|
|
Katalog Martyna Olejnik, 2012-01-23 tuchola Język polski, Scenariusze Dom w Poemach naiwnych Czesława Miłosza1. Temat: Dom w poezji Czesława Miłosza. 2. Powiązanie z wcześniejszą wiedzą: - analiza i interpretacja wiersza - znajomość środków stylistycznych 3. Cele lekcji: - wskazuje środki styl. i ich funkcje w wierszu - porównuje dwa obrazy domu widoczne w Świecie. Poemach naiwnych. 4. Cele sformułowane w języku ucznia (zapisane na tablicy): - przypomnisz sobie, jak analizować i interpretować wiersz 5. Na Co Bezu: - odnajdywanie, nazywanie środków stylistycznych oraz ich funkcji w kreowaniu przekazu poetyckiego - porównywanie dwóch obrazów poetyckich, wymienianie podobieństw i różnic 6. Przebieg lekcji: a) Czynności wstępne. b) Pojęcie domu ze słownika języka polskiego bądź Opowieści o rzeczach powszednich Kopalińskiego. Uczniowie za pomocą rybiego szkieletu opracowują własne definicje domu. c) Powinnyśmy zwrócić uwagę na to, czy w definicji pojawiło się znaczenie metaforyczne domu. d) Opowiadamy uczniom krótko o życiu Miłosza, kilka słów o cyklu Świat. Poema naiwne. Oba omawiane wiersze pochodzą z tego cyklu. e) Czytamy wiersz Miłosza Droga. Uczniowie omawiają obrazy poetyckie obecne w każdej zwrotce. Opis przestrzeni zapisujemy do zeszytu (bliska, znajoma, bezpieczna, dom w znaczeniu dosłownym, z czerwonym dachem itd.) f) Czytamy wiersz Miłosza Z okna. Postępujemy z wierszem podobnie. Można wypisać poszczególne elementy przestrzeni, okazuje się, że jest to mapa Europy widziana z lotu ptaka. Opisujemy przestrzeń (daleka, wielu mieszkańców, bezkresna, nieznana – „Ojciec powiada, że to Europa”). g) Opisów przestrzeni można dokonać w tabeli; kolejnymi „etapami” będą: i. sytuacja liryczna ii. elementy przestrzeni iii. mieszkańcy iv. dominujące środki stylistyczne v. wnioski h) Podsumowanie (wnioski): U Miłosza funkcjonują dwa modele domu; jeden dosłowny, drugi metaforyczny; Pierwszym jest dom na Litwie, dom – symbol dzieciństwa, drugi – to Europa, której mieszkańcem stał się Miłosz, gdy był już dorosłym człowiekiem. i) Możemy potraktować wiersze Miłosza jako pretekst do rozważań na temat Unii Europejskiej. 7. Kluczowe pytania dla uczniów: Czy dom musi mieć dach? 8. Notatki i dodatkowe ćwiczenia: Ew. tabela Wyświetleń: 1258
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |