AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Katarzyna Sochacka, 2012-02-02
bydgoszcz

Zajęcia zintegrowane, Scenariusze

Scenariusze zajęć z nauki umiejętności społecznych

- n +

Trening Umiejętności Społecznych

Osoby prowadzące:
Data:
Czas trwania: 2h

Głównym celem zajęć jest nabywanie umiejętności społecznych

Cele szczegółowe zajęć terapeutycznych:
• Rozwój społeczny - poznawanie innych osób, integracja z grupą, rozwijanie umiejętności autoprezentacji.
• Wdrażanie reguł funkcjonowania społecznego oraz ćwiczenie sposobów adekwatnego zachowania się w różnych sytuacjach.
• Budowanie pozytywnych związków pomiędzy uczestnikami grupy a otoczeniem.
• Możliwość przebywania w bezpiecznych warunkach w niezagrażającej i akceptującej grupie rówieśniczej, co sprzyja integracji i kształtowaniu naturalnych relacji interpersonalnych.
• Gry i zabawy ruchowe sprzyjające pokonywaniu dystansu fizycznego.
• Ćwiczenia w komunikacji – wspólne podejmowanie decyzji.
• Określanie własnych stanów emocjonalnych i ich przyczyn.
• Wzmacnianie poczucia pewności siebie poprzez rozwijanie umiejętności swobodnej ekspresji ciała i siebie (swoich myśli, potrzeb).
• Rozwijanie świadomości swoich mocnych i słabszych stron.
• Rozwijanie świadomości różnic i podobieństw między osobami .
• Ekspresja siebie poprzez swobodną aktywność i zabawy ruchowe.
• Trening umiejętności praktycznych (składanie życzeń, przygotowywanie imprezy, wyjście do kawiarni na lody, pizzę, przejazd tramwajem, autobusem itp.)
• Nauka rozpoznawania znaczenia gestów, ekspresji mimicznej i ciała.
• Nauka wykorzystywania komunikatów niewerbalnych (posługiwanie się gestem, mimiką, dystansem).
• Rozwijanie wyobraźni i kreatywności.




Formy i metody pracy terapeutycznej:
- zajęcia w grupie;
- zajęcia w parach;
- zajęcia indywidualne;
- system wzmocnień dostosowany do indywidualnych potrzeb każdego uczestnika zajęć;
- scenki, dyskusja, burza mózgów;
- elementy W. Sherborne, B. Strauss;
- elementy ruchowo – gimnastyczne;
- element : makaton, gesty, symbole;
Środki dydaktyczne:
- arkusze papieru, pisaki, kredki, farby, piłka, szarfy, woreczki,
- gry planszowe;
- gry związane z ruchem

Schemat zajęć:
1. Powitanie
2. Omówienie tematu zajęć
3. Przeprowadzenie zajęć
4. Zakończenie zajęć
5. Zadania domowe









SCENARIUSZ ZAJĘĆ

Osoby prowadzące:
Grupa dzieci: zajęcia grupowe
Data:
Środki : kartki, flamastry, gry planszowe, masa solna, gry komputerowe, muzyka, magnetofon
CELE:
- rozwijanie zachowania w nowym miejscu
- rozwijanie umiejętności radzenia sobie w nowej grupie
- rozwijanie umiejętności słuchania
1.Powitanie - przedstawienie się i wskazanie swojego gestu – cała grupa powtarza gest. Zapamiętanie imion i gestu.

2. Osoba prowadząca mówi dlaczego się spotykamy i co będziemy się uczyć na zajęciach.
Rozmowa na temat uczuć i ustalenie jak w danym dniu się czujemy – KCIUK (wskazanie na dół to czujemy się źle, kciuk do góry to czujemy się super, kciuk na bok czujemy się tak sobie)

3.Gra : rzutki ( dzielimy na 2 drużyny i wszyscy mają papier i przerzucamy papier na określony znak oraz kończymy zabawę na ustalony znak)

4.Zabawa „ Podoba mi się u sąsiada…………..”

5.Zabawa : Zły pies ( omówienie zasad gry)

6.Moje zainteresowania – każdy z uczestników na kartce papieru – dowolna techniką rysuje czym lubi się bawić, jaka lubi oglądać bajkę po zrobieniu zadania każdy omawia swoją pracę.
- poznawanie siebie i innych

7. Spotkanie – dobieramy się w pary i jak osoba prowadząca mówi spotkały się 2 osoby i dotykają się plecami itd. po każdym poleceniu zmiana partnera.

8. Twister

9. Zakończenie zajęć : Dzisiaj na zajęciach podobało mi się…..+ kciuk


Pyt. Co chcieliby robić na zajęciach, gdzie chcieliby pójść.





. „Dzisiaj na zajęcia ciach podobało mi się…….”

SCENARIUSZ ZAJĘĆ
Osoby prowadzące:
Grupa dzieci:
Data:
Środki:
CELE:
-kształtowanie prawidłowych zachowań ;
- rozwijanie umiejętności radzenia sobie z emocjami i nazywanie emocji;
- rozwijanie umiejętności słuchania;
- rozwijanie umiejętności współpracy w grupie;
- rozwijanie umiejętności współpracy w parach;


1.Powitanie – „kciuki”
- termometr

2. Twórcze myślenie – emocje:
- gra w zbijaka;
- przeciąganie liny;
Rozmowa na temat jestem smutny, gdy…..
Jestem wesoły, gdy……
(omówienie z dziećmi zabaw: co było najfajniejsze w grze, co mnie denerwowało).

3. Zabawa w „Pomnik”
Dzieci dobierają się w pary, jedna osoba staje tak jakby była pomnikiem a druga ją naśladuje , nie może być taka sama poza.
- omówienie zabawy

4. ZASADY:
- Co to są zasady?
- Gdzie spotykamy się z zasadami?
- Czy zasady ułatwiają zabawę?
( Ustalenie zasad w grupie i wszyscy się podpisują.

5. Zabawa „ Każdy z każdym”
- zadajemy każdemu uczestnikowi jakiekolwiek pytanie.
(omówienie zabawy)

6. Zabawa: „ Nazywam się…”
(pakowanie torby podróży: przedmioty potrzebne: torba, szampon, mydło, klapki, ręcznik, pasta do zębów, szczoteczka, bielizna, bluzka, spodnie, kurtka).

7. Zabawa: Trening „Detektywów” chusta, przedmioty lub obrazki

8. Głuchy telefon
9. Oczy szeroko otwarte - chusta
10. Zadanie domowe: przynieś grę z zasadami.






SCENARIUSZ ZAJĘĆ

Osoba prowadząca:
Grupa dzieci: zajęcia grupowe
Data:
Środki : kartki, flamastry, gry planszowe
CELE:
1. rozwijanie zachowania w nowym miejscu
2. rozwijanie umiejętności radzenia sobie z uczuciami negatywnymi
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
I. POWITANIE
• Każdy uczestnik wymyśla swój gest, który oznaczałby powitanie i wszyscy tak się witają;
• Zaznaczenie na schemacie człowieka swojego samopoczucia i omówienie
• Przypomnienie zasad jakie będą obowiązywać na zajęciach
• Pogadanka na temat wakacji i powrotu do szkoły

II. Komunikacja: Jaką miałem przygodę lub sytuację w której było śmiesznie lub źle
- omówienie przez prowadzącego co to mogą być za przeżycia, ze w różnych miejscach( rysowanie rysunków)
- omówienie każdego rysunku przez osoby rysujące
- co było najtrudniejsze w tworzeniu rysunku sytuacja , czy przeniesienie ze słów na rysunek
- dlaczego dana sytuacja była łatwa bądź trudna
- czy potrzebowaliście pomocy – jak sobie z tym poradziliście
III. „Problem to ja”( osoba prowadząca przedstawia kilka sytuacji radzenia sobie z problemem)
- wymyślenie przez uczestników scenek i ich odgrywanie
- omówienie scenek co było trudne, jak można radzić sobie w różnych sytuacjach
IV. Zabawa: „ Sznur” wszyscy oprócz jednej osoby zaplątują się w sznur, po czy mają zawiązane oczy i osoba wybrana daje instrukcje tak by cała grupa się rozplatała.
- po zadaniu dyskusja : co było ważnego w tym zadaniu, na co zwracamy uwagę, jak się czuliśmy nie widząc co robimy itp.
V. Wspólny posiłek
VI. Wspólny posiłek
VII. Zabawa: „AUKCJA” każdy z uczestników ma po 100punktów, są wyrazy które można kupić. Po zakupie każdy z uczestników omawia czemu wybrał takie wyrazy: co one znaczą dla niego i dlaczego są takie ważne.
VIII. Gra zespołowa : „ Tabu” lub „ Podaj swój ruch”
IX. Propozycja miejsc jakie chcieliby zobaczyć:
- omówienie zadania przez uczestników
X. Zakończenie zajęć: „ Dziś na zajęciach…..”
XI. Zadanie domowe: „ Przynieś ulubioną zabawę”

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 18520


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 6



Ilość głosów: 1

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.