Katalog Katarzyna Skolimowska, 2012-04-10 Bielsko-Biała Język polski, Sprawdziany i testy SPRAWDZIAN POWTÓRKOWY PRZED EGZAMINEM GIMNAZJALNYM - GRAMATYKAPRACA KLASOWA CZĘŚĆ 1 - GRAMATYCZNA [zakres: frazeologizmy, analiza: fleksyjna, fonetyczna, składniowa, słowotwórcza, multiwerbizmy, wyraz – treść, zakres] 1. Dopisz wyraz pochodny będący częścią mowy określoną w nawiasie: [5pkt] wesołe..............................................[przymiotnik] mądry...............................................[przysłówek] kraść.................................................[czasownik] wesoły..............................................[rzeczownik] drzewo.............................................[przymiotnik] 2. Podane związki frazeologicznie zastosuj poprawnie w zdaniach złożonych, a następnie napisz jaki jest rodowód każdego z nich (mitologiczny, literacki, biblijny, historyczny, potoczny): [5 pkt] - otworzyć puszkę Pandory - przenieść się na łono Abrahama - walczyć z wiatrakami - rzucić rękawicę - słomiany zapał 3. Dokonaj pełnej analizy fleksyjne wyrazu WIARA. Opisz dokładnie wszystkie elementy, które są ważne w analizie fleksyjnej! [3 pkt] 4. Ponumeruj podane wyrazy od najbogatszej treści do najuboższej: [3pkt] · lekarz, pediatra, lek.med. Anna Kowalska, człowiek · gramatyka, fonetyka, językoznawstwo · człowiek, urzędnik, wojewoda, pracownik 5. Napisz czym są multiwerbizmy, następnie przeredaguj poniższe zdanie tak, aby uniknąć multiwerbizmu. [2pkt] .................................................................................................................................................................................................................................................................................................. Dzisiaj omówię obowiązki każdego jednego pracownika. ................................................................................................................................................. 6. Zaznacz i nazwij procesy fonetyczne w wyrażeniu: HERMES ZATRZYMAŁ [4pkt] 7. Dokonaj pełnej analizy składniowej poniższego zdania: [6pkt] Policjant zatrzymał napastnika, który szarpał się do Maćka, ale chłopak, który był niezwykle silny, wyrwał się i zdołał uciec. 8. Dokończ wypowiedzenie tak, aby powstało zdanie złożone podrzędnie przydawkowe: [1pkt] Policjant zatrzymał napastnika................................................................................................ 9. Połącz wyrazy z ich prawidłową nazwą częścią mowy: [2pkt] płynący bezokolicznik tłuc imiesłów przymiotnikowy wróciwszy imiesłów przysłówkowy letni rzeczownik którykolwiek liczebnik trójka przymiotnik dwujęzyczny zaimek 10. Podane zdanie przekształć złożone przekształć na wypowiedzenie z imiesłowowym równoważnikiem zdania: [1pkt] Kiedy Stefan Żeromski przeniósł się do Warszawy, otrzymał w dowód uznania mieszkanie na Zamku Królewskim. ............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................ 11. Dokonaj pełnej analizy słowotwórczej wyrazu BEZRĘKAWNIK. [3pkt] 12. Narysuj wykres podziału głosek (z przykładami) [2pkt] CZĘŚĆ II – ROZPRAWKA [min 1 ½ strony A4] Czy istnieją jakieś granice wolności? Czy ograniczona wolność nadal jest wolnością? Jak rozumiesz słowa K.Jaspersa Mogę być wolny tylko w tym stopniu, w jakim inni są wolni. W swoich rozważaniach odnieś się do „Niemców” Leona Kruczkowskiego. Wyświetleń: 8930
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |