Katalog Kinga Dziemianko, 2012-03-12 Choszczno Renata Witkowska Zajęcia pozaszkolne, Projekty edukacyjne PROJEKT EDUKACYJNY ZAJĘĆ TURYSTYCZNO GEOGRAFICZNYCHPROJEKT EDUKACYJNY ZAJĘĆ TURYSTYCZNO GEOGRAFICZNYCH,” OPRACOWAŁY: Kinga Dziemianko Renata Witkowska nauczyciele mianowani Gimnazjum Publicznego w Bierzwniku Zespół Szkolno-Przedszkolny w Bierzwniku 73-240 Bierzwnik ,ul. Sienkiewicza 17 woj. Zachodniopomorskie „(…) ludzie tęsknią dzisiaj do ojczyzny, a zamiast niej przyznaje się im tylko państwo. Ojczyzna jest ograniczona, wrośnięta w przeszłość, zawsze nieduża, grzejąca serce, bliska jak własne ciało.” ( Czesław Miłosz ) WSTĘP Dzisiejsza szkoła odchodzi od przekazywania encyklopedycznych często oderwanych od życia wiadomości. Zatem niezmiernie ważne staje się przygotowanie do samodzielnego podejmowania decyzji, rozumnego korzystania z rozmaitych źródeł wiedzy. Szkolna ławka nie jest już jedynym miejscem, w którym można posiąść wiedzę i poznać świat- szczególnie świat wartości. Dzisiejsza szkoła daje możliwość uczniom poznania świata wszystkimi zmysłami, a w szczególności poprzez wzrok, słuch dotyk. Świat fikcji ukazywany w filmach i grach komputerowych daje złudzenie realności. Młodzież w wieku dorastania w dobie epoki wirtualnej szczególnie narażona jest na tego typu działania. W myśleniu ucznia na etapie gimnazjum pojawiają się już pierwsze pytania: „ po co żyję- jaki sens ma życie – po co i dla kogo się uczę?”. Dlatego głównym zadaniem tego programu jest ukazanie uczniom integralnej wizji osoby oraz wybór i urzeczywistnianie wartości służących osobowemu rozwojowi. Zatem niniejszy program łączy w sobie zagadnienia kulturoznawcze, historyczne, jak również turystyczne. PROGRAM ZAWIERA: Wstęp Cele zajęć Założenia zajęć Plan pracy Efekt końcowy Dokumentację projektu CELE ZAJĘĆ: rozwijanie zainteresowania własną miejscowością, regionem, województwem; doskonalenie umiejętności korzystania z różnych źródeł informacji; rozbudzanie refleksyjności w opisywaniu wybranych miejsc; pogłębianie wiedzy krajoznawczej, historycznej, topograficznej o własnym regionie; inspirowanie do samodzielnych poszukiwań i poszerzania wiedzy przez uczniów; kultura życia bycia w różnych środowiskach i sytuacjach; selekcjonowanie faktów ważnych i istotnych, oddzielając je od błahych; umiejętność współżycia w grupie. ZAŁOŻENIA ZAJĘĆ: uczniowie zostają podzieleni na kilkuosobowe grupy; każda grupa otrzymuje 2-3 miejscowości do opracowania; uczniowie przedkładają opiekunom swój plan działania; uczestnicy zajęć zobowiązani są realizować swoje plany-zamierzenia systematycznie; uczniowie uczestniczą w zaplanowanych wycieczkach po regionie; uczniowie realizują projekt przez dwa lata; opiekunowie na bieżąco monitorują pracę uczniów, pomagają w wyszukiwaniu informacji, opracowywaniu zebranych materiałów. WARUNKI REALIZACJI PROGRAMU: Projekt edukacyjny „zajęcia turystyczno- geograficzne” przyczynia się do wszechstronnego rozwoju i kształtowania aktywności intelektualno- poznawczej uczniów. Istotne znaczenie podczas nauki ma dobór odpowiednich treści, metod, sposobów ich realizacji. Obok wiedzy uczeń powinien zdobyć pewne umiejętności, nabyć postawy, które będą owocowały w dorosłym życiu. Ważnym czynnikiem stymulującym aktywność intelektualno-poznawczą uczniów będą wycieczki przyrodnicze i krajoznawcze. Wycieczka wytwarza wśród uczestników atmosferę podniecenia, oczekiwania na przygodę, spotkania z czymś nowym. Jest formą dodatkowego źródła wiadomości dostarczającego przeżyć i wzruszeń, a także konfrontacją informacji podręcznikowych z rzeczywistością bezpośrednio obserwowaną. Każdy uczeń uczestniczący w projekcie poddawany jest procesowi kształtowania aktywności intelektualno-poznawczej na który składają się: kontakt z otaczającą przyrodą; szacunek i ochrona wobec obiektów kulturowych; wzbogacenie wiedzy i słownictwa; własna aktywność poznawcza i twórcza. Zatem zaplanowane zajęcia, które w znacznej części będą się odbywały poprzez wycieczki, wdrożą młodzież do kulturalnego i racjonalnego spędzania czasu wolnego. Rozwiną u uczniów zdolności obserwacyjne, nauczą dostrzegania zmian, odkrywania związków między zjawiskami i procesami. Stworzą okazję do kształcenia uwagi i jej podzielności. Pozwolą zatem na rozwój krytycyzmu, samodzielności myślenia i kształtowania poglądu na świat. A osobom odpowiedzialnym za projekt, również możliwość obserwacji zachowań i postaw uczniów w różnych sytuacjach pozaszkolnych. EWALUACJA: stworzenie galerii prac, zdjęć z ciekawych miejsc; zebranie prac w postaci albumów, folderów , które będą dostępne w bibliotece szkolnej; umieszczenie informacji na stronie internetowej naszej szkoły. www.zspbierzwnik.edupage.org PLAN PRACY ZAJĘĆ TURYSTYCZNO – GEOGRAFICZNYCH: I ROK 1. Tworzenie programu zajęć; harmonogram działań. 2. Spotkanie organizacyjne- przydział zadań do realizacji. 3. Zbieranie informacji o wybranej miejscowości a) ogólne informacje o wybranej miejscowości (charakterystyka miejscowości); położenie geograficzne przyroda zabytki ciekawe miejsca legenda mapa, itp. b) korzystanie z różnych źródeł informacji (słowniki, encyklopedie, Internet, odwiedziny w Urzędzie Gminy, analiza map, folderów itp.); c) przetwarzanie informacji; opracowanie danych potrzebnych do stworzenia folderów poszczególnych miejscowości. 4. Praca nad mapą „Obiekty zabytkowe w gminie Bierzwnik”. a) wycieczka po najbliższej okolicy-fotografowanie obiektów zabytkowych w naszej gminie. II ROK 1. Dziedzictwo pocysterskie w Bierzwniku. 2. Powiat-Bierzwnik, Recz, Pełczyce, Krzęcin-wspólne dziedzictwo a) wyszukiwanie w Internecie i literaturze wzmianek o pocysterskim dziedzictwie tych miejsc. b) zajęcia w terenie- posługiwanie się aparatem, wykonywanie zdjęć zabytków, ciekawych fragmentów przyrody c) wycieczka rowerowa wybraną trasą turystyczną d) projektowanie folderów, albumów, map z zebranych materiałów 3. Szlakiem „wielkich bitew”. a) wyszukiwanie informacji na temat bitwy pod Cedynią i pod Siekierkami; 4. Przyroda Drawieńskiego Parku Narodowego. a) opracowanie graficzne b) wycieczka do wybranego miejsca w parku DOKUMENTACJA PROJEKTU: notatki, mapy, foldery, zdjęcia, rysunki. Wyświetleń: 1059
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |