![]() |
![]() |
Katalog Helena Kowalska, 2012-03-06 Wejherowo Lekcja wychowawcza, Scenariusze Sprawni inaczej.Temat: Sprawni inaczej. Metody: burza mózgów, drama, dyskusja, praca w grupach Środki dydaktyczne: tablica, papier, trzy zdjęcia przedstawiające fragment tej samej ulicy w załączniku. Cele: Poznanie pojęcia –niepełnosprawny oraz rodzajów niepełnosprawności, zapoznanie z barierami jakie napotykają w życiu osoby niepełnosprawne. Pobudzanie do refleksji nad problemem funkcjonowania osób niepełnosprawnych w społeczeństwie, uświadomienie istnienia różnych rodzajów niepełnosprawności, wskazanie na trudności życiowe osób niepełnosprawnych, budowanie szacunku do osób niepełnosprawnych uświadomienie konieczności dostosowania warunków życia społeczeństwa do osób niepełnosprawnych Czas trwania realizacji tematu: 45 minut Przebieg lekcji: 1. Uczniowie podają rzeczy, które kojarzą się im z hasłem- niepełnosprawni, jeden z uczniów zapisuje na tablicy. Po zakończeniu zapisywania wszystkich pomysłów nauczyciel wspólnie z uczniami dokonuje wartościowania tego co jest pozytywne, a co negatywne. Uczniowie podają rzeczy, które kojarzą im się z hasłem niepełnosprawni. Następnie wspólnie z wychowawcą określają, które z podanych rzeczy mają charakter pozytywny, a które negatywny. 2. Uczniowie podają jakie są rodzaje niepełnosprawności? 3. Wychowawca dzieli uczniów na 3 grupy, każdej grupie daje 1 zdjęcie (takie samo) (zał.) z fragmentem ulicy, kartkę. Każda grupa ma zadanie wypisania przeszkody jakie mogą napotkać w takim miejscu osoby niepełnosprawne. 4. Grupa I bierze pod uwagę osoby niewidome, grupa II osoby niesłyszące, grupa III osoby na wózku inwalidzkich. Po zakończeniu zadania grupy odczytują to, co wypracowały. 5. Te same grupy wypisują inne bariery istniejące dla osób danej niepełnosprawności w swoim mieście. Starają się ułatwić tym osobom normalne funkcjonowanie w społeczeństwie. 6. Ćwiczenia dramowe: o Scenka dwóch ochotników: Osoba niewidoma pyta się o konkretny przystanek, na którym chce wysiąść, jednak ty wysiadasz wcześniej. Jak się zachowasz? Pozostali uczniowie komentują scenkę. o Scenka czterech uczniów: Rozmawia dwóch głuchoniemych na migi. Ty jesteś ojcem dziecka pięcioletniego, które wskazuje na te osoby i pyta się głośno: Czemu oni machają tak rękoma, tato?. Jak wyjaśnisz dziecku, kwestie niepełnosprawności. Szczególnie, że idzie w przyszłym roku do zerówki w szkole integracyjnej. Uczniowie komentują wypowiedzi po odegraniu scenki. 7. Nauczyciel dzieli uczniów na dwie grupy i przez ok. 5 min przygotowują się do pełnienia określonych poniżej ról, a potem biorą udział w dyskusji. o I grupa ma za zadanie bronienie stanowiska opowiadającego się za potrzebą przeprowadzenia zmian zmierzających do integracji niepełnosprawnych ze społeczeństwem. o II grupa ma wykazać, że zmiany takie nie są potrzebne. 8. Nauczyciel uświadamia uczniom, że niekiedy niepełnosprawności są ze sobą sprzężone. Wyjaśnia, iż są jeszcze inne niepełnosprawności. Uczniowie mogą włączyć się w rozmowę. Wyświetleń: 912
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |