Katalog

Maciej Żurek, 2012-03-28
Pakość

Pedagogika, Różne

Opis i analiza przypadku dydaktycznego. Uczeń z problemami w nauce.

- n +

1. Identyfikacja problemu.
Uczeń klasy IV szkoły podstawowej, od początku nowego etapu edukacyjnego miał problemy z opanowaniem podstawowych wiadomości i umiejętności edukacyjnych. Przy każdym kolejnym sprawdzeniu wiadomości i umiejętności otrzymywał oceny niedostateczne. U ucznia dało się zaobserwować stopniowe zniechęcenie do nauki.

2. Główne objawy.
- otrzymywanie niskich ocen,
- problemy ze skupieniem uwagi,
- trudności w przetwarzaniu materiału nieliterowego,
- słaba technika czytania,
- obniżona pamięć słuchowa.

3. Geneza i dynamika zjawiska.
Z rozmów z wychowawcą ucznia w klasach I- III dowiedziałem się, iż uczeń od początku miał problemy w nauce. Rozmowy z innymi nauczycielami potwierdziły, iż chłopiec słabo czyta, nie zapamiętuje czytanego tekstu. W związku z przejściem ucznia do kolejnego etapu edukacyjnego i problemami w nauce dało się zauważyć ucznia stopniowe zniechęcenie do nauki, unikanie sytuacji, w których jego wiedza mogła zostać sprawdzona – uczeń starał się być bardzo cicho, nie uczestniczył aktywnie w lekcji, unikał kontaktu wzrokowego z nauczycielem. Po wywiadzie z rodzicami uzyskałem informację, że chłopiec niechętnie odrabiał zadane prace, nie lubi głośno czytać i coraz częściej neguje werbalnie chodzenie do szkoły.




4. Znaczenie problemu.
Uczeń pozbawiony pomocy mógł nie opanować podstawowych wiadomości i umiejętności co mogło skutkować otrzymaniem ocen niedostatecznych na koniec semestru. Pogłębiające się braki mogły narastać i pogłębiać niechęć do nauki i szkoły.


5. Prognoza.
a) negatywna:
- pogłębienie braków,
- brak zainteresowania nauką,
- pogłębiająca się niechęć do nauki i szkoły,
- brak promocji do klasy programowo wyższej.
b) pozytywna:
- nadrobienie zaległości,
- pokonanie problemów w nauce,
- aktywne uczestniczenie w zajęciach,
- uzyskiwanie coraz lepszych wyników w nauce,
- zmotywowanie ucznia do samodzielnego zdobywanie wiedzy.

6. Propozycje rozwiązania problemu i wdrożone działania.
Aby „plan naprawczy” się powiódł niezbędna była ścisła współpraca rodziców z nauczycielami i objęcie ucznia opieką poradni psychologiczno-pedagogicznej. Rodzice poznali jakimi metodami najlepiej pracować z dzieckiem i jak motywować je do nauki. Nauczyciele dostosowali swoje wymagania i metody pracy do możliwości ucznia, sprawdzając je wcześniej. Ważne okazało się uzmysłowienie dziecku korzyści wynikających ze zdobywania wiedzy. Podjęto następujące działania:
- przeprowadziłem pedagogizację rodziców w zakresie metod pracy z dzieckiem, w szczególności eliminowania bodźców, które rozpraszają uwagę,
- zachęciłem rodziców do przebadania dziecka w poradni,
- wprowadziłem w pracy z uczniem metody i techniki, które miały na celu usprawnienie zapamiętywania materiału oraz poprawienie techniki czytania,
- zindywidualizowałem w jeszcze większym stopniu pracę na lekcji z uczniem
- chwaliłem ucznia z każdy, nawet najmniejszy postęp w nauce,
- przy współpracy z pedagogiem uzmysłowiłem uczniowi korzyści wynikające ze zdobywania wiedzy,
- rozpoznałem zainteresowania ucznia i starałem się je pogłębić oraz ukierunkować go na samodzielne zdobywanie wiadomości z interesującego go zakresu (współpraca z biblioteką szkolną w wyszukaniu i doborze materiałów)
- uczeń zaczął uczęszczać na zajęcia dodatkowe mające na celu nadrobienie zaległości,
- nauczyciele innych przedmiotów obniżyli wymagania i dostosowali je do faktycznych możliwości ucznia,
- nauczyciele zaczęli w większym stopniu oceniać ucznia za wysiłek a nie efekt.

7. Efekty oddziaływań.
Diagnoza i wyciągnięte wnioski pomogły nauczycielom dostosować formy i metody pracy oraz wymagania edukacyjne do obniżonych możliwości ucznia. Rodzice pracowali z uczniem w domu starając się doskonalić technikę czytania i umiejętność koncentracji uwagi. Motywowany pochwałami uczeń coraz chętniej brał aktywny udział w lekcjach. Zaczął otrzymywać częściej pozytywne oceny, co z kolei spowodowało u niego pozytywną zmianę w nastawieniu do nauki i szkoły. Zaczął w większym stopniu korzystać z zasobów biblioteki szkolnej rozwijając swoje zainteresowania.
Z satysfakcją obserwowałem jak uczeń w wyniku podjętych działań zmienia się, otrzymuje lepsze stopnie, jest aktywny i pozytywnie nastawiony do szkoły.



Maciej Żurek
ZPO w Kościelcu
Wyświetleń: 6279


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.