Katalog

Beata Wojtunik, 2011-12-06
Wałcz

Matematyka, Program nauczania

Indywidualny program pracy z uczniami mającymi trudności w uczeniu się matematyki (klasa IV)

- n +

Indywidualny program pracy z uczniami mającymi trudności w uczeniu się matematyki
realizowany na zajęciach wyrównawczych w klasie IV.

I. Cele edukacyjne programu.
Główne cele edukacyjne programu pracy z uczniem słabym, to:
• wyrównywanie i korygowanie braków w opanowaniu podstawy programowej.
• podniesienie poziomu wiedzy oraz umiejętności uczniów
• stwarzanie uczniom słabym warunków umożliwiających im realizację niezbędnego minimum poprzez pracę indywidualną.
• eliminacja przykrych doświadczeń związanych z porażkami uczniów na lekcjach matematyki.
II. Indywidualny program pracy.
1. Uczeń A:
a) Stosowanie reguł kolejności wykonywania działań;
b) Ćwiczenie i utrwalanie tabliczki mnożenia;
c) Opanowanie i stosowanie algorytmów mnożenia i dzielenia liczb naturalnych sposobem pisemnym;
d) Opanowanie algorytmów działań na ułamkach zwykłych i dziesiętnych;
e) Rozpoznawanie i rysowanie podstawowych figur geometrycznych;
f) Rysowanie prostych prostopadłych i równoległych;
g) Mierzenie i rysowanie odcinków, kątów;
h) Rozwiązywanie nieskomplikowanych zadań tekstowych;
i) Korzystanie z informacji za pomocą tabel;
j) Obliczanie pól i obwodów prostokątów oraz stosowanie tych umiejętności w życiu codziennym.

2. Uczeń B:
a) Wykorzystanie sytuacji życia codziennego do usprawniania myślenia matematyczno – logicznego;
b) Stosowanie pozytywnych wzmocnień w celu zachęcania ucznia do podejmowania wysiłku, docenianie każdego wkładu pracy własnej;
c) Ćwiczenie i utrwalanie tabliczki mnożenia;
d) Opanowanie i stosowanie algorytmów mnożenia i dzielenia liczb naturalnych sposobem pisemnym;
e) Opanowanie algorytmów działań na ułamkach zwykłych (wykonywanie jednodziałaniowych lub dwudziałaniowych obliczeń);
f) Opracowanie algorytmów działań na ułamkach dziesiętnych (wykonywanie jednodziałaniowych lub dwudziałaniowych obliczeń);
g) Rozpoznawanie i rysowanie podstawowych figur geometrycznych, prostych prostopadłych i równoległych;
h) Rozwiązywanie nieskomplikowanych zadań tekstowych odnoszących się do sytuacji z życia ucznia;
i) Obliczanie pola i obwodu prostokąta.

3. Uczeń C:
a) Ćwiczenie i utrwalanie tabliczki mnożenia;
b) Opanowanie i stosowanie algorytmów dodawania, odejmowania, mnożenia i dzielenia liczb naturalnych sposobem pisemnym;
c) Opanowanie algorytmów działań na ułamkach zwykłych i dziesiętnych;;
d) Rozpoznawanie i rysowanie podstawowych figur geometrycznych, prostych prostopadłych i równoległych
e) Rysowanie odcinków w skali;
f) Rozwiązywanie zadań tekstowych;
g) Korzystanie z informacji za pomocą tabel;
h) Obliczanie pól i obwodów prostokątów oraz stosowanie tych umiejętności w życiu codziennym;
i) Obliczanie pola powierzchni sześcianu i prostopadłościanu.

4. Uczeń D:
a) Ćwiczenie i utrwalenie tabliczki mnożenia;
b) Wykonywanie jednodziałaniowych obliczeń pamięciowych;
c) Opanowanie i stosowanie algorytmów dodawania, odejmowania, mnożenia i dzielenia liczb naturalnych sposobem pisemnym;
d) Opanowanie algorytmów działań na ułamkach zwykłych (wykonywanie jednodziałaniowych obliczeń);
e) Opracowanie algorytmów działań na ułamkach dziesiętnych (wykonywanie jednodziałaniowych obliczeń);
f) Rozpoznawanie i rysowanie podstawowych figur geometrycznych;
g) Obliczanie pól i obwodów prostokątów;
h) Rozwiązywanie nieskomplikowanych zadań tekstowych z życia codziennego.

5. Uczeń E:
a) Motywacja ucznia do podjęcia wysiłku intelektualnego;
b) Trening w skupieniu uwagi na wykonywanych czynnościach;
c) Pobudzanie intelektualne dziecka, staranie się wyeliminowania zbyt powolnego wykonywania czynności i modelowanie żywszego tempa pracy;
d) Opanowanie algorytmów działań na ułamkach zwykłych (wykonywanie jednodziałaniowych lub dwudziałaniowych obliczeń);
e) Opracowanie algorytmów działań na ułamkach dziesiętnych (wykonywanie jednodziałaniowych lub dwudziałaniowych obliczeń);
f) Rozpoznawanie i rysowanie podstawowych figur geometrycznych, prostych prostopadłych i równoległych;
g) Rysowanie odcinków w skali;
h) Rozwiązywanie nieskomplikowanych zadań tekstowych odnoszących się do sytuacji z życia ucznia;
i) Obliczanie pola i obwodu prostokąta.

III. Opis założonych szczegółowych osiągnięć uczniów.
Po ukończeniu klasy IV uczeń słaby powinien przede wszystkim:
• umieć tabliczkę mnożenia i dzielenia;
• dodawać i odejmować liczby jednocyfrowe i dwucyfrowe w pamięci;
• rozwiązywać zadania tekstowe jednodziałaniowe;
• zapisywać i odczytywać liczby do miliona;
• dodawać i odejmować liczby naturalne sposobem pisemnym;
• mnożyć i dzielić liczby naturalne sposobem pisemnym przez liczby jednocyfrowe;
• skracać i rozszerzać proste ułamki zwykłe;
• dodawać i odejmować dwa ułamki o jednakowych mianownikach;
• dodawać i odejmować ułamki dziesiętne sposobem pisemnym;
• rozpoznawać proste i odcinki prostopadłe i równoległe;
• mierzyć i rysować kąty o danej mierze;
• rozpoznawać i rysować prostokąty i kwadraty;
• rysować okrąg (koło) o danym promieniu;
• obliczać pola i obwody prostokątów i kwadratów.

IV. Ewaluacja programu.
Przez cały okres realizacji programu (jeden rok szkolny) prowadzony będzie monitoring i
ocena wysiłku uczniów, ich zaangażowanie w wykonywaniu powierzonych zadań,
systematyczność w uczęszczaniu na zajęcia oraz efekty, jakie przyniesie uczniom udział w nich (oceny śródroczne i semestralne z matematyki). Po semestrze dokonam ankietowania przyrostu wiedzy i umiejętności.



Opracowała: B. Wojtunik
Wyświetleń: 4086


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.