Katalog Małgorzata Gołębiowska, 0000-00-00 Kolbuszowa Matematyka, Scenariusze Scenariusz lekcji matematyki w klasie I LO - Dział: Logika matematycznaKolbuszowa, 17.11.2011 r. Scenariusz lekcji matematyki w klasie IC LO im. Janka Bytnara w Kolbuszowej TEMAT: IMPLIKACJA ZDAŃ. RÓWNOWAŻNOŚĆ ZDAŃ. Cele lekcji: 1) ogólne: • precyzyjne formułowanie myśli w mowie i piśmie • rozwijanie umiejętności współpracy przy rozwiązywaniu problemów • rozwijanie umiejętności wykorzystywania nowoczesnych narzędzi (tablica interaktywna) wspomagających rozwiązywanie problemów matematycznych 2) szczegółowe – uczeń potrafi: • zapisać implikację, równoważność zdań • odczytać zapisane zdanie z użyciem symboli • określić, czy implikacja, równoważność zdań jest zdaniem prawdziwym czy fałszywym • określić, czy dane twierdzenie jest implikacją, czy równoważnością. Czas trwania lekcji – jednostka lekcyjna (45 minut). Metody pracy: • pogadanka • opowiadanie • metoda oparta na działaniu praktycznym uczniów. Formy pracy – praca „równym frontem” z wykorzystaniem tablicy interaktywnej, praca w parach. Materiały pomocnicze, środki dydaktyczne – zestaw multimedialny wraz z tablicą, płyta z zadaniami interaktywnymi załączona do podręcznika „Matematyka kl. 1” Wydawnictwa Nowa Era, zestawy zadań dla uczniów, podręcznik „Matematyka kl. 1” GWO. Tok lekcji: 1) Czynności organizacyjne: a. sprawdzenie obecności b. przypomnienie poznanych na poprzedniej lekcji pojęć z zakresu logiki matematycznej. 2) Wprowadzenie do nowej lekcji: Nauczyciel omawia – czego dotyczyć będzie bieżąca lekcja; podaje temat lekcji, następnie uruchamia program do wykorzystania tablicy interaktywnej. 3) Realizacja tematu lekcji: Uczniowie zapoznają się z materiałem teoretycznym zawartym w materiale multimedialnym, sporządzają notatkę. W parach rozwiązują wyświetlone zadania, po czym chętni podchodzą do tablicy interaktywnej, przedstawiając wyniki swojej pracy. 4) Podsumowanie lekcji: Po tej lekcji uczniowie powinni: • wiedzieć jaką postać rozpoznać ma implikacja, równoważność • ocenić wartość logiczną wymienionych zdań złożonych w zależności od wartości logicznej zdań pojedynczych • zapisać symbolicznie zdania logiczne złożone • jak inaczej można zapisać zdanie „p wtedy i tylko wtedy, gdy q” • podać przykłady twierdzeń matematycznych w postaci implikacji, równoważności. 5) Zadanie pracy domowej i jej omówienie: • Podać po 3 przykłady zdań w postaci implikacji, równoważności – prawdziwych oraz po 3 przykłady – fałszywych. • Wyszukać w podręczniku „Matematyka kl. 1” GWO i zapisać w zeszycie twierdzenia podane w formie implikacji, równoważności. Nauczyciel prowadzący: Małgorzata Gołębiowska Wyświetleń: 1638
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |