![]() |
![]() |
Katalog Agnieszka Owczarek, 2012-02-03 Pabianice Matematyka, Scenariusze Bryły wokół nas - architektura. Metoda projektu w klasie VI szkoły podstawowejTemat: Bryły wokół nas-architektura. I. CELE OGÓLNE: Uczeń wykorzystuje w praktyce wiedzę i umiejętności zdobyte na lekcjach geometrii, wzbogaca swą wiedzę o rodzinnym mieście i ojczyźnie. II. CELE SZCZEGÓŁOWE: Uczeń: rozpoznaje bryły geometryczne na podstawie ich własności, rozróżnia elementy brył, oblicza pole powierzchni całkowitej oraz objętość graniastosłupa, ostrosłupa, brył obrotowych przelicza jednostki pola i objętości, wykonuje siatki i modele graniastosłupów i ostrosłupów, korzysta z różnorodnych źródeł informacji, dokonuje właściwej selekcji zgromadzonego materiału, pracuje w grupie, dyskutuje i słucha innych, ciekawie prezentuje wyniki swojej pracy, ocenia swoją pracę i pracę kolegów. III. KONTRAKT Realizatorzy projektu: klasa VI szkoły podstawowej Czas trwania projektu: trzy tygodnie Czas prezentacji: 10 minut Terminy konsultacji: I konsultacja 1 czerwca 2011 r. (godz. 13.40-14.35) II konsultacja 7 czerwca 2011 r. (godz. 13.40-14.35) III konsultacja 14 czerwca 2011 r. (godz. 13.40-14.35) Termin prezentacji: 21 czerwca 2011 r. Źródła informacji: encyklopedia szkolna: Matematyka, Helena Lewicka „Graniastosłupy z wycinanek” Helena Lewicka „Ostrosłupy z wycinanek” albumy z zabytkami Łodzi, Polski i Świata podręczniki do matematyki „Matematyka z plusem” kl.4, 5, 6 Internet Narzędzia: wyszukiwarki internetowe, program komputerowy Power Point - prezentacja multimedialna, program komputerowy Gimp - obróbka zdjęć, program komputerowy Excel- obliczanie pól i objętości brył, anaglify GWO program komputerowy Poly – bryły platońskie i ich siatki, aparat fotograficzny skaner Formy prezentacji: makiety, plakaty, prezentacja komputerowa, album, gazetka itp.-zależnie od inwencji grup IV. OPIS ZADAŃ: Uczniowie podzieleni na grupy 5 - 6 osobowe pokazują związek geometrii z otaczającym światem- w architekturze Łodzi, Polski i Świata. Zadania dla grup: Dobierzcie się w 5-6 osobowe grupy tak, aby wśród Was byli uczniowie mocniejsi i słabsi z matematyki. Podajcie składy osobowe grup i wybierzcie lidera grupy. Lider losuje zadanie do wykonania. Podzielcie się pracą i odpowiedzialnością za nią. Wyznaczcie terminy i miejsca waszych spotkań (musicie uwzględnić terminy konsultacji z nauczycielem). Przygotujcie prezentację uwzględniając zagadnienia tematyczne zawarte w zadaniach. Grupa I - "Bryły wokół nas - architektura - graniastosłupy". Podajcie co najmniej 6 przykładów wykorzystania graniastosłupów w architekturze (Polska / Świat). Zilustrujcie te budowle (rysunki, zdjęcia, rzuty, przekroje itp.). Podajcie wymiary tych budowli. Obliczcie objętość i pole powierzchni każdej z nich (z uwzględnieniem różnych jednostek miar). Wykonajcie ich siatki w wybranej skali. Wykonajcie model 1 wybranego obiektu w odpowiednio dobranej skali. Grupa II - "Bryły wokół nas - architektura - ostrosłupy". Podajcie co najmniej 6 przykładów wykorzystania ostrosłupów w architekturze (Polska / Świat). Zilustrujcie te budowle (rysunki, zdjęcia, rzuty, przekroje itp.). Podajcie wymiary tych budowli. Dowiedzcie się, jak obliczyć ich pole i objętość. Obliczcie objętość i pole powierzchni co najmniej jednej z nich (z uwzględnieniem różnych jednostek miar). Wykonajcie model 1 wybranego obiektu w odpowiednio dobranej skali. Grupa III - "Bryły wokół nas - architektura – bryły obrotowe". Podajcie co najmniej 6 przykładów wykorzystania brył obrotowych w architekturze (Polska / Świat). Zilustrujcie te budowle (rysunki, zdjęcia, rzuty, przekroje itp.). Podajcie wymiary tych budowli. Dowiedzcie się, jak obliczyć ich pole i objętość. Obliczcie objętość i pole powierzchni co najmniej jednej z nich (z uwzględnieniem różnych jednostek miar). Opiszcie, w jaki sposób powstają bryły obrotowe. V. KRYTERIA OCENY: Przygotowanie projektu zgodność przygotowanego materiału z zadanym tematem – 1 pkt zawartość merytoryczna (wybór budowli, różnorodność brył, bogactwo informacji) – 7 pkt korzystanie z różnych źródeł informacji, selekcja informacji – 2 pkt pomysłowość projektu – 2 pkt estetyka wykonania projektu – 2 pkt terminowość – 1 pkt Prezentacja (10 minut) pomysłowość prezentacji – 2 pkt wykorzystanie czasu prezentacji – 1 pkt zaciekawienie widzów (ciekawa historyjka, legenda...) – 2pkt udział wszystkich członków grupy w prezentacji – 1pkt zawarcie w prezentacji istotnych informacji – 1 pkt Praca w grupie (dodatkowo) – 4 pkt Suma - 26 pkt Ocena 8 – 11 pkt - dop 12 – 17 pkt - dst 18 – 21 pkt - db 22 – 24 pkt - bdb 25 – 26 pkt - cel Wyświetleń: 3093
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |