![]() |
![]() |
Katalog Anna Kulesza, 2011-10-27 Warszawa Matematyka, Projekty edukacyjne Program koła matematycznego dla klas IIUzasadnienie wyboru: Proponowany przeze mnie program adresowany jest do uczniów klas II edukacji wczesnoszkolnej. Oparty jest na standardach wymagań edukacyjnych, programie „Gra w kolory” JUKA oraz uwzględnia zagadnienia proponowane przez organizatorów konkursów. Polega na utrwalaniu i poszerzeniu wiedzy zdobytej w szkole oraz przekazaniu uczniom w nowy, atrakcyjny sposób treści matematycznych spoza podstawy programowej. Ma wdrożyć uczniów do samodzielnego, logicznego myślenia, rozwinąć ich zdolności i zainteresowania, a także przygotować do dalszej edukacji matematycznej, udziału i osiągania sukcesów w konkursach matematycznych. Cele ogólne: - rozwijanie zainteresowań matematycznych; - rozwijanie wyobraźni ucznia, umiejętności twórczego i logicznego myślenia; - wdrażanie ucznia do samodzielnej pracy i doskonalenie własnych metod uczenia się; - zapoznanie ucznia z zastosowaniami matematyki Cele szczegółowe: Uczeń: - zna i potrafi korzystać z pojęć i własności matematycznych ujętych w programie nauczania i wykraczających poza program; - dostrzega i opisuje związki i zależności przyczynowo-skutkowe, czasowe; - poszukuje nowych sposobów rozwiązań zadań; - potrafi zaplanować i zorganizować własną pracę oraz współpracować w zespole; - potrafi krytycznie odnieść się do własnego i cudzego rozumowania; - posiada niezbędną wiedzę i umiejętności oraz motywację do wzięcia udziału w konkursach matematycznych; - rozwija własne zdolności i umiejętność twórczego myślenia; - kształtuje wartościowe cechy swego charakteru, takie jak: systematyczność, dokładność, wytrwałość, inicjatywę, samodzielność. Metody pracy: - metody aktywne; - ćwiczenia praktyczne; - metoda problemowa; - metoda problemowo-twórcza Formy pracy: - indywidualna jednolita; - indywidualna zróżnicowana; - grupowa jednolita; - grupowa zróżnicowana Treści programowe: Dodawanie i odejmowanie w zakresie 100 • działania na liczbach • równania • liczby i ich własności • porównywanie różnicowe Mnożenie i dzielenie w zakresie 20 • własności mnożenia • tabliczka mnożenia • kolejność wykonywania działań • porównywanie ilorazowe Geometria • konstruowanie figur z patyczków, rysowanie figur • odcinki równoległe i prostopadłe • pomiary odcinków łamanej • obliczanie obwodów wielokątów • rozpoznawanie figur w otoczeniu i na rysunku • wyróżnianie boków i wierzchołków w figurach Wiadomości i umiejętności praktyczne • obliczenia dotyczące miar długości, pojemności, wagi, czasu, pieniędzy, temperatury, kalendarza Zadania nietypowe, gry i zabawy matematyczne Harmonogram zajęć: jedna godzina tygodniowo Plan zajęć: I semester 1. Dodawanie i odejmowanie w zakr. 10-doskonalenie techniki liczenia 1 godz. 2. Dodawanie i odejmowanie w zakr. 20-doskonalenie techniki liczenia 2 godz. 3. Dodawanie i odejmowanie w zakr. 20-zadania różne 2 godz. 4. Dodawanie i odejmowanie w zakresie 100-rozszerzenie zakresu liczbowego 2 godz. 5. Dodawanie i odejmowanie w zakresie 100-doskonalenie techniki liczenia 2 godz. 6. Rozwiązywanie zadań testowych przygotowujących do konkursu „Alfik” 4 godz. 7. Dodawanie i odejmowanie w zakresie 100-zadania różne 4 godz. II semestr 1. Rozwiązywanie zadań testowych-przygotowanie do konkursu „Kangur Matematyczny” 4 godz. 2.Wprowadzenie mnożenia 1 godz. 3. Doskonalenie techniki mnożenia 1 godz. 4. Wprowadzenie dzielenia 1 godz. 5. Doskonalenie techniki dzielenia 1 godz. 6. Mnożenie i dzielenie w zakresie 20-zadania różne 2 godz. 7. Obliczenia pieniężne-zadania różne 1 godz. 8. Obliczenia zegarowe-zadania różne 1 godz. 9. Mierzenie temperatury-zadania różne 1 godz. 10.Mierzenieodległości,ważenie. 11. Zadania z niedoborem lub nadmiarem danych 1 godz. 12. Z logiką na ty 1 godz. 13. W krainie figur geometrycznych 2 godz. 14. Gry i zabawy matematyczne 2 godz. OCZEKIWANE EFEKTY PRACY Uczeń powinien: - samodzielnie poszukiwać różnych rozwiązań - umieć współdziałać w grupie - rozwiązywać różnymi metodami zadania tekstowe - rozstrzygać problemy geometryczne - zastosować matematykę w życiu codziennym - uzyskiwać wyższe rezultaty w uczeniu się matematyki - wierzyć we własne siły - uzyskiwać dobre wyniki w konkursach - rozwiązywać zadania konkursowe LITERATURA - E. Gruszczyk-Kolczyńska, E. Zielińska – „Dziecięca matematyka” - I. Demiańczuk, B. Ordakowska-Szumska, M. Pawłowska, K. Wierzbicka – „Jak pomyślę, to obliczę. Zbiór zadań matematycznych dla klas I-III” - Z. Bobiński, K. Bubnicka, P. Jarek, P. Nodzyński, A. Świątek, M. Ustki – „Matematyka z wesołym Kangurem” - J. Stasica – „160 pomysłów na zajęcia zintegrowane z matematyki w klasach I-III” - H. Jędras – „Zbiór zadań i ćwiczeń z matematyki” Wyświetleń: 5405
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |