|
|
Katalog Martyna Olejnik, 2012-01-23 Tuchola Język polski, Scenariusze Dekalog - tekst biblijny i jego średniowieczna ilustracjaScenariusz lekcji – ocenianie kształtujące 1. Temat: Dekalog – tekst biblijny i jego średniowieczna ilustracja 2. Powiązanie z wcześniejszą wiedzą: wiedza na temat Biblii znajomość kontekstu średniowiecznego 3. Cele lekcji: tworzy spójne wypowiedzi ustne i pisemne (opis) wskazuje w kulturze popularnej przykłady funkcjonowania motywu uwzględnia a analizie dzieła sztuki wiedze z zakresu literatury i sztuk plastycznych 4. Cele sformułowane w języku ucznia (zapisane na tablicy): porównasz dwie wersje dziesięciu przykazań przypomnisz sobie pojęcia potrzebne do zanalizowania dzieła plastycznego dowiesz się, co wspólnego ma dekalog z kulturą masową 5. Na Co Bezu: umiejętność interpretacji dzieła plastycznego w kontekście literatury znajomość dekalogu 6. Przebieg lekcji: a) Czynności wstępne. b) Powtórzenie wiadomości na temat średniowiecza. c) Informacje na temat dekalogu; notatka 1 d) Przeczytanie dekalogu (na głos); oddzielenie przykazań, ponieważ numery wersetów nie pokrywają się z numerami przykazań. e) Wywieszenie na tablicy współczesnej wersji dziesięciu przykazań. f) Analiza średniowiecznej wersji Dziesięciorga Przykazań. Polecenie 3. s. 162. g) Zwracamy uwagę uczniów na symbolikę strony lewej i prawej i w tym kontekście wszyscy przyglądają się tablicy, ustnie omawiamy wspólne cechy kwater (podział na stronę lewą – złą, z diabłem, i prawą, dobrą, z aniołem, szarfy z hasłami, złe i dobre miny); po czym zapisujemy na karcie pracy. h) Następnie należy ponumerować kwatery; podzielić klasę na grupy (2-3 osobowe); każda grupa analizuje jedną część tablicy, próbuje określić, jakie na niej znajduje się przykazanie. i) Uzupełniamy wspólnie kartę pracy, jednocześnie korzystamy z rzutnika i komputera z dostępem do Internetu; na stronie culture.pl znajdziemy powiększone fragmenty Tablicy, które ułatwią interpretację. j) Zadaniem podsumowującym jest uzupełnienie notatki: Symbolika kształtu Tablicy Dziesięciorga Przykazań przywodzi na myśl oryginalne …………………………………., które – jak podaje Biblia - otrzymał ……….. na górze …………………………… . Kształt dzieła wzmacnia jego ………………….wymowę i wskazuje na nieodłączny związek z Pismem Świętym. Dzieło to należy interpretować w kontekście ………………………………………… . k) Przypominamy, ja tworzy się opis dzieła sztuki. Podajemy zadanie domowe: wybierz jedną z kwater i opisz w związku z tekstem biblijnym. l) Pytamy uczniów, czy znają dzieła odwołujące się mniej lub bardziej bezpośrednio do Dekalogu. Można w zasadzie wskazać dowolny film masowy, chociażby Listy do M. czy Nigdy w życiu lub filmy Kieślowskiego z cyklu Dekalog. 7. Kluczowe pytania dla uczniów: W czym może pomóc znajomość Dekalogu na egzaminie gimnazjalnym? (kontekst biblijny może być pomocny w analizie wielu tekstów kultury). 8. Notatki i dodatkowe ćwiczenia: 1. Dekalog – dziesięć przykazań pochodzących ze Starego Testamentu, które otrzymał Mojżesz na górze Synaj. Regulują stosunki człowieka z Bogiem oraz życie we wspólnocie. Karta pracy: 1. a. Lewa strona symbolizuje ………………………………………………………………………. b. Prawa strona symbolizuje ……………………………………………………………………… 2. Wpisz do każdej części Tablicy Dziesięciorga Przykazań treść przykazania, które ilustruje. (tutaj za pomocą autotektu możemy wstawić kstzałt tablicy z przykazaniami) 3. Prawidłowości w kompozycji kwater: 4. Uzupełnij notatkę: 5. Symbolika kształtu Tablicy Dziesięciorga Przykazań przywodzi na myśl oryginalne ……………………………………………., które – jak podaje Biblia - otrzymał ………………………….. na górze ……………………………… . Kształt dzieła wzmacnia jego ……………………………….wymowę i wskazuje na nieodłączny związek z Pismem Świętym. Dzieło to należy interpretować w kontekście ………………………………………… . Wyświetleń: 1588
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |