![]() |
![]() |
Katalog Maciej Żurek, 2012-03-28 Pakość Pedagogika, Różne Opis i analiza przypadku dydaktycznego. Uczeń z problemami w nauce.1. Identyfikacja problemu. Uczeń klasy IV szkoły podstawowej, od początku nowego etapu edukacyjnego miał problemy z opanowaniem podstawowych wiadomości i umiejętności edukacyjnych. Przy każdym kolejnym sprawdzeniu wiadomości i umiejętności otrzymywał oceny niedostateczne. U ucznia dało się zaobserwować stopniowe zniechęcenie do nauki. 2. Główne objawy. - otrzymywanie niskich ocen, - problemy ze skupieniem uwagi, - trudności w przetwarzaniu materiału nieliterowego, - słaba technika czytania, - obniżona pamięć słuchowa. 3. Geneza i dynamika zjawiska. Z rozmów z wychowawcą ucznia w klasach I- III dowiedziałem się, iż uczeń od początku miał problemy w nauce. Rozmowy z innymi nauczycielami potwierdziły, iż chłopiec słabo czyta, nie zapamiętuje czytanego tekstu. W związku z przejściem ucznia do kolejnego etapu edukacyjnego i problemami w nauce dało się zauważyć ucznia stopniowe zniechęcenie do nauki, unikanie sytuacji, w których jego wiedza mogła zostać sprawdzona – uczeń starał się być bardzo cicho, nie uczestniczył aktywnie w lekcji, unikał kontaktu wzrokowego z nauczycielem. Po wywiadzie z rodzicami uzyskałem informację, że chłopiec niechętnie odrabiał zadane prace, nie lubi głośno czytać i coraz częściej neguje werbalnie chodzenie do szkoły. 4. Znaczenie problemu. Uczeń pozbawiony pomocy mógł nie opanować podstawowych wiadomości i umiejętności co mogło skutkować otrzymaniem ocen niedostatecznych na koniec semestru. Pogłębiające się braki mogły narastać i pogłębiać niechęć do nauki i szkoły. 5. Prognoza. a) negatywna: - pogłębienie braków, - brak zainteresowania nauką, - pogłębiająca się niechęć do nauki i szkoły, - brak promocji do klasy programowo wyższej. b) pozytywna: - nadrobienie zaległości, - pokonanie problemów w nauce, - aktywne uczestniczenie w zajęciach, - uzyskiwanie coraz lepszych wyników w nauce, - zmotywowanie ucznia do samodzielnego zdobywanie wiedzy. 6. Propozycje rozwiązania problemu i wdrożone działania. Aby „plan naprawczy” się powiódł niezbędna była ścisła współpraca rodziców z nauczycielami i objęcie ucznia opieką poradni psychologiczno-pedagogicznej. Rodzice poznali jakimi metodami najlepiej pracować z dzieckiem i jak motywować je do nauki. Nauczyciele dostosowali swoje wymagania i metody pracy do możliwości ucznia, sprawdzając je wcześniej. Ważne okazało się uzmysłowienie dziecku korzyści wynikających ze zdobywania wiedzy. Podjęto następujące działania: - przeprowadziłem pedagogizację rodziców w zakresie metod pracy z dzieckiem, w szczególności eliminowania bodźców, które rozpraszają uwagę, - zachęciłem rodziców do przebadania dziecka w poradni, - wprowadziłem w pracy z uczniem metody i techniki, które miały na celu usprawnienie zapamiętywania materiału oraz poprawienie techniki czytania, - zindywidualizowałem w jeszcze większym stopniu pracę na lekcji z uczniem - chwaliłem ucznia z każdy, nawet najmniejszy postęp w nauce, - przy współpracy z pedagogiem uzmysłowiłem uczniowi korzyści wynikające ze zdobywania wiedzy, - rozpoznałem zainteresowania ucznia i starałem się je pogłębić oraz ukierunkować go na samodzielne zdobywanie wiadomości z interesującego go zakresu (współpraca z biblioteką szkolną w wyszukaniu i doborze materiałów) - uczeń zaczął uczęszczać na zajęcia dodatkowe mające na celu nadrobienie zaległości, - nauczyciele innych przedmiotów obniżyli wymagania i dostosowali je do faktycznych możliwości ucznia, - nauczyciele zaczęli w większym stopniu oceniać ucznia za wysiłek a nie efekt. 7. Efekty oddziaływań. Diagnoza i wyciągnięte wnioski pomogły nauczycielom dostosować formy i metody pracy oraz wymagania edukacyjne do obniżonych możliwości ucznia. Rodzice pracowali z uczniem w domu starając się doskonalić technikę czytania i umiejętność koncentracji uwagi. Motywowany pochwałami uczeń coraz chętniej brał aktywny udział w lekcjach. Zaczął otrzymywać częściej pozytywne oceny, co z kolei spowodowało u niego pozytywną zmianę w nastawieniu do nauki i szkoły. Zaczął w większym stopniu korzystać z zasobów biblioteki szkolnej rozwijając swoje zainteresowania. Z satysfakcją obserwowałem jak uczeń w wyniku podjętych działań zmienia się, otrzymuje lepsze stopnie, jest aktywny i pozytywnie nastawiony do szkoły. Maciej Żurek ZPO w Kościelcu Wyświetleń: 6279
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |