Katalog Beata Wojtunik, 2011-12-06 Wałcz Matematyka, Program nauczania Indywidualny program pracy z uczniami mającymi trudności w uczeniu się matematyki (klasa IV)Indywidualny program pracy z uczniami mającymi trudności w uczeniu się matematyki realizowany na zajęciach wyrównawczych w klasie IV. I. Cele edukacyjne programu. Główne cele edukacyjne programu pracy z uczniem słabym, to: • wyrównywanie i korygowanie braków w opanowaniu podstawy programowej. • podniesienie poziomu wiedzy oraz umiejętności uczniów • stwarzanie uczniom słabym warunków umożliwiających im realizację niezbędnego minimum poprzez pracę indywidualną. • eliminacja przykrych doświadczeń związanych z porażkami uczniów na lekcjach matematyki. II. Indywidualny program pracy. 1. Uczeń A: a) Stosowanie reguł kolejności wykonywania działań; b) Ćwiczenie i utrwalanie tabliczki mnożenia; c) Opanowanie i stosowanie algorytmów mnożenia i dzielenia liczb naturalnych sposobem pisemnym; d) Opanowanie algorytmów działań na ułamkach zwykłych i dziesiętnych; e) Rozpoznawanie i rysowanie podstawowych figur geometrycznych; f) Rysowanie prostych prostopadłych i równoległych; g) Mierzenie i rysowanie odcinków, kątów; h) Rozwiązywanie nieskomplikowanych zadań tekstowych; i) Korzystanie z informacji za pomocą tabel; j) Obliczanie pól i obwodów prostokątów oraz stosowanie tych umiejętności w życiu codziennym. 2. Uczeń B: a) Wykorzystanie sytuacji życia codziennego do usprawniania myślenia matematyczno – logicznego; b) Stosowanie pozytywnych wzmocnień w celu zachęcania ucznia do podejmowania wysiłku, docenianie każdego wkładu pracy własnej; c) Ćwiczenie i utrwalanie tabliczki mnożenia; d) Opanowanie i stosowanie algorytmów mnożenia i dzielenia liczb naturalnych sposobem pisemnym; e) Opanowanie algorytmów działań na ułamkach zwykłych (wykonywanie jednodziałaniowych lub dwudziałaniowych obliczeń); f) Opracowanie algorytmów działań na ułamkach dziesiętnych (wykonywanie jednodziałaniowych lub dwudziałaniowych obliczeń); g) Rozpoznawanie i rysowanie podstawowych figur geometrycznych, prostych prostopadłych i równoległych; h) Rozwiązywanie nieskomplikowanych zadań tekstowych odnoszących się do sytuacji z życia ucznia; i) Obliczanie pola i obwodu prostokąta. 3. Uczeń C: a) Ćwiczenie i utrwalanie tabliczki mnożenia; b) Opanowanie i stosowanie algorytmów dodawania, odejmowania, mnożenia i dzielenia liczb naturalnych sposobem pisemnym; c) Opanowanie algorytmów działań na ułamkach zwykłych i dziesiętnych;; d) Rozpoznawanie i rysowanie podstawowych figur geometrycznych, prostych prostopadłych i równoległych e) Rysowanie odcinków w skali; f) Rozwiązywanie zadań tekstowych; g) Korzystanie z informacji za pomocą tabel; h) Obliczanie pól i obwodów prostokątów oraz stosowanie tych umiejętności w życiu codziennym; i) Obliczanie pola powierzchni sześcianu i prostopadłościanu. 4. Uczeń D: a) Ćwiczenie i utrwalenie tabliczki mnożenia; b) Wykonywanie jednodziałaniowych obliczeń pamięciowych; c) Opanowanie i stosowanie algorytmów dodawania, odejmowania, mnożenia i dzielenia liczb naturalnych sposobem pisemnym; d) Opanowanie algorytmów działań na ułamkach zwykłych (wykonywanie jednodziałaniowych obliczeń); e) Opracowanie algorytmów działań na ułamkach dziesiętnych (wykonywanie jednodziałaniowych obliczeń); f) Rozpoznawanie i rysowanie podstawowych figur geometrycznych; g) Obliczanie pól i obwodów prostokątów; h) Rozwiązywanie nieskomplikowanych zadań tekstowych z życia codziennego. 5. Uczeń E: a) Motywacja ucznia do podjęcia wysiłku intelektualnego; b) Trening w skupieniu uwagi na wykonywanych czynnościach; c) Pobudzanie intelektualne dziecka, staranie się wyeliminowania zbyt powolnego wykonywania czynności i modelowanie żywszego tempa pracy; d) Opanowanie algorytmów działań na ułamkach zwykłych (wykonywanie jednodziałaniowych lub dwudziałaniowych obliczeń); e) Opracowanie algorytmów działań na ułamkach dziesiętnych (wykonywanie jednodziałaniowych lub dwudziałaniowych obliczeń); f) Rozpoznawanie i rysowanie podstawowych figur geometrycznych, prostych prostopadłych i równoległych; g) Rysowanie odcinków w skali; h) Rozwiązywanie nieskomplikowanych zadań tekstowych odnoszących się do sytuacji z życia ucznia; i) Obliczanie pola i obwodu prostokąta. III. Opis założonych szczegółowych osiągnięć uczniów. Po ukończeniu klasy IV uczeń słaby powinien przede wszystkim: • umieć tabliczkę mnożenia i dzielenia; • dodawać i odejmować liczby jednocyfrowe i dwucyfrowe w pamięci; • rozwiązywać zadania tekstowe jednodziałaniowe; • zapisywać i odczytywać liczby do miliona; • dodawać i odejmować liczby naturalne sposobem pisemnym; • mnożyć i dzielić liczby naturalne sposobem pisemnym przez liczby jednocyfrowe; • skracać i rozszerzać proste ułamki zwykłe; • dodawać i odejmować dwa ułamki o jednakowych mianownikach; • dodawać i odejmować ułamki dziesiętne sposobem pisemnym; • rozpoznawać proste i odcinki prostopadłe i równoległe; • mierzyć i rysować kąty o danej mierze; • rozpoznawać i rysować prostokąty i kwadraty; • rysować okrąg (koło) o danym promieniu; • obliczać pola i obwody prostokątów i kwadratów. IV. Ewaluacja programu. Przez cały okres realizacji programu (jeden rok szkolny) prowadzony będzie monitoring i ocena wysiłku uczniów, ich zaangażowanie w wykonywaniu powierzonych zadań, systematyczność w uczęszczaniu na zajęcia oraz efekty, jakie przyniesie uczniom udział w nich (oceny śródroczne i semestralne z matematyki). Po semestrze dokonam ankietowania przyrostu wiedzy i umiejętności. Opracowała: B. Wojtunik Wyświetleń: 4086
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |