworzenie warunków sprzyjających rozwojowi zainteresowań dzieci 7. Promowanie prozdrowotnych form zachowań wśród dzieci Formy realizacji • Obserwacja dzieci • Rozmowy z dziećmi oraz ich rodzicami • Prowadzenie diagnozy pedagogicznej • Rozmowy z terapeuta przedszkolnym, logopedą • Analiza pracy wychowawczo – dydaktycznej • Praca z dzieckiem ze specyficznymi trudnościami Edukacyjnymi • Opracowanie planu współpracy z rodzicami • Przygotowywanie referatów i przedstawianie ich podczas zebrań, a także umieszenie na stronie internetowej placówki • Zebrania z rodzicami • Rozmowy indywidualne • Kontakty drogą emaliową • Współtworzenie i systematyczne aktualizowanie strony internetowej • Prowadzenie zajęć otwartych, włączanie rodziców do organizowani i współuczestnictwa w imprezach oraz w wycieczkach • Utworzenie zespołów wspierających dzieci • Zorganizowanie konkursu międzyprzedszkolnego ( plastyczny)udział w konkursach, festiwalach i innych imprezach mających na celu prezentowanie umiejętności wychowanków • Współorganizowanie konkursów • Systematyczne odwiedzanie z dziećmi biblioteki i czytelni, a także współpraca z kinem wielkopolanin • Uczestniczenie i reprezentowania przedszkola podczas uroczystości • Współorganizowanie olimpiady przedszkolnej • Współpraca z domem opieki społecznej,( przygotowywanie uroczystości dla pensjonariuszek z okazji świat bożego narodzenia, dnia babci, dnia chorego – przygotowanie upominków) • Prowadzenie grupy przyparafialnej dzieci i młodzież maryjna ( jmv) • Współpraca z gazetami lokalnymi • Opracowanie scenariuszy • Przygotowywanie dzieci do uroczystości • Utworzenie i prowadzenie kółka plastycznego • Współorganizacja uroczystości okolicz¬nościowych, festynów Oraz imprez spor¬towych, wycieczek • Indywidualna praca z dzieckiem • Przygotowywanie dzieci do konkursów • Organizacja pogadanek, spotkań z ciekawymi ludźmi • Wdrażanie programu prozdrowotnego „bądźmy zdrowi, wiemy więc działamy” • Zorganizowanie konkursu pt. „bezpieczny przedszkolak” Sposób dokumentowania • karty obserwacji dziecka • zapisy z zeszycie kontaktów z rodzicami • sprawozdanie z badania dojrzałości szkolnej a także z diagnozy pedagogicznej • notatki • sprawozdanie z pracy wychowawczo – dydaktycznej • dziennik zajęć • plan współpracy z rodzicami • referaty • sprawozdania z zebrań • kserokopia listy obecności • zeszyt kontaktów z rodzicami • wydruki ze strony internetowej • scenariusze zajęć otwartych, wycieczek i imprez przedszkolnych • plany pracy indywidualnej • zdjęcia, • wystawa prac • podziękowania • dziennik zajęć, sprawozdanie • karta wycieczki • plany tygodniowe zawierające prozdrowotne treści programowe § 7 ust. 2 pkt 3 UMIEJĘTNOŚĆ WYKORZYSTYWANIA W PRACY TECHNOLOGII INFORMACYJNEJ I KOMUNIKACYJNEJ Zadania do wykonania 1. Wykorzystywanie komputera oraz Internetu w codziennej pracy 2. Prowadzenie kącika dla rodziców Formy realizacji • Korzystanie ze stron internetowych przeznaczonych dla nauczycieli • Umieszczanie na stronach internetowych publikacji własnych, scenariuszy zajęć • Tworzenie prezentacji multimedialnych dotyczących przedszkola • Opracowanie dokumentacji przedszkolnej: tygodniowych planów pracy, arkuszy, ankiet oraz innych dokumentów wykorzystywanych w pracy • Przygotowanie pomocy dydaktycznych (scenariuszy, kart pracy, pomocy dydaktycznych) na komputerze • Wykonywanie zaproszeń, podziękowań, kartek okolicznościowych • Wymiana doświadczeń z nauczycielami poprzez przekazywanie informacji drogą internetową • Dokumentowanie przebiegu stażu • Opracowywanie zamierzeń wychowawczo - dydaktycznych • Pisanie ogłoszeń informujących rodziców o bieżących wydarzeniach Sposoby dokumentowania • adresy stron internetowych • adresy stron internetowych zawierające własne publikacje • prezentacja multimedialna • opracowane dokumenty • plany pracy • karty pracy • zaproszenia • podziękowania • plan rozwoju zawodowego, • sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego, załącznik • zamierzenia wychowawczo – dydaktyczne • przykładowe ogłoszenia § 7 ust. 2 pkt 4 UMIEJĘTNOŚĆ ZASTOSOWANIA WIEDZY Z ZAKRESU PSYCHOLOGII, PEDAGOGIKI I DYDAKTYKI ORAZ OGÓLNYCH ZAGADNIEŃ Z ZAKRESU OŚWIATY, POMOCY SPOŁECZNEJ LUB POSTĘPOWANIA W SPRAWACH NIELETNICH, W ROZWIĄZYWANIU PROBLEMÓW ZWIĄZANYCH Z ZAKRESEM REALIZOWANYCH PRZEZ NAUCZYCIELA ZADAŃ Zadania do wykonania 1. Rozwijanie własnych kompetencji pedagogicznych 2. Praca indywidualna z dzieckiem 3. Współpraca z logopedą 4. Pedagogizacja rodziców – współpraca z rodzicami Formy realizacji • Aktualizowanie wiedzy z zakresu pedagogiki, psychologii i dydaktyki • Udział w kursach, warsztatach służących poszerzeniu wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki, czy też umiejętności wychowawczych • Poznanie sytuacji rodzinnej wychowanków, rozmowy wychowawcze, obserwacja dzieci • Rozpoznawanie i rozwiązywanie problemów edukacyjnych i wychowawczych uczniów sprawiających trudności dydaktyczne i wychowawcze • Objęcie szczególną troską dzieci słabych • Kierowanie do zajęć z logopedą dzieci wykazujących zaburzenia rozwoju mowy • Kontakty podczas zebrań, spotkań indywidualnych, • Pedagogizacja rodziców • Angażowanie rodziców w działalność organizatorską i usługową informowanie o postępach dzieci Sposób dokumentowania • wybrane notatki • wykaz pozycji ze wskazaniem źródła • potwierdzenia udziału (zaświadczenia) • plan pracy stymulacyjno-wyrównawczej • potwierdzenie współpracy z logopedą • sprawozdania z zebrań • referaty notatki w zeszycie kontaktów z rodzicami § 7 ust. 2 pkt 5 UMIEJĘTNOŚĆ POSŁUGIWANIA SIĘ PRZEPISAMI DOTYCZĄCYMI SYSTEMU OŚWIATY, POMOCY SPOŁECZNEJ LUB POSTĘPOWANIA W SPRAWACH NIELETNICH, W ZAKRESIE FUNKCJONOWANIA SZKOŁY, W KTÓREJ NAUCZYCIEL ODBYWA STAŻ. Zadania do wykonania 1. Poznanie procedury awansu zawodowego 2. Poznanie zasad funkcjonowania i organizacji zadań przedszkola 3. Aktywne uczestnictwo w kreowaniu prawa wewnątrz przedszkolnego Formy realizacji • Sformułowanie wniosku o rozpoczęcie stażu • Analiza przepisów prawa oświatowego dotyczących awansu zawodowego • Szczegółowe zapoznanie się z dokumentacją przedszkolną - Regulaminem przedszkola - Planem pracy przedszkola - Nadzorem pedagogiczny m przedszkola - Koncepcją pracy przedszkola ( śledzenie zmian zachodzących w przepisach wewnątrz przedszkolnych • Udział w radach pedagogicznych, szkoleniowych i zespołach samokształceniowych • Praca w komisjach powoływanych w przedszkolu • Udział w zespołach pomocy pedagogicznej • Koordynowanie pracy zespołów ewaluacyjnych • Organizacja imprez przedszkolnych i pozaszkolnych Sposób dokumentowania • wniosek o rozpoczęcie stażu • notatki • protokół z rady plany naprawcze • sprawozdanie • scenariusze • zdjęcia Zatwierdzam do realizacji Opracowała: s. Anna Tyckun Wyświetleń: 1778
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |