Katalog

Anna Kulesza, 2011-10-27
Warszawa

Matematyka, Projekty edukacyjne

Program koła matematycznego dla klas II

- n +

Uzasadnienie wyboru:

Proponowany przeze mnie program adresowany jest do uczniów klas II edukacji wczesnoszkolnej. Oparty jest na standardach wymagań edukacyjnych, programie „Gra w kolory” JUKA oraz uwzględnia zagadnienia proponowane przez organizatorów konkursów. Polega na utrwalaniu i poszerzeniu wiedzy zdobytej w szkole oraz przekazaniu uczniom w nowy, atrakcyjny sposób treści matematycznych spoza podstawy programowej. Ma wdrożyć uczniów do samodzielnego, logicznego myślenia, rozwinąć ich zdolności i zainteresowania, a także przygotować do dalszej edukacji matematycznej, udziału i osiągania sukcesów w konkursach matematycznych.


Cele ogólne:

- rozwijanie zainteresowań matematycznych;
- rozwijanie wyobraźni ucznia, umiejętności twórczego i logicznego myślenia;
- wdrażanie ucznia do samodzielnej pracy i doskonalenie własnych metod uczenia się;
- zapoznanie ucznia z zastosowaniami matematyki


Cele szczegółowe:

Uczeń:
- zna i potrafi korzystać z pojęć i własności matematycznych ujętych
w programie nauczania i wykraczających poza program;
- dostrzega i opisuje związki i zależności przyczynowo-skutkowe, czasowe;
- poszukuje nowych sposobów rozwiązań zadań;
- potrafi zaplanować i zorganizować własną pracę oraz współpracować
w zespole;
- potrafi krytycznie odnieść się do własnego i cudzego rozumowania;
- posiada niezbędną wiedzę i umiejętności oraz motywację do wzięcia udziału
w konkursach matematycznych;
- rozwija własne zdolności i umiejętność twórczego myślenia;
- kształtuje wartościowe cechy swego charakteru, takie jak: systematyczność, dokładność, wytrwałość, inicjatywę, samodzielność.





Metody pracy:

- metody aktywne;
- ćwiczenia praktyczne;
- metoda problemowa;
- metoda problemowo-twórcza


Formy pracy:

- indywidualna jednolita;
- indywidualna zróżnicowana;
- grupowa jednolita;
- grupowa zróżnicowana


Treści programowe:

Dodawanie i odejmowanie w zakresie 100
• działania na liczbach
• równania
• liczby i ich własności
• porównywanie różnicowe

Mnożenie i dzielenie w zakresie 20
• własności mnożenia
• tabliczka mnożenia
• kolejność wykonywania działań
• porównywanie ilorazowe

Geometria
• konstruowanie figur z patyczków, rysowanie figur
• odcinki równoległe i prostopadłe
• pomiary odcinków łamanej
• obliczanie obwodów wielokątów
• rozpoznawanie figur w otoczeniu i na rysunku
• wyróżnianie boków i wierzchołków w figurach



Wiadomości i umiejętności praktyczne
• obliczenia dotyczące miar długości, pojemności, wagi, czasu, pieniędzy, temperatury, kalendarza

Zadania nietypowe, gry i zabawy matematyczne


Harmonogram zajęć: jedna godzina tygodniowo


Plan zajęć:
I semester
1. Dodawanie i odejmowanie w zakr. 10-doskonalenie techniki liczenia 1 godz.
2. Dodawanie i odejmowanie w zakr. 20-doskonalenie techniki liczenia 2 godz.
3. Dodawanie i odejmowanie w zakr. 20-zadania różne 2 godz.
4. Dodawanie i odejmowanie w zakresie 100-rozszerzenie zakresu
liczbowego 2 godz.
5. Dodawanie i odejmowanie w zakresie 100-doskonalenie techniki
liczenia 2 godz.
6. Rozwiązywanie zadań testowych przygotowujących do konkursu
„Alfik” 4 godz.
7. Dodawanie i odejmowanie w zakresie 100-zadania różne 4 godz.

II semestr

1. Rozwiązywanie zadań testowych-przygotowanie do konkursu „Kangur Matematyczny” 4 godz.
2.Wprowadzenie mnożenia 1 godz.
3. Doskonalenie techniki mnożenia 1 godz.
4. Wprowadzenie dzielenia 1 godz.
5. Doskonalenie techniki dzielenia 1 godz.
6. Mnożenie i dzielenie w zakresie 20-zadania różne 2 godz.
7. Obliczenia pieniężne-zadania różne 1 godz.
8. Obliczenia zegarowe-zadania różne 1 godz.
9. Mierzenie temperatury-zadania różne 1 godz.
10.Mierzenieodległości,ważenie. 11. Zadania z niedoborem lub nadmiarem danych 1 godz.
12. Z logiką na ty 1 godz.
13. W krainie figur geometrycznych 2 godz.
14. Gry i zabawy matematyczne 2 godz.







OCZEKIWANE EFEKTY PRACY

Uczeń powinien:
- samodzielnie poszukiwać różnych rozwiązań
- umieć współdziałać w grupie
- rozwiązywać różnymi metodami zadania tekstowe
- rozstrzygać problemy geometryczne
- zastosować matematykę w życiu codziennym
- uzyskiwać wyższe rezultaty w uczeniu się matematyki
- wierzyć we własne siły
- uzyskiwać dobre wyniki w konkursach
- rozwiązywać zadania konkursowe


LITERATURA
- E. Gruszczyk-Kolczyńska, E. Zielińska – „Dziecięca matematyka”
- I. Demiańczuk, B. Ordakowska-Szumska, M. Pawłowska, K. Wierzbicka – „Jak pomyślę, to obliczę. Zbiór zadań matematycznych dla klas I-III”
- Z. Bobiński, K. Bubnicka, P. Jarek, P. Nodzyński, A. Świątek, M. Ustki – „Matematyka z wesołym Kangurem”
- J. Stasica – „160 pomysłów na zajęcia zintegrowane z matematyki w klasach I-III”
- H. Jędras – „Zbiór zadań i ćwiczeń z matematyki”





Wyświetleń: 5405


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.