Katalog Katarzyna Sochacka, 2012-02-02 bydgoszcz Zajęcia zintegrowane, Scenariusze Scenariusze zajęć z nauki umiejętności społecznychTrening Umiejętności Społecznych Osoby prowadzące: Data: Czas trwania: 2h Głównym celem zajęć jest nabywanie umiejętności społecznych Cele szczegółowe zajęć terapeutycznych: • Rozwój społeczny - poznawanie innych osób, integracja z grupą, rozwijanie umiejętności autoprezentacji. • Wdrażanie reguł funkcjonowania społecznego oraz ćwiczenie sposobów adekwatnego zachowania się w różnych sytuacjach. • Budowanie pozytywnych związków pomiędzy uczestnikami grupy a otoczeniem. • Możliwość przebywania w bezpiecznych warunkach w niezagrażającej i akceptującej grupie rówieśniczej, co sprzyja integracji i kształtowaniu naturalnych relacji interpersonalnych. • Gry i zabawy ruchowe sprzyjające pokonywaniu dystansu fizycznego. • Ćwiczenia w komunikacji – wspólne podejmowanie decyzji. • Określanie własnych stanów emocjonalnych i ich przyczyn. • Wzmacnianie poczucia pewności siebie poprzez rozwijanie umiejętności swobodnej ekspresji ciała i siebie (swoich myśli, potrzeb). • Rozwijanie świadomości swoich mocnych i słabszych stron. • Rozwijanie świadomości różnic i podobieństw między osobami . • Ekspresja siebie poprzez swobodną aktywność i zabawy ruchowe. • Trening umiejętności praktycznych (składanie życzeń, przygotowywanie imprezy, wyjście do kawiarni na lody, pizzę, przejazd tramwajem, autobusem itp.) • Nauka rozpoznawania znaczenia gestów, ekspresji mimicznej i ciała. • Nauka wykorzystywania komunikatów niewerbalnych (posługiwanie się gestem, mimiką, dystansem). • Rozwijanie wyobraźni i kreatywności. Formy i metody pracy terapeutycznej: - zajęcia w grupie; - zajęcia w parach; - zajęcia indywidualne; - system wzmocnień dostosowany do indywidualnych potrzeb każdego uczestnika zajęć; - scenki, dyskusja, burza mózgów; - elementy W. Sherborne, B. Strauss; - elementy ruchowo – gimnastyczne; - element : makaton, gesty, symbole; Środki dydaktyczne: - arkusze papieru, pisaki, kredki, farby, piłka, szarfy, woreczki, - gry planszowe; - gry związane z ruchem Schemat zajęć: 1. Powitanie 2. Omówienie tematu zajęć 3. Przeprowadzenie zajęć 4. Zakończenie zajęć 5. Zadania domowe SCENARIUSZ ZAJĘĆ Osoby prowadzące: Grupa dzieci: zajęcia grupowe Data: Środki : kartki, flamastry, gry planszowe, masa solna, gry komputerowe, muzyka, magnetofon CELE: - rozwijanie zachowania w nowym miejscu - rozwijanie umiejętności radzenia sobie w nowej grupie - rozwijanie umiejętności słuchania 1.Powitanie - przedstawienie się i wskazanie swojego gestu – cała grupa powtarza gest. Zapamiętanie imion i gestu. 2. Osoba prowadząca mówi dlaczego się spotykamy i co będziemy się uczyć na zajęciach. Rozmowa na temat uczuć i ustalenie jak w danym dniu się czujemy – KCIUK (wskazanie na dół to czujemy się źle, kciuk do góry to czujemy się super, kciuk na bok czujemy się tak sobie) 3.Gra : rzutki ( dzielimy na 2 drużyny i wszyscy mają papier i przerzucamy papier na określony znak oraz kończymy zabawę na ustalony znak) 4.Zabawa „ Podoba mi się u sąsiada…………..” 5.Zabawa : Zły pies ( omówienie zasad gry) 6.Moje zainteresowania – każdy z uczestników na kartce papieru – dowolna techniką rysuje czym lubi się bawić, jaka lubi oglądać bajkę po zrobieniu zadania każdy omawia swoją pracę. - poznawanie siebie i innych 7. Spotkanie – dobieramy się w pary i jak osoba prowadząca mówi spotkały się 2 osoby i dotykają się plecami itd. po każdym poleceniu zmiana partnera. 8. Twister 9. Zakończenie zajęć : Dzisiaj na zajęciach podobało mi się…..+ kciuk Pyt. Co chcieliby robić na zajęciach, gdzie chcieliby pójść. . „Dzisiaj na zajęcia ciach podobało mi się…….” SCENARIUSZ ZAJĘĆ Osoby prowadzące: Grupa dzieci: Data: Środki: CELE: -kształtowanie prawidłowych zachowań ; - rozwijanie umiejętności radzenia sobie z emocjami i nazywanie emocji; - rozwijanie umiejętności słuchania; - rozwijanie umiejętności współpracy w grupie; - rozwijanie umiejętności współpracy w parach; 1.Powitanie – „kciuki” - termometr 2. Twórcze myślenie – emocje: - gra w zbijaka; - przeciąganie liny; Rozmowa na temat jestem smutny, gdy….. Jestem wesoły, gdy…… (omówienie z dziećmi zabaw: co było najfajniejsze w grze, co mnie denerwowało). 3. Zabawa w „Pomnik” Dzieci dobierają się w pary, jedna osoba staje tak jakby była pomnikiem a druga ją naśladuje , nie może być taka sama poza. - omówienie zabawy 4. ZASADY: - Co to są zasady? - Gdzie spotykamy się z zasadami? - Czy zasady ułatwiają zabawę? ( Ustalenie zasad w grupie i wszyscy się podpisują. 5. Zabawa „ Każdy z każdym” - zadajemy każdemu uczestnikowi jakiekolwiek pytanie. (omówienie zabawy) 6. Zabawa: „ Nazywam się…” (pakowanie torby podróży: przedmioty potrzebne: torba, szampon, mydło, klapki, ręcznik, pasta do zębów, szczoteczka, bielizna, bluzka, spodnie, kurtka). 7. Zabawa: Trening „Detektywów” chusta, przedmioty lub obrazki 8. Głuchy telefon 9. Oczy szeroko otwarte - chusta 10. Zadanie domowe: przynieś grę z zasadami. SCENARIUSZ ZAJĘĆ Osoba prowadząca: Grupa dzieci: zajęcia grupowe Data: Środki : kartki, flamastry, gry planszowe CELE: 1. rozwijanie zachowania w nowym miejscu 2. rozwijanie umiejętności radzenia sobie z uczuciami negatywnymi PRZEBIEG ZAJĘĆ: I. POWITANIE • Każdy uczestnik wymyśla swój gest, który oznaczałby powitanie i wszyscy tak się witają; • Zaznaczenie na schemacie człowieka swojego samopoczucia i omówienie • Przypomnienie zasad jakie będą obowiązywać na zajęciach • Pogadanka na temat wakacji i powrotu do szkoły II. Komunikacja: Jaką miałem przygodę lub sytuację w której było śmiesznie lub źle - omówienie przez prowadzącego co to mogą być za przeżycia, ze w różnych miejscach( rysowanie rysunków) - omówienie każdego rysunku przez osoby rysujące - co było najtrudniejsze w tworzeniu rysunku sytuacja , czy przeniesienie ze słów na rysunek - dlaczego dana sytuacja była łatwa bądź trudna - czy potrzebowaliście pomocy – jak sobie z tym poradziliście III. „Problem to ja”( osoba prowadząca przedstawia kilka sytuacji radzenia sobie z problemem) - wymyślenie przez uczestników scenek i ich odgrywanie - omówienie scenek co było trudne, jak można radzić sobie w różnych sytuacjach IV. Zabawa: „ Sznur” wszyscy oprócz jednej osoby zaplątują się w sznur, po czy mają zawiązane oczy i osoba wybrana daje instrukcje tak by cała grupa się rozplatała. - po zadaniu dyskusja : co było ważnego w tym zadaniu, na co zwracamy uwagę, jak się czuliśmy nie widząc co robimy itp. V. Wspólny posiłek VI. Wspólny posiłek VII. Zabawa: „AUKCJA” każdy z uczestników ma po 100punktów, są wyrazy które można kupić. Po zakupie każdy z uczestników omawia czemu wybrał takie wyrazy: co one znaczą dla niego i dlaczego są takie ważne. VIII. Gra zespołowa : „ Tabu” lub „ Podaj swój ruch” IX. Propozycja miejsc jakie chcieliby zobaczyć: - omówienie zadania przez uczestników X. Zakończenie zajęć: „ Dziś na zajęciach…..” XI. Zadanie domowe: „ Przynieś ulubioną zabawę” Wyświetleń: 18520
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |